Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig dekning og trenger værmeldinga?


Anbefalte innlegg

Annonse

Det var et veldig hendig tips, det skal jeg notere meg til sommerens turer. Jeg hadde med meg Garmin Inreach Mini på fjellet et par  uker i sommer og benyttet meg av værmeldingtjenesten på denne. Den er relativt treffsikker og gir deg værmeldingen for de kommende par døgnene. Kan anbefales som et alternativ hvor du her helt uten mobildekning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenge siden jeg testet dette, så vet ikke hva som er mulig nå, men Yr.no har/hadde veldig enkle API som kan brukes til mye kjekt med ganske minimum av programmeringsferdigheter (jeg stiller definitivt i den klassen).

Laget meg ett lite program for noen år siden, som genererte en "automatisk" treningsdagbok basert på data fra nikeplus (som var GPS klokka mi den gangen) og Yr.no.

Jeg hadde ganske mye plager en periode, som det aldri ble funnet noen årsak til. Appen/programmet var ett forsøk på å finne ut hvilke eksterne faktorer som påvirket helsesituasjonen.

Etter en treningsøkt la jeg manuelt inn info om søvn, mat, stress o.l., mens treningsdata ble hentet fra nikeplus.com etter at klokka var syncet, og posisjonen fra klokka ble brukt til å hente riktig værdata fra Yr.no. Høres avansert ut, men jeg kan nesten ikke noe om programmering... så hvis mann ikke trenger fancy grafikk så er dette mulig å få til for de fleste.

Formen ble etter hvert mye bedre, så denne koden har ligget urørt i mange år, men jeg fant noe i arkivet mitt som jeg trur kan være eksempel på JSON streng fra Yr.no, altså det du får som svar når programmet spør om værdata for en gitt posisjon:

Sitat

OrderedDict([('@from', '2015-02-26T17:00:00'), ('@to', '2015-02-26T18:00:00'), ('@period', '2'),('symbol', OrderedDict([('@number', '9'), ('@numberEx', '9'), ('@name', 'Rain'), ('@var', '09')])),('precipitation', OrderedDict([('@value', '0.3'), ('@minvalue', '0.1'), ('@maxvalue', '0.5')])),('windDirection', OrderedDict([('@deg', '141.8'), ('@code', 'SE'), ('@name', 'Southeast')])),('windSpeed', OrderedDict([('@mps', '4.3'), ('@name', 'Gentle breeze')])),('temperature', OrderedDict([('@unit', 'celsius'), ('@value', '3')])),('pressure', OrderedDict([('@unit', 'hPa'), ('@value', '1008.9')]))])

Uvisst for meg hvor mye overhead dette pakkes inn i, men dette i seg selv er veldig lite data, dog må en gjerne hente prognoser for flere tidspunkt for å få en brukbar formening om hvordan været kommer til å utvikle seg, men selv 10-20 sånne strenger er ubetydelige mengder data selv over 1G/EDGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Før kunne jeg sjekke værmeldingen med «dumtelefonen» med m.yr.no. Dette går ikke lengre.

Finnes det ett alternativ som kan brukes på tastetelefoner?

met.no gir ut tekstvarsel, men det blir selvsagt ikke like detaljert som yr.no: https://www.met.no/vaer-og-klima/tekstvarsel

For deg er det kanskje vel så aktuelt med kystvarslet: https://www.met.no/vaer-og-klima/tekstvarsel-for-kysten

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.