Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om Durston X-Mid (og andre gåstav-telt) og feste i bakken/stødighet


Kia Ora

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å handle meg telt, og har (naturligvis) brukt mange timer på nettet. Jeg skal bruke teltet i norsk lav/høyfjell og på fisketurer på Sørøya på New Zealand. Jeg har landet på Durston X-Mid 2p, da det har mange av egenskapene jeg ser etter. Det er forholdsvis lett og kompakt i sekken, og kvaliteten virker bra, med tanke på regn og vind (som det er mye av om våren på NZ). Dobbel vegg er også viktig for meg, mtp kondens i regnskogen på NZ. X-Mid-teltet er også romslig, og har god plass i fortelt/vestibyler, noe jeg setter høyt. I tillegg går ytterduken helt ned, noe som gir et lunere telt. I forhold til prisen ser jeg svært få konkurrenter, i forhold til det jeg ønsker av et 3-sesongs telt. Og jeg bruker ikke en gang gåstaver, som dette teltet er beregnet for.

Det store spørsmålet for min del er likevel telttypen. Jeg er ingen erfaren teltmann, men liker generelt godt de standard tunnelteltene (og andre typer), med gjennomgående stenger som holder teltet oppe. Det er praktisk når underlaget er skrint, noe det gjerne er i fjellheimen. Et standard telt vil sjelden klappe sammen i sterk vind, eller at halve teltet forsvinner over hodet på deg, hvis noen plugger/barduner skulle løsne. For stengene holder jo teltet oppe likevel. Nå har jeg som sagt ingen erfaring med telttypen til X-Mid, men skjønner jo at festene og oppsettet trenger å være solid, siden teltet bare har to vertikale stenger. Så mitt spørsmål er... hvor godt fungerer teltet når det er vanskelig å få dypt/godt feste i underlaget, som ikke er uvanlig i fjellheimen? Det skjer jo at plugger må settes ganske skrått ned i bakken, og har litt dårlig feste... Så skal det sies at også "vanlige" telt trenger jo feste, så mulig jeg overtenker problemet. Man finner jo steiner her og der også. Jeg ser også at flere på forumet bruker denne typen telt (gåstav-telt), så de fungerer sikkert greit. Men jeg er likevel litt usikker på telttypen og feste/stødighet, og hører derfor gjerne mer om erfaringene fra norske fjell. Også med tanke på hvor lette de er å sette opp alene i sterk vind.

Det samme gjelder jo også for ZPacks- og Tarptent-teltene, samt Gossamer med flere. Men nå har X-Mid færre festepunkter enn flere av disse, noe som er positivt. Jeg tenker for øvrig å vente med å bestille til neste vinter, når Durston kommer med egne karbon-stenger som følger med teltet. Det synes jeg er verdt å vente på (hvis jeg rekker å kjøpe før partiet selges ut). Jeg bruker nemlig ikke gåstaver, og er skeptisk til alumimiumsstengene som følger med Tarptent Stratospire 2-teltet jeg også vurderte sterkt.

Innspill? Fungerer gåstav-telt godt i fjellterreng (så fremt karbon-stengene vil fungere bra)? Og til dere som har telt med mesh inntertelt, hvordan fungerer det? Vil tro det er flott i varmt vær, men hva med kaldere vær (og vind)? Andre erfaringer? På forhånd takk for innspill.

Kia Ora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare erfaring fra tunnel- og kuppeltelt, og også de må man bardunere skikkelig slik at de står godt og trygt i vind.   Mens et vanlig tunneltelt gjerne har seks barduner eller mer, så har Durston X-Mid 2p bare to barduner.  Pluggene i hjørnene får ganske stor betydning for teltets stabilitet. 

Hvis jeg skulle på tur i høyfjellet med et Durston X-Mid 2p, ville jeg tatt med tau til ihvertfall en ekstra bardun og til løkker for ekstra forankringer i hjørnene, pluss gode plugger til dette: f.eks Y-plugger. Spiker-pluggene som følger med teltet har veldig lite overflate, og sitter ikke spesielt godt i skrint underlag, mens Y-plugger har mye overflate og sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kia Ora Dette er et telt jeg også selv kikker mye på, har ventet i månedsvis på at det skal komme tilbake på lager, noe det snart gjør. 

Legger til et sitat fra deres FAQ om teltet som litt tilleggstips mtp dårlig vært og ekstra stabilitet, selv om ja, festene i hjørnene er det som holder 'alt' på plass slik det er designet. 

"Q) How should I pitch it in stormy weather?

A) For the most weather resistant pitch, you should pitch it low to the ground (shorten the cord at the corners as much as possible), use the optional stake out points around the base to spread the load, and deploy the peak guylines. Orient the guylines towards the long sides of the tent to support those larger walls. You can add a second peak guyline for extreme conditions by tying the cord inside the peaks and running it out the vents. This way, you can guyout each peak from two directions, which makes it extremely strong."

Spennende telt, imo!

Selvventer jeg i tillegg på et tipi/mid-telt men der blir det samme greia hjørnene holder 'alt' sammen med midtstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vandrefalken Takk for innspill. Litt dumt å kjøpe inn ekstra stenger, plugger og barduner til et nytt telt, men jeg mener likevel teltet vil være verdt det. Eneste minuset da er størrelsen utvendig, og det å finne teltplass, men fordelen er jo god plass og fortelt. Jeg spurte for øvrig Dan Durston om han vil lansere heldekkende inntertelt, eller rettere sagt en blanding av heldekkende og myggnetting/mesh. Han svarte at planen er å lansere dette til neste år, altså ikke i førstkommende parti. En heldekkende nedre halvdel blir trolig litt lunere med kald vind og ujevnt underlag, kontra bare mesh, som er dagens løsning. Så da venter jeg heller på det, sammen med karbonstengene de kommer til å produsere og selge.

Ja, det er et spennende telt. Liker også at teltduken visstnok er mer vannavvisende enn mange ytterduker, og ikke trekker inn vann og blir tyngre. Det sparer vekt når det regner og teltet blir vått, kontra mange telt som kanskje har en lettere vekt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Kia Ora said:

@Vandrefalken Takk for innspill. Litt dumt å kjøpe inn ekstra stenger, plugger og barduner til et nytt telt, men jeg mener likevel teltet vil være verdt det. Eneste minuset da er størrelsen utvendig, og det å finne teltplass, men fordelen er jo god plass og fortelt. Jeg spurte for øvrig Dan Durston om han vil lansere heldekkende inntertelt, eller rettere sagt en blanding av heldekkende og myggnetting/mesh. Han svarte at planen er å lansere dette til neste år, altså ikke i førstkommende parti. En heldekkende nedre halvdel blir trolig litt lunere med kald vind og ujevnt underlag, kontra bare mesh, som er dagens løsning. Så da venter jeg heller på det, sammen med karbonstengene de kommer til å produsere og selge.

Ja, det er et spennende telt. Liker også at teltduken visstnok er mer vannavvisende enn mange ytterduker, og ikke trekker inn vann og blir tyngre. Det sparer vekt når det regner og teltet blir vått, kontra mange telt som kanskje har en lettere vekt i utgangspunktet.

Veldig fan av poly istedet for nylon selv også. :)

Men gi med et Xmid 2 Pro med inner/ytter :D hehe. Men takk for tips like så, da tror jeg faktisk at jeg kanskje venter jeg også, i og med at jeg har andre telt på vei for øyeblikket. Hmm.

I andre nyheter så har Tarptent gitt ut en Double Wall versjon av sitt Double Rainbow telt, så da mangler det bare at DCF versjonen også får det! Helt ufattelig digg telt, dog litt mindre plass til utstyr i ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min MLD Cricket på fjellet en del og det fungerer fint, så lenge det er noe å plugge seg fast i så klart. På ei steinhelle vil du nok møte på utfordringer. Tarptent Rainbow serien er sexy, jeg har Naturehike kopien. Ser dog ikke helt poenget med dcf i det teltet, de bruker såpass tynt stoff at de reklamerer med at det skal kunne tåle 1 thru hike ala AT, mens silnylon varianten fint skal tåle både to og tre runder. Fine med det teltet er også at det ved hjelp av staver eller pinner kan gjøres frittstående, som kan være et pluss. Ville vært høyt på lista om jeg skulle gjort en thru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vandrefalkenog @Fiskepadde Tarptent Double Rainbow DW ser jo også svært interessant ut, takk for tips. Hadde droppet den på grunn av single wall. Et slikt telt kan jo også settes opp uten gåstaver, som jeg ikke bruker. I tillegg tar det mindre plass å sette opp, samt er lett og kompakt i sekken. Jeg liker også at den nederste delen av innerteltet er solid, men er litt usikker på hvor mye vind som likevel slipper inn i teltet. Minuset er jo ytterduken da, kontra X-Miden, samt at vestibylene bare er 2/3 av X-Mid, som er mer romslig. Men Tarptent-teltet virker også å være bra kvalitet i forhold til vekten.

Skal uansett ikke bestille noe før neste vinter, så trenger ikke bestemme meg nå. Dukker sikkert opp noen tester av DD DW-teltet etter hvert også, samt andre alternativer som kan dukke opp. Er også spent på å se hvordan X-Mid sin neste versjon blir, med karbonstenger og solid innertelt. X-Miden er i utgangspunktet førstevalget mitt, men må si Double Rainbow DW seiler opp som en god nummer to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Ora skrev (16 timer siden):

@Vandrefalkenog @Fiskepadde Tarptent Double Rainbow DW ser jo også svært interessant ut, takk for tips. Hadde droppet den på grunn av single wall. Et slikt telt kan jo også settes opp uten gåstaver, som jeg ikke bruker. I tillegg tar det mindre plass å sette opp, samt er lett og kompakt i sekken. Jeg liker også at den nederste delen av innerteltet er solid, men er litt usikker på hvor mye vind som likevel slipper inn i teltet. Minuset er jo ytterduken da, kontra X-Miden, samt at vestibylene bare er 2/3 av X-Mid, som er mer romslig. Men Tarptent-teltet virker også å være bra kvalitet i forhold til vekten.

Skal uansett ikke bestille noe før neste vinter, så trenger ikke bestemme meg nå. Dukker sikkert opp noen tester av DD DW-teltet etter hvert også, samt andre alternativer som kan dukke opp. Er også spent på å se hvordan X-Mid sin neste versjon blir, med karbonstenger og solid innertelt. X-Miden er i utgangspunktet førstevalget mitt, men må si Double Rainbow DW seiler opp som en god nummer to.

Husk på at det er sporadisk tilgang på TarpTent, kontakt han gjerne og hør når han forventer å få inn det teltet du er på jakt etter. Grei kar! Plutselig kommer vinteren og neste levering er forventet til høsten. Er vel samme utfordringen med Durston og andre som ikke produserer teltene selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Ora skrev (På 29.12.2021 den 12.37):

Innspill? Fungerer gåstav-telt godt i fjellterreng (så fremt karbon-stengene vil fungere bra)? Og til dere som har telt med mesh inntertelt, hvordan fungerer det? Vil tro det er flott i varmt vær, men hva med kaldere vær (og vind)? Andre erfaringer? På forhånd takk for innspill.

Hei! Ikkje erfaring med X-mid 2, men har hatt X-mid 1 ei stund no og det er det beste teltet eg veit om. Fungerer framifrå i norsk natur heile året. Krever - som du er inne på - gode pluggfester i hjørna, men har aldri opplevd å ikkje få ein god pitch; Når grunnen er vanskeleg kan ein alltids bruke stein. Står ellers fint i moderat vind. Angåande mesh så er det klart at eit tett innertelt holder litt bedre på varmen, men så lenge ytterduken går heilt ned til bakken så er det ikkje noko problem for meg. På den andre sida så gjev mesh best ventilasjon, utsikt og bedre plassfølelse. 

DSCF2088.thumb.JPG.bfb227b101c6d2cffa67f0c66c54e60f.JPG

DSCF0358.thumb.JPG.53fdb9e400a46e231973049b526ae9cf.JPGIMG_4721.thumb.jpeg.bef4d3565578a2e812452b645b97cf84.jpegIMG_4747.thumb.jpeg.1cb222cdb17b8ef47d70e7e924d14e52.jpeg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Øyvind Hellenes Tusen takk for et godt og veldig nyttig svar. Virker som at jeg ikke trenger å bekymre meg så veldig for festet, med tanke på vanlig norsk fjellbruk. Fine bilder, forresten. Gleder meg som sagt til å se neste versjon, med delvis tett innertelt og karbonstaver. Ser for meg at delvis mesh og delvis tett blir perfekt. Har i tillegg et S2S Ultralight Insulated liggeunderlag, og har planer om å kjøpe en Cumulus Panyam 450 sovepose (modifisert til comfort-temp på minus 2). Det blir nok et fint sovesystem ned til såvidt under 0 grader, som er planen min (regner med comfort-temp passer til meg).

Blir nok ganske sikkert en X-Mid 2p eller Tarptent Double Rainbow DW. Denne tråden har iallfall bekreftet at disse løsningene fungerer til mitt bruk. Takk igjen.

Endret av Kia Ora
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk en drop i dag med X-mid 2 og 1 telt hvis folk ikke har fått det med seg. Var heldig og klarte å sikre meg ett. Ble utsolgt på 2-3 minutter, men ny drop den 13 som tips. Ganske vanskelig å få tak i dette teltet, liten produksjon og høy etterspørsel så kan være lurt å slå til nå hvis noen planlegger å skaffe teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aderyn skrev (19 timer siden):

Var faktisk en drop i dag med X-mid 2 og 1 telt hvis folk ikke har fått det med seg. Var heldig og klarte å sikre meg ett. Ble utsolgt på 2-3 minutter, men ny drop den 13 som tips. Ganske vanskelig å få tak i dette teltet, liten produksjon og høy etterspørsel så kan være lurt å slå til nå hvis noen planlegger å skaffe teltet.

hvor finner jeg dette droppet?

@Øyvind Hellenes Hvor lang er du, og vil det være plass til en stor hun i inner eller ytterteltet sammen med deg? Har en hund på 30 kg og 70 cm mankehøyde jeg gjerne vil ha med meg (og han ligger ikke alene utenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, ost said:

hvor finner jeg dette droppet?

@Øyvind Hellenes Hvor lang er du, og vil det være plass til en stor hun i inner eller ytterteltet sammen med deg? Har en hund på 30 kg og 70 cm mankehøyde jeg gjerne vil ha med meg (og han ligger ikke alene utenfor).

Klarte å sikre meg ett jeg også, det var kl 16 norsk tid forrige gang. Veldig spent på hvordan det er i praksis, kanskje mest som solo-telt, i og med at det er laget for å ligge hode/føtter og ikke ansikt til ansikt. Men spennende uansett.

Her er linken til X-Mid 2p og her er linken til versjon 2 av X-Mid 1p.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 11.1.2022 den 15.00):

 

@Øyvind Hellenes Hvor lang er du, og vil det være plass til en stor hun i inner eller ytterteltet sammen med deg? Har en hund på 30 kg og 70 cm mankehøyde jeg gjerne vil ha med meg (og han ligger ikke alene utenfor).

Eg er 182 og har ingen problem med lengda på teltet. Du får ikkje plass til deg òg hunden i innerteltet på x-mid 1. Eg brukar det ein del utan innertelt (som på bilete i snø over) og med den konfigurasjonen trur eg det blir grei plass.

Kia Ora skrev (På 10.1.2022 den 18.03):

@Øyvind Hellenes Tusen takk for et godt og veldig nyttig svar. Virker som at jeg ikke trenger å bekymre meg så veldig for festet, med tanke på vanlig norsk fjellbruk. Fine bilder, forresten. Gleder meg som sagt til å se neste versjon, med delvis tett innertelt og karbonstaver. Ser for meg at delvis mesh og delvis tett blir perfekt. Har i tillegg et S2S Ultralight Insulated liggeunderlag, og har planer om å kjøpe en Cumulus Panyam 450 sovepose (modifisert til comfort-temp på minus 2). Det blir nok et fint sovesystem ned til såvidt under 0 grader, som er planen min (regner med comfort-temp passer til meg).

Blir nok ganske sikkert en X-Mid 2p eller Tarptent Double Rainbow DW. Denne tråden har iallfall bekreftet at disse løsningene fungerer til mitt bruk. Takk igjen.

Berre hyggeleg. Har litt erfaring med Double Rainbow Li og det er absolutt eit veldig godt telt det òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

@Vandrefalken Hei, det er tidlig på sommeren, men har du fått prøvd X-Miden noe da? Virker som det skal gå greit å få satt opp teltet stødig stort sett overalt, og meshen holder visstnok knotten ute, ut fra hva folk skriver. Jeg venter som sagt på at solid inner og tilhørende karbon-staver følger med. Men... nå har jeg selvsagt falt for et annet telt også, nemlig Tarptent Scarp 1 (uten ekstra stenger). Det kommer for salg igjen i juli, men jeg avventer uansett telt-kjøp til vinteren/våren. Scarp 1 virker jo svært bra, bl.a. er det visstnok veldig stødig i sterk vind, Og da lurer jeg på hvordan X-Mid er i sterk vind. Det er nemlig noe jeg vil oppleve mye av på jakt- og fisketurer  i "mine" områder på New Zealand (og delvis i Norge). Neste utgave av X-Mid har visst fester på langveggene også, slik at teltet blafrer mindre. Men kvaliteten på Scarp 1 virker noe høyere, blant annet bruker de 30D i stedet for 20D. Et minus er nylon i stedet for poly i ytterduk da. Så er jeg usikker på om X-Mid 2 rett og slett blir for stort, med tanke på å finne teltplasser i fjellet. Selv om jeg liker den store plassen innvendig, naturligvis. Minuset med Scarp 1 er selvsagt at det er trangt for to personer, selv om det visstnok fungerer.

Ikke lett å velge telt :D. Så gjør jo dollarkursen, frakt og importpriser kjøpet ekstra kostbart, dessverre. Å velge telt handler jo om kompromisser, og akkurat nå synes jeg Scarp har den beste balansen, med tanke på vekt og kvalitet med mer. Tarptent Double Rainbow DW slo jeg fra meg, da Henry Shires fortalte at det ikke kommer med solid inner.

Så igjen, fornøyd med X-miden? Går det greit å finne teltplasser? Prøvd det i veldig sterk vind? Og forresten, hvordan synes du halvdekkende solid inner fungerer? Blir det trekk eller trolig litt kaldere innvendig, sammenlignet med heldekkende?

Endret av Kia Ora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terje Hav Takk for svar. Ja, har sett mange videoer, både av X-Mid og andre telt. Den første videoen du lenket til så jeg etter at jeg postet her, den er jo veldig relevant og informativ. Så har blitt mer overbevist, også med tanke på de nylige forbedringene på teltet. Han i videoen var ikke så positiv til karbonstaver da, men satser på at Durston vil produsere noe med kvalitet.

Så bra, da var du åpenbart heldig. Lykke til med et flott telt.

Endret av Kia Ora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.