Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bib til bortoverski med pulk


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Heisann

Min Hagløfs er moden for bytte og jeg er usikker på nytt valg. Har vurdert Arcteryx Alfa og Beta SV, klattermusen Vidar og Norrøna Trollveggen. Men er åpen for forslag. Dette ønsker jeg:

- bakluke

- ikke alt for stiv i stoffet

- slitesterk

- ønsker helst strechstoff over linning, men ikke ett must. 
- innvendige gamasjer

- Helst strech stoff over linningen

har hatt ett par Arcteryx Alfa SV jakker jeg er veldig fornøyd med. Men om buksa er like stiv er det nok uaktuelt å gå i timesvis med pulk med. 
Noen som har prøvd Kattermusen Vidar? Kjenner lite til membranen dem bruker, og hvor holdbar den er. 

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du holder til i Oslo kan jeg anbefale en tur innom Revir og prøve Plusminusnoll sin bib. Jeg endte opp med den etter å ha testet flere forskjellige. Jeg opplever den som robust, men ikke for stiv i stoffet. Den er dog tyngre enn f.eks. Alfa SV, men jeg likte denne bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx SV bukse, men jeg syns den blir stiv og kald, og ikke så fristende å bruke i kaldt vær. Jeg syns også buksa er for minimalistisk - jeg savner lommer. Det er mulig at SV kommer med modeller med lommer, men det har ikke min. Dette er sikkert bare personlige preferanser, men jeg foretrekker Bergans sine skibukser. De har fine kompromisser syns jeg.

Jeg ser av listen over krav at du ikke har med innerfor, men det er jo egentlig ganske behagelig. Har også en Hagløfs bukse med Fleece og syns den er lun å ha på - kanskje mer beregnet for slalom etc, men syns den har mange gode løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (15 timer siden):

Hvis du holder til i Oslo kan jeg anbefale en tur innom Revir og prøve Plusminusnoll sin bib. Jeg endte opp med den etter å ha testet flere forskjellige. Jeg opplever den som robust, men ikke for stiv i stoffet. Den er dog tyngre enn f.eks. Alfa SV, men jeg likte denne bedre.

Ser solid og gjennomtenkt ut, men jeg ser også at de bruker Sympatex membran.
Jeg hadde membran-uniform fra NFM i noen år. De brukte Sympatex, og det er den verste driten jeg noen sinne har hatt av friluftsklær. Fikk byttet til Bergans sin versjon etter noen år, og det var som natt og dag.

Kan være NFM som snubla i gjennomføringen og at Sympatex egentlig er helt OK, men jeg har skygget unna etter denne opplevelsen. 

Hvordan er din erfaring med vanntetthet, "pusteevne" og tørketid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i en Arcteryx Tetha brukt. Denne skulle være strøken, men når den ankom var den ene garasjen borte, var rett og slett revet av, og deler av foret var løsnet. Selger svarer selvfølgelig ikke. Ahhhh misliker uærlige mennesker så inderlig!!!

Så nå er jeg fortsatt på jakt etter bukse. 

Som nevnt over, er jeg også litt i tvil om SV versjonen kan bli for stiv. Min Alfa SV jakke er iallfall svært stiv, og frister lite som bukse. 

Ser noen her never Freke. Denne virker litt tung for meg. Men hvordan er Klättermusen sin membran? Har ingen erfaring med denne.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 13.12.2021 den 10.32):

Ser solid og gjennomtenkt ut, men jeg ser også at de bruker Sympatex membran.
Jeg hadde membran-uniform fra NFM i noen år. De brukte Sympatex, og det er den verste driten jeg noen sinne har hatt av friluftsklær. Fikk byttet til Bergans sin versjon etter noen år, og det var som natt og dag.

Kan være NFM som snubla i gjennomføringen og at Sympatex egentlig er helt OK, men jeg har skygget unna etter denne opplevelsen. 

Hvordan er din erfaring med vanntetthet, "pusteevne" og tørketid?

Jeg har en gammel bib/salopette ekspedisjonsbukse fra Helsport i Sympatex. Dønn solid og har blitt brukt i skikkelig dårlig vær, både vinter og høst. Har ikke opplevd noe negativt med Sympatex-membranen. Tvert imot.

Har Freke-buksa også, men Helsport sin bukse virker mer solid. Cutan-stoffet til Klättermusen er mer stretchy og mer behagelig å bevege seg i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (14 timer siden):

Jeg har en gammel bib/salopette ekspedisjonsbukse fra Helsport i Sympatex. Dønn solid og har blitt brukt i skikkelig dårlig vær, både vinter og høst. Har ikke opplevd noe negativt med Sympatex-membranen. Tvert imot.

Har Freke-buksa også, men Helsport sin bukse virker mer solid. Cutan-stoffet til Klättermusen er mer stretchy og mer behagelig å bevege seg i. 

Da kan det nok være at det sviktet i gjennomføringen, dårlig batch eller lignende.

Skal prøve å ha ett åpent sinn ifht. Sympatex i framtiden, men stygt redd den dårlige erfaringen har brent seg fast for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.