Gå til innhold
  • Bli medlem

Youtube med mine erfaringer startes opp.


Gjest

Anbefalte innlegg

Franke skrev (8 minutter siden):

Det er da heller ikke krav om merking om at dette «ikke» er sponset eller er reklame.

Krav eller ikke krav - medietilsyn eller lovverk. Du har yt-kanalen som du har laget som du ønsker tilbakemelding på. 

I et dugnadsdrevet forum vil jeg tro det er best å opptre ryddig sånn sett for mest mulig kred. For meg virket dette noe uklart og det er kanskje noe uklart enda. Er målet med disse testene at du skal få nok seere til å få tilsendt utstyr gratis?
 

Hvis jeg selv skulle lagt ut et emne her på fjellforum der jeg skulle vise en video av en bukse ville jeg skrevet kanskje : «Nå har jeg brukt denne buksen som jeg kjøpte på sportxxx, såpass lenge at jeg lagde en videoreview av den osv osv» .

vi er jo et diskusjonsforum først og fremst.

 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Krav eller ikke krav - medietilsyn eller lovverk. Du har yt-kanalen som du har laget som du ønsker tilbakemelding på. 

I et dugnadsdrevet forum vil jeg tro det er best å opptre ryddig sånn sett for mest mulig kred. For meg virket dette noe uklart og det er kanskje noe uklart enda. Er målet med disse testene at du skal få nok seere til å få tilsendt utstyr gratis?
 

Hvis jeg selv skulle lagt ut et emne her på fjellforum der jeg skulle vise en video av en bukse ville jeg skrevet kanskje : «Nå har jeg brukt denne buksen som jeg kjøpte på sportxxx, såpass lenge at jeg lagde en videoreview av den osv osv» .

vi er jo et diskusjonsforum først og fremst.

 

Ja jeg kan sette inn et forrord.

Buksen har jeg ikke brukt lenge nok til å komme med noen konklusjon. Stoffet derimot, har jeg god kjennskap til.

Å hvis folk lurer på noe, hvorfor spør de ikke i denne posten, istedet for å bare rapportere det inn? Det er da mulig å starte en diskusjon om emnet på video, men den er fraværende her. Jeg har holdt på i 1 år nå, å først nå blir det opptøyer på noe jeg ikke har brutt, bortsett fra mangel på forrord, noe jeg beklager. 
Jeg har forståelse for hvordan forumet skal være, jeg er aktiv i andre emner også.

Men det står ingensteder at jeg skal merke videoer med noe som helst, hvordan skal jeg kunme forholde meg til det da?

Å det skal ikke være markedsføring i forumet heller, så jeg ser ikke hvordan dette ville la seg gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (14 minutter siden):

Å hvis folk lurer på noe, hvorfor spør de ikke i denne posten, istedet for å bare rapportere det inn? Det er da mulig å starte en diskusjon om emnet på video, men den er fraværende her.

Dersom diskusjon av videoene dine er fraværende her, hva forteller det deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (9 timer siden):

Å hvis folk lurer på noe, hvorfor spør de ikke i denne posten, istedet for å bare rapportere det inn? Det er da mulig å starte en diskusjon om emnet på video, men den er fraværende her.

Dette synes jeg blir en bakvendt vinkling. Det er jo du som har lastet opp x antall videoer uten å sette disse i noen kontekst, gi en forklaring på hva videoen tar opp og hvorfor, eller knytte disse opp mot et spørsmål, for eksempel. Fra §9 av retningslinjene for bruk av Fjellforum (min utheving):

Sitat

Tråder og innlegg skal ha et informativt og kvalitativt innhold som er satt i kontekst.

Da synes jeg det er opp til trådstarter og i dette tilfellet den som poster videoer å sette disse i kontekst, og å legge opp til en saklig diskusjon og meningsutveksling. Det er med andre ord ikke andre brukere sitt ansvar å starte en diskusjon etter at noen laster opp en video uten noen som helst tilhørende tekst, problemstilling, refleksjoner, spørsmål osv.

Franke skrev (9 timer siden):

Ja jeg kan sette inn et forrord.

Jeg synes tråden i starten hadde en funksjon, der du fikk en del innspill til hva som kunne forbedres, hva folk var interesserte i å høre mer om osv. Det er helt innafor, tenker jeg, for da legger man opp til en konstruktiv meningsutveksling med andre forumbrukere. De siste postene har dog fått mer preg av å være en "nå har jeg lagt ut ny video på kanalen"-oppdateringer heller enn noe som kan lede til en konstruktiv diskusjon på forumet, særlig når enkelte poster utelukkende har dreid seg om oppdateringer på hvor mange følgere du har, og å oppfordre folk til å følge kanalen. Det nærmer seg å være spam, selv om du ikke tjener penger på det. De som er interesserte følger nok allerede kanalen, og får da disse oppdateringene gjennom YouTube-plattformen.

Så etter mitt syn bør det mer enn et forord/beskrivelse av hva videoen tar opp inkluderes, det bør settes i en kontekst slik at man kan diskutere omkring det som tas opp i videoen, og da er det kanskje den som poster som bør ta ansvar for å starte en slik diskusjon? Jeg tenker det vil være mest naturlig å skrive litt om hvorfor du har laget den aktuelle videoen, hva den tar for seg, og gjerne gi andre forumbrukere noe konkret å ta stilling til - et spørsmål, refleksjoner, om andre har lignende erfaringer, om noe kunne vært gjort annerledes osv. Hvordan skal vi andre ellers vite hvorfor du har lastet opp videoen akkurat her på Fjellforum? Det bør med andre ord ikke være nødvendig å se hele videoen for å få svar på noe av dette. Jeg ser i alle fall ikke videoer, verken på YouTube eller andre steder, uten at jeg har en formening om hva videoen handler om. Litt på samme måte som at jeg leser ingressen i en tekst/artikkel for å gjøre meg opp en mening om jeg ønsker å lese resten, eller leser episodebeskrivelsen for podkastepisoder før jeg velger å høre på de. Så jeg synes du overdramatiserer ting når du sier at det er en fiendtlighet mot YouTube her inne, det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt, det går nok mer på hvordan man presenterer innholdet enn noe annet. Vi er nok høvelig mange her inne som kikker på utstyrstester, turrapporter, tips & triks og lignende på YouTube da enkelte ting egner seg bedre på film enn i tekstform. At folk har konstruktive innspill som du ikke nødvendigvis er enig i er ikke det samme som fiendtlighet. Og et annet poeng: innhold i videoer dukker ikke opp når man bruker søkefunksjonaliteten, så å knytte forklarende tekst til videoen vil sånn sett være bra for alle parter :)

For det er som @Kjell Iver sier, at vi er et diskusjonsforum først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble påstått at det var eller kunne være reklame / mistanke om sponsing.

Dette avviste jeg.
Jeg har retningslinjer jeg må følge etter norsk lov.

Står det ikke reklame, er det ikke reklame. 

Men jeg rettet meg jeg etter henvisning om merking.

Slettet det igjen når det viser seg at jeg ikke hadde gjort noe galt.

Så kommer det meldinger om at det fylte feeden. 
Så var det at jeg oppfordret til å abonnere, dette beklaget jeg.

Så kommer spørsmålet, er målet mitt at jeg ønsker utstyr kastet etter meg gratis?

Så ser jeg andre steder, at det har blitt postet linker å ønsker om at medlemmer abonnerer mot betaling, å det med godtjenning fra admin.

Så blir jeg møtt med et svar om at jeg SKAL merke videoer med reklame. På materiell som ikke er reklame.


Så oppfordres det til hvordan jeg skal håndtere eller produsere videoer.

Jeg har sagt at jeg burde lagt inn et forrord, å bøye meg etter forumets henvisninger. Men forskjellsbehandling skal jeg ha meg frabedt.
Ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal drifte eller produsere på min kanal!

Dette her grenser til trakkasering, da det virker som ingen her i tråden har sett materialet overhodet. Ihvertfall ikke før diskusjonen startet. 

Jeg har ikke brutt norsk lov!
Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

Og kanskje ble det noen poster i feeden din. Men så var virkelig hensikten å være et medlem å være aktiv her. Synd at dere synes at dette virket mot sin hensikt.

Takk for meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 minutter siden):

Ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal drifte eller produsere på min kanal!

Dette her grenser til trakkasering, da det virker som ingen her i tråden har sett materialet overhodet. Ihvertfall ikke før diskusjonen startet. 

Jeg har ikke brutt norsk lov!
Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

Og kanskje ble det noen poster i feeden din. Men så var virkelig hensikten å være et medlem å være aktiv her. Synd at dere synes at dette virket mot sin hensikt.

Dette blir usaklig. Skuffende at du velger å kalle de tilbakemeldingene du har fått for trakassering, da ingen har vært ute etter å skremme, være fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende. Om du leser innleggene på nytt, så vil du se at alle innspillene tar for seg hva du kan gjøre for å bedre nå ut til folk, og hvordan dette kan gjøres innafor rammene til Fjellforum, og dermed bidra til en god og saklig debatt. At du ikke er umiddelbart enige i alle tilbakemeldingene fører ikke til at det er trakassering. For min egen del har jeg kun kommet med mitt synspunkt på hvorfor tråden har blitt uinteressant for meg, da jeg så for meg at dette kanskje kunne være av interesse for trådstarter med tanke på hvordan man eventuelt kan nå ut til flere.

Ingen har kommet her og fortalt deg hvordan du skal drifte eller produsere på din kanal, det er bare kommet innspill til hvordan du kan/bør formidle dette gjennom nettopp Fjellforum. Ingen tvinger deg til å formidle videoene dine på Fjellforum, men i den grad du ønsker å gjøre det, så må du vitterlig tåle at folk kommer med innspill til hvordan dette gjøres. Det er brukere på Fjellforum som har gitt deg tilbakemeldinger, og en gylden regel innafor formidling er jo at den tilpasses målgruppen, som også virker å være Fjellforums brukere i og med at de legges ut her? Man kan aldri gjøre alle til lags, men når man får innspill har man i alle fall muligheten til å ta stilling til om man ønsker å ta hensyn til disse eller ei. Det er jo ikke sikkert jeg er i målgruppa di, og da kan du velge å se bort fra mine innspill, så enkelt er det.

Ingen har heller sagt at du bryter norsk lov, den er det du selv som har brakt på banen av en eller annen grunn... Det som har kommet i tråden er jo innspill til din bruk av Fjellforum som plattform.  Fra retningslinjenes §1:

Sitat

Forumet ønsker å fremme medlemmenes meninger og holdninger med diskusjon og saklig debatt.

Så litt av formålet med forumet er jo at medlemmene kommer med sine meninger om det innholdet som blir publisert her, slik vi har gjort i denne tråden. Vi gir uttrykk for at vi mener det ene og det andre, så står du fritt til å være enig eller uenig, men du beveger deg langt ut mot usaklig debatt når du beskylder meningsmotstandere for trakassering (det er min mening).

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble, beklageligvis ikke helt uventet, en trist vending av tråden. Grunnen er nok ordlyden/svarene til trådstarter etter å ha fått det jeg opplever som konstruktiv, og ikke fiendtlig tilbakemeldinger.

Opplevelsen av denne ordlyden, måten på respondere på, har hatt motsatt effekt for egen del. Noe som har ført til at jeg ikke får lyst til å hverken støtte opp om kanalen/personen, samt heller ikke dele. Og, etter å ha "skummet" gjennom en episode, er heller ikke kvaliteten og temaene interessant nok. Likevel, dette produktet vil sikkert bli bedre og bedre, som alt annet man legger sjela si i, samt hører på andre😉.

Jeg tør å påstå at de aller fleste som starter opp en YouTube kanal, blogg eller en Instagram konto, har et ønske om å gjøre det bra, noe som inkluderer vekst/nå ut til folk. Meg selv innkludert. Men, nå er det slik at "kartet ikke er terrenget". For de fleste har ikke den berømte "X-faktoren" (total mangel her😅), og dermed kan produktet bli bra, men heller ikke mer. Man synes det er gøy en stund og gleder seg over "mikrotall", men så når det stagnerer, begynner man ofte å tvile og gå lei. For det er mye jobb, for veldig lite, i et veldig lite land.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Frank. Jeg kjenner ikke dere andre som har kommentert her. Men dette ble litt alle mot Frank, synes jeg. Smaker ugreit om enn intensjonen sikkert var bra fra trolig alle involverte.

Jeg har lest denne tråden fra første gang Frank får en tilbakemelding på manglende merking. Dette er en masterclass i å kommunisere utydelig. Frank forstår nok ikke at reglene på forumet og loven er to ulike ting. Det blir enda verre når han oppdaterer i henhold til de tilbakemeldingene han får og det er ikke godt nok; Han føler det er andre regler som gjelder for ham enn for andre på forumet. Og om jeg skal være djevelens advokat; slik virker det også for meg.

@Måssåbjønn du skriver godt og gjør et ærlig forsøk på på å klarne opp, men samtidig så nevner du
 

Sitat

Fra §9 av retningslinjene for bruk av Fjellforum (min utheving): "Tråder og innlegg skal ha et informativt og kvalitativt innhold som er satt i kontekst."


Da synes jeg det er opp til trådstarter og i dette tilfellet den som poster videoer å sette disse i kontekst, og å legge opp til en saklig diskusjon og meningsutveksling. Det er med andre ord ikke andre brukere sitt ansvar å starte en diskusjon etter at noen laster opp en video uten noen som helst tilhørende tekst, problemstilling, refleksjoner, spørsmål osv.

Sett deg i Franks sko; Hvor er den oppfordringen fra andre trådstartere når han sjekker hva andre gjør?

Jeg var admin på et annet forum tidlig på totusentallet. Alle disiplinærsaker eller korrigeringer tok vi på direktemelding på det forumet. Det var for å redusere konfliktnivået og unngå eskalering. Jeg vil anbefale at dette forumet gjør det samme. Her opplever Frank opplever andre regler for ham og mange som er mot ham. Det er tydelig vanskelig for ham.

Franks videoer er ikke for meg. Jeg ser ikke behovet for enda en slik kanal, men jeg synes det er dumt at hans sorti blir slik.

Dette skulle vært bedre håndtert og jeg håper at fremtidige disiplinærmeldinger kommer per direktemelding, nettopp for å unngå slike situasjoner hvor konflikter eskalerer ut av proporsjoner som dette.




 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (5 minutter siden):

Jeg var admin på et annet forum tidlig på totusentallet. Alle disiplinærsaker eller korrigeringer tok vi på direktemelding på det forumet. Det var for å redusere konfliktnivået og unngå eskalering. Jeg vil anbefale at dette forumet gjør det samme. Her opplever Frank opplever andre regler for ham og mange som er mot ham. Det er tydelig vanskelig for ham.

Franks videoer er ikke for meg. Jeg ser ikke behovet for enda en slik kanal, men jeg synes det er dumt at hans sorti blir slik.

Dette skulle vært bedre håndtert og jeg håper at fremtidige disiplinærmeldinger kommer per direktemelding, nettopp for å unngå slike situasjoner hvor konflikter eskalerer ut av proporsjoner som dette.

Når man ser sluttresultatet av denne diskusjonen så er jeg ikke uenig med deg. Alle tilbakemeldinger ble gitt i beste mening.

Vedkommende er ikke medlem her lenger og kan ikke forsvare seg så sånn sett tror jeg nok det er best at dette emnet stenges om ikke alt for lenge.

Jeg kan i ettertid ta selvkritikk på at jeg påpekte manglende merking i et offentlig emne. Det er litt spesielt at man har laget seg et emne der man ønsker å motta tilbakemeldinger på videoene sine. Da må man også tåle å få spørsmål om slikt som reklame og merking - og det er ikke nødvendigvis vondt ment at man spør om slikt. Det meste har et godt svar og slike ting burde tåle dagens lys. Siden det var flere som hadde rapportert det og jeg selv stusset også, så var det betimelig med et spørsmål. Så kunne kanskje dette spørsmålet blitt stilt på PM i stedet. 

Det var ikke snakk om disiplærsak eller snakk om advarsel eller lignende, men heller et "heads up" og spørsmål fra min side som kanskje ble tatt litt ut av proporsjoner fra mottakers side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.