Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuglejakt fra motorbåt


123ABC

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg leste i Jegerpøveboka at man må 2 km fra land om man skal drive jakt fra motorbåt (med unntak av sel).

Spørsmålet er hvilke fugler kan man jakte effektivt så langt unna land? (Jeg holder til på Vestlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke det var lov å skyte fugl fra motorbåt, trodde all "jakt" fra motorisert kjøretøy var forbudt i Norge. Jeg vil vel tro heller ingen synes det er noe stas i skyte fugl fra motorbåt.  Dette kan da ikke være riktig informasjon du har fått? Hvor står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er lov å bruke motorbåt ut på ett skjær og skyte fra selve skjæret. Er også lov til å bruke motorbåt til å hent skutt vilt . 

Skadeskutt vilt er også lov å følge og avlive fra motorbåt men da skal du varsle politi før du kjører etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , det er lov å jakte fra motorbåt, men det er ikke mange arter man kan ha håp om å finne 2 km fra land, skjær & holmer. Denne motorbåt paragrafen er eldgammel og fra en tid da foreks alke var en jaktbar art. Den er fredet nå.  Jeg har selv jaktet alke fra motorbåt. Skarv er en annen art som man kan finne langt fra land. Jeg tror denne motorbåt paragrafen har fått stå urørt fordi ikke mange jakter fra motorbåt lenger. Jakt på alke var matauk, den ble saltet ned og solgt i butikker som fattigmannskost. Gamle jeg har snakket med som minnes dem på kjøkkenbordet, snakker ikke om dem som gode minner. De få alkene som havnet på vårt kjøkkenbord gav meg ikke brennende lyst til å skaffe flere måltider av disse. Det samme med skarv. Det beste fra havet er gressender, og dem finner man tett oppunder land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 timer siden):

Ja , det er lov å jakte fra motorbåt, men det er ikke mange arter man kan ha håp om å finne 2 km fra land, skjær & holmer. Denne motorbåt paragrafen er eldgammel og fra en tid da foreks alke var en jaktbar art. Den er fredet nå.  Jeg har selv jaktet alke fra motorbåt. Skarv er en annen art som man kan finne langt fra land. Jeg tror denne motorbåt paragrafen har fått stå urørt fordi ikke mange jakter fra motorbåt lenger. Jakt på alke var matauk, den ble saltet ned og solgt i butikker som fattigmannskost. Gamle jeg har snakket med som minnes dem på kjøkkenbordet, snakker ikke om dem som gode minner. De få alkene som havnet på vårt kjøkkenbord gav meg ikke brennende lyst til å skaffe flere måltider av disse. Det samme med skarv. Det beste fra havet er gressender, og dem finner man tett oppunder land.

Jeg vet ikke, men jeg antar at grunntanken er at man ikke skal jakte fra noe som helst som har motor, enten det er på land eller til vanns, men at hvis man ønsker å jakte så langt ut som 2 km (sikkert da matauk som du sier) forlanger man ikke at man skal ro ut dit. De som jakter innaskjærs tror jeg skal være glad at det ikke er folk med speedbåter som forfølger fugleflokker og skyter ned alt de klarer å ta igjen (det meste om man har stor nok motor antar jeg). Jeg er også glad for at man ikke kan jakte fra bil, snøskuter og småfly.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.