Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterplagg på vinteren


NPL20

Anbefalte innlegg

Hei, skal på en lengre vintertur. Starter i slutten av februar. Varighet ca 30-40 dager. Ligger for det meste i telt. Mulighet for å tørke innendørs her og der i åpne buer. 

 

Har sett på ravnø sabotør som virker som gode ytterplagg, men prislappen er jo høy.

Blir helt fortullet av alle merkene og mulighetene, samt alle typer av klær (ventoline, membran etc.)

Trenger både bukse og jakke. Viktig for meg at det er vindtett. At det er særlig vanntett bryr jeg meg ikke særlig om. Blir for det meste tørt og kaldt vær uansett. Må ha gode luftemuligheter. Fordel om det er midt i prissjiktet. Liker å gjennomføre turer med litt budsjett på utstyret og minimalt med utstyrsjag.

 

Har dere noen tips?

Dette er sikkert spurt om hundrevis av ganger. Takker på forhånd for svar 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært så lenge på tur, så har ikke veldig mye å bidra med, men det høres utrolig digg ut med skikkelig langtur/lengetur.

På generell basis så er bomull/bomullsblanding førstevalget på vinteren, men mange faktorer påvirker hva jeg faktisk velger. 

Når det er kaldt, tørt og turens lengde er innenfor værmeldingens pålitlighetsvindu for det aktuelle området, så blir det bomull, men jo lengre tur / større sjanse for væromslag, dess mer paranoid blir jeg.

Akkurat som deg, ser jeg ikke noe behov for regn-/membrantøy når det er stabile vinterforhold, men utvalget i syntetiske og lett-tørkede fjelljakker uten membran har dessverre vært litt magert de siste årene. Norrøna hadde noen modeller for mange år siden, jeg rakk aldri å kjøpe/teste, men virket som en god ide for lange turer med begrensede tørkemuligheter.

Jeg har lite konkret å foreslå, dessverre, men jeg fikk tak i en Fjällräven Bergtagen jakke til ca. halv pris her i sommer og har brukt den mye de siste månedene. Jeg er utrolig fornøyd med denne så langt. Lett og luftig, men passelig vindtett. Romslig snitt (kjøpte i tillegg en størrelse større enn vanlig) som tillater mange lag under. Glidelåser som er utrolig lett å betjene med votter. Rett og slett en god jakke for vinter og tørre, kalde dager ellers i året. Denne er også såpass lett at jeg nok heller hadde kombinert den med en lett regnjakke på langtur, framfor å bruke tid på å lete etter en en-jakke-løsning som kanskje ikke finnes. Rent sikkerhetsmessig er det kanskje ikke så dumt å ha to, uansett værmelding, for hverken Fjällrävenjakken eller den lette regnjakken min har vindklaff eller noen annen måte å lukke jakken på om glidelåsen ryker. 

Når det gjelder bukse, er jeg mer positiv til membran så lenge det er gode luftemuligheter, men igjen blir det mye spekulasjon da jeg ikke har erfaring fra så lange turer.

 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 1.1.2022 den 16.09):

Jeg har aldri vært så lenge på tur, så har ikke veldig mye å bidra med, men det høres utrolig digg ut med skikkelig langtur/lengetur.

På generell basis så er bomull/bomullsblanding førstevalget på vinteren, men mange faktorer påvirker hva jeg faktisk velger. 

Når det er kaldt, tørt og turens lengde er innenfor værmeldingens pålitlighetsvindu for det aktuelle området, så blir det bomull, men jo lengre tur / større sjanse for væromslag, dess mer paranoid blir jeg.

Akkurat som deg, ser jeg ikke noe behov for regn-/membrantøy når det er stabile vinterforhold, men utvalget i syntetiske og lett-tørkede fjelljakker uten membran har dessverre vært litt magert de siste årene. Norrøna hadde noen modeller for mange år siden, jeg rakk aldri å kjøpe/teste, men virket som en god ide for lange turer med begrensede tørkemuligheter.

Jeg har lite konkret å foreslå, dessverre, men jeg fikk tak i en Fjällräven Bergtagen jakke til ca. halv pris her i sommer og har brukt den mye de siste månedene. Jeg er utrolig fornøyd med denne så langt. Lett og luftig, men passelig vindtett. Romslig snitt (kjøpte i tillegg en størrelse større enn vanlig) som tillater mange lag under. Glidelåser som er utrolig lett å betjene med votter. Rett og slett en god jakke for vinter og tørre, kalde dager ellers i året. Denne er også såpass lett at jeg nok heller hadde kombinert den med en lett regnjakke på langtur, framfor å bruke tid på å lete etter en en-jakke-løsning som kanskje ikke finnes. Rent sikkerhetsmessig er det kanskje ikke så dumt å ha to, uansett værmelding, for hverken Fjällrävenjakken eller den lette regnjakken min har vindklaff eller noen annen måte å lukke jakken på om glidelåsen ryker. 

Når det gjelder bukse, er jeg mer positiv til membran så lenge det er gode luftemuligheter, men igjen blir det mye spekulasjon da jeg ikke har erfaring fra så lange turer.

 

Ja, blir kjempegodt å komme seg ut på langtur nå. Skal skifte jobb med litt tid imellom oppsigelsen og oppstart på ny jobb, så benytter muligheten.

 

Har heller ikke noe annen erfaring enn med gore tex på vinter, men har egentlig mer og mer mistet sansen for det. Du blir søkkbløt innenfra uansett og synes egentlig bomull puster litt bedre. Bruker ikke gore tex så lenge heller med hardt bruk før du tar inn vann utenfra. Bruker nogenlunde vindtette plagg på vår, sommer og høst også (bomullsblandinger) og slenger heller regntøy i sekken fremfor å kjøpe dyre goretex dresser. Har prøvd norrøna recon dress, men vil ikke regne det som et slitesterkt plagg. Gikk gjennom 3 dresser i forsvaret og gikk konstant bløt i regnvær.

Larix skrev (På 1.1.2022 den 16.25):

De her så absolutt ikke verst ut. Skal prøve hos en forhandler neste gang jeg får muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig, og for tiden er dette min mest brukte kombinasjon:

- På overkroppen: en vindtett jakke. Her er stor forskjell på jakker, noen er ikke vindtette nok til vinterbruk, og er for korte (eks. bergans microlight). Jeg bruker Norrøna Svalbard Cotton Light mest, den er lang, tynn, lett, har god hette, og er veldig vindtett tross at den er så tynn (det er knapt noe bomull i den, det er en vanlig tynn vindjakke). Når man bruker vindplagg er det vesentlig å ha med ett forsterkningsplagg som kan brukes under aktivitet i tilfelle hard vind, som f.eks. en tynn lett fleece eller en Arcteryx Atom LT. Det kan bli kaldt om det kommer hard vind som trekker gjennom.

Ved skikkelig dårlig vær er en stiv skalljakke bedre, det er som en rustning. Tynne vindjakker klistrer seg mer inntil når det blåser, mens stive skalljakker står mer ut fra kroppen og man blir ikke like nedkjølt av vinden. Tykkere bomullsjakker er også gode i sterk vind, men det kan trekke litt gjennom og de blir ganske våte av svette.

Bukse med bib stenger mer vind ute, men er ikke nødvendig.

 

- På bena: En lett skallbukse med utslitt membran. Det er ikke vesentlig at membranet er vanntett, så billige skallbukser med gode lufteglidelåser eller en skallbukse som har begynt å ta inn vann passer fint til vinterbruk. De får såpass mye bank vinterstid at jeg sparer mine dyreste skallbukser til regnsesongen. Er det fint vær bruker jeg turbukser.

 

@NPL20 finner du litt kraftige stive skallplagg av «billigere-men-bra-merker» som Heldre, Vikafjell etc. kan det kanskje fungere bra til vinterbruk. De dyre goretexklærne er ikke nødvendig på vinter, og blir fort slitt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en klattermusen bomullsjakke som jeg kjøpte til bruk i streng kulde og høyt aktivitetsnivå - men jakken blir jo bare blytung og hard og isolerer ikke i det hele tatt når jeg bruker den og blir våt. Jeg blir fort veldig varm for øvrig - men for meg er det kun Gore-tex som funker.

Jeg har bare så sansen for arcteryx alpha sv, men har også et par Norrøna jakker - men skulle jeg velge en all-round jakke ville jeg valgt SV jakka. 


Om jeg er i høy aktivitet med fleece som mellomlag legger det seg is på innsiden av  Gore-tex jakka - dette er bare å skrape bort. 
Slik vintrene har blitt i Norge nå - uansett hvor man er , så kan man påregne mildvær og regn. Dette kan vare lenge - og da utgår bomull for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull på overkroppen funker for meg inntil videre på vinterstid, men er enig i at det blir fuktig og kan ikke reddes like enkelt som en Gore-tex skalljakke som du egentlig bare kan "henge til frys", og riste løs eller børste så isen faller av.
Hvis du sitter mye i ro (mao. ikke svetter) så vil bomullsjakken tørke ganske greit, spesielt om du har et forsterkende lag utenpå, så det er ikke helt fortapt heller.

Ellers så er jeg fornøyd med softshell buksen min fra Norrøna (Svalbard flex1, fra 2016-2017 eller noe?) på vinterstid. Utsiden føles _nesten_ som en skallbukse og kan ytter-impregneres på samme måte, men den er også litt tykkere og har bedre stretch enn en Gore-Tex bukse. Om den er impregnert tar det litt tid før den trekker til seg vann (f.eks. om du sitter i snøen). Der merker jeg at den andre Svalbard Heavy Duty (polycotton?) buksen min kommer til kort, da den trekker til seg fuktighet litt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kommer aldri til å kjøpe bukse eller jakke av gortex/membran mer. Har hatt forskjellig jakker og bukser og har ett sett nORrØna som nå fint støver ned i skapet. Det er kun en vær type som jeg synes gortex er greit å bruk i: Når det er regner/sludder mye i kombinasjon mye vind. Såkalt "nullføre" hvor du må konstant må være i bevegelse for å holde varmen. Har funnet ut at et regnsett fra Helly Hansen til 300 kr funker fint i dette været. Du svetter, men du fryser ikke ihjel. Har de to siste vinteren gått med modifisert M-85 bukse fra forsvaret. Funker som gull med skikkelige gamasjer både i mye nysnø med et par minus grader til svinkaldt og tørt vintervær. Eneste minuset er at du må være påpasselig å børste av snø før du går inn/ut av telt/hytte. Disse buksen kan du gå i krigen med og dette er bukser jeg ville stolt på i 30 - 35 dager. Når det er sagt fikk jeg utlevert goretex da jeg var i militæret, men jeg sverget til den gamle felt uniformen og gikk kun i gortex når jeg ikke hadde noe valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Kommer aldri til å kjøpe bukse eller jakke av gortex/membran mer. Har hatt forskjellig jakker og bukser og har ett sett nORrØna som nå fint støver ned i skapet. Det er kun en vær type som jeg synes gortex er greit å bruk i: Når det er regner/sludder mye i kombinasjon mye vind. Såkalt "nullføre" hvor du må konstant må være i bevegelse for å holde varmen. Har funnet ut at et regnsett fra Helly Hansen til 300 kr funker fint i dette været. Du svetter, men du fryser ikke ihjel. Har de to siste vinteren gått med modifisert M-85 bukse fra forsvaret. Funker som gull med skikkelige gamasjer både i mye nysnø med et par minus grader til svinkaldt og tørt vintervær. Eneste minuset er at du må være påpasselig å børste av snø før du går inn/ut av telt/hytte. Disse buksen kan du gå i krigen med og dette er bukser jeg ville stolt på i 30 - 35 dager. Når det er sagt fikk jeg utlevert goretex da jeg var i militæret, men jeg sverget til den gamle felt uniformen og gikk kun i gortex når jeg ikke hadde noe valg. 

Mye enig i det du skriver her! Men som du sier, aktivt bruk av snøbørsten er et must hvis man går med bomullsklær. 

 

En ting gore tex/membran jakker er bedre på er jo tørking hvis det først skulle bli vått som flere nevner her inne. 

 

Blir aldri spesielt våt innenfra i bomullsklær. Det jeg har brukt har hatt gode luftemuligheter slik at jeg får god sirkulasjon. 

 

Men jeg skal holde på ut i starten av april, så jeg kommer nok bort i regnvær i løpet av turen. Og i noen partier blir jeg gående i bare 4-500 høydemeter. Blir jeg først gjennombløt så må jeg enten bruke lang tid på å gå meg tørr eller aktivt bruke bål i "lavlandet".

Men synes nettingløsninger fungerer bra hvis ytterplagget av bomull blir noe fuktig. Tørker raskt og fuktigheten trenger som regel ikke helt inn til huden.

 

Har enda ikke bestemt meg for plagg til i vinter. Har en dovrefjell 3 lagsjakke fra før. Forsåvidt fornøyd med den på høsten. https://www.magasinet.no/dovrefjell-vidda-jakke-m-black

Vet ikke om den holder mål om vinteren 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. 

GoreTex eller lignende membran plagg er egentlig ikke bra til noe annet enn å tørke fort. Ikke er de vanntett over lang tid, mange har mer moteriktige løsninger enn praktiske løsninger. Man blir klam og/eller bløt uansett. 

Skikkelig regnklær så er man sikker på å ikke bli våt av nedbør. Men de tørker "aldri" og er tunge og tar mye plass og man blir definitivt klam.

Bomull o.l. Blir vått som f... enten av svette/fukt fra kroppen eller snø som smelter evt. av bløtt vær. 

Jeg bruker stort sett bare kraftige bomull type klær når jeg er på hytte, hjemme og dagsturer uten særlig nedbør. Men de er jo våte ved høy aktivitet, til tider skikkelig våte. De er godt "sauset" inn med voks for å være mest mulig vannavvisende.
Også en og annen helgetur er disse klærne med. Men på turer utover det så blir det membran. For min del handler det om at jeg legger til en "+1" på marginene. Skulle jeg bli overrasket av et værskifte og må bevege med i sluddføre, storm e.l. så har jeg et ytterplagg som ikke kommer til å ise, klabbe på mengder med snø og gjøre mellomlag våtere enn det er.

Jeg liker å dra på fjelltur fra hytta når det er skikkelig ruskevær. Og har da opplevd flere ganger at bomullen ikke holder. Det blåser gjennom. (Jeg tror nok dette kan handle om løsningen på akkurat de plaggene så vell som vindtettheten). På flere slike turer så har bomullen blitt til å vri opp når jeg har kommet inn. Fokksnø har satt seg fast i plagget og smelter av kroppsvarmen. 

Så, det er mine betraktninger om saken.

 

PS.
Jeg bruker den gamle Norønna Ousland jakken og en Klättermusen Freke bukse som oftest på vinterturer. 
Av bomull bruker jeg Fjellreven Anorakk no8 og Singi BIB eller Bergans Anorakk og Klättermusen Gere2.0 bukse. Fjellreven er tykk bomull alternative, de andre er lettere.

Endret av Hammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Har stor betydelse hur varm du blir och hur mycket du svettas vid skidåkning prova i förväg med samma vikt på pulka samt ev ryggsäck i olika väder med de kläder du har.
  • Jag kan bara anv gortex el andra membram då det blåser och regnar så klädera kyls av utv samt att jag har lagom med kläder under. Inpregnerad poyester typ G 1000 el Ventil fung bra så länge inpregneringen är kvar,lite svårt få till bra skikt i fält men går ju att bättra på men tränger ej in bra utan värme all inpregnering kan vid nederbörd vara borta på 1v.Får du på dej skalkläder i tid före nederbörd varar ju inpregneringen längre på basplaggen. Kanske 2 ställ basplagg i poyestrer och 1 skal skulle fungera hela turen.
  • Goretex ställ till normalpris 7-8000 och kan vara bra slitet på en sådan tur som enda ytterplagg ta då med dig självhäftande laglappar.Ofta ser man repotage från så långa turer men då med sponsrad utr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (22 timer siden):

Kommer aldri til å kjøpe bukse eller jakke av gortex/membran mer. Har hatt forskjellig jakker og bukser og har ett sett nORrØna som nå fint støver ned i skapet. Det er kun en vær type som jeg synes gortex er greit å bruk i: Når det er regner/sludder mye i kombinasjon mye vind. Såkalt "nullføre" hvor du må konstant må være i bevegelse for å holde varmen. Har funnet ut at et regnsett fra Helly Hansen til 300 kr funker fint i dette været. 

Det er jeg uenig i. Min erfaring med Gore-tex og membran eller bruk av tette plagg slik som vanntett regnsett er to helt forskjellige ting. Jeg har testet dette hver dag denne vinteren i forskjellige kombinasjoner. Bomull er bare helt forferdelig for øvrig. Jeg hadde på en bomullsbukse i går kveld på en to timers fjelltur i regn/sludd/snø og den buksa var våt, kald og tung når jeg var nede igjen. Jeg gadd ikke bytte eller trekke over regnbukse før turen siden jeg visste at turen var kort. Om jeg hadde hatt en regntett bukse utenpå ville den allikevel vært fuktig og kald, mens om jeg hadde hatt en skikkelig pustende skallbukse i stedet ville jeg vært tørr på ull-longsen når jeg kom ned igjen.

Jeg har testet dette svært mye denne vinteren (er på tur hver dag - ofte 2 ganger daglig i all slags vær). Jeg har innsett at folk er forskjellige, noen svetter mer enn andre (slik som jeg gjør), og noen svetter mindre. Det er ofte forskjell på klima der man bor - jeg er oftest på tur i vått kystklima og denne vinteren har i særdeleshet vært våt og vindfull. Det kan også være forskjell på produsentene selvsagt. 

Skallbekledning har kommet for å bli og var en velsignelse for turfolket. En Arcteryx Alpha SV koster 8000,- (på tilbud kanskje til 5000), men man har jakke i mange år - tidløs og solid og med svært gode garantier. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 6 ukers vintertur i 2018.

Innerst på kroppen: ull-underbukse, deretter, iang ull over og under (Devold eller Aclima er det jeg er mest fornøyd med).

Skallbekledning: Goretex bukse med seler og Goretex jakke fra PeakPerformance. Bukse og jakke ganske stive og med gode luftemuligheter.

Sauda down dunjakke fra Bergans til å trekke utenpå under pauser eller hvis det er ekstra kaldt.

På beina: Fjellskisko fra Alfa. I tillegg til overtrekksko fra Alpina og gamasjer.

Dette utstyret fungerte utmerket, vekten er lav. Det var forholdsvis kaldt de fire første ukene (-10, -30) , deretter slo været helt om og det ble varmt.

Sier meg enig med de over som heller til GoreTex.

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd en mellomvekts softshell, sverger jeg nå til dette ved kuldegrader. Jeg kjøpte en Haglöfs på tilbud til 600kr. Denne tar en del vind, puster meget godt, og har god hette. 

Innerst har jeg baselayer av polyester eller polypropylene, da dette transportere svetten vekk fra kroppen og tørker raskt. Legger til en Devold duo active (synt og ull blanding) om det blir kaldere enn 7-8 blå eller vind. Blåser det veldig finner jeg fram goretex-en og hiver den oppå. 

Kan også varmt anbefale dunjakkene fra Bergans. De er varm, tåler juling, og er mye billigere enn andre merker. Veldig bra å hive over skalljakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 28.1.2022 den 11.45):

Det er jeg uenig i. Min erfaring med Gore-tex og membran eller bruk av tette plagg slik som vanntett regnsett er to helt forskjellige ting. Jeg har testet dette hver dag denne vinteren i forskjellige kombinasjoner. Bomull er bare helt forferdelig for øvrig. Jeg hadde på en bomullsbukse i går kveld på en to timers fjelltur i regn/sludd/snø og den buksa var våt, kald og tung når jeg var nede igjen. Jeg gadd ikke bytte eller trekke over regnbukse før turen siden jeg visste at turen var kort. Om jeg hadde hatt en regntett bukse utenpå ville den allikevel vært fuktig og kald, mens om jeg hadde hatt en skikkelig pustende skallbukse i stedet ville jeg vært tørr på ull-longsen når jeg kom ned igje

Dette stemmer helt med mine erfaringer.

Jeg sluttet å bruke regntøy da Gore-Tex kom på markedet på 90 tallet. og har aldri vurdert å gå tilbake til regntøy. Det er klart at jeg ikke er tørr med Gore Texi regnvær i timer, men det er likevel betydelig bedre enn i gamle dager.

Fredagens tur gikk i ullbluse, med ullblandings-skjorte over. Det var 3-4 varmegrader og litt vind og null nedbør. (litt kaldt øverst der vinden fikk tak), likevel var jeg søkk bløt da jeg kom til bilen, (Muligens var det Gore-Tex jakken i ryggsekken som hadde skylda?)

Endret av REJOHN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 28.1.2022 den 11.45):

Det er jeg uenig i. Min erfaring med Gore-tex og membran eller bruk av tette plagg slik som vanntett regnsett er to helt forskjellige ting. Jeg har testet dette hver dag denne vinteren i forskjellige kombinasjoner. Bomull er bare helt forferdelig for øvrig. Jeg hadde på en bomullsbukse i går kveld på en to timers fjelltur i regn/sludd/snø og den buksa var våt, kald og tung når jeg var nede igjen. Jeg gadd ikke bytte eller trekke over regnbukse før turen siden jeg visste at turen var kort. Om jeg hadde hatt en regntett bukse utenpå ville den allikevel vært fuktig og kald, mens om jeg hadde hatt en skikkelig pustende skallbukse i stedet ville jeg vært tørr på ull-longsen når jeg kom ned igjen.

Jeg har testet dette svært mye denne vinteren (er på tur hver dag - ofte 2 ganger daglig i all slags vær). Jeg har innsett at folk er forskjellige, noen svetter mer enn andre (slik som jeg gjør), og noen svetter mindre. Det er ofte forskjell på klima der man bor - jeg er oftest på tur i vått kystklima og denne vinteren har i særdeleshet vært våt og vindfull. Det kan også være forskjell på produsentene selvsagt. 

Skallbekledning har kommet for å bli og var en velsignelse for turfolket. En Arcteryx Alpha SV koster 8000,- (på tilbud kanskje til 5000), men man har jakke i mange år - tidløs og solid og med svært gode garantier. 

Helt klart at gore-tex er genialt membran kontra et helt vanntett plagg som feks regnbukse. Men den største svakheten til gore-tex er at ikke tåler noe ting som helst og det skal nesten ingenting før det går hull på membranen. Da er den ikke like tett og pustene lengre. Gortex membranen tåler heller ikke noe særlig med skitt og smuss. Søler du feks noen dråper med parafin eller bensin på jakken og buksen har du mer eller mindre ødelagt membranen i det område du har sølt på. Har selv ødelagt gortex jakke og bukse på en helge tur. Derfor stoler jeg ikke på goretex på tur. Kan fint bruke goretex på topptur eller en dag på ski i et skisenter, men aldri på tur. Blir meningsløst å kjøpe klær til 5000 - 8000 tusen som du kanskje kun funker etter en tur. Så nei, gortex passer ikke for alle friluftsfolk. Ja bomull blir vått og kaldt, men den største fordelen til bomull er at den tåler det goretex ikke gjør. Tur for meg er ski, pulk, telt og hunder, da trenger jeg klær som tåler en støyt. Jeg er heller villig til å bli litt våt og kald med bomull, for da vet jeg hva jeg får og gjør tiltak deretter. Det smaker også bedre å dra på en helg tur med en bukse til 250 kr og fjellanorakk som jeg fant på fretex til 150 kr. Jeg har gått med dette siden 1. desember. Har ikke vært utsatt for skikkelig dritt vær enda, men det har jeg andre klær til. Bor nå østafjells, men er selv fra sør-vestlandet og kjenner til skikkelig drittvær.

Tips når det gjelder regntøy, funker dårlig å ta det på seg etter at man har blitt våt og over våt bukse. Jeg bruker kun regntøy med ull/super undertøy under, tar ikke mange minuttene å bytte og hive den våte buksa i sekken.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å vaske og deretter impregnere bukser av bomullsblanding med Nikwax cotton proof. Det gjør jeg hver høst, da tåler de moderate mengder med regn og labbing i våt vegetasjon. Busa blir litt våt, men klistrer seg ikke fast. Jeg skal forvente heavy downpour før jeg gidder fiske frem regnbuksa når impregneringen er relativt fersk.

Jakke i Ventile bomull er potte vindtett og puster overraskende bra. Tåler også fint moderate mengder regn over tid. Blir litt tyngre og stivere, men vann trekker ikke på noen måte inn som en olabukse i regnvær, min Sasta Taiga har tapede sømmer. Litt dårligere slitestyrke enn annen bomull, spesielt i bretter på stoffet.

Bergans microlight fungerer overrsskende fint hele året så lenge det holder seg over -10. En HH lifa merino stopper det lille vinddraget som er gjennom den. Min mest brukte jakke totalt sett gjennom året. Den er på ingen måte like vindtett som Ventile.

Norrønas gamle Sydpolen sett funger fint, problemet er egentlig at de som selges på finn er priset som om de var laget av gull. Jeg fikk mitt komplette pent og lite brukte sett for 400. Ikke like vindtett som ventile, og trenger litt vind for å øke pusteevnen. Bergans selger kanskje fortsatt sitt ekspedisjonssett i microfiber, som kanskje er en litt mer moderne variant.

Norrøna Arktis anojakke er heavy duty, puster dårligere enn Ventile, definitivt mindre vanntålig, men bedre slitestyrke. Tyngre stoff gjør at den ikke blåser like tett innpå kroppen i sterk vind så "luftlomma" krymper. Ergo kan oppleves varmere. Dog Ikke lufting under armene. Jeg bruker min helst når det er grisekaldt.

Så, what to do... skulle jeg bare valgt 1, ville jeg brukt Ventile. Full monty, microlight, sydpolen, og et lett og stort nok regnsett. Pakkvolumet og vekten på dette totalt er ikke all verden. Mars er alt mulig værmessig alt etter "hvor høyt fjellet er": Microlight når det er fint, men trekker litt, Sydpolen når det er kaldt og vindfullt, regnsett om det regner eller sludder. Hver gang jeg tar på meg et "tex plagg" om vinteren blir jeg minnet på hvorfor jeg som regel velger noe annet. Jeg har en kropp som 'are running a bit hot', så jeg blir klam allerede etter de 2 første metrene i tex. Valgets kval er vanskeligere på langtur, "dagens" plagg lettere på dagstur..

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 minutter siden):

Jeg har god erfaring med å vaske og deretter impregnere bukser av bomullsblanding med Nikwax cotton proof. Det gjør jeg hver høst, da tåler de moderate mengder med regn og labbing i våt vegetasjon. Busa blir litt våt, men klistrer seg ikke fast. Jeg skal forvente heavy downpour før jeg gidder fiske frem regnbuksa når impregneringen er relativt fersk.

Jakke i Ventile bomull er potte vindtett og puster overraskende bra. Tåler også fint moderate mengder regn over tid. Blir litt tyngre og stivere, men vann trekker ikke på noen måte inn som en olabukse i regnvær, min Sasta Taiga har tapede sømmer. Litt dårligere slitestyrke enn annen bomull, spesielt i bretter på stoffet.

Impregnerer du Ventile stoffet også, eller det tilstrekkelig med naturlig motstand mot vanngjennomtrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (11 minutter siden):

Impregnerer du Ventile stoffet også, eller det tilstrekkelig med naturlig motstand mot vanngjennomtrengning.

Jeg har ikke gjort det enda, opplever ikke at det vært forandring i vanntåligheten så langt. Synes jeg har brukt jakka relativt mye (høst), men det regner heldigvis ikke alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.