Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur på Dovrefjell


Anbefalte innlegg

Har begynt å planlegge vinterens mini-ekspedisjon, og det ser ut som at valget denne gangen faller på Dovreplatået. Varighet 8-9 dager, med start og avslutning på Hjerkinn stasjon.Har siktet meg inn første uka i februar. Er lei av å dra pulk i djupsnø opp fra tregrensa, så denne gangen vil jeg starte på høgfjellet. Tenkte å ta toget, så slipper jeg å bekymre meg for nediset og strømløs bil når jeg kommer tilbake. Det ser ut til at denne turen blir solo, noe som selvsagt gir utfordringer i forhold til sikkerheten. Har tidligere vært på turer på og rundt Snøhetta, og inn til Storskrymten fra Lesja. Denne gangen har jeg lyst til å favne et mye større område.

Tenkte å gå inn mot og gjennom Svanåtindene, og videre til Aursjøhytta. Deretter tilbake i retning Åmotdalshytta og nordsiden av Snøhettamassivet og ned Stroplsjødalen. Totalt 12-13-ish mil (på kartet). Satser på å gjøre ca 15 km/dagen. Baserer meg på telt. Kanskje en natt eller to på hyttene underveis. Google gir meg ikke veldig mange treff på ukeslange vinterturer i området, så jeg tenkte å forhøre meg her på forumet. Tar gjerne imot tips på rutevalg, campsites og forbehold jeg bør ta underveis. Er fullstendig klar over de direkte forræderiske forholdene på Dovrefjell vinterstid:-)

 

Dovrefjell-vintertur.thumb.jpg.22775c9bff346cb729ffd290bac70101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har gått i Dovrefjell både vinter og sommer. Vinterturen gikk vi av på Kongsvoll (sjekk om toget stopper her - og sikre sig at de ren faktisk losser pulk og ski av bagasjevognen! Det gjorde de fint for oss - men i en snøfonn langt uten for plattformen. Men vi da tak i det hele.

Turen fra Kongsvoll opp på fjellet går da opp over, men ikke urimelig bratt og vi teltet noe før Reinheim hytta i Stropsjødalen i liten kuling, lite le der.  Levegg stod som markant snøvarde flere dager senere da vi returnerte, stadig i blest.

Avblåst og avblåst?? Der var meterdyp snø dette året og vi talte med noen som kom fra Åmotdalshytta. De hadde gått i løssnø til livet igjennom et skar som skal passeres. Dett kan jo bli tungt solo med pulk, så sjekk snøforhold. 

På Reinheim kom sent på kvelden estisk/tjekkisk? -husker ikke- team inn. Begge steder går folk på ski. Det blåste stadig snøfokk. Og det var det mest uansvarlige jeg noen gang har sett til fjells for ca. 1 time senere kom de 2 siste jenter av teamet inn fullstendig nedfrosne og apatiske - kunne knapp ta ytterklær av og satt apatisk noe borte fra ovnen inntil hytteverten fik noe varm mat i de. Lederne var bare gått i forveien og gjorde INTET for å hjelpe de - det vi og hytteverten. Neste morgen blåste det stadig og snøfokk. Lederne bablet bare om Snøhetta -de ville på topptur. Hytteverten var diplomatisk og frarådet. Jeg var mer kontant og sa det var idioti for det er jo bratte stup på "baksiden" av Snøhetta. Men de forsvant altså ut i fokket. Vi gikk en annen vei og hørte så ikke mer til dem, men så heller ikke noen etterlysninger, så de har vel klart sig.  På tilbaketuren var mine votter ved å forsvinne i blesten, så man skal passe sig i Dovre! Og så er der altså moskusen - men det er en annen historie fra sommerturen. 

Elgen

DSC00702.thumb.JPG.77b022572d0af9f7b42ac1c3a45aad28.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytteverten på Reinheim kunne fortelle om store snømengder i Stroplsjødalen ja, så det har jeg i bakhodet. Værskillet mellom nord/sør går ved Snøhetta, så dette er noe å tenke på hvis man skal legge returen på nordsiden. Jeg sparer meg glatt for høydemetrene opp fra Kongsvold legger heller ut fra Hjerkinn. Hvis jeg tar bilen, tror jeg Grønbakken er det greieste utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.