Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Camelback vinter? Flaskeholder på skulderstropp?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg går på toppturer på ski nå om vinteren når jeg har mulighet. Jeg pleier å bruke camelbak på vinteren fordi vannet ikke fryser i posen, slangen fryser oftest ikke om jeg husker å blåse tilbake og putter munnstykket inn i jakken, og kanskje det viktigste av alt er at jeg kan drikke kjappe slurker mens jeg går uten at jeg må stoppe for å skru av en kork.

Men fra tid til annen glemmer jeg å blåse tilbake, eller glemmer å putte munnstykket ned i brystlommen, og da blir det isplugg :( 

Jeg har prøvd Nalgene flaske i hoftebeltet. Det blir for stort og tungt til nedkjøringene for min smak, og for mye styr med glidelås og skrukork for å drikke.


Men jeg ser at de har en annen løsning i rando-konkurraser som gjør at de kan drikke mens de går. De bruker en kombinasjon av isolert flaske og isolert skuldertrekk med reflekterende innside. Løsningen gir 0,7 liter vann tilgjengelig fra drikketut og stor åpning på flasken slik at den lett kan etterfylles. Pakker man eks. inn en tom juiceflaske i dunjakken i sekken har man varm dunjakke og nytt vann til pausene.

Noen som har prøvd løsningen? Fungerer dette bra i kulden? (Se bildet).

Jeg tror de setter flasken opp/ned om det er veldig kaldt, og for min del er det enkelt å sette flasken oppi i biben på buksen for å hindre at den fryser i pauser.

282141A6-CBC0-4D1E-A222-3F8F6D52B925.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har prövat isolerad cykelflaska på vår/höst av märket iceberg 650 gr bra stor pip men plastlocket sitter ej kvar länge håller ca 1-2h vid ca + 10 gr om mkt hett vatten och flaska redan uppvärmd lite styv/hård och svår få ut vattnet får ha den upp och ner ett tag först.

Kvallitets  produkt av flaskor fungerar pga folie och luft mellan ytter och innerhölje.

Om jag tränade skidor på en rundbana med mkt folk runt om och nära parkering (försvinner utr och inbrott i bilar under en 10-15min runda på kvällen trots bra upplyst efter detta Alltid midjeväska med stöldbegärligt) hade jag en enkel flaska med cellplast runt typ liggunderlag och ytter plastpåse.

Vid friluftliv/träning kanske man ej behöver racer/tävlings utr man kan lagra rätt mkt vatten i kroppen samt glykogen(sockerart) innför en dag i några dagar innan så har man ett ˋförrådˋav energi lagrat i musklerna som räcker mellan 45 min till några timmar ber på fysiska förutsättningar,detta har jag prövat före 30 mil Vätternrundan och 9 mil Vasalopp och fungerar för mig.

Alla klarar ej att dricka mkt i uppförsbacke om du har hög puls och lite ansträngd/irriterad mage då kan kroppen ha svår att ta upp mkt vätska och det kan då bli kvar i magsäck.

Även viktigt att minska svettning och därmed vätske förlust genom bra ventilerade kläder samt att vara på gränsen att frysa vid start.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt toppturer på ski men er overhode ikke konkurranseløper. Liker imidlertid kjapp drikkeløsning slik at jeg ikke blir for langt bak kompisene når jeg må drikke 🥵


Har landet på følgende som jeg synes fungerer glimrende:
- Termotrekk 1L Vinteriso/Blt, neoprentrekk. Denne henger jeg i carabinkrok på stroppa som binder sammen skulderstroppene over brystet. XXL har denne ser jeg.
image.png.94b445c9951ec04567aa46987d088434.png

- Nalgene On-The-Fly Lock-Top. Tror det er den på 0,6 liter som passer i termotrekket (dinner den ikke i farta).
image.png.b81f1a9e9f8d0136327deaad9ea86ff0.png

Med dette systemet klarer jeg å drikke uten å gjøre annet enn frigjøre tuten på flaska (har ikke på sikkerhetslåsen). 
Det hender at det fryser is i åpningen men så langt har det ikke skjedd at den er frøset tett.
Starter alltid med oppvarmet drikke på kalde dager.
På lengre turer har jeg supplerende flaske i sekken. Gjerne med sportsdrikke for ekstra energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (1 time siden):

Jeg har gått litt toppturer på ski men er overhode ikke konkurranseløper. Liker imidlertid kjapp drikkeløsning slik at jeg ikke blir for langt bak kompisene når jeg må drikke 🥵


Har landet på følgende som jeg synes fungerer glimrende:
- Termotrekk 1L Vinteriso/Blt, neoprentrekk. Denne henger jeg i carabinkrok på stroppa som binder sammen skulderstroppene over brystet. XXL har denne ser jeg.
image.png.94b445c9951ec04567aa46987d088434.png

- Nalgene On-The-Fly Lock-Top. Tror det er den på 0,6 liter som passer i termotrekket (dinner den ikke i farta).
image.png.b81f1a9e9f8d0136327deaad9ea86ff0.png

Med dette systemet klarer jeg å drikke uten å gjøre annet enn frigjøre tuten på flaska (har ikke på sikkerhetslåsen). 
Det hender at det fryser is i åpningen men så langt har det ikke skjedd at den er frøset tett.
Starter alltid med oppvarmet drikke på kalde dager.
På lengre turer har jeg supplerende flaske i sekken. Gjerne med sportsdrikke for ekstra energi. 

takk for tips.


Jeg har nalgenetrekket, og brukt det på litt forskjellige måter. Men det er nok litt i største laget, og litt for omstendig å drikke fra for min bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fant igjen min egen tråd, så da kan jeg oppdatere :) 

Jeg gikk for løsningen med drikkeflaske på skulderstroppen. Det fungerte UTMERKET! Lettere å drikke av, lettere å fylle på, man kan variere innholdet, og fryser ikke like lett som en drikkepose. Ikke i veien.

Jeg har en isolert slik flaske, og så hadde jeg en uisolert i skapet. På lange turer har jeg den ene i sekken, inn mot ryggen, og bytter når den ene er tom. Gjerne med ny smak om jeg er lei av vannet. Evt. etterfyller fra en 1,5 liters flaske om det er snakk om lange skiturer på sommeren.

En annen bonus er at jeg frigjør litt plass i sekken, og slipper det styret med å tre slangen og posen nedi sekken og henge til tørk etter tur. Lettere å bare tømme/vaske flasken. :) 

 

915C5E4B-1D4E-4A77-86DC-1529FCC43345.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.