Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med for lang vintersovepose?


Lidia

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på utsikt etter en ny vintersovepose. Den skal erstatte en Isbjørn Jan Mayer som har vært i flittig bruk i noen år, men som jeg egentlig aldri har vært helt fornøyd med. Den er tjukk og slitesterk, men jeg klarte aldri å snurpe igjen skikkelig rundt hodet, og varmekragen er omtrent ikke eksisterende (veldig tynn), så resultatet er at jeg aldri fikk en god natt sovn under 15 blå, ihvertfall ikke uten dunjakka på i tillegg. Jeg har ikke noe krav om av soveposen skal være lett eller liten, dette plagget meg aldri med den gamle (som er over 3kg). Jeg er derimot litt av en frysepinne om natten, og soveposen skal brukes blant annet på Hardangervidda og Finnmarksvidda, så komforttemperatur på minst -25 er viktig. Erfaringen tilsier at dette i praksis blir komfort på -20 for meg, så kan jeg bruke ekstra klær når det trengs.

Jeg ser mest på Helsport Svalbard og Helsport Spitsbergen. Jeg er skeptisk til kun dun, da soveposen skal brukes på ukesturer, kanskje lengre turer og. Spitsbergen virker super, men altfor lang til meg. Maks personlengde er 195cm, og jeg er -med litt godvilje- 165. Hvor stor problem tror dere at dette blir? Har noen tips på hvordan å gjøre soveposen kortere? Ser for meg at det ikke er bare bare å sy. Har tenkt litt på å knytte enden med tau, men da er det fare for å miste mye isolasjonevne pga komprimeringen... Tar imot alle forslag!

En ting til: Finnes det egentlig syntetsoveposer med komfortgrense på under -25? De er ihvertfall ikke lett å finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg kjøpte en kjempelang dunpose til under halv pris for noen år siden. Ved bruk i kaldt vær trekker jeg bare fotenden til meg før jeg drar igjen glidelåsen slik at den krymper litt i lengderettningen. Noen ganger fungerer det og andre ikke. En sammenrullet dunjakke i bunnen vil slikkert gjøre nytten men siden fotenden noen ganger er bedre isolert enn resten av posen, slik tilfelle er for den lange posen min, så vil det kanskje bli kaldere på beina.

Noe jeg har lurt mye på er om det går ann å sy en slags "lakenpose" med riktig lengde som kan tres utenpå soveposen. Tror faktisk at en sovepose kan bli litt varmere hvis den blir krympet litt i lengderettningen. Det blir litt mer isolasjon i forhold til areale. Og kanskje blir posen litt mindre utsatt for isolasjonskammerene kan bli flatklemt hvis man snur seg i løpet av natten også? Dessuten ville kanskje et tynt bommuldstrekk gi litt mer friksjon mot liggeunderlaget? Men vet ikke. Selv sklir jeg av og til av. Syntetiske fiber blir ganske glatte i kulda. Man trenger jo bare en symaskin og et gammelt dynetrekk eller noe slikt for å teste det ut.

 

ps. ikke si dette til noen, for da kommer det kanskje ikke flere lange soveposer på billigsalg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Mammut Denali 5-season (den gule) som har -32 i Finnmark noen år. Vet ikke om du finner den lengre. Jeg var så heldig å finne min på kampanje til ca 2500. Normalt ca 4500,-?

 

Når jeg har brukt for lang pose til ungene har jeg "trykket inn bunn nedenfra" om vinteren og snurpet med tau eller reim om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jeg har brukt Mammut Denali 5-season (den gule) som har -32 i Finnmark noen år. Vet ikke om du finner den lengre. Jeg var så heldig å finne min på kampanje til ca 2500. Normalt ca 4500,-?

 

Denne?

https://sonstebosport.no/products/6697114-denali-mti-5-season-200-l-sovepose-lion?variant=41398268133545&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=CjwKCAiA5t-OBhByEiwAhR-hm6umYxf0rnGUVjQK22JtsKJa57vZ93U4agICP2u0Fdz6MokXmxjYKBoCcVYQAvD_BwE

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis posen er meget for lang. Så stop det stykke den er for lang, ind i sig selv, førend du knytter et tau eller bælte rundt om den nederste del. Lidt samme princip som hvis du havde fyldt fodenden op med en dun jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.