Gå til innhold
  • Bli medlem

3/4 eller full lengde UQ til den varmere delen av året?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har erfaring med de kortere variantene av underquilt til bruk når det er godt og varmt i været?

Jeg har fra før en Hammock Gear Incubator (i lengst mulig lengde da jeg er 190 cm selv) som er angitt til -12 celsius. Det er jo litt størrelse på den dunposen, og egentlig overkill for sommersesongen, og jeg vurderer en bestilling på en variant som tar mindre plass og veier mindre.

Det er to alternativer her, en 3/4 lengde som dekker overkropp og bakside lår, eller en normal full lengde som dekker også hode, legger og føtter.

Jeg har tenkt å bruke denne UQ både til ryggsekk- og sykkelturer i sommermånedene primært, men også som et dobbelt lag når det blir kaldt kaldt. Stoler ikke helt på den -12 ratingen, og vil ha muligheten til ha noe ekstra å gå på.

Det jeg egentlig lurer mest på er hvor kjølig kan det bli før 3/4 ikke er et godt valg kontra full lengde?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 3/4 UQ brukes stort sett kun av ungene, jeg bruker den utelukkende når det er mer enn 10 grader.  

Jeg har ikke funnet komforten med å ikke ha isolasjonen under føttene, og gidder ikke styre med et lite underlag, som jeg ser noen gjør/anbefaler. 

Så lenge det er nok plussgrader så fryser jeg ikke nevneverdig på leggene med kun posen mot hengekøyen. Nå sover jeg urolig, så det kan hende det er med å bidrar til at jeg ikke får tid til å kjenne kulden før jeg har snudd på meg.

UQ min har rating ned til -7 grader om jeg ikke husker feil, og den holder forsåvidt det for ungene når den dekker full lengde for dem.

Du har ikke mulighet til å få lånt deg en da, for å få prøvd hvordan du selv synes det er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (8 timer siden):

Min 3/4 UQ brukes stort sett kun av ungene, jeg bruker den utelukkende når det er mer enn 10 grader.  

Jeg har ikke funnet komforten med å ikke ha isolasjonen under føttene, og gidder ikke styre med et lite underlag, som jeg ser noen gjør/anbefaler. 

Du har ikke mulighet til å få lånt deg en da, for å få prøvd hvordan du selv synes det er?

Takk for innspill! Jeg har dessverre ingen venner som har likende, det går i full lengde for de fleste.

Hvis du alt har en full lengde, ville du gått for en til, eller en 3/4 til sommer og ekstra rumpevarme på vinteren? Forskjellen i pris er ikke nevneverdig, men vekten er nær halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to UQ i full lengde. 

Av erfaringen jeg har så langt i norskt klima, ville jeg valgt full lengde for helårsbruk, og heller tatt "straffen" med litt større volum og tyngde.

I tillegg ville jeg jeg tatt såpass med rating at den dekket hele behovet mitt, altså hele året. Vektforskjellen er veldig liten, dog er volumet noe større. 

Eller det vil si, ville og ville, har valgt. 

Bortsett fra 3/4 UQ så er begge de andre UQ de varmeste jeg fikk tak i av den respektive modellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.