Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye sot/tjære ved bruk av Svea 123.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hei.


Etter å ha brukt Svea 123 litt ser jeg at det samles en sort væske på toppen av dysen, og under dysen. Jeg bruker oljefri 4-takt alkylatbensin.

Brenneren ble kjøpt brukt, den er rengjort i vann+syre for å få fjernet all gammel sot (ble het ren), dysen er ny, flammeplate og brennerkopp ble rettet og justert inn for å få en blå flamme.

Jeg gjetter på at denne oppsamlingen av tyntflytende sort olje/tjære med tiden fører til oppbygging av sot/tjære i brenneren.
Ingen av de andre brennerne mine har dette symptomet, er dette normalt på en Svea 123?

(På bildet er dysen tørket av, den pleier å bli full av svart «motorolje» etter noen fyringer).

0C0977CA-CCF0-46E1-828E-18DBA0CE7DE0.jpeg

6F273BAD-48AA-4D3D-A4C6-87BA674D6C25.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dsk skrev (53 minutter siden):

Ikke hatt noen problemer med min, kjørt på biltemas alkylatbensin. Vet ikke om det har noe å si, men jeg har slutta å drasse på pumpa, og lar den bygge opp trykk selv.

Har ikke pumpe. Den kommer fint i gang uten den, og jeg synes halve poenget med den er at man slipper til og med å pumpe den. Bare å fyre opp, og åpne opp når rødspriten nesten er nedbrent 👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 minutter siden):

Ikke merket noe til dette jeg heller, og jeg bruker også Biltema sin akylat.  Hvordan forvarmer du? Forvarmer du med bensin kan vel resultatet bli som du beskriver. Forvarmer selv alltid med rødsprit.

Forvarmer med rødsprit. Jeg har en glassfiberveke som gjør forvarmingen mer effektiv og lettere å tenne, samt reduserer risiko for søl:

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (53 minutter siden):

Kjørt den mye på lav effekt? Noen sier Svea kan sote litt på lav effekt.

Stort sett full effekt. Når jeg drar ned passer jeg på å holde meg til der flammen fortsatt er blå og suser. Går man for lavt ned blir det gul og stille flamme, da soter flammesprederen ned med en gang.

Kan legge til at brenneren brenner blått, men med litt gule tupper. Hever jeg flammesprederen mer blir flammene helt blå, men da blir spredningen såpass stor at effektiviteten til smale kjeler blir redusert.

2CFA4BEF-B9E6-4B3A-9AB3-209658D8056A.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

    er dette normalt på en Svea 123?

    Det er i hvert fall normalt på min, men jeg har aldri brydd meg noe om det. Det eneste jeg passer på med denne brenneren er å ikke brenne til den er tørr for at ikke veken skal ødelegges (har hørt at det kan skje, men ikke opplevd det selv, men jeg brenner den jo som sagt ikke helt tørr). Min har også gule flammetupper. Jeg pleier å forvarme med litt bensin fra tanken for å slippe å ha med meg rødsprit. Hele poenget for meg med denne er jo at den er liten og at jeg slipper å ta med meg noe ekstra (kanskje med unntak av bensin til en fyring eller to ekstra). Jeg bruker den stort sett bare til dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tesk skrev (6 timer siden):

Jeg tipper dette er grunnet gamle synder (som du selv antyder Mr Engelsen)

Jeg ville byttet veke og gjort et forsøk på å rense tanken i samme operasjon.

Har som sagt skyllet tanken før, og gått gjennom noen tanker bensin. Gjorde ett nytt forsøk nå med eddikkessens, vann og zalo:
A2CA9A3D-4550-46B2-A24D-CFAF07188A7D.thumb.jpeg.4f29722e308e63c520910eb10226693c.jpegABA2469E-A50E-4C21-9250-079618871042.thumb.jpeg.b81e298b0c55b7e89b018ee310a81f51.jpeg

Nå godgjør den seg noen timer med vann og maskinoppvaskpulver, så får vi se.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):
  1. Det er i hvert fall normalt på min, men jeg har aldri brydd meg noe om det. Det eneste jeg passer på med denne brenneren er å ikke brenne til den er tørr for at ikke veken skal ødelegges (har hørt at det kan skje, men ikke opplevd det selv, men jeg brenner den jo som sagt ikke helt tørr). Min har også gule flammetupper. Jeg pleier å forvarme med litt bensin fra tanken for å slippe å ha med meg rødsprit. Hele poenget for meg med denne er jo at den er liten og at jeg slipper å ta med meg noe ekstra (kanskje med unntak av bensin til en fyring eller to ekstra). Jeg bruker den stort sett bare til dagsturer.

Da oppfører de seg ganske likt.

Rødspritflasken passer mellom kjelestøttene oppå brennerklokken inni kjelsettet, holder til rundt 30 fyringer. Synes det er raskere å bare ta en sprut fra denne, så er man i gang uten noe sot på brenneren, i stedet for å grise med bensin eller varme brenneren i kalde hender:

 

image.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (31 minutter siden):

Da oppfører de seg ganske likt.

Rødspritflasken passer mellom kjelestøttene oppå brennerklokken inni kjelsettet, holder til rundt 30 fyringer. Synes det er raskere å bare ta en sprut fra denne, så er man i gang uten noe sot på brenneren, i stedet for å grise med bensin eller varme brenneren i kalde hender:

 

image.jpg

Blir ikke noe gris siden jeg bruker en liten plastsylinder som pipette, omtrent like tykt som en bic-penn, men bare 4-5 cm lang. Den er åpen i begge ender, så jeg stikker den bare ned i tanken, setter tommelen for åpningen, drar den opp og holder den over glassfiberveka (som også jeg har satt på), slipper så opp tommelen igjen og slipper ut innholdet. Et par tre ganger pleier å være mer enn nok (litt avhengig av kulde og vind). Men det soter nok mer enn rødsprit - tror jeg - trallala. Ps. Lokke må jeg jo uansett åpne, i hvert fall så mye at trykket i tanken utlignes siden det normalt er undertrykk i tanken hvis jeg har kommet innenfra og ut i kulda, og det har jeg jo som regel, i hvert fall mesteparten av året.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting å merke seg er at mange av disse, blant annet min, fremdeles har en liten gul flamme rett over dysa ei lita stund (ett til to minutter?) etter at krana er stengt helt igjen. Man sjekke at denne er helt slukket og eventuelt blåse den ut før man åpner tanklokket etter bruk. Gassen som kommer ut av tanken inneholder veldig mye (for det meste?) bensindamp og kan antennes. Man bør også tenke på at veldig varme overflater eller andre varmekilder også kan antenne denne gassen. Det beste er å la være å slippe ut trykket inntil hele greia er kald, for eksempel når man skal pakke den ned. Samme forsiktighet som med rødsprit egentlig, og det meste som går på bensin, for eksempel bensinlyktene fra Coleman. Dette er lett å glemme hvis man er mest vant til parafin eller gass der man ikke trenger å tenke på disse tingene (men jeg vet jo at du er vant til å bruke det meste da)

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rensenål på din modell?  
 

Min nyere 123R har blitt brukt nå minst 20 døgn til alt mulig av kokkelering, med bratt læringskurve og både dårlig og god forvarming. Men sørger for å bruke rensenåla minst en gang iløpet av hver fyring. Brenner meget blått med renset bensin hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

En viktig ting å merke seg er at mange av disse, blant annet min, fremdeles har en liten gul flamme rett over dysa ei lita stund (ett til to minutter?)

;-)

Ja.

123R har stort brennkammer over nåleventilen pga. den lange rensenålen, den er 3x lengden av rensenålen til en optimus 111. Flammen må blåses ut for å unngå sot under flammesprederen.

123 uten rensenål har tilsynelatende mye mindre volum over nåleventilen, og har derfor ikke denne stearinlysflammen.

Stearinlysflamme som varer betyr at ventilen ikke tetter helt, men min slukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (16 minutter siden):

Har du rensenål på din modell?  
 

Min nyere 123R har blitt brukt nå minst 20 døgn til alt mulig av kokkelering, med bratt læringskurve og både dårlig og god forvarming. Men sørger for å bruke rensenåla minst en gang iløpet av hver fyring. Brenner meget blått med renset bensin hos meg.

Ja, har rensenål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Renset tanken med eddikkessens, zalo og vann. Deretter med maskinoppvaskpulver. Begge deler i to omganger og litt skrubbing med en sugerørskost.

Tok like greit å renset brennerklokken i eddikkessens og vann samtidig.

Veken ble vasket i Zalo, deretter lagt en time i maskinoppvaskpulver og skyllet.

Jeg gjorde en ørliten justering på flammeplaten

Tørket, remontert, og prøvefyrt etter at veken fikk tid til å mettes.

Resultatet ble i hvert fall en vakker flamme til slutt.

 

05870458-E6B6-4307-8EA7-28B01DDC1EA6.jpeg

6425AAE2-3BAC-496C-9009-885097A79B1B.jpeg

A573F255-95D5-4BEA-854E-ED0F21C4480B.jpeg

 

I forhold til sist rens så tok jeg bare p skyllet tanken sist, og kjørte gjennom med bensin. Det er jo veke i brenneren, og den er ett effektivt filter. Men det kan allikevel se ut som at en gammel tank gjør noe med drivstoffet, selv om bensinen var helt ren da jeg helte den ut gjennom kjøkkenpapir. 🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei,jeg har nesten det samme problemet,jeg tok ut rensenåla,men får ikke til å montere den riktig,den tenner uansett om den er stengt,hva gjør jeg feil,når jeg monterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rensnåla kommer en tann for langt ned så får du ikke stengt ventilen helt, hvis rensenåla kommer for langt opp så butter den i dysa. 
Sikkert noen som har en oppskrift på hvor den skal, men jeg har bare forsøkt meg frem hver gang. Så langt ned som mulig, men ventilen skal kunne stenge.
Tror det var 3 klikk når jeg åpnet ventilen, og da gikk det bra, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.