Gå til innhold
  • Bli medlem

App for å dele campingplasser


oyvinds

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har laget en app for å dele campingplasser i Norge. Selvfølgelig er den helt gratis å bruke! 

Håper noen kan ha glede av den her :) Jeg setter stor pris på alt av tilbakemeldinger og ønsker du måtte ha! Dessverre støttes bare mobil foreløpig, web må komme senere.

 

Legger ved en link til en tur jeg hadde til Sokse hvor vi campet nedenfor Sauen, du kan se lokasjonen på Sweetspots-appen.

https://sweetspot.page.link/Nweg 

(tips: hvis du åpner linken på mobilen din tas du automatisk til app store. Eller du kan søke opp Sweetspots i app store)

Endret av oyvinds
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Takk for tilbakemeldingene jeg har fått i appen! 
Jeg ser nå at det kan være nødvendig å ha noen begrensinger for gratis-brukere for å holde noe av kostnadene nede. Vet ikke om løsningen er reklame/pro-versjon/etc., uansett kommer jeg til å la alle brukere som 
* registrere seg før 1.4.22 og 
* deler en camp, 
beholde all framtidig 'pro' funksjonalitet :) 

Har lagt til en enkel web-versjon også, man kan ikke dele nye campingplasser der enda (og den kan være litt buggy), men kan ihvertfall se på capmer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kul app og håper den klarer å konkurrere med det som er eller kommer av lignende apper. 
Anbefaler at du markerer med nål eller lignende i kartet når man feks. søker etter et sted, by, område, hytte o.l. Blir enklere å zoome inn når man har en markør festet i kartet.  

Håper at mange tar i bruk appen, jeg vil iallfall legge inn teltplasser som er bra, men som jeg ikke vil besøke igjen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2022 at 9:43 PM, Bay said:

Kul app og håper den klarer å konkurrere med det som er eller kommer av lignende apper. 
Anbefaler at du markerer med nål eller lignende i kartet når man feks. søker etter et sted, by, område, hytte o.l. Blir enklere å zoome inn når man har en markør festet i kartet.  

Håper at mange tar i bruk appen, jeg vil iallfall legge inn teltplasser som er bra, men som jeg ikke vil besøke igjen😊

Takk! Så det kom en del nye plasser :) Bra tips, skal legge det til i neste oppdatering! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2022 at 3:28 PM, Lompa said:

Jeg har noen nydelige plasser her og der som jeg stadig vender tilbake til med teltet. Jeg tenker med gru på om noen skulle komme til å dele disse på en slik app. Sjansen er da stor for at jeg vil bli møtt neste gang av bålringer, avhugde grener og trær, søppel, og dopapir i buskene rundt. 

Beklager om jeg er partypooper. Jeg verdsetter initiativ og ser poenget med å kunne vite om gode teltplasser på eksponerte steder i høyfjellet, men å dele vakre leirplasser i skog og ved vann vil jeg aldri. Naturen lider av at ferdselen kanaliseres for mye. 

Jeg vet det oppleves som et problem for flere at det å være i naturen har blitt mer og mer populært, spesielt for "folk flest". Noen av de første tilbakemeldingene jeg fikk da jeg begynte å lage appen for over 1,5 år siden var nettopp rundt denne problemstilling; ønsker folk virkelig å dele campingplassen sin med andre?  

Min motivasjon for å lage Sweetspots er først og fremst at jeg ønsker at flere skal ha fantastiske camping- og naturopplevelser, selv folk som ikke er lommekjent i området og også de uten så mye turerfaring. 

Jeg synes det er fantastisk at så mange i Norge liker å være i naturen og bruke allemannsretten. Om det fører med seg problemer håper jeg man klarer å finne løsninger på problemene, istedenfor å gatekeepe folk ute og ikke la dem ta del i naturopplevelser og gledene man får av det. 

Noe Sweetspots kan hjelpe til å gjøre er faktisk å spre brukere bort fra de samme gamle kjente stedene, og ut over et større område. Dette kan hjelpe til å redusere belastningen på utsatte enkeltplasser. Man kan også velge å holde seg unna campingplasser som er på Sweetspots, mao bruke det som et kart over hvor man ikke skal gå. Om folk er som meg er det også en del som finner glede i å oppdage nye steder (selv om det begynner å bli mørkt og du egentlig burde ha slått leir for 1t siden).

Ved å bruke Sweetspots kan du jo også hjelpe til å lære opp folk til hvordan de bør oppføre seg i naturen for å gjøre minimale inngrep. F.eks. kan du legge inn en kommentar om hvor siste mulighet for toalett er, evt. foreslå et sted nærme campingplassen som er egnet for å gå på do. Eller hvor man kan hente nedfalne trær til bål etc. Jeg har troen nok på folk til at om du kommenterer at det er en del søppel rundt omkring en campingplass, så finnes det noen andre som tar med en ekstra søppelpose og rydder opp når de drar opp dit selv. 
Hvis du har ideer til hvordan Sweetspots kan hjelpe til å gjøre det lett for andre å oppføre seg i naturen er det bare å dele, den er under aktiv utvikling og jeg tar gjerne imot feature requests.

Vi lever i en verden av informasjonsdeling, så enten man vil eller ikke vil det i fremtiden bli lettere for folk å nyte naturen, f.eks med tips til hvor man kan campe. Da gjelder det å ikke henge seg opp i problemene, men å finne gode løsninger. Temaet kan nok diskuteres i det uendelige, men om du har tips til hvordan Sweetspots kan gjøre en forskjell er jeg interessert i å høre fra deg!

Som et siste forslag kan du jo ta å dele de campene du ikke likte såå mye, og tiltrekke folk vekk fra de andre favorittcampene dine :) 
 

Endret av oyvinds
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 25.1.2022 den 15.28):

Jeg har noen nydelige plasser her og der som jeg stadig vender tilbake til med teltet. Jeg tenker med gru på om noen skulle komme til å dele disse på en slik app. Sjansen er da stor for at jeg vil bli møtt neste gang av bålringer, avhugde grener og trær, søppel, og dopapir i buskene rundt. 

Beklager om jeg er partypooper. Jeg verdsetter initiativ og ser poenget med å kunne vite om gode teltplasser på eksponerte steder i høyfjellet, men å dele vakre leirplasser i skog og ved vann vil jeg aldri. Naturen lider av at ferdselen kanaliseres for mye. 

Sharing is caring synes nå jeg, men skal innrøme at jeg er kjip nok til å ikke dele mine favorittplasser😜
Deler gjerne en del andre plasser jeg har.
Har vært på x-antall turer med bil og til fots hvor jeg gjerne raskt skulle hatt noen tips til teltplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oyvinds skrev (22 minutter siden):

Noe Sweetspots kan hjelpe til å gjøre er faktisk å spre brukere bort fra de samme gamle kjente stedene, og ut over et større område. Dette kan hjelpe til å redusere belastningen på utsatte enkeltplasser.

Nå tror jeg at det beste for mange områder ikke er at all trafikken blir spredt utover. Det er ikke så bra for Besseggen at alle skal over der, men det er fryktelig mye bedre for områdene rundt at folk holder seg til Besseggen. Så gjør jo det også enklere med tiltak med do, parkering og søppel.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til de som har driv, lyst, interesse og pågangsmot for å starte et slikt prosjekt. Men jeg er usikker på målgruppen. Campingplass er for meg en organisert plass der man ikke bare kan sette opp telt, men kanskje også ha sanitærforhold, drikkevann, nært bilvei eller kanskje en kiosk. Definisjonen på camping fra Google: Camping er en ferieform hvor de reisende overnatter i telt, campingvogn, bobil eller utleiehytte, vanligvis på spesielt innrettede leirplasser (campingplass).

Hvis målgruppen er fjellvandrere som går langt med telt, eller folk som er ute etter steder for å slå opp telt langs veier (villcamping), så ville jeg heller kalt det Teltplass eller Leirsted , leirplass e.l.

Om jeg går på steder jeg er ukjent, så kan jeg se ganske greit hvor det er fine teltplasser bare ved å se i kartet. I hvert fall i natur som jeg er kjent med topografien. Børgefjell og Lomsdal Visten er i hvertfall grei sånn sett med lite tuer og lite rullesteiner etc - som oftest er det en odde ut i et fjellvann, eller en naturlig forhøyning som alltid er naturlig tørr. Om noen andre er der trasker jeg videre til neste vann/odde.

En liten digresjon kanskje, men jeg mistenker at utenlandske bobiler har en slik database de deler posisjoner med hverandre på. Det er ikke måte på hvor mange utlendinger som finner frem til de mest utilgjengelige fjellveiene og parkeringsplassene som egentlig er tilrettelagt for lokale med en gapahuk, en benk og et do. Det er ikke udelt positivt, og de kan bli på samme plass lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oyvinds skrev (22 timer siden):

Jeg vet det oppleves som et problem for flere at det å være i naturen har blitt mer og mer populært, spesielt for "folk flest". Noen av de første tilbakemeldingene jeg fikk da jeg begynte å lage appen for over 1,5 år siden var nettopp rundt denne problemstilling; ønsker folk virkelig å dele campingplassen sin med andre?  

Min motivasjon for å lage Sweetspots er først og fremst at jeg ønsker at flere skal ha fantastiske camping- og naturopplevelser, selv folk som ikke er lommekjent i området og også de uten så mye turerfaring. 

Jeg synes det er fantastisk at så mange i Norge liker å være i naturen og bruke allemannsretten. Om det fører med seg problemer håper jeg man klarer å finne løsninger på problemene, istedenfor å gatekeepe folk ute og ikke la dem ta del i naturopplevelser og gledene man får av det. 

Noe Sweetspots kan hjelpe til å gjøre er faktisk å spre brukere bort fra de samme gamle kjente stedene, og ut over et større område. Dette kan hjelpe til å redusere belastningen på utsatte enkeltplasser. Man kan også velge å holde seg unna campingplasser som er på Sweetspots, mao bruke det som et kart over hvor man ikke skal gå. Om folk er som meg er det også en del som finner glede i å oppdage nye steder (selv om det begynner å bli mørkt og du egentlig burde ha slått leir for 1t siden).

Ved å bruke Sweetspots kan du jo også hjelpe til å lære opp folk til hvordan de bør oppføre seg i naturen for å gjøre minimale inngrep. F.eks. kan du legge inn en kommentar om hvor siste mulighet for toalett er, evt. foreslå et sted nærme campingplassen som er egnet for å gå på do. Eller hvor man kan hente nedfalne trær til bål etc. Jeg har troen nok på folk til at om du kommenterer at det er en del søppel rundt omkring en campingplass, så finnes det noen andre som tar med en ekstra søppelpose og rydder opp når de drar opp dit selv. 
Hvis du har ideer til hvordan Sweetspots kan hjelpe til å gjøre det lett for andre å oppføre seg i naturen er det bare å dele, den er under aktiv utvikling og jeg tar gjerne imot feature requests.

Vi lever i en verden av informasjonsdeling, så enten man vil eller ikke vil det i fremtiden bli lettere for folk å nyte naturen, f.eks med tips til hvor man kan campe. Da gjelder det å ikke henge seg opp i problemene, men å finne gode løsninger. Temaet kan nok diskuteres i det uendelige, men om du har tips til hvordan Sweetspots kan gjøre en forskjell er jeg interessert i å høre fra deg!

Som et siste forslag kan du jo ta å dele de campene du ikke likte såå mye, og tiltrekke folk vekk fra de andre favorittcampene dine :) 
 

Slike diskusjoner er fine å ta, for det får luftet problemstillingene rundt sporløs ferdsel. Jeg tror ordbruken sier noe om ulike måter å forholde seg til dette på. Jeg ville aldri ha brukt ordet camping, for da tenker gjerne folk at her er det greit å breie seg litt. Jeg ville heller si en fin plass å slå opp et telt. 

Noe av det fine med turlivet for meg er å se for meg terreng og leirplasser underveis ved bruk av kartet. Det er utenkelig å ikke planlegge dette i hodet kontinuerlig mens man er på tur. Det gir en egen glede å finne slike fine steder selv, og jeg tror det gjør at man oppfører seg mer hensynsfullt. Jeg har for eksempel ferdes i Nordmarka i 40 år, og ser den økte slitasjen på stadig nye steder etter at de har blitt omtalt i reportasjer og på nettsteder. 

Dette har ingen ting med å holde folk borte fra naturen og de gode naturopplevelsene. Jeg synes det er veldig fint at folk bruker naturen, men jeg tror det er bedre å veilede folk i naturkunnskap og friluftsliv generelt, enn å lede dem til noen få punkter hvor det er fint. Da blir den gode opplevelsen av hele turen også større.  -Mener nå jeg da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2022 at 6:33 PM, Sig Man said:

Nå tror jeg at det beste for mange områder ikke er at all trafikken blir spredt utover. Det er ikke så bra for Besseggen at alle skal over der, men det er fryktelig mye bedre for områdene rundt at folk holder seg til Besseggen. Så gjør jo det også enklere med tiltak med do, parkering og søppel.

Jeg er helt enig i at å ha Besseggentilstander i resten av Jotunheimen/Norge ikke er bra (bare for å ha sagt det, jeg tror ikke det kommer til å skje). Selvfølgelig, det beste for naturen er jo at ingen av oss beveger oss der, men jeg tviler på at brukere av fjellforum holder seg unna av den grunn.. Som sagt så er det et veldig splittende tema, jeg har en løsning som kanskje kan brukes til å hjelpe begge sider. 

On 1/27/2022 at 3:33 PM, Kjell Iver said:

All ære til de som har driv, lyst, interesse og pågangsmot for å starte et slikt prosjekt. Men jeg er usikker på målgruppen. Campingplass er for meg en organisert plass der man ikke bare kan sette opp telt, men kanskje også ha sanitærforhold, drikkevann, nært bilvei eller kanskje en kiosk. Definisjonen på camping fra Google: Camping er en ferieform hvor de reisende overnatter i telt, campingvogn, bobil eller utleiehytte, vanligvis på spesielt innrettede leirplasser (campingplass).

Hvis målgruppen er fjellvandrere som går langt med telt, eller folk som er ute etter steder for å slå opp telt langs veier (villcamping), så ville jeg heller kalt det Teltplass eller Leirsted , leirplass e.l.


Målgruppen er alle som vil være/sove ute i naturen (så telt/hengekøye/åpen himmel). Campingplass er kanskje ikke det beste ordet på norsk, det henger litt igjen etter den engelske versjonen av Sweetspots hvor jeg brukte "camp spot". Selv bruker jeg "camp" i dagligtale, men er nok sant at campingplass assosierer til noe annet. At det skulle skape så mye forvirring så jeg ikke for meg, skal vurdere å bytte til noe annet! 

On 1/27/2022 at 5:15 PM, Lompa said:

Slike diskusjoner er fine å ta, for det får luftet problemstillingene rundt sporløs ferdsel. Jeg tror ordbruken sier noe om ulike måter å forholde seg til dette på. Jeg ville aldri ha brukt ordet camping, for da tenker gjerne folk at her er det greit å breie seg litt. Jeg ville heller si en fin plass å slå opp et telt. 

Noe av det fine med turlivet for meg er å se for meg terreng og leirplasser underveis ved bruk av kartet. Det er utenkelig å ikke planlegge dette i hodet kontinuerlig mens man er på tur. Det gir en egen glede å finne slike fine steder selv, og jeg tror det gjør at man oppfører seg mer hensynsfullt. Jeg har for eksempel ferdes i Nordmarka i 40 år, og ser den økte slitasjen på stadig nye steder etter at de har blitt omtalt i reportasjer og på nettsteder. 

Dette har ingen ting med å holde folk borte fra naturen og de gode naturopplevelsene. Jeg synes det er veldig fint at folk bruker naturen, men jeg tror det er bedre å veilede folk i naturkunnskap og friluftsliv generelt, enn å lede dem til noen få punkter hvor det er fint. Da blir den gode opplevelsen av hele turen også større.  -Mener nå jeg da.

Noted, jeg skal gjøre noe så folk ikke blir forvirret av språkbruken. 

Hvordan folk ønsker å bruke/ikke bruke hjelpemidler på tur tror jeg de klarer å vurdere selv, å se ned på opplevelsen deres har jeg ikke tenkt til å gjøre. At de faktisk drar ut er bedre enn at de ikke gjøre det 100% "riktig" ifølge erfarne turgåere imo. Alle må starte et sted og med på veien får de uansett naturkunnskap (Sweetspots kan være med å gi de mer kunnskap om hvordan opptre hensynsfullt).
Jeg er ganske interessert i hva/hvordan du tenker å veilede folk i naturkunnskap og friluftsliv generelt, dette kan sikkert integreres i appen (!).


Som dere sikkert har skjønt er jeg positiv og proaktiv til å få folk ut, må si jeg savner dette fra noen av kommentarene over. Å nyte naturen er ikke en elitesport for spesielt interesserte. Å ta vare på den burde være allmennkunnskap, Sweetspots kan hjelpe til med det.

Hvis du er imot at Sweetspots eksisterer ønsker jeg å utfordre deg til å tenkte på hvordan den kan brukes (evt hva må endres) til å løse problemene deres.

✌️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oyvinds skrev (På 28.1.2022 den 18.11):

Hvordan folk ønsker å bruke/ikke bruke hjelpemidler på tur tror jeg de klarer å vurdere selv, å se ned på opplevelsen deres har jeg ikke tenkt til å gjøre. At de faktisk drar ut er bedre enn at de ikke gjøre det 100% "riktig" ifølge erfarne turgåere imo. Alle må starte et sted og med på veien får de uansett naturkunnskap (Sweetspots kan være med å gi de mer kunnskap om hvordan opptre hensynsfullt).
Jeg er ganske interessert i hva/hvordan du tenker å veilede folk i naturkunnskap og friluftsliv generelt, dette kan sikkert integreres i appen (!).


Som dere sikkert har skjønt er jeg positiv og proaktiv til å få folk ut, må si jeg savner dette fra noen av kommentarene over. Å nyte naturen er ikke en elitesport for spesielt interesserte. Å ta vare på den burde være allmennkunnskap, Sweetspots kan hjelpe til med det.

Hvis du er imot at Sweetspots eksisterer ønsker jeg å utfordre deg til å tenkte på hvordan den kan brukes (evt hva må endres) til å løse problemene deres.

✌️

Min mening er at utgangspunktet her er i feil ende. Starten på naturopplevelsen bør etter min mening ikke være en "sweetspot", men naturen selv. Hvis denne appen blir populær kan den få en Instegram-effekt som leder mange folk til noen få steder. Visst kan dette hjelpe mange til å få gode naturopplevelser, men jeg mener altså det er feil vei inn. Dette er ikke for å beholde naturen for noen få spesielt interesserte, men for ikke å slite for mye på en natur som er strukket langt allerede. 

Jeg tror på å formidle natur uten at det skal settes punkter på kart. Man kan formidle og vise hvor vakkert det er i Børgefjell eller Reinheimen uten å peke dem til helt eksakte steder. Da blir de som har lyst til å dra dit nødt til å gjøre litt jobb selv med å legge opp ei rute eller planlegge leirplasser, noe som igjen gir større mestring. Så til din utfordring om hvordan Sweetspot kan brukes til å gi bedre ferdsel i naturen, så er nok min personlige mening at en slik app ikke er veien å gå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
oyvinds skrev (På 21.6.2022 den 19.19):

Mange oppdateringer siden sist, skal fungere en del bedre i nettleseren nå (+ samtlige referanser til 'camp/campingplass' er byttet ut med leirplass). Kan gjøre noen kule ting som å sortere på leirplasser nærmest deg, legge til plasser i 'turplaner', mm. 

Teltplass fra siste tur opp til Fanaråken: https://sweetspot.page.link/yDcQ 

Må si jeg liker denne appen mer og mer, innovativt og responsivt design samt veldig enkel.

Jeg tviler på om at det blir noe IG-effekt av overnattingsplasser, det gjelder bare å fylle opp med nok av plasser i appen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oyvinds skrev (På 28.1.2022 den 18.11):

(Sweetspots kan være med å gi de mer kunnskap om hvordan opptre hensynsfullt).

Må si meg enig i det @Lompa sier. Jeg ser heller ikke helt hvordan en kartløsning med punktmarkeringer på hvor det er gode/fine teltplasser kan være med på å "oppdra" brukerne til hensynsfull adferd i naturen. Da må man jo legge inn en hel masse tekster/artikler om slik atferd i kartløsningen, og dette er ikke informasjon som GIS-løsninger er særlig egnet for, i og med at slik kunnskap ikke har noen eksplisitt geografisk komponent. Da jeg tok GIS-fag på universitetet var nettopp dette en del av poenget med GIS: utvelgelse av hvilken informasjon som er hensiktsmessig presentert på et kart, og hvilken informasjon som bør presenteres på andre måter. Jeg åpner ikke en kartapp for å finne informasjon omkring friluftsliv og ferdsel i naturen generelt, og det tror jeg ikke mange andre gjør heller. Om det på noen måte skulle fungere som noe mer enn et kjapt oppslagsverktøy for teltplasser (altså fungere oppdragende/opplærende); hvordan sørger man for at denne informasjonen blir formidlet på en god måte til brukerne av løsningen? De som søker informasjon om skånsom bruk av naturen finner jo den andre – bedre egnede – steder, og da gjenstår jo etter mitt skjønn i hovedsak de som er mindre interesserte i slikt i utgangspunktet? Altså de som er passive i informasjoninnhentinga. Jeg synes du er ganske vag i beskrivelsen av hvordan du mener at denne appen kan være med å gi mer kunnskap til hvordan folk skal opptre hensynsfullt, du må gjerne utdype mer heller enn å sende den ballen til meningsmotstanderne – det er jo din påstand at din løsning kan ha en slik effekt. Hvis dette skal gjøres i form av kommentarer på oppføringene må jo dette gjentas på hver eneste oppføring i løsningen?

oyvinds skrev (På 26.1.2022 den 18.06):

Jeg synes det er fantastisk at så mange i Norge liker å være i naturen og bruke allemannsretten. Om det fører med seg problemer håper jeg man klarer å finne løsninger på problemene, istedenfor å gatekeepe folk ute og ikke la dem ta del i naturopplevelser og gledene man får av det.

Å kalle det gatekeeping at folk ikke ser på dette som en bra løsning synes jeg blir useriøst – om forumbrukerne hadde hatt innstillingen at folk kan holde seg hjemme med mindre de er supererfarne fjellfolk ("fjellet for fjellfolk"), så hadde jeg sett poenget ditt, men å kalle meningsmotstandere for gatekeepere drar ikke diskusjonen fremover på noen konstruktiv måte. Jeg tror ikke du finner en samling med folk her til lands som er mer interesserte i å bidra til at folk får fine naturopplevelser enn nettopp her på Fjellforum. Fjellforum er jo i bunn og grunn basert på utveksling av tips, triks, erfaringer og turtips! Jeg har lært masse av å være inne på forumet, og mine turopplevelser har utelukkende blitt bedre av den grunn. Løsningen på problemet kan jo også sies banalt enkelt; ikke skap problemet i utgangspunktet... Og i den grad formålet med løsningen er å få folk til å ta del i naturopplevelser skjønner jeg ikke helt hvordan denne appen skal gjøre det på en bedre måte enn for eksempel UT.no allerede gjør?

oyvinds skrev (På 28.1.2022 den 18.11):

Hvis du er imot at Sweetspots eksisterer ønsker jeg å utfordre deg til å tenkte på hvordan den kan brukes (evt hva må endres) til å løse problemene deres.

Da vil jeg utfordre deg til å se problemstillingen på en litt annen måte; hvilket insentiv har vi som brukere for å legge inn våre gode teltplasser i løsningen din når vi mener at en slik løsning i hovedsak er til ugunst for oss selv og naturen vi selv liker å benytte oss av? Jeg kommer nok dessverre ikke til å legge inn mine teltplasser i en slik løsning av disse grunnene, men jeg vil selvfølgelig dele slikt med familie og bekjente, bare ikke åpent på internett for alle og enhver.

For all del, jeg er veldig for innovasjon, så du skal ha kudos for det. Men denne tråden viser kanskje hvorfor det gjøres omfattende markedsundersøkelser før man går i gang med ferdigstille produktet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Bay said:

Må si jeg liker denne appen mer og mer, innovativt og responsivt design samt veldig enkel.

Jeg tviler på om at det blir noe IG-effekt av overnattingsplasser, det gjelder bare å fylle opp med nok av plasser i appen :)

Takk! Driver faktisk å fikser opp i navigasjonssystemet nå for å gjøre den enda lettere å bruke, legger ved et bilde av hvordan det ser ut nå :)
 

Screenshot_20220711-180345320_scaled.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Måssåbjønn said:

Må si meg enig i det @Lompa sier. Jeg ser heller ikke helt hvordan en kartløsning med punktmarkeringer på hvor det er gode/fine teltplasser kan være med på å "oppdra" brukerne til hensynsfull adferd i naturen. Da må man jo legge inn en hel masse tekster/artikler om slik atferd i kartløsningen, og dette er ikke informasjon som GIS-løsninger er særlig egnet for, i og med at slik kunnskap ikke har noen eksplisitt geografisk komponent. Da jeg tok GIS-fag på universitetet var nettopp dette en del av poenget med GIS: utvelgelse av hvilken informasjon som er hensiktsmessig presentert på et kart, og hvilken informasjon som bør presenteres på andre måter. Jeg åpner ikke en kartapp for å finne informasjon omkring friluftsliv og ferdsel i naturen generelt, og det tror jeg ikke mange andre gjør heller. Om det på noen måte skulle fungere som noe mer enn et kjapt oppslagsverktøy for teltplasser (altså fungere oppdragende/opplærende); hvordan sørger man for at denne informasjonen blir formidlet på en god måte til brukerne av løsningen? De som søker informasjon om skånsom bruk av naturen finner jo den andre – bedre egnede – steder, og da gjenstår jo etter mitt skjønn i hovedsak de som er mindre interesserte i slikt i utgangspunktet? Altså de som er passive i informasjoninnhentinga. Jeg synes du er ganske vag i beskrivelsen av hvordan du mener at denne appen kan være med å gi mer kunnskap til hvordan folk skal opptre hensynsfullt, du må gjerne utdype mer heller enn å sende den ballen til meningsmotstanderne – det er jo din påstand at din løsning kan ha en slik effekt. Hvis dette skal gjøres i form av kommentarer på oppføringene må jo dette gjentas på hver eneste oppføring i løsningen?

Å legge inn tekster/artikler er absolutt aktuelt, og noe som er trivielt å gjøre i en app. Å legge inn en notis på hver eneste oppføring i løsningen på iOS+Android+Web tar rundt 2 minutter å kode, det vanskelige er hva som skal stå på den. Ideer? 
Tanken min er at de som er mindre interessert og passive i informasjonsinnhentingen nettopp kan finne denne informasjonen i appen. Hvis de bruker appen allerede er jo det en lettvint måte å nå de på. Per nå så står et utdrag + link til allemannsretten på app/play store, og en av hovedmenyene i appen er en link til regjeringens side om allemannsretten. Mer kan selvfølgelig legges til (kanskje å ha det obligatorisk å måtte lese seg gjennom allemannsretten (med en quiz på slutten?), egen informasjonsside med link til andre resurser, tips, triks og turtips som popper opp i ny og ne..). 

5 hours ago, Måssåbjønn said:

Og i den grad formålet med løsningen er å få folk til å ta del i naturopplevelser skjønner jeg ikke helt hvordan denne appen skal gjøre det på en bedre måte enn for eksempel UT.no allerede gjør?

Nå har jeg ikke akkurat noen plan om å erstatte ut, men som et ekstra hjelpemiddel? Det tror jeg er mulig.

5 hours ago, Måssåbjønn said:

Da vil jeg utfordre deg til å se problemstillingen på en litt annen måte; hvilket insentiv har vi som brukere for å legge inn våre gode teltplasser i løsningen din når vi mener at en slik løsning i hovedsak er til ugunst for oss selv og naturen vi selv liker å benytte oss av? Jeg kommer nok dessverre ikke til å legge inn mine teltplasser i en slik løsning av disse grunnene, men jeg vil selvfølgelig dele slikt med familie og bekjente, bare ikke åpent på internett for alle og enhver.

For all del, jeg er veldig for innovasjon, så du skal ha kudos for det. Men denne tråden viser kanskje hvorfor det gjøres omfattende markedsundersøkelser før man går i gang med ferdigstille produktet.

Nei det er vel ikke så mye insentiv til å legge ut ting hvis du er av den oppfatning og ikke klarer å se fordeler. Men det kommer fremdeles til å være andre enn deg som bruker appen; jeg var bare interessert om dere som er negative til løsningen har noe input annet enn at jeg burde slette den. Men jeg gir litt opp der. ✌️

Takk :) Jeg lager dette på fritiden og har hatt glede av den så langt, så trenger ikke noen markedsundersøkelse for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har funnet et flott sted, og noen andre siden har oppdaget hvor jeg har vært (gjerne fordi de har fulgt sporene mine i snøen utenom alle stier og løyper, til og med med sykkel), og tatt i bruk det samme stedet, og jeg finner dasspapir i buskene, engangsservietter, engangsgriller, sneiper, ølbokser, brusflakser, ihopskrapte steinhauger som skal ligne en slags bålplass, nedhogde grener på døde trær osv. osv, så slutter jeg å dra til det stedet. Så det er dem eller meg. Så enkelt er det.

Jeg har også alltid sagt (satt litt på spissen) at det overhodet ikke er det samme å bli flydd oppå en fjelltopp som det er å gå til fots i flere dager med telt, sovepose og ryggsekk for til slutt å ende opp på fjelltoppen. Satt inn i denne konteksten: Å dra til et sted man har blitt fortalt er et fint sted er (for meg) på ingen måte sammenlignbart med å finne en flott teltplass selv. Det er to helt forskjellige opplevelser. Det kan sammenlignes med forskjellen på å kjøpe en kilosørret på butikken og det å fiske den selv. Smaken er jo den samme, men...

Bare for å understreke det: Jeg er ingen motstander av appen din. Du får bare ikke meg til å legge noe inn der. Jeg vil heller ikke prøve å finne noe der. Jeg synes det ville være fint om flere får oppleve hvordan det er å søke ut i naturen og finne sine egne flotte hemmeligheter. For meg er det en vesentlig del av friluftslivet. Og hva som er et fint sted vil være individuelt. Er det en gressbakke med blomstereng sydende av et yrende insektliv, eller ei li full av trostesang i mai, eller det stedet der du ser en hann blåvingevannymfe med flagrende vinger flørter med hunnen for å få spredd genene sine, eller er det et sted med vid utsikt over blåne etter blåne, eller svingen i elva der ørreten vaker bak den store steinen som er litt for langt ute til at du når ut, eller vannet med så klart vann at du ser de lyse steinene der nede på flere meters dyp, eller toppen av åsen der du opplevde måneformørkelse en mørk vinternatt akkompagnert av harehukra (syngende perleugle), eller... Naturopplevelse er ikke bare et syn i den retningen du har pekt øya. Det er noe som oppleves med hele kroppen der og da, syn, hørsel, lukt, smak, varme/kulde/fukt, mørke, lys (i morgen er det kanskje helt annerledes). Så hva er en fin teltplass? Jo, det er en passe flat rektangulær flekk i skogen eller på fjellet der du kan sette opp teltet og ha en flott naturopplevelse - med hele deg. Naturen er full av dem.

Bare noen tanker.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Når jeg har funnet et flott sted, og noen andre siden har oppdaget hvor jeg har vært (gjerne fordi de har fulgt sporene mine i snøen utenom alle stier og løyper, til og med med sykkel), og tatt i bruk det samme stedet, og jeg finner dasspapir i buskene, engangsservietter, engangsgriller, sneiper, ølbokser, brusflakser, ihopskrapte steinhauger som skal ligne en slags bålplass, nedhogde grener på døde trær osv. osv, så slutter jeg å dra til det stedet. Så det er dem eller meg. Så enkelt er det.

Jeg har også alltid sagt (satt litt på spissen) at det overhodet ikke er det samme å bli flydd oppå en fjelltopp som det er å gå til fots i flere dager med telt, sovepose og ryggsekk for til slutt å ende opp på fjelltoppen. Satt inn i denne konteksten: Å dra til et sted man har blitt fortalt er et fint sted er (for meg) på ingen måte sammenlignbart med å finne en flott teltplass selv. Det er to helt forskjellige opplevelser. Det kan sammenlignes med forskjellen på å kjøpe en kilosørret på butikken og det å fiske den selv. Smaken er jo den samme, men...

Bare for å understreke det: Jeg er ingen motstander av appen din. Du får bare ikke meg til å legge noe inn der. Jeg vil heller ikke prøve å finne noe der. Jeg synes det ville være fint om flere får oppleve hvordan det er å søke ut i naturen og finne sine egne flotte hemmeligheter. For meg er det en vesentlig del av friluftslivet. Og hva som er et fint sted vil være individuelt. Er det en gressbakke med blomstereng, eller ei li full av trostesang i mai, eller det stedet der du ser en hann blåvingevannymfe med flagrende vinger flørter med hunnen for å få spredd genene sine, eller er det et sted med vid utsikt over blåne etter blåne, eller svingen i elva der ørreten vaker bak den store steinen som er litt for langt ute til at du når ut, eller vannet med så klart vann at du ser de lyse steinene der nede på flere meters dyp, eller toppen av åsen der du opplevde måneformørkelse en mørk vinternatt akkompagnert av harehukra (syngende perleugle), eller... Naturopplevelse er ikke bare et syn i den retningen du har pekt øya. Det er noe som oppleves med hele kroppen, syn, hørsel, lukt, smak, varme/kulde/fukt, mørke, lys. Så hva er en fin teltplass? Jo, det er en passe flat rektangulær flekk i skogen eller på fjellet der du kan sette opp teltet og ha en flott naturopplevelse - med hele deg.

Bare noen tanker.

;-)

Jeg skjønner at du trolig ikke vil dele noe, men hva med å dele de plassene som du bruker kun for overnatting, det være seg langs veien til et sted eller en plass som ikke gir deg noe spesiell opplevelse? Altså, steder du mest sannsynlig ikke kommer til å besøke igjen.
De vakreste plassene deler jeg kun med mine nærmeste, men jeg har en generell holdning om at sharing is caring og jeg har fortsatt trua på at den vanlige fritidsinteresserte mannen i gata forholder seg til vanlig folkeskikk når det gjelder å ta med seg sin egen søppel hjem igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bay skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner at du trolig ikke vil dele noe, men hva med å dele de plassene som du bruker kun for overnatting, det være seg langs veien til et sted eller en plass som ikke gir deg noe spesiell opplevelse? Altså, steder du mest sannsynlig ikke kommer til å besøke igjen.
De vakreste plassene deler jeg kun med mine nærmeste, men jeg har en generell holdning om at sharing is caring og jeg har fortsatt trua på at den vanlige fritidsinteresserte mannen i gata forholder seg til vanlig folkeskikk når det gjelder å ta med seg sin egen søppel hjem igjen.  

Igjen, hvorfor skulle man ønske å dele slike plasser så lenge man ser de potensielle problemene dette kan føre til for naturen med slitasje og forsøpling? Jeg er i alle fall ikke av den innstillingen at det går fint om naturen lider kun fordi jeg selv ikke har tenkt meg tilbake til akkurat den spesifikke plassen. Så lenge de potensielle negative konsekvensene er større enn det positive med løsningen for min del, så fremstår jo totalen som netto negativ.

oyvinds skrev (På 26.1.2022 den 18.06):

Som et siste forslag kan du jo ta å dele de campene du ikke likte såå mye, og tiltrekke folk vekk fra de andre favorittcampene dine :) 

Hvis man først skulle bruke løsningen i et forsøk på å trekke folk unna sine favorittplasser, hva stopper folk fra å legge inn fiktive registreringer midt i ei blautmyr eller i sidehellende terreng? Det må jo være en ypperlig måte å holde folk unna favotittplassen på? Jeg tror derfor en del av problemet er at det ikke er noe særlig overlapp i brukergruppen her; de som eventuelt har funnet gode teltplasser er ikke de samme som trenger en slik database. Sharing is caring er en fin holdning det, men hvem i all verden ønsker å dele så lenge man kun ser at dette påvirker en selv eller ens verdier på en negativ måte. Slik er det med multemyrer og gode fiskevann også, det er en grunn til at folk ikke deler åpent hvor disse er. Jeg tror ikke det er egoistiske motiv bak dette, men mange har gjort seg dårlige erfaringer med slik åpen deling opp gjennom.

Eksempelvis hadde jeg og noen venner funnet oss en prima badeplass i elva en sommer da vi var barn: grei strøm i elva, ikke for sterk, ikke for grunn, ikke noe særlig med laksefiskere og i tillegg med stillestående kulper som ble varmere enn selve elva. Her hadde vi det som plommen i egget en god stund, helt mutters alene. Så var det noen andre som hadde fått med seg hvor vi bada, og hvor fint det var der. Ikke lenge etter var det ikke lenger en egnet badeplass; folk hadde med seg bleiebarn og hunder som dreit i kulpene, det ble søppel og utrivelig å være der. Kulpene burde vel bli klassifisert som helseskadelige å bade i. Siden har jeg ikke vært tilbake dit for å bade, det ødela rett og slett plassen for oss som hadde funnet den i utgangspunktet.

Ta eksempelet med disse "hemmelige hyttene" som finnes rundt omkring i hele Norge; du står gjerne fritt til å benytte deg av disse om du skulle komme over en, men ingen ønsker å kartfeste hvor de befinner seg av eksakt samme grunn som har blitt trukket frem i denne tråden (og fordi de ofte er ulovlig satt opp, såklart).

Det jeg ser for meg kunne vært delt i en slik løsning er steder hvor det er tilrettelagt for lavterskel teltoppsett, der det er tilrettelagt med avfallshåndtering, bålplasser, kanskje også toaletter eller lignende. Ikke nødvendigvis campingplasser, men litt mer ordna former for slikt i utmark, slik som det for eksempel kan finnes ved enkelte vann i Bymarka i Trondheim.

Jeg tror dessverre ikke denne løsningen har et så stort nedslagsfelt som man kanskje skulle ønske, nettopp av samme grunn til at du ikke finner en kartdatabase over de skikkelig gode fiskevanna på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.