Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyranut - Tyssedal/Odda


CarlHenrik

Anbefalte innlegg

Hei

Er en planlegger av natur (samboer er lærer), så titter allerede på et sommerprosjekt. 

Jeg er privilegert nok til å tilbringer noen uker hvert år i Hardanger. Derfor vurderer jeg (med tillatelse) å starte sommerferien min med å gå fra Dyranut til Tyssedal eller Odda. Derfor er det naturlig å høre om noen kloke hoder her inne kan dele erfaring fra tilsvarende tur(er) i området. Her er alle innspill velkomne, alt fra transport til (med sekk), til den faktiske ruta, samt tips og triks. Jeg lurer på hva dere har brukt av telt/tarp, poser, mat, hvordan er fiske, kan man forflytte seg via vassdrag. Egentlig alt. 

 

Endret av CarlHenrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, lengst vest på vidda er høgfjell med lite vegetasjon og mykje snø. dvs legg turen til seint på sommaren. Bruk telt som tåler litt, siden det er ein del ver her. Primus, er utfordrande med bål. Bra fiske i mange vatn, tidvis fin og stor fisk (les quenild si bok om hardangervidda). Via vassdrag, tenker du padle? Korte og bratte vassdrag og lite egna for å padle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer fra fjorårets (2021) sommertur over Hardangervidda delvis på tvers fra Kinsarvik > Stavali > Hadlaskard > Sandhaug > Rauhelleren > Tuva > Ustaoset:
Vest-delen av Hardangervidda er ganske så mye mer kupert enn østsiden (men også finere). Det var ingen snø å se når vi gikk (siste uken i juli).


Tarp/telt: Jeg var inne på tanken om å bruke tarp for overnatting, men dette slo jeg ganske fort fra meg. Det kan fort være for mye vind til at dette blir noen god løsning. Et telt å slappe av i er du godt tjent med etter en lang dag :)


Sovepose: Brukte en "basic" 3-sesongpose med T-comf på 0 grader. Det var ganske varmt på tiden vi gikk, så den ble mest kun brukt som en dyne.


Mat: Real turmat til alle større måltider, og ellers en pakke med polarbrød med smøreost på tube og spekepølse til lunsj i tillegg til sjokolade av ulikt slag. Det er også gode muligheter for å kjøpe mat på DNT-hyttene rundtomkring. Sandhaug spesielt fikk vi god erfaring med ved kjøp av teltplass med full bevertning (nydelig 3-retters middag og frokost) på hviledagen vår. Det kan være en fordel å booke dette på forhånd. Vi var heldige og fikk de siste plassene (noen tok overnatting på hytta, jeg tok telt). Verdt å ta turen innom, selv om det kanskje forlenger ruten din litt. Heller Sandhaug enn Hadlaskard om du må velge :)

Sekk: Jeg kom meg fint unna med 65-liter sekken min (Fjällräven Kajka 65) på denne 7-dagers turen. Denne tror jeg dog er litt større enn de flese andre "65-litere".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Mogen-Kinsarvik i fjor, så eneste sammenfallende sted med ditt rutevalg, om du "tar strake veien", er Hadlaskard. DNT hytte med booking og hyttevert. Men siden det ikke er mobildekning, blir det fort rot i de bestillingene. Nok av flater for god teltplass. Flott elv, med svaberg og sandbanker. 200-300g fisk mest, men større saker i vann ovenfor. Fiskekort hos Inatur dekker ikke dette området(slik jeg erfarte det), så kort fås kjøpt på hytta. Fordums breelvavsettning i form av langsgående terrasser i Veigdalen godt synlig, når man kommer litt opp i høyden. Flott utsikt til Hårteigen, i retning din rute videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar. 
Turen blir nok i siste halvdel av Juli. Etter at jeg postet første innlegg, og leste innspillene så har jeg brukt litt tid på YouTube. Jeg lekte litt med tanken på å ta med meg en packraft på turen, men den ble fort skrinlagt. Ser absolutt fordelen med telt kontra tarp, nå gjelder det bare å finn et egnet lett telt til en slik tur. 

Igjen takk for innspill, setter pris på alle som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.