Gå til innhold
  • Bli medlem

rottefella 75 mm med kabel


ozprey

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er litt fan av gjenbruk av tråder med samme emne, så jeg låner denne også jeg? 
Som skrevet i en annen tråd kjøpte jeg meg Åsnes Breidablikk med Rottefella 75 mm med kabel på nyttårssalg.

Bindinga kom ferdig montert, men kabelen måtte strammes ganske betraktelig. 

Når dette var gjort og jeg satt skiskoa i bindinga fikk jeg et lite problem. Når jeg har stramma kabelen og hælstrammeren står på plass i skoen, så er den ikke inntil skoen (bilde 1). Når jeg skyver strammeren lengre inn, slik at den hviler mot hælen, spretter den ut av skisko-sporet og kabelen står ikke lengre i spenn (bilde 2). På bildet i bruksanvisninga ser det ut som at hælstrammeren ligger inntil skoen (bilde 3). Strammeren er bare av plast, men kan denne justeres med å skru på skruen? Ser ut som at denne bare fungerer som en festemekanisme på kabelen. 


image.png.3679ee67c0f58a3047cc70e85663dbe8.png

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ozprey skrev (2 timer siden):

Skal ikke være sånn som på bildene dine. 

Tipper du må stramme wire mye mer.

Hva slags støvler har du?

Jeg er ikke 100 % sikker, siden jeg fikk disse i julegave i 2005, men det er Varg og ut fra bilder antar jeg det er Morgedal :)

Har prøvd å ha så stram at jeg nesten ikke får opp hælstrammeren, men det samme skjer når jeg skyver den inn mot hælen. Kan det tenkes at sporet i skoen er for slitt også? 😕

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Asolo Morgedal med 75mm med kabel long og det fungerte for meg. Det var dog litt vanskelig å få hælstøtten til å ikke jobbe seg ut av sporet når den lukkes, men når den var lukket og på plass i sporet så holdt den seg der og fungerte. Kanskje litt silikonpasta e.l. i sporet kunne hjulpet for letter å ta den på?

Justering av lengden av wirene gjøres ved å rotere på fjærene i forhold til stagene på begge sider. Skruen bak er bare for å feste hælstøtten til hælbøylen. På min første utgave så virket det som det ene staget satt fast i fjæren og dro med seg fjæren rundt inne i sylinderen og da fungerte ikke justering, så jeg fikk ny binding. På mine Morgedal i str. 42 så fikk jeg justert fjærene akkurat så korte at det fungerte, men de kan ikke justeres for særlig mindre enn det.

Jeg var dog ikke så fornøyd med Asolo Morgedal i denne bindingen. Jeg syns sålen virket litt for myk i forhold til fjærstyrken i bindingen, samt at støvelen var for myk i skaftet til å gi god støtte og utnytte den ekstra kraften fra bindingen. Å ta på hælstøtten tok også litt tid, så det måtte være en litt lengre nedkjøring før jeg giddet å sette den på. Å gå med wire festet til skoen var uaktuelt. Jeg hadde likt en høyere og kraftigere sko for bruk med denne bindingen. Jeg har dog byttet til Xplore og Alfa Skaget i stedet og kommer til å selge bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall kan du prøve å få tak i wire for Voile 3pin cable, disse passer i Rottefella. Du får de "løsvekt" hos bla Kårvatn Fjellutstyr (fjellutstyr.no).

Wire av Voile typen er også bedre på enkelte skinnsko som har litt myk såle. Totalprisen på bindingen skvetter opp litt, men varme fingre har en verdi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i kveld med nyskiene i 30 cm pudder. Fungerer fint med litt strammere wire, men under nedkjring merker jeg at bindingen slarker litt. Tok en nærmere titt og oppdager at den står løst i skruehullene. Dette er tredje gang jeg har på meg skiene, og første gang jeg prøver de i litt nedoverbakker.

Kan jeg stramme til disse skruene selv, bør jeg lime først, bør jeg sende de tilbake til Fjellsport, hva tror dere?

20220119_215644.thumb.jpg.4ed0ce7a5ec2c8106ea54c8b8914afa3.jpg20220119_214137.thumb.jpg.81fb88623fe5175b9d5de313a71d1611.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.