Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken Xcountry 118 - Reell kapasitet?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg funderer litt på å starte på fjellski-og-pulk-kjøret og ser i den forbindelse på en del utstyr for tiden.
Av pulk så har jeg i utgangspunktet bestemt meg for at Fjellpulken Xcountry 118 er fin for mitt behov. Denne skal ut i fra spesifikasjonene romme 185 liter.

Er denne kapasiteten "reell"? Altså er kapasiteten i denne tilsvarende to veldig store tursekker, eller vil den bli for liten?

Jeg har ikke noen planer om å bruke bedding på topp av eventuell pulk, og er av typen som ikke forstår hvorfor man går med en 50+kg pulk "bare fordi man kan". Med andre ord, så kommer jeg nok ikke til å ta med veldig mye mer utstyr enn jeg gjør i en sekk på vinterturer (20-25 kg). Jeg vil tro at det passer fint i Xcountry 118, men vil helst være sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved oppgitt volum er jo pulken fylt helt opp og er vel 50 cm høy om jeg ikke husker feil. 

Så det kan være en fordel å gå for en lengre pulk slik at du får pakket lavere. Det vil gi ett lavere tyngdepunkt (noe avhengig av hva som pakkes i pulken selvfølgelig)

Nå har jeg en ganske så gammel 118 cm fra fjellpulken som er ett par cm smalere, og den blir litt liten når vinter utrustningen skal med, spesielt siden jeg synes det er greit at pulken ikke er for høy. Så den brukes bare som skogspulk for korte turer, og så brukes heller Acapulka 135 istedenfor til alt annet.

Jeg er forsåvidt enig i tankegangen din om å ikke ta med mere enn hva man trenger. Dog er det lettere å slenge med en eller to liter ekstra bensin når man ikke skal bære alt på ryggen.

Det sagt så kjenner du best selv hvor mye du pakker, så om du har mulighet for å låne en pulk for prøvepakking så ville du lettest sett selv. Mange steder i landet er det jo mulighet for å låne turutyr, kanskje du har noe slikt i nærheten ?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Godt poeng angående høyden...

Det kan godt hende jeg bare prøver meg frem med litt pakking i 118-en, da jeg har en mulighet for å få tak i en brukt relativt rimelig nå.

Et relativt viktig punkt her er at bilen jeg kjører for tiden ikke er spesielt stor (VW Up! 😅👌), så for mye lengde blir fort også problematisk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja greit å få med seg pulken i bilen også. 

Er derfor jeg solgte fjellpulken 168 og erstattet den med en Acapulka 135. 

Ellers går det jo an å kombinere med en liten sekk i tillegg til pulken, får plass til sovepose og klær i den slik at man sparer volum i pulken men samtidig ikke får så mye tyngde på ryggen. 

Smaken er som baken der, jeg foretrekker sekk, men andre liker å slippe sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt til handling her... Da var Xcountry 118 i hus 😁
Meget fin pris på Finn for en ganske lite brukt pulk m/ drag. Ved førsteinntrykk på størrelsen så tror jeg at jeg fiint skal få plass til standardutrustningen min i denne.

IMG_6074.thumb.JPG.d899821fe06a2bea1e239cae8a0ae30f.JPG
Jeg tror nok jeg også kan tenke meg å gå med en liten sekk i tillegg, for å ha enkelte ting lett tilgjengelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første prøvepakking med det meste av utstyr jeg bruker vinterstid i en 65l Fjällräven Kajka sekk :)
Det er såppass godt med plass i pulken at jeg har liggeunderlaget (Bergans Extreme mat) på innsiden, og har lagt soveposen inne i Jervenduken som kun er lukket igjen og brettet i to på toppen av alt utstyret. Dette bygger det meste av høyden på pulken, og det er en del muligheter for å komprimere ytterligere. Jeg tror ikke det skal bli særlig problematisk med dette volumet basert på de fleste Youtube-klipp jeg har sett hvor _vesentlig_ høyere pakkede pulker også funker helt fint.

Gleder meg til å prøve ut! 😁
IMG_6102.thumb.JPG.9a2c02c153fd67210ee16939f09cfb9a.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.