Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmpeace Viking 600 vs 900 i Halite Overbag


Mærtha

Anbefalte innlegg

Hei! 
Var særdeles aktiv med friluftsliv i min ungdom, men så traff livet og de siste årene har det vært mer sporadisk. Nå ønsker jeg å komme igang igjen, ikke minst for å introdusere arvingen på sju mer for de gledene som finnes i friluftslivet. Men jeg innser at turutstyret mitt begynner å merke tidens tann, og at jeg vil trenge nye soveposer. Heller per nå mot å kjøpe en tresesongs dunpose, og å kjøpe en Halite overbag i tillegg for å bruke sammen med dunposen når det blir kaldere. Tenker dette er praktisk og økonomisk overkommelig. Det jeg har tenkt er å kjøpe en Warmpeace Viking, enten 600 eller 900 om ikke alt for lenge, og se om ikke Halite dukker opp til redusert pris i løpet av året. Men altså, Viking 600 eller 900 for ei frøsen dame på 40 pluss og rundt 177 cm som begynner å bli sugen på komfort? Tenkte wide-modellen. Ikke fordi jeg er veldig stor, men fordi jeg liker å ha rom for å røre på meg. Bor i Finnmark, så det kan være greit kjølig på sommeren også. Ser for meg at laveste brukstemperatur for toposesystemet vil være rundt -15, men kan jo ikke utelukke at man plutselig er ute på tur og så blir det kaldere enn antatt (hvor ekstremt det blir avhenger jo også av om arvingen er med eller ikke). Heller mest mot 900 rett og slett fordi jeg er en frysepinn, og for de kaldeste turene. Men vil dette bli overkill? Kommer jeg til å krepere med en 900 i sommermånedene hvis sommeren plutselig er varm i nord? Vil jo også ha mulighet til å bruke Halite’n som sovepose på varmere dager…

Ellers kan det nevnes at jeg er greit oppsatt på liggeunderlagsfronten. Har Exped Synmat 9 LW, bamseunderlag og reinskinn. Har også en lakenpose i silke og en innerpose i tykk fleece liggende.

Har noen innspill? Gjerne damer med erfaring med Viking 600 og 900. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttar 600 saman med anna syntetpose. Men den er følsom for tidens tann. Altså går heilt fint første åra, men taper seg så akkurat nok til at det blir snippent.

Så dersom eg skulle hatt ein pose å nytte også vinterstid saman med ein annan pose ville eg gått for 900. Blir den for varm nyttar du den som dyne, eller nyttar Haliten åleine. 

Å kjøpe wide ville eg ikkje gjort. Eg er 40 år, 166 cm og gjennomsnittleg på storleik, synes sjølv regular i vanleg vidde vert litt for vidt enkelte netter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (2 timer siden):

 Tenkte wide-modellen. Ikke fordi jeg er veldig stor, men fordi jeg liker å ha rom for å røre på meg.

(For) stor pose betyr mer luft å varme opp. Men er du i tvil om wide eller normal, så er det greit å ha i bakhodet at de selger s.k. Extender til WarmPeace Viking posene. Så dersom du etter å ha kjøpt en pose i "normal" størrelse skulle angre på at du ikke gikk for wide har du en mulighet der. Og Extender kan også komme godt med dersom du senere finner at du vil bruke Viking posen ytterst når du bruker to poser, men ellers fortrekker den i normal størrelse.  www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/tilbehor/warmpeace-extender-til-sovepose

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Marmot sine dunposer. De har en del modeller som gir veldig mye pose for pengene, billigere, og lavere vekt mtp temp i forhold til warmpiece. Har kjøpt Never summer til kona selv, og kvaliteten er meget god mtp pris (kjøpte for ca 2300kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (12 timer siden):

Nyttar 600 saman med anna syntetpose. Men den er følsom for tidens tann. Altså går heilt fint første åra, men taper seg så akkurat nok til at det blir snippent.

Så dersom eg skulle hatt ein pose å nytte også vinterstid saman med ein annan pose ville eg gått for 900. Blir den for varm nyttar du den som dyne, eller nyttar Haliten åleine. 

Å kjøpe wide ville eg ikkje gjort. Eg er 40 år, 166 cm og gjennomsnittleg på storleik, synes sjølv regular i vanleg vidde vert litt for vidt enkelte netter. 

Takk for svar! Da går jeg nok for 900, og så får jeg revurdere størrelsen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (3 timer siden):

Sjekk ut Marmot sine dunposer. De har en del modeller som gir veldig mye pose for pengene, billigere, og lavere vekt mtp temp i forhold til warmpiece. Har kjøpt Never summer til kona selv, og kvaliteten er meget god mtp pris (kjøpte for ca 2300kr)

Takk for svar! Skal sjekke ut Marmot sine poser også. Ser ut til at Never Summer blir hakket for varm til mitt bruk, men det kan jo finnes andre modeller til grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (11 timer siden):

(For) stor pose betyr mer luft å varme opp. Men er du i tvil om wide eller normal, så er det greit å ha i bakhodet at de selger s.k. Extender til WarmPeace Viking posene. Så dersom du etter å ha kjøpt en pose i "normal" størrelse skulle angre på at du ikke gikk for wide har du en mulighet der. Og Extender kan også komme godt med dersom du senere finner at du vil bruke Viking posen ytterst når du bruker to poser, men ellers fortrekker den i normal størrelse.  www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/tilbehor/warmpeace-extender-til-sovepose

Takk for svar! Hm, kile er vel kanskje et bedre alternativ, ja. Jeg er ingen sylfide lenger, som i min ungdom, men jeg får da plass i vanlige soveposer. Det som er er at jeg på ingen måte er en ryggligger, og absolutt ikke en som ligger stille natta igjennom. Savner litt muligheten til å kunne snu meg rundt inne i soveposen uten at posen følger med, at jeg blir liggende på siden oppå glidelåsen osv. Og ikke minst å kunne dra opp knærne inne i soveposen. Men jeg ser jo at denne bevegelsesfriheten kan gå på bekostning av noe, og at en romslig sovepose ikke er like ideelt i kaldere forhold. 🤔 Med en kile så kan jeg jo ha stor pose med mulighet til å jazze rundt i når det ikke er kaldt, og så bruke posen uten kile om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Sea to summit Altitude ATI long i stedet for Warmpeace Viking 900, da den plutselig dukket opp på kampanje til en lavere pris enn Viking 900. Riktignok har den 2 grader varmere comforttemperatur, men den har en del andre specs og løsninger som jeg tenker oppveier dette (damemodell, bredere fasong, bedre krave, gode løsninger på glidelås, høyere kvalitet på duna, tåler fuktighet bedre mm). Får håpe jeg får rett. 😊

https://www.derute.no/products/sea-to-summit-altitude-ati-women?utm_source=prisguiden&utm_medium=cpc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den ser lovende ut med tanke på design og funksjonalitet. Kjekt å kunne variere mellom 3-sesongers pose og dyne når man kan ha alt fra ensifra temperaturer til midnattssol som steker hele natta. 

Med tanke på pakkvolum, varme til vekt forhold og relativt stiv pris på Halite, ville jeg personlig gått for en dedikert vinterpose i stedet. Men ser helt klart at toposesystem har sine fordeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.