Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme skisko (nnn)


aico

Anbefalte innlegg

Etter en fantastisk skitur i dag, som nesten ble ødelagt av frosne tær, er betalingsviljen til å investere i nye skisko på topp. Så da gjelder det å smi mens jernet er varmt (og de kalde tærne friskt i minnet).

Jeg vet ikke hva som er fornuftig ifht. helt ordinære sko med litt god plass til god såle og tykke sokker eller om det er fornuftig med isolerte skisko, evt. førstnevnte med skoovertrekk som en ekstra barriere mot kulden.

Har kun ett par standard NNN sko nå, og de er ganske trange. Enda trangere oppleves de etter jeg utviklet hallux valgus, men de vil fortsatt duge til varme dager, så jeg ser nå etter ett par som vil være dedikert til kalde vinterdager og / eller lange dager ute med litt camp liv / stillesittende utetid.

Bruksområde er lavterskel labbing i skog og fjell. Går gjerne ganske langt, men jakter aldri verdensrekorder eller idealtid, så komfort er mye viktigere enn fartsegenskaper 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endelig funnet et par jeg liker...Crispi Svartisen. Sliter med føtter selv, så da velger jeg etter temp og trykk på fotblad om jeg vil ha standard såle + ullsåle og en sokk, eller en såle og tynn/ tykk sokk på lengre strekker. Ikke hatt problem med å fryse, når jeg velger riktig kombi.

Innstramningsmuligheten er fingod i overkant, når man trenger mindre trykk på tåblad og vrist. Ikke minst i nedoverbakke og gå bortover i skrånende terreng, som sliter endel under foten. Lett og rask i stramminga. Bruker de i lysløypa som på fjellet. 

0020406_crispi-svartisen-bc-gtx.png

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Tessatroll skrev (På 31.12.2021 den 19.57):

Eg vurderar sterkt Alfa sine klassisksko, dei verkar varmare enn mange andre klassisksko.

Jeg kjøpte ett par Combi Advance GTX etter tips om B-vare salg i en annen tråd.
Det er kanskje ikke den skoen jeg hadde valgt hvis alle var satt ned like mye, men jeg trur ikke det har så mye å si. Jeg er mildt sagt kjempefornøyd. Skitur med disse skoene er en helt annen verden. 

Pga. ulike slitasjeskader her og der, blir skøyteskiene stort sett liggende på hylla nå for tida, så jeg trengte ikke en kombisko. Men Alfa-skoen er en mykere kombisko enn de jeg har fra før, så det plager meg ikke i det hele tatt. Faktisk gjør den ekstra høyden at jeg stort sett slipper å tenke på gamasjer, så jeg har egentlig bare funnet fordeler med å velge kombisko så langt.

Såvidt jeg kan se, er det heller ikke den varmeste modellen til Alfa, men den er år og dag bedre enn de jeg har fra før. Og de holder seg varme lengre, noe jeg trur skyldes at GTX begrenser oppbygningen av fuktighet i foret, i større grad enn plaststoffet i de gamle skoene.

Passformen er også bedre enn de gamle. Selv om de er smale (som foten min) så opplever jeg ikke at det blir noe konflikt med de krokete og skeive tærne, så også her ble det vinn-vinn.

Om jeg skal sette fingeren på noe (dette er mer en nøytral observasjon enn noe pluss- eller minuspoeng) så er de store. Jeg fulgte størrelsesguiden til punkt og prikke, og havnet på str. 44. Jeg har da fortsatt god plass til tærne selv med ganske tykke ullsokker utenpå tynne tåsokker. Nå trur jeg at dette er noe av grunnen til at de har funket så bra, så jeg trur ikke 43 ville vært noe bedre alternativ for meg, men til folk med mer normale føtter ville jeg anbefale å prøve før kjøp. Evt. bestille to størrelser.

Tusen takk for tipset, @tessatroll, dette er det beste friluftskjøpet jeg har gjort på lang tid. Dette blir en fin vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte ett par Combi Advance GTX etter tips om B-vare salg i en annen tråd.
Det er kanskje ikke den skoen jeg hadde valgt hvis alle var satt ned like mye, men jeg trur ikke det har så mye å si. Jeg er mildt sagt kjempefornøyd. Skitur med disse skoene er en helt annen verden. 

Pga. ulike slitasjeskader her og der, blir skøyteskiene stort sett liggende på hylla nå for tida, så jeg trengte ikke en kombisko. Men Alfa-skoen er en mykere kombisko enn de jeg har fra før, så det plager meg ikke i det hele tatt. Faktisk gjør den ekstra høyden at jeg stort sett slipper å tenke på gamasjer, så jeg har egentlig bare funnet fordeler med å velge kombisko så langt.

Såvidt jeg kan se, er det heller ikke den varmeste modellen til Alfa, men den er år og dag bedre enn de jeg har fra før. Og de holder seg varme lengre, noe jeg trur skyldes at GTX begrenser oppbygningen av fuktighet i foret, i større grad enn plaststoffet i de gamle skoene.

Passformen er også bedre enn de gamle. Selv om de er smale (som foten min) så opplever jeg ikke at det blir noe konflikt med de krokete og skeive tærne, så også her ble det vinn-vinn.

Om jeg skal sette fingeren på noe (dette er mer en nøytral observasjon enn noe pluss- eller minuspoeng) så er de store. Jeg fulgte størrelsesguiden til punkt og prikke, og havnet på str. 44. Jeg har da fortsatt god plass til tærne selv med ganske tykke ullsokker utenpå tynne tåsokker. Nå trur jeg at dette er noe av grunnen til at de har funket så bra, så jeg trur ikke 43 ville vært noe bedre alternativ for meg, men til folk med mer normale føtter ville jeg anbefale å prøve før kjøp. Evt. bestille to størrelser.

Tusen takk for tipset, @tessatroll, dette er det beste friluftskjøpet jeg har gjort på lang tid. Dette blir en fin vinter :)

Så bra! Og takk for attendemelding, det er nyttig når eg sjølv skal handle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.