Gå til innhold
  • Bli medlem

Krepsefiske i Nordmarka/Østmarka (Oslo)?


Brage Guttormsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Krepsing er veldig gøy, både for voksne og barn. Fisket etter kreps er strengt regulert av to grunner. Det er selvsagt mye for å bevare bestanden, men også fordi krepsen er utsatt for sykdom. Krepsepest finnes i en del vassdrag, og dette er helt ødeleggende. Det er derfor viktig å ikke flytte vann, kreps eller våte fiskeredskaper mellom vannene.

Jeg er så heldig å bo like ved et krepsevann i Asker. Her er det feststemning i nabolaget med bålpanne og krepsing hver 6. august. Vi fanger ikke mer enn at vi må supplere med litt Ikea-kreps eller reker for at det skal bli et måltid av det, men det er heller ikke poenget. Teiner gir mest fangst (her i alle fall) men å bruke håv eller hendene er helt klart gøyest.

Lykke til med krepsingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For noen år siden gikk jeg en sensommer kveldstur langs Bogstadvannet. Et pent stykke fra vannet (ca. 50 m)holdt jeg sammen med bikkjene på å tråkke på en Skorpion - trodde jeg der og da. Få av disse i Norge normalt!

Ved nærmere kontroll, erkjente jeg at det var en kreps, som hadde lagt på vandring.  Jeg hev den selvfølgelig ut i vannet igjen. Der var ingen i nærheten, så jeg tror ikke at det var noen som hadde "tapt" en kreps etter fangst. 

Så disse alians er der altså der ute en plass.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.