Gå til innhold
  • Bli medlem

OK føre for fjellski og pulk over nyttårshelgen?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg får muligens mine første fjellski og alt annet medfølgende levert i dag eller i morgen. I den forbindelse er jeg litt gira på å utnytte nyttårshelgen på en prøvetur, ikke så altfor langt unna Oslo (maks 4 timer i bil).

Det virker som om det er relativt lite snø de fleste steder, men det har jo falt en del nå i de siste dagene. Det som ser litt kjipt ut for f.eks. værmeldingen ved Haukeliseter er 3 varmegrader og en del nedbør meldt i helgen... Jeg mistenker det kan fort bli litt miserabelt for en føregangsreis om nedbøren er regn?

Er det noen andre områder med gode forhold for en nybegynner på fjellski (og ski generelt), og noe bedre værmelding for helgen?
Jeg har en liten knapp på Østmarka som sisteløsning, men vil helst ha litt fjell også.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke vi på Sjusjøen lenger, så har ikke personlig føling med forholdene lenger. Men en sjekk av div webkamera fra området bekrefter det du sier, litt lite snø, men det er varslet minus og litt snø gjennom hele helgen.  Uansett er det oppkjørte løyper som kan benyttes for enkel ut og inn fra bilen. Jeg har benyttet løypene for å enkelt komme meg litt vekk (nordøstover) fra hyttefeltene og du skal ikke langt før det blir mye mindre folk. 

Når du syns du har gått langt nok, tar du av fra løypa og finner deg en koselig plass. 

Skulle du få problemer av noe slag er retretten til bilen enkel i oppkjørte løyper. 

Mine fjellski passer sånn ca i litt slitte spor, men på Sjusjøen er det bestandig skøytetrasse i tillegg, så det er ingen problem å ta seg fram med breie ski heller.

Selv om området ligger på snaue 900moh får en ganske mye fjellfølelse pga alle de åpne myrene og de mange "øyene" med glissen småskau. Et nydelig og ikke minst trygt sted å dra på telttur om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker senorge som en grei pekepinn på hvordan snøforholdene er, men eksakt svar gir den ikke. 

Kliikk inn på http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow og velg snødybde

Det ser rimelig stusselig ut generelt østafjells... men jeg ser av diverse innlegg på fb at det er sånn passe på Valdresflya. Der får man jo fartet  på snaufjellet. Jeg ser det meldes mye vind på fredag, da kan et alternativ være å trekke ned i Sjodalen på nordsiden  av flya til vinden har gitt seg. Fint å parkere ved Sjodalen Hyttetun & Camping og finne en teltplass retning Steinholet Fjellcamp, hvis det er snø i Sjodalen da..

Ellers kan Hemsedal være et alternativ. Feks kan man kjøre mot Lykkja, telte ved Hundkjennvatnet og kanskje prøve seg på Skogshorn hvis forholdene tilsier det, men også der kommer mildværet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (14 minutter siden):

Nå er ikke vi på Sjusjøen lenger, så har ikke personlig føling med forholdene lenger. Men en sjekk av div webkamera fra området bekrefter det du sier, litt lite snø, men det er varslet minus og litt snø gjennom hele helgen.  Uansett er det oppkjørte løyper som kan benyttes for enkel ut og inn fra bilen. Jeg har benyttet løypene for å enkelt komme meg litt vekk (nordøstover) fra hyttefeltene og du skal ikke langt før det blir mye mindre folk. 

Når du syns du har gått langt nok, tar du av fra løypa og finner deg en koselig plass. 

Skulle du få problemer av noe slag er retretten til bilen enkel i oppkjørte løyper. 

Mine fjellski passer sånn ca i litt slitte spor, men på Sjusjøen er det bestandig skøytetrasse i tillegg, så det er ingen problem å ta seg fram med breie ski heller.

Selv om området ligger på snaue 900moh får en ganske mye fjellfølelse pga alle de åpne myrene og de mange "øyene" med glissen småskau. Et nydelig og ikke minst trygt sted å dra på telttur om vinteren.

Se der ja, værmeldingen så litt finere ut i den retningen. Myr-områdene i nord-øst et stykke fra hytte-o-ramaet ser ut som kan være en bra kandidat!
Jeg er ikke supergira på å gå i løyper, men som du sier så er det nok ikke snakk om lange stykket. Eventuelt bare å gå utenfor løypa på isen på nordsiden av Sjusjøen i noen hundre meter før man vender nordover, krysser veien/løypa og inn i myrområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (32 minutter siden):

Jeg bruker senorge som en grei pekepinn på hvordan snøforholdene er, men eksakt svar gir den ikke. 

Kliikk inn på http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow og velg snødybde

Det ser rimelig stusselig ut generelt østafjells... men jeg ser av diverse innlegg på fb at det er sånn passe på Valdresflya. Der får man jo fartet  på snaufjellet. Jeg ser det meldes mye vind på fredag, da kan et alternativ være å trekke ned i Sjodalen på nordsiden  av flya til vinden har gitt seg. Fint å parkere ved Sjodalen Hyttetun & Camping og finne en teltplass retning Steinholet Fjellcamp, hvis det er snø i Sjodalen da..

Ellers kan Hemsedal være et alternativ. Feks kan man kjøre mot Lykkja, telte ved Hundkjennvatnet og kanskje prøve seg på Skogshorn hvis forholdene tilsier det, men også der kommer mildværet..

Senorge har jeg brukt mye i år, men mest for motsatt hensikt-- For å finne ut når jeg kunne begynne å gå fotturer igjen😁 Som du sier så er det ikke alltid så eksakt. Jeg søker opp en del bilder på Instagram osv. for å få et lite bilde over hvordan det faktisk ser ut også.
Det ser litt voldsomt ut med 30ms i kastene på Valdresflye for fredagen, ja-- Men ellers ser det ut som om det hadde vært en bra plass temperaturmessig.

Lykkja, Hemsedal ser ikke så ille ut heller. Men kanskje litt seigt oppover i bakkene der mot nevnte vann? Og det er da mest nedkjøring jeg er skeptisk til som fullstendig nybegynner på ski + pulk 😂
Sånn sett kan jeg korrigere meg selv fra første post: Fjelllandskap ala vidde! :)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, som sagt er nok Sjodalen det  likaste i de strøka på fredag og lørdagen ser mye bedre ut. 

Ang Hemsedal og Hundkjennvatnet så er det en snaue to kilometer og snaue to hundre høydemeter, bør være grei skuring med feller og en litt svett trøye på en dryg time eller to. Kjør sikksakk på tur ned hvis det er for bratt, eller ta av skiene hvis det blir for kjipt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (30 minutter siden):

Jeg er ikke supergira på å gå i løyper, men som du sier så er det nok ikke snakk om lange stykket. Eventuelt bare å gå utenfor løypa på isen på nordsiden av Sjusjøen i noen hundre meter før man vender nordover, krysser veien/løypa og inn i myrområdet?

Du kan selvfølgelig kjøre inn mot Rømåsen og parkere der. Da kan du gå rett ut på Sjømyra og følge løyper nordover eller østover. Det er også greit å parkere ved skistadion ved Sjusjøen hytter og camping. Følge løypa mot Midtfjell, eller ta av nordover mot Kroksjøen.

Det er også parkering på Storåsen, men da får du tung retur opp til bilen med mindre du legger turen mot Lunkefjell. Eller du kan kjøre gjennom bommen på Storåsen og parkere ved Kroksjøen, Kuåsen, Elgåsen eller Aksjøen

Her er aktuelle kamera: https://sjusjoenopplevelser.no/webkamera-pa-sjusjoen/

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (22 minutter siden):

Takk, skal gjøre litt mer research i løpet av morgendagen! :)

Lykke til. Jeg ville forresten ikke fulgt sommerstien, men holdt godt vest for Hynda på tur opp til Hundkjennvatnet.  Langt nok vest til at man går klar av bekkedalen som går øst-vest, men likevel  ikke så langt vest at man havner i bratta fra Skoghorn. 

Kan Setesdal Vesthei være et alternativ forresten? Jeg er ikke kjent i området, men det skal visst være fint turterreng

Langsua nasjonalpark er også fin forresten, bruker å være greit med snø og ser ok ut på senorge. Kjør mot Helvete og parker ved Synstgardsetra for eksempel.

Edit: Jeg ser på skisporet.no at det er fint lite løyper som er kjørt opp rundt Langsua, det er vel ikke så positivt mtp snømenge

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (31 minutter siden):

Du kan selvfølgelig kjøre inn mot Rømåsen og parkere der. Da kan du gå rett ut på Sjømyra og følge løyper nordover eller østover. Det er også greit å parkere ved skistadion ved Sjusjøen hytter og camping. Følge løypa mot Midtfjell, eller ta av nordover mot Kroksjøen.

Det er også parkering på Storåsen, men da får du tung retur opp til bilen med mindre du legger turen mot Lunkefjell. Eller du kan kjøre gjennom bommen på Storåsen og parkere ved Kroksjøen, Kuåsen, Elgåsen eller Aksjøen

Her er aktuelle kamera: https://sjusjoenopplevelser.no/webkamera-pa-sjusjoen/

 

Takk! Aksjøen ser ut som et bra utgangspunkt med tanke på å komme "rett ut i det", såfremt jeg får parkert i området. Derfra kan jeg gå en liten rundttur sørover rundt Gjestbodåsen på 1-1,5 mil, eventuelt lenger hvis jeg ønsker. Holder den høyt på lista inntil videre!
 

graham skrev (31 minutter siden):

Lykke til. Jeg ville forresten ikke fulgt sommerstien, men holdt godt vest for Hynda på tur opp til Hundkjennvatnet.  Langt nok vest til at man går klar av bekkedalen som går øst-vest, men likevel  ikke så langt vest at man havner i bratta fra Skoghorn. 

Kan Setesdal Vesthei være et alternativ forresten? Jeg er ikke kjent i området, men det skal visst være fint turterreng

Langsua nasjonalpark er også fin forresten, bruker å være greit med snø og ser ok ut på senorge. Kjør mot Helvete og parker ved Synstgardsetra for eksempel.

Edit: Jeg ser på skisporet.no at det er fint lite løyper som er kjørt opp rundt Langsua, det er vel ikke så positivt mtp snømenge

Mange takk!
Setesdal ser fint ut, men er nok oppe og nikker på litt for lang å kjøre for denne turen + mildværet som ser ut som brer seg i området over helgen.
Langsua derimot er bedre innenfor rekkevidde og ser ut til å holde seg på minusgradene hele helgen. Litt mindre hytter og mer "fjelllandskap" er også et pluss! Legger denne også høyt på listen inntil videre :)
Det meldes om snø i morgen og lørdag i området, så det kan jo hjelpe på litt.

Nå håper jeg bare at jeg får pakken min i tide... 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukbare forhold her i vest Telemark, om du tåler å gå på en tynn såle og litt grus inn i mellom. 500 til 800 moh og i skogen ligger den en solid såle på 20 til 30 cm + 10 til 15 cm nysnø på toppen. Meldt pluss grader men lite nedbør. Ble kjørt en del skuterspor før det ble mildt og som nå er perfekte å gå på. Skogsbilveier som ikke er blir brøytet er fin fin tur nå. Pakker pulk og seler bikkja i morgen :-)

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (51 minutter siden):

Brukbare forhold her i vest Telemark, om du tåler å gå på en tynn såle og litt grus inn i mellom. 500 til 800 moh og i skogen ligger den en solid såle på 20 til 30 cm + 10 til 15 cm nysnø på toppen. Meldt pluss grader men lite nedbør. Ble kjørt en del skuterspor før det ble mildt og som nå er perfekte å gå på. Skogsbilveier som ikke er blir brøytet er fin fin tur nå. Pakker pulk og seler bikkja i morgen :-)

Takk :) Hvor i vest-Telemark er vi da ca.?

Jeg har inntil videre siktet meg inn, og skrevet ut kart over Langsua Nasjonalpark etter å ha sett litt nærmere på området. Det tror jeg skal bli ganske brukbart, med start fra parkeringen ved Synstgardsetra. Dette virker som et bedre startpunkt enn Helvete, Roasetra som ser ut som kan by på mye tettere skog og kupert terreng i starten.

Det blir nok fort noe alá @Friluftsamatørene sin tur her som jeg fant i går:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (23 minutter siden):

Takk :) Hvor i vest-Telemark er vi da ca.?

Jeg har inntil videre siktet meg inn, og skrevet ut kart over Langsua Nasjonalpark etter å ha sett litt nærmere på området. Det tror jeg skal bli ganske brukbart, med start fra parkeringen ved Synstgardsetra. Dette virker som et bedre startpunkt enn Helvete, Roasetra som ser ut som kan by på mye tettere skog og kupert terreng i starten.

Det blir nok fort noe alá @Friluftsamatørene sin tur her som jeg fant i går:

 

Seljord, Kviteseid og Tokke. Nord for E134. Best føre i skogen, er lite snø på snaufjellet. Da mildværet kom var det mange plasser som holdt minus grader på natta, men snøforholdene kan variere mye. Har vært rimelig kaldt siden slutten november, så myr og bekker er nå bunnfrose. Is på vann, men usikker på hvor sikker disse er. Mange er regulerte.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innsats for å finne deg tur! Jeg er i samme situasjon, sitter som førstereis å venter på snøen med nytt utstyr. Fått prøvd meg litt men ikke komplett med ski, pulk og teltet sammen. Få høre hvordan det går og godt nytt år der du er :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 timer siden):

Kan melde om nydelig føre og vær på vei inn mot Langsua Nasjonalpark 🤩

OG jeg har ikke tryna eller velta pulken enda. Godt nyttår :)

1B00A206-EC3E-43E0-ABE5-B2BB50BD8E2E.thumb.jpeg.5b68d82e824986fc6927ee5f20cd0908.jpeg

007092C4-C8C1-4044-B7CC-6C6434971BA3.thumb.jpeg.b08990f3c2ce7d885af0c66f5070afbf.jpeg

950B4DF5-728D-49C7-A969-DBAC2E339013.thumb.jpeg.d88a8dce35f7d6f77d171083a86b0360.jpeg

Flott at du fant ut av hvor du skulle dra og at forholdene var bra 👌

Kom gjerne med en turrapport etter endt tur og du har kommet deg vel hjem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje så godt å sjå under snøen, men er det rottefella xplore binding? I tilfelle vert det sett stor pris på ein liten epistel om korleis dei funkar. 

Står i valget mellom nye 75mm støvlar eller bytte ut 75 mm med den nye rottefella-bindingen, men skeptisk til noko som helst fjørbelasta inne i ein sko i eit lukka system, spesielt over fleire dagar og eventuelt vekslande temperaturar og snøforhold. Blir superglad om du delar erfaringar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 12/31/2021 den 13.07):

Kan melde om nydelig føre og vær på vei inn mot Langsua Nasjonalpark 🤩

OG jeg har ikke tryna eller velta pulken enda. Godt nyttår :)

1B00A206-EC3E-43E0-ABE5-B2BB50BD8E2E.thumb.jpeg.5b68d82e824986fc6927ee5f20cd0908.jpeg

007092C4-C8C1-4044-B7CC-6C6434971BA3.thumb.jpeg.b08990f3c2ce7d885af0c66f5070afbf.jpeg

950B4DF5-728D-49C7-A969-DBAC2E339013.thumb.jpeg.d88a8dce35f7d6f77d171083a86b0360.jpeg

Hei.

Ser ut som du har gått i sporet våres som vi tråkk på torsdagen etter det snødde  på natten. Vi gikk da fra Leppehytta til Synsgardseter.

Bedre etter snøfallet en det var når vi gikk inn over på tirsdagen.

Gikk du langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 1.1.2022 den 11.41):

Ikkje så godt å sjå under snøen, men er det rottefella xplore binding? I tilfelle vert det sett stor pris på ein liten epistel om korleis dei funkar. 

Står i valget mellom nye 75mm støvlar eller bytte ut 75 mm med den nye rottefella-bindingen, men skeptisk til noko som helst fjørbelasta inne i ein sko i eit lukka system, spesielt over fleire dagar og eventuelt vekslande temperaturar og snøforhold. Blir superglad om du delar erfaringar! 

Det er Xplore, ja! Jeg "måtte" jo ta det nye og kule hvis jeg først skulle handle 😂
Jeg har ikke noe å sammenligne med, men de fungerte veldig fint for meg i hvert fall. Det var aldri noe problematisk å gå inn ut og av bindingene.
Jeg gikk en liten tur over/langs kanten av et vann, og gikk litt for nære utgangen av en bekk til vannet så skiene ble bløte. Det endte opp med store isklumper på skiene selvfølgelig, men det passet meg ganske greit, siden det funket som superfeller til å komme meg opp en siste bakke opp fra vannet. Litt jobb å få isen av igjen. Jeg måtte fjerne litt is under opplåsningsmekanismen før jeg fikk av bindingen, men det var ikke spesielt vanskelig å komme til.

Jeg var ikke klar over at det er noe fjærbelastning i _skoene_? Uten å ha sett så nøye på mekanikken. Det er vel mer i bindingen?

Skoene jeg brukte var Alfa Vista Advance. De var overraskende gode og varme (jeg var aldri kald på føttene), men produserte også mitt første gnagsår på LENGE, på et ganske merkelig sted på venstresiden av venstre hel (litt opp). Litt prevantiv teip gjorde susen, så var det ikke merkbart lenger.
 

Swe skrev (På 1.1.2022 den 15.22):

Hei.

Ser ut som du har gått i sporet våres som vi tråkk på torsdagen etter det snødde  på natten. Vi gikk da fra Leppehytta til Synsgardseter.

Bedre etter snøfallet en det var når vi gikk inn over på tirsdagen.

Gikk du langt?

Det kan nok stemme bra!
Snøen som kom på torsdag var nok veldig nyttig. Jeg hadde ikke noe problemer med føret i hvert fall. Litt mye kvist som stakk opp fra snøen som jeg prøvde å unngå litt for kortfellene sin skyld. Det kom også veldig mye snø natt til i dag.

Ruten jeg gikk ble fra Synstgardseter, opp mot hundtjønn hvor jeg slo leir og fikk med meg nyttårs-horisonten av fyrverkeri. På lørdagen gikk jeg mot Leppbua og sørøst mot Risåhøgda og Revsjøhytta hvor jeg slo leir i nærheten etter å ha klabbet til skiene i febuvika. Den dagen ble 90% av tiden brukt utenfor oppgåtte spor, så det var ikke verdens raskeste fremgang, men veldig artig å utforske litt og lage ruta selv. Siste dag (i dag, søndag) ble det revsjøveien hele veien tilbake til Synstgardseter i nydelig vær. Alt i alt veldig fin tur og lærerikt ski-messig. Det er nok mye å gå på på teknikken, spesielt nedover 🤣
Turen ble totalt på ish 28 km ut i fra opptegning på kartet. Det er jeg fornøyd med for første skitur!

Et knippe bilder, usortert:
IMG_6203.thumb.JPG.a82a4131afb2dd19d9812ae144a8f2a1.JPG

IMG_6210.thumb.JPG.1fc58fe8e25739f6aec9114ac8325cae.JPG

IMG_6225.thumb.JPG.b6536b159708892a1764077ec19a1220.JPG

IMG_6230.thumb.JPG.a0554d126a091a3ec0e21b277e192241.JPG

IMG_6254.thumb.JPG.21da970dbece3c39a94c4ae05455a43b.JPG

IMG_6260.thumb.JPG.20dfe5c517c076dfc621a91e88fcbe8a.JPG

IMG_6266.thumb.JPG.6612fb6c4e5b4caead0ce15a2c64b2c4.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.