Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag - 2022


Heriks

Anbefalte innlegg

Sitat fra 2013:
Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp?

Skriv gjerne en egen turrapport! Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi stor pris en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. 

Har du oppdatert bloggen? post oppdateringer i "Jeg har oppdatert bloggen min" 

De gamle "hvor har du vært på tur" trådene finner du her: 

https://www.fjellforum.no/topic/53774-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2021/

https://www.fjellforum.no/topic/50489-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2020/

https://www.fjellforum.no/topic/47471-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2019/

https://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/

Nytt år, nye turmuligheter! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Siden det gikk fint å gå i skogen i går, så ble det lenger tur i dag, til Fagerhei.
Mot 5,5km i går, ble det 10km i dag.. og valgte Speedcross fremfor Walk King, uten at det var noe problem. Gikk faktisk bedre! Men man bør ha sterke ankler på slik føre som er nå, for de bøyes i alle retninger når man går der folk har både gått til fots og på ski før det har blitt skare/is på toppen.

20220123_141718.thumb.jpg.dc77442263173cbc76acc65c48dbcba6.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Siden det gikk fint å gå i skogen i går, så ble det lenger tur i dag, til Fagerhei.
Mot 5,5km i går, ble det 10km i dag.. og valgte Speedcross fremfor Walk King, uten at det var noe problem. Gikk faktisk bedre! Men man bør ha sterke ankler på slik føre som er nå, for de bøyes i alle retninger når man går der folk har både gått til fots og på ski før det har blitt skare/is på toppen.

20220123_141718.thumb.jpg.dc77442263173cbc76acc65c48dbcba6.jpg

Hei

Det er alltid morro å se bilder og tekst fra turene dine i nærområdet ditt fordi jeg bodde i Tvedestrand og Gjerstad før og har hatt mange turer der du deler bilder fra. Fortsett gjerne med det. Skikkelig gøy å se. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (35 minutter siden):

Hei

Det er alltid morro å se bilder og tekst fra turene dine i nærområdet ditt fordi jeg bodde i Tvedestrand og Gjerstad før og har hatt mange turer der du deler bilder fra. Fortsett gjerne med det. Skikkelig gøy å se. 

Hyggelig å høre, venter bare på våren nå, så skal det bli mer turer oppe i Gjerstad også. så da vil det nok komme mer derifra etterhvert. Har planer om både dagsturer og overnattingsturer i områdene mellom Havrefjell/Solhomfjell og Gautefall. Har som plan å bruke skogområdene til Åse-Vøllestad skogene mye mer i år enn tidligere. Er jo et fantastisk flott område :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrer Keb-teltet litt langs Femunden denne helgen 😎 Det er gode retrettmuligheter til bilen om det skulle bli for ille med vinden som er meldt.

Det blåste meeget bra i natt, men teltet fortsetter å ose selvtillitt. Ikke noe høylytt blafring, bare rumblingen av vinden som treffer duken. En god natts søvn :)

F30EC8AD-AD63-4A31-A8CB-86C5F0977EC1.thumb.jpeg.ec7d71d31d28ea0e676a049207fbb66a.jpeg

8C3B1809-FDD4-4B42-A9AA-20A0CBA38BC6.thumb.jpeg.8f7ceb9060cb45ccd82bdfc6f448a2cc.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet var hytta på fjellet, men da det var meldt orkan i kasta og denne ligger i tregrensa, ble det hytta ved Eikern. 

IMG_20220129_145201.thumb.jpg.8c702b56b0dfe6c1e89e99e0f131b24d.jpg

Tiltagende vind. Og utover dagen og natten skummet det hvitt på bølgetoppene. Et fenomen som oppstår fra tid til annen på Eikern(53 plass mtp størrelse i Norge, mener jeg å huske), er at det ved kraftig vind fra vest kan danne seg en bølgefront på 1 meter. Da er det ugreit å befinne seg i liten farkost på vannet. En kuriositet rundt denne drikkevannskilden, er at det på dypet ble registrert saltvannsreker par år tilbake.

IMG_20220130_150943.thumb.jpg.94825c205794699aa1ec828449e99de2.jpg

I lia over, som i eldgamle dager var en aktiv vulkan, er det god utsikt til Blefjell og Gaustatoppen bakenfor. Og bakenfor der igjen ligger fjellhytta på randen av Hardangervidda...250 meter fra Villreinsområdet. Litt pussig å nær sagt ha blikkfang på begge hytteområdene i ett og samme drag.

IMG_20220130_143459.thumb.jpg.a0c75fa9116e2b90704d5d364207928e.jpg

Ble ganske begeistret, da jeg kom over denne kjempen på ei bjørk. Hadde det vært en krefttjuke, ville det vært personlig rekord. Men ingen chaga-te denne gangen heller. En ganske ålreit drikk på smak, som kan minne om kaffe med sin bitterhet. Og så er det den kraftigste antioksidanten vi kjenner til...50 ganger sterkere enn blåbær har jeg hørt. Hjelper godt ift psoriasisen m.m.

IMG_20220130_160742.thumb.jpg.e62a22fb1893dda4f495812a235694e6.jpg

Kom over en stakkar, som jeg vil tro er en yngre tiur. Gammel ble den i hvert fall ikke. Godt med fugleliv i traktene. Ikke minst rovfugl(som jeg forøvrig er elendig til å skjelne). Og nå som sola melder seg mer på, så livner det til med kvidder og tilrop. Flaggspetten, ikke minst, har kviknet til med iherdig hakking. Spettmeisen imponerer alltid, der den beveger seg nedover trestammen med nebbet først. En egenskap den er alene om å mestre. Men skikkelig vår blir det ikke før svarttrosten melder seg på med kremmyke triller.

 

Endret av Myriameter
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen langtur, men idag har gått fellerunden og sjekket mårfellene før stormen. Jaggu hadde det ikke gått i en kar! 

 

Jeg har en mår liggende fra før, og tenker kanskje at det går an å bruke skinnene til noe nyttig? Lue? Votter? Krage? Noen her inne som har laget noe av skinn? 😊 

 

 

Endret av ingen87
Fjernet bildene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sneakyowl ikke ukjent problematikk med teltstengene. Disse vil nok være helt fine å sette i når du kommer hjem og gjør det i varme, er duken som krymper pga kulda. Løsninga er å kappe «sånn passe» av stengene, så du får dem i i kulda, og teltet er stramt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.