Jump to content
IGNORED

Tips til Vintertelt

mjhelgesen
 Share

Recommended Posts

Hvor mange personer?

Pulk eller sekk eller begge deler? (Hvor viktig er vekt og volum?)

Skal det bare brukes på snø, eller også på sommer?

Stormmatter har jeg aldri prøvd, men har ikke savnet det mye. Dog når man spar opp snø på teltet blir teltet litt mer sammentrykt uten stormmatter, ser jeg for meg. Men man slipper at stormmattene fryser fast om natten. Jeg vil anta det er greit å ha stormmatter hvis vekt og volum ikke blir for stort pga dette, men det er ikke påkrevet.

• 2 weeks later...
mjhelgesen skrev (På 8.12.2021 den 23.34):

Primært 2 personer, helst noe som går i både pulk og sekk, men større sannsynlighet for pulk. 

Hvis du er inne på tanken om helsport, så har pro serien samme duk som x-trem serien. Man sparer trolig en del vekt og volum på å droppe stormmatter.

Jeg har sovet i Fjellreven abisko Endurance 3 i vind med storm styrke (ikke bare kuling, men storm). Jeg brukte stangsettet til ett Keb Endurance telt, og det er ikke stormmatter på teltet.

Det var ingen problem uten stormmatter, det savnet jeg ikke, men jeg gravde også teltet ned 20-30cm. Mulig det har gjort en forskjell.

ingen87 skrev (1 time siden):

Men vil det være farlig å dra til fjells med et pro-telt vinterstid? 

Hidden Content

Absolutt ikke. Mange drar på høyfjellet midtvinters med Pro telt i dårlig vær.

Jeg har gjort det selv, i kuling i tilsvarende telt med tilsvarende stenger. Men i storm har jeg kun vert med stenger tilsvarende x-trem stengene.

ingen87 skrev (1 time siden):

Hvordan er Fjellräven Keb Endurance  i forhold til Helsport Spitsbergen, nærmere pro enn x-trem-versjonen?

Det er vel en slags xtrem utgave (vintertelt) med xtrem stenger og uten stormmatter. Tilsvarer hilleberg Black Label serien.

Edited by Marius Engelsen

ingen87 skrev (7 timer siden):

men bruker å sette opp varsling på prisjakt,

Sett opp varsling på finn også. Mulig å gjøre gode kjøp.

ingen87 skrev (7 timer siden):

Men burde man gå for 3 eller 4 mann? Maks to personer, for det meste alene . Vektmessig er det liten forskjell, men ser at noen skriver at 4 kan være vanskelig å varme opp alene, i tillegg vil det vel kanskje bli mer vindfang?

Du svarer egentlig selv. Stort telt gir større vekt og volum, det blir kaldere og har mer vindfang. 4-manns telt alene blir jo veldig stort.

ingen87 skrev (18 minutter siden):

Kanskje et særdeles dumt spørsmål, men: Telt med doble stenger. Kan man montere stang nr 2 mens teltet står oppreist, eller må disse være på plass før man strammer opp duken? 

Spørsmålet er alldeles ikke dumt. Det som hadde vert dumt er å stå i kuling på fjellet med ett oppsatt telt og prøve å få inn en ekstra stang, det blir vanskelig.

Ta i begge stangsettene ved oppsett om du har med deg ;) 

• 3 weeks later...
ingen87 skrev (36 minutter siden):

Jeg endte forresten på Helsport Spitsbergen X-trem 3  camp.

Er det noen plasser som selger "pakker" med ekstra stangsett (ikke funnet), eller  kjøper man bare fire stenger i "løsvekt"?

Du skal ut i temmelig hardt vær om ikke x-trem stengene er sterke nok. Orkan, minst.

Ang sidevind på tunelltelt. I outdoor magazin sine tester med vindmaskin tålte fjellreven keb enburance mest vind av alle telt i testen. Overraskende nok tålte det faktisk litt mer vind fra siden enn fra enden… Så jeg er ikke redd for skiftende vindretning.

Edited by Marius Engelsen