Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Lofoten VS Hestra Heli Ski hansker?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hvilke hanske ville dere valgt?

(Ikke en tråd om votter, jeg har votter, men bruker nesten bare hansker)

Nørrøna Lofoten Thermo 200 Long: https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/lofoten/lofoten-gore-tex-thermo200-lange-hansker-unisex/?=

Hestra Heil Ski 5 finger gloves: https://www.hestragloves.com/ca/army-leather-heli-ski-5-finger-black

 

Norrøna sin virker litt stivere pga. læret oppå, men har også en smule bedre passform. Sømmene er teipet, membranet er goretex, så våt snø skal ikke kunne komme inn i hansken.

Hestra er også bra. Den har sitt eget membran, men ikke teipede sømmer, så man blir våtere i våt snø. Den store fordelen er at man kan ta ut innerhansken og tørke denne separat, og vaske/skylle den ofte. (Jeg har norrøna trollveggen i dag, gode hansker men noe dritt å vaske og tørke etter vask).

Jeg har kanskje en liten følelse på at Norrøna er litt varmere, men jeg vet ikke om det stemmer.

 

24DB0DE7-DABD-40D6-B6A9-13731E56E7FA.jpeg

657C800B-688C-439A-B6C9-1D576567D261.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har ikke noen spesifikk erfaring med disse to hansker, men litt generelt:

Begge er vel så kostbare hansker og bør derfor være supervarme og -bra, De ligger over mitt budsjett for den ene hund har det med å klippe et par fingre av hansker. Derfor har jeg flere umake par, bl.a fordi den annen hund er "hanskefinner" i dype snøfonner. Derfor kan jeg også gjøre sammenliknende studier på høyre og venstre hand. På et par av avklippet kunne jeg konstatere et GTX membranen var innerst rett etter innerforet. Altså var både skinn og isolering på utsiden og kunne bli vått. GTX innerst formentlig for å har varme og "damptrykk" til å presse hand-fukten ut.

MEN etter min erfaring er skinnhansker ganske lang tid om å tørke når de først er våte tross lærfett. Det samme gjelder primaloft? isoleringen, Gtx hjelper selvfølgelig på dette, men det kommer også svette innefra. Fordelen ved Hestra Heli er at innerhansken kan tas ut og alt tørkes separat. 

Jeg har et par HELI klone hansker i mye dårligere lærkvalitet, men med ganske bra vanntett stoff overside. De har som Hestra også fleece innerhanske. Den er iskald straks den blir fuktig. Jeg bruker derfor ytterhansken med ulike tykkelser ull - innehansker - og det fungerer knallbra og varmt - selv med relativt tynne ullhansker. Jeg har også et pr fjell- vinnvotter med fleece innervotter - samme opplegg. Ullvotter fra forsvaret innerst = knallbra. Så jeg har mest lyst å kaste disse fleece innerhansker.

Tynne liner- hansker øker også varmen betydelig, så jeg kjøper hansker så store, at jeg får plass til dette (str 11) Kan akkurat passe str.10 uten linere, men da sitter de stramt og skal "gås til"

Jeg kjøpte nylig et par Hestra pro-winter arbeidshansker med ekstra isolering. Greie hansker, men absolutt ikke spesielt meget varme. Da de er litt små i størrelsen tross nr. 11 må jeg bruke dem litt mer før jeg får linere i de. Likesom støvler er det viktig at hanskene ikke strammer, så foret blir klemt sammen.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Hei

Jeg har ikke noen spesifikk erfaring med disse to hansker, men litt generelt:

Begge er vel så kostbare hansker og bør derfor være supervarme og -bra, De ligger over mitt budsjett for den ene hund har det med å klippe et par fingre av hansker. Derfor har jeg flere umake par, bl.a fordi den annen hund er "hanskefinner" i dype snøfonner. Derfor kan jeg også gjøre sammenliknende studier på høyre og venstre hand. På et par av avklippet kunne jeg konstatere et GTX membranen var innerst rett etter innerforet. Altså var både skinn og isolering på utsiden og kunne bli vått. GTX innerst formentlig for å har varme og "damptrykk" til å presse hand-fukten ut.

MEN etter min erfaring er skinnhansker ganske lang tid om å tørke når de først er våte tross lærfett. Det samme gjelder primaloft? isoleringen, Gtx hjelper selvfølgelig på dette, men det kommer også svette innefra. Fordelen ved Hestra Heli er at innerhansken kan tas ut og alt tørkes separat. 

Jeg har et par HELI klone hansker i mye dårligere lærkvalitet, men med ganske bra vanntett stoff overside. De har som Hestra også fleece innerhanske. Den er iskald straks den blir fuktig. Jeg bruker derfor ytterhansken med ulike tykkelser ull - innehansker - og det fungerer knallbra og varmt - selv med relativt tynne ullhansker. Jeg har også et pr fjell- vinnvotter med fleece innervotter - samme opplegg. Ullvotter fra forsvaret innerst = knallbra. Så jeg har mest lyst å kaste disse fleece innerhansker.

Tynne liner- hansker øker også varmen betydelig, så jeg kjøper hansker så store, at jeg får plass til dette (str 11) Kan akkurat passe str.10 uten linere, men da sitter de stramt og skal "gås til"

Jeg kjøpte nylig et par Hestra pro-winter arbeidshansker med ekstra isolering. Greie hansker, men absolutt ikke spesielt meget varme. Da de er litt små i størrelsen tross nr. 11 må jeg bruke dem litt mer før jeg får linere i de. Likesom støvler er det viktig at hanskene ikke strammer, så foret blir klemt sammen.

Elgen

Takk for svar.

Norrøna Trollveggen hanskene jeg har slitt ut nå har også syntetisk fór og membran ytterst, dette er varmt også når jeg er våt av svette. Teipede sømmer gjør at man holder seg tørr ved arbeid, lek og graving i snøen.

Hestra har vanntett membran, men dessverre uten teipede sømmer.

Det syntetiske fóret i Norrøna Lofoten hanskene vet jeg derfor med sikkerhet fungerer også når det er vått, men jeg vet også at Hestra er mye enklere å tørke (og vaske) etter endt økt. Regner med at innerhanskene fungerer bra når de er våte, ellers ville ja hanskene fått dårlige skussmål.

Innerhansker av ull selges av både Hestra og andre produsenter om det skulle trenges. Blir hansken slitt og kald etterhvert kan man skifte kun innerhansken hvis skallet er ok, det kan jo kanskje være en fordel økonomisk.

 

Systemet jeg bruker er som lag-på-lag prinsippet på kroppen:
På hendene går jeg stort sett alltid kun med gode hansker. Det er nok til å holde varmen i de fleste temperaturer når jeg er i aktivitet (går på ski, topptur etc), og jeg har nok fingerfølelse til å gjøre «alt» uten å ta av/på hansker (jeg blir fort kald av å ta av/på hansker). Er det veldig kaldt kombinerer jeg det med en linerhanske og/eller pulsvarmer som dekker fram til knokene, evt. har ullskjorten tommelhull. Skallvottene ligger i topplokket på sekken, og dras over når det er behov for det. (Maksimalt 5 lag med linerhanske, pulsvarmer, innerhanske, skallhanske, skallvott).

Jeg har en ullvott i sekken/pulken som kan brukes sammen med skallvotten om det trengs, men den har ikke vert i bruk på årevis, så den ligger der bare som reservevott.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uttagbar innerhanske har veldig stor verdi, og for egen del hadde valget lett falt ned på Hestra i denne sammenlikningen.

Kan jo spille inn de jeg bruker mest når det er kalt: https://www.fjellsport.no/hestra-falt-guide-glove-5-finger-naturgul-offwhite.html?channable=013b48696400363331363730f9

Ikke noe membran, så de vil jo bli våte hvis det er våt sne, men har aldri opplevd det som et problem. Smører dem inn med godt med fett, og da holder de rimelig tett.
Har brukt kun de, med pulsvarmer fra ulltrøyen på alpint i -20 uten å fryse, men jeg er nok ikke av de som fryser lettest på fingrene.

Tror ullforet selges løst også, så da går det jo evt an å dytte det inn i Heli ski, hvis du vil ha membran.

Et annet poeng som jeg setter veldig pris på, er at de er ganske stive i åpningen, samt at ullforet sitter veldig godt i, så de er kjempelette å ta av og på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøygen skrev (1 time siden):

Jeg tenker at uttagbar innerhanske har veldig stor verdi, og for egen del hadde valget lett falt ned på Hestra i denne sammenlikningen.

Kan jo spille inn de jeg bruker mest når det er kalt: https://www.fjellsport.no/hestra-falt-guide-glove-5-finger-naturgul-offwhite.html?channable=013b48696400363331363730f9

Ikke noe membran, så de vil jo bli våte hvis det er våt sne, men har aldri opplevd det som et problem. Smører dem inn med godt med fett, og da holder de rimelig tett.
Har brukt kun de, med pulsvarmer fra ulltrøyen på alpint i -20 uten å fryse, men jeg er nok ikke av de som fryser lettest på fingrene.

Tror ullforet selges løst også, så da går det jo evt an å dytte det inn i Heli ski, hvis du vil ha membran.

Et annet poeng som jeg setter veldig pris på, er at de er ganske stive i åpningen, samt at ullforet sitter veldig godt i, så de er kjempelette å ta av og på.

Takk for svar.

Ullforet er helt likt det syntetsiske som foret som følger med. Og som du sier, sitter foret godt igjen i hansken, så det er ett godt argument for å bruke hestra sine egne innerhansker framfor andre typer.

Når det er sagt, så fungerer kanskje de syntetiske innerhanskene meget bra, ingenting tilsier at de skal være dårligere enn ull - selv om magefølelsen sier ull basert på gammel barnelærdom. https://ufpro.com/us/blog/materials-clash-primaloft-vs-g-loft

Pulsvarmer som går helt til knokene hjelper forbausende mye synes jeg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Når det er sagt, så fungerer kanskje de syntetiske innerhanskene meget bra, ingenting tilsier at de skal være dårligere enn ull - selv om magefølelsen sier ull basert på gammel barnelærdom. https://ufpro.com/us/blog/materials-clash-primaloft-vs-g-loft

Meget mulig de er like bra, men jeg er så fornøyd med ullhanskene at jeg ikke har hatt noe stort behov for å prøve :-D
Men gi gjerne tilbakemelding om du tester.

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Pulsvarmer som går helt til knokene hjelper forbausende mye synes jeg.

Det har jeg i grunnen ikke reflektert så mye over, men det er mulig du har rett.

Jeg bruker for det aller meste tynnere og trangere hansker, og da er de mest i veien og må brettes opp på favorittullundertøyet.
Skal prøve å legge merke til det gjennom vinteren, det er i alle fall digg når man tar hanskene av for å pusle med småsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hestra hansken du refererer til i flere år ifm kiting og ski.
Liker hanskene:
Slitesterke og god bevegelighet
Vanntette nok. Har ikke blitt våt så lenge det har hvert kaldt
Mansjettene er vide og passe stive, så de er enkle å ta av og på. Selv under kiting med en hånd på baren. Det er ikke strikk i mansjetten, kun strammetau. Samt feste for hanskeleash (?)
Passe lenge, går litt opp på underarmen
Varme nok. Jeg fryser tydeligvis lettere på fingrene enn deg, men bruker gjerne disse ned til ca -10 før jeg går over til votter
Tørker fort når de er demontert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (5 minutter siden):

Jeg har brukt Hestra hansken du refererer til i flere år ifm kiting og ski.
Liker hanskene:
Slitesterke og god bevegelighet
Vanntette nok. Har ikke blitt våt så lenge det har hvert kaldt
Mansjettene er vide og passe stive, så de er enkle å ta av og på. Selv under kiting med en hånd på baren. Det er ikke strikk i mansjetten, kun strammetau. Samt feste for hanskeleash (?)
Passe lenge, går litt opp på underarmen
Varme nok. Jeg fryser tydeligvis lettere på fingrene enn deg, men bruker gjerne disse ned til ca -10 før jeg går over til votter
Tørker fort når de er demontert

Takk.

Har du den syntetiske innerhansken? Er vel den som følger med som standard tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Takk.

Har du den syntetiske innerhansken? Er vel den som følger med som standard tenker jeg.

Ja har kun den som fulgte med, var ikke klar over at de fantes en i ull, skal sjekkes ut. Prøvde med et par  hjemmestrikka / tova hanske men de ble for tykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (15 minutter siden):

Ja har kun den som fulgte med, var ikke klar over at de fantes en i ull, skal sjekkes ut. Prøvde med et par  hjemmestrikka / tova hanske men de ble for tykke.

Fant innerhanskene i ull på tilbud til 199 eller 299kr på nettet hin dagen. Så det kan jo være noe å sjekke ut hvis innerhansken du har fra før er begynt å bli sliten :)

Jeg prøver den som følger med først. Den tørker kanskje raskere enn ull, siden den i teorien skal oppta mindre fuktighet, så da blir det kanskje litt mindre frossen hanske i teltet om morgenen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.