Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag - 2022


Heriks

Anbefalte innlegg

Annonse

Lørdag: Padla fra Åros og ned til Lillestrøm og ut mot Øyeren. (Veldig fint i kanalen ved Nerdrum.. gjort det to ganger før). Liten utforsk på en øye på veien. Ned til hytta på enden av Svanestien... og spiste middag på en plass vis-a-vis den. Planen var å ta den andre kanalen tilbake.. men for grunt.. og ville bli et stykke å padle rundt for å komme dit.. så pakka sammen ved hytta der, og gikk tilbake. 

Slækk lørdag... må man røre litt på seg på søndag.. så da ble det ut å rulle litt. Det ble 17 mil. (Sesongens femte tur over 15 mil😁). Vakkert landskap... 😍

IMG-20220717-WA0000.jpg

IMG-20220717-WA0001.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 timer siden):

Avsluttet Island-på-tvers eventyret mitt i går med totalt 40 km på asfaltkanten for dagen. Ikke så mye kule bilder fra akkurat den etappen, men de siste 6 dagene igjennom Laugavegur og over Fimmvörðuháls bydde på mye fint, dog med begrensede leirmuligheter (typ. Rundt fjellhytter ala DNT og campingplasser).

Turen ble på totalt ~570 km over 26 dager, hvorav to ble brukt til hviledag. Litt før skjema fra estimerte 29 dager da jeg hoppet over noen hviledager og endret ruten bittelitt underveis.

Sekken har vært alt fra ~19 til 30 kg, avhengig av hvor på turen jeg har vært. Det tyngste partiet ble en perfekt storm av nylig proviantering som skulle vare meg 13 dager i tillegg til å bære vann for 3 dager 😬

Noen utstyrskommentarer:

- Urberg 12W solcellepanel har holdt meg fint gående på hele turen selv i ganske lite skikkelig finvær. Siste uken sluttet det ene panelet (av to) å fungere, sannsynligvis pga en dårlig kobling som ikke er mulig å felt-fikse. Effekten ble dermed halvert. Lukter reklamasjon.

- Glidelåsen på låret på Norrøna Falketind heavy duty buksen har begynt å fuske. Dette er "mobillommen" min, så den går mye opp i løpet av en dag. Regner med at Norrøna fikser dette uten problem.

- Alfa Impact fjellskoene ble skodd om til nye såler hos Alfa's skomaker før turen. Sålene har holdt seg på, og jeg er glad jeg startet med ferske såler- mye av lavalandskapet er RØFT på skoene. Men! Limingen på sålene tror jeg ikke har vært helt perfekt. Vann hadde en lei tendens til å trekke rett inn, og tuppen/toppen på ene skoen begynte å løsne noe. Delvis fikset med Gorilla-tape. Det blir nok en liten sak her og.

- Camp/vadeskoene mine har vært helt konge. Hoka Sky Hopara. Mange bekker og elver er trygt krysset takket være disse.

- Blitt enda mer fornøyd med Garmin Inreach + Explore appen, spesielt til å planlegge ruter og dagsetapper presist.

253F7A59-2C3C-4CCD-B6E7-B3AD548E3B04.jpeg

1FE87058-A792-4925-906C-27055A2B26FF.jpeg

A538AA68-C1D3-4745-8078-F64D40BDC148.jpeg

5D887A9B-3FD5-4845-AAF3-ADDC5259B511.jpeg

884BBF42-0A6B-4ED5-9E2F-207334212B12.jpeg

2C0B8572-E485-42CA-96E1-E121F791DA67.jpeg

BCEAEA2E-8033-49CC-A1E0-33292BA8724A.jpeg

EB2D3D6D-12A6-46C6-B9B9-AA8E8C5E5202.jpeg

DBC958E3-0FB6-4BD7-B896-AE08B35E3D87.jpeg

37716141-3551-492B-A005-A2BB92D91C7B.jpeg

Høres ut som et eventyr av en tur. Flotte bilder. Og for et landskap..... Vi venter på full turrapport 😁

Endret av Bjellesau
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (5 minutter siden):

Høres ut som et eventyr av en tur. Flotte bilder. Og for et landskap..... Vi venter på full turrapport 😁

Takk! Hehe vi får se. Jeg har skrevet en enkel logg for hver dag, men spørs om det vil bli noen god avhandling på det uten å bli fooooor mye 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (42 minutter siden):

Takk! Hehe vi får se. Jeg har skrevet en enkel logg for hver dag, men spørs om det vil bli noen god avhandling på det uten å bli fooooor mye 😁

Du behøver ikke ta med hver dag vet du. Ta noen høydepunkter (både gode og "dårlige") og ruta du gikk. Gleder meg vilt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Takk! Hehe vi får se. Jeg har skrevet en enkel logg for hver dag, men spørs om det vil bli noen god avhandling på det uten å bli fooooor mye 😁

Istemmer at du må komme med en turrapport!

Blir aldri for mye, så lenge du slenger med bilder (masse av de) og deler teksten opp i avsnitt 🖖

Og refleksjoner rundt rute(r) og utstyr er alltid kjekk lesing!

Skulle egentlig en uke til Island / Reykjavik andre uken i juli, men SAS satte en effektiv stopper for det... Selv om turen vår ikke var planlagt så ambisiøst som det du har gjennomført, så hadde det vært fint med enda mere inspirasjon for å få med familien på ett litt større prosjekt enn Blue Lagoon og dagsturer ved neste korsvei for valg av ferie destinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en fuktig kveld på byen i går var det på tide å reise ut i Østmarka for å teste nye Fjällräven Abisko Dome 2-teltet!

25 grader, knallsol, perfekt badetemp i vannet, litt bevegelse i lufta og ikke en eneste person å se! Det blir ikke stort bedre!

Dome-teltet virker å være flust av gode løsninger. Bare for å ta noen raske, angående ventilasjon:

- To store dører som kan lukkes halvveis fra toppen (nedre del festes høyere opp i en liten ring

- Tett innertelt/kun mesh i dørene alt etter hva man ønsker

- To store ventilasjonsluker litt over bakkenivå i fot- og hodeende. Begge med mulighet for å justere åpning og tett/kun mesh

- To stk ventilasjonsluker med mesh i taket som kan justere åpning

Ellers er må jeg nok trene litt på oppsettet, som virket litt knotete - I vind spesielt kan jeg se for meg litt problemer om man er alene og ikke har gode rutiner på plass. Grunnen er at stangkanalene er sydd fast i ytterduken, som gjør at teltet så vidt jeg har skjønt MÅ reises når mer enn én stang skal settes helt inn. I det teltet reises er det "kritisk fase" hvor vind kan ta tak i det og bøye stengene som ikke er ordentlig inne enda. Jeg har ikke kjøpt teltet for å brukes i mye vind uansett, men det er greit å være forberedt med trening inne.

FB6595DC-319D-471A-AA69-9BFAFF189EB5.thumb.jpeg.c382e992cf5f97141e047b8f2d4e393e.jpeg

F5C31291-9523-46E8-8499-193B8E7048AE.thumb.jpeg.7d4e6e29cbb2d69d9875526727d5443b.jpeg

51FBFA13-A87A-401C-8A3B-C80A3B4F252C.thumb.jpeg.a178173419e4bafa3693bec3cff11013.jpeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.