Gå til innhold
  • Bli medlem

Glid på pulkbrett vs. glassfiberpulk?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har både en vanlig Fjellpulken Xcountry og en Parispulk. Syns egentlig Parispulken glir bedre. Men det kan muligens være fordi den er flatere og bredere og synker mindre i løssnø, også har lavere egenvekt. Bruker samme Fjellpulkendrag på begge. Fjellpulken er nok litt bedre på hard snø hvis man går på tvers i bratte partier, da kan paris fort skli sideveis siden den ikke har meier under. Jeg har for det meste brukt pulkene for transport oppover til en hytte i både sledespor, løssnø og skare, og de siste årene har jeg bare brukt parispulken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nytta barnepulk frå fjellpulken (kan ikkje tru det er kjempeforskjell på glid på dei ulike Få-modellane?), brukt opp nokre parisbrett og har no ein acapulka scandic tour 150, i tillegg til parisbrett. 

Eg er veldig glad i Parisbrett, i så stor grad at eg til tross for mange dagar framfor pulken ila ein vinter, nøye vurderte om eg i det heile teke kunne forsvare ein glassfiberepulk når brettet funka så bra. Men eg enda med å kjøpe ein acapulka, mest fordi enkelte turar kravde 2 brett, noko som funkar i enkelte terreng men slett ikkje funkar i andre.

Konklusjonen er at eg no også er veldig glad i min acapulka, og den har nok betre glid, spesielt etter ei tids bruk av brett. Eg synes også å hugse at barnepulken frå FP hadde hakket betre glid (og kan ikkje tru dei ulike FP-modellane skil seg veldig, utan at eg veit). 

Eg kjem nok likevel alltid til å ha både brett og glassfiberpulk. Det er ulemper og føremunar med båe, og eg likar å kunne velje pulk og drag etter dominerande føre, terreng og rute. 

Eg ville dog ikkje kjøpt glassfiberepulk dersom det kun handla om glid. For så innmarige forskjell synes eg ikkje det er, på akkurat den. For min del var det andre ting som spelte inn ift å kjøpe ein glassfiberepulk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge.

Jeg spør mest for nyskjerrighetens del.

Per i dag har jeg en eldre Segebaden glassfiberpulk med messingmeier. Den sklir ikke sideveis, og har aldri veltet. Meget fornøyd egentlig, selv om det er noen kilo ekstra i forhold til ett plastbrett.

Jeg husker den gled dårlig en gang, på kaldt, hardt og tørt føre med fokksnø («sand») hvor bare messingmeiene lå nedpå. Jeg tenkte at kanskje messingen har dårlig glid på slikt føre, eller kanskje alt glir litt dårlig på sånt føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg tenkte at kanskje messingen har dårlig glid på slikt føre, eller kanskje alt glir litt dårlig på sånt føre.

Det meste har dårleg gli på slikt føre. Messing har eg ikkje erfaring med.

 

Har skjønt det er mykje slikt føre i Antarktis/ved sydpolturar.Trur jaggu eg hadde mista fullstendig tålmodet om eg fekk vedvarande slikt føre på langtur! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (20 minutter siden):

Det meste har dårleg gli på slikt føre. Messing har eg ikkje erfaring med.

 

Har skjønt det er mykje slikt føre i Antarktis/ved sydpolturar.Trur jaggu eg hadde mista fullstendig tålmodet om eg fekk vedvarande slikt føre på langtur! 

 

Skjønner. Her i området er stort sett skare og is de fleste skidager. Gjerne glasert betongføre også. Da glir pulken bra 👍🤣

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at glien er bedre med pulk enn transportbrett. Også at paris-brettet flyter bedre i dyp løssnø. Men synes pulk(modifisert barnepulk) er smidigere i variert terreng (rundere overganger). Har mest erfaring med taudrag(funker best i åpent landskap), men ikke så stabilt som med drag(eksempelvis skrånende terreng). Sistnevnte kan dog og vri seg når det er storm i kasta. Bruker tau under for å bremse fart på skare/ bratt terreng. Og kjekt å ha tau i bakkant, når man skal bevege seg ned i ulent parti(der ski er lagt på pulk). Hadde en heftig opplevelse, som gjør at jeg neste gang skal ha en påle for hånden, ved oppstigning i bratt bakke på skareføre med tung pulk...er bakken lang nok, blir lett pulk og tung. Minus ned mot 20, der kulda raspa som sandpapir i lungene. Utmattet, men kunne ikke hvile, da pulken hadde dratt meg ned ved første slakk. Å tjore pulken da hadde gjort susen. Fikk konsekvenser, med oppkast og feber den natten. Visstnok ikke et ukjent fenomen. Og så er det artig med en tarp å spenne opp, om man er to, når det blåser rett vei over islagt vann eller vidde.

Men heller mer mot sekk nå...lett sekk. Fraspark med pulk er heller dårlig, og sies vel at en dagsetappe holder seg på 18-20 km.

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med transsportbrett, men har gode erfaringer med Acapulka ST 135. Den glir veldig lett og jeg har full kontroll i nedkjøringer. Den har aldri veltet. Flott kvalitet. Lett å pakke siden den rommer så mye.  Trekket er veldig stort med solid glidelås, og pulken kan derfor brukes som nødbivuakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har bare brukt Pariser pulk, så kan ikke sammenlikne. Når dette er blitt litt slitt og "frynsete" kan man kjøre en zieh-kling over det og glatte "hårene" av det og deretter glide det med Glider eller hard alpinvoks - eller for kortvarig bruk silikonespray (fx til hytta med tunge greier!) . Det funker. Man kan jo også glide glassfiberpulka med bra resultat tenker jeg. Likesom ski faktisk. Før større tur har jeg glidet og det holder da noen dager. 

Messinglistene vet jeg ikke om, men kunne tenke at en omgang med metall lakk faktisk kunne hjelpe inntil det ble slitt av?

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau/rep under pulkan

Hur kraftigt rep slätt/tvinnat dvs runt slätt eller med flera kardeler?

Hur långt? Fästsa fram och bak spännt rep så det ej glider på sned? ev typ stighudar slätt i början och slut med tvinnat i mitten ev olika färdiga rep på reserv för olika fören/och backlutningar?

Sett att vissa har rep bakom pulkan för att bromsa ev borde kunna sätta plåt/plast ev reserv truga i änden för att öka effekt.

Med rep under minskar risken för att pulkan glider på sned och tillslut vrider drag och dragfäste och ev ryggsäck så du får köra in i ev lössnö för att ej åka nedför efter en tung pulka som en ˋvante´ned för en slänt eller backe.

Vikt på pulka/vikt på skidåkare om man ej väger 90+ med kläder känger och skidor borde problemen bli större.

Glidvax/silikonspray under hela pulkan eller på medar borde öka glid men även att den kommer på sned jämte dig i slänt men med rep broms kan du kanske få en optimal modifiering.

Någon som satt på extra styr skenor/profiler under Parispulkan? samt fördelning av packning i pulka och ev ryggsäck(jag hade 75L säck med bl 2 cellplast liggunderlag och lite rastkläder och mat osv i ryggsäck men 1L ståltermos i pulkan)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.