Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til Vintertelt


mjhelgesen

Anbefalte innlegg

Hei og Hopp, 

Er på utkikk etter ett vintertelt, hvor jeg ikke har erfaring med dette tidligere, så søker jeg viten hos dere som har erfaring. Har sett på alt fra Helsport X-Treme telt til Mountain Hardwear Trango. Greit å ha ett vindstabilt telt som er enkelt og sette opp i dårlig vær. I tillegg er jeg usikker når det kommer til stormmatter, vet det er flere som mener det er nødvendig og noen ikke, så innspill på dette settes veldig pris på. 

 

Takk på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Keron 3 GT. Har satt det opp alene i mye vind uten problem. Står stødig i drittvær vinterstid og bruker ikke snømatter. Har rette vegger og 

ikke noe skråtak som gjør at duken klistrer seg til soveposen og gjør den våt. Fortelt er stort og man får pulken inni om man vil. Eneste negative jeg har å si er evt. vekt og at man må ha ei mikroflystripe for å sett det opp. Servicen er topp. 

 

 

 

Endret av Navigatøren
,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange personer?

Pulk eller sekk eller begge deler? (Hvor viktig er vekt og volum?)

Skal det bare brukes på snø, eller også på sommer?

 

Stormmatter har jeg aldri prøvd, men har ikke savnet det mye. Dog når man spar opp snø på teltet blir teltet litt mer sammentrykt uten stormmatter, ser jeg for meg. Men man slipper at stormmattene fryser fast om natten. Jeg vil anta det er greit å ha stormmatter hvis vekt og volum ikke blir for stort pga dette, men det er ikke påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha gått for et 4-manns om det primært skal brukes av to vinterstid. Det blir fort trangt med vinterutstur, og så ønsker man litt avstand til vegger og tak når det blir fullt i kondens/rim. Tunneltelt fordi det er flott å ha et stort fortelt å kokkelere i, samt at det ofte er greiere å sette opp alene dersom det blåser. 

Keron 4 GT, Spitsbergen x-trem 4 og Keb endurance 4 er tre telt som er veldig like, med to fortelt/innganger og rette endevegger. Jeg ville gått for det billigste.

Angående stormmatter, så er de kjekke når det er snø og blåser ruskevær. Når de fryser fast blir teltet skikkelig forankret og føles som en bunkers. De hjelper også med å strekke ut teltduken. Når det ikke er snø er de bare i veien og blafrer i vinden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (4 timer siden):

Ville nok ha gått for et 4-manns om det primært skal brukes av to vinterstid.

Jeg har både 4-manns, 3-manns og 2-manns telt som brukes om vinteren. 4-manns er merkbart kaldere å bruke for 2 personer enn et 3-manns pga høyde og volum innvendig som må varmes opp. Om ikke plassbehov eller andre faktorer tilsier det så bruker jeg helst 3-manns telt for 2 voksne personer vinterstid. Tunnelltelt gir mer komfort enn kuppel synes jeg mtp bruk av stort fortelt. 

Jeg har stormmatter på 4-manns teltet, men ikke på de andre. Stormmatter er ikke noe jeg savner når jeg er på tur med de andre teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Terka said:

Jeg har både 4-manns, 3-manns og 2-manns telt som brukes om vinteren. 4-manns er merkbart kaldere å bruke for 2 personer enn et 3-manns pga høyde og volum innvendig som må varmes opp. Om ikke plassbehov eller andre faktorer tilsier det så bruker jeg helst 3-manns telt for 2 voksne personer vinterstid. Tunnelltelt gir mer komfort enn kuppel synes jeg mtp bruk av stort fortelt. 

Jeg har stormmatter på 4-manns teltet, men ikke på de andre. Stormmatter er ikke noe jeg savner når jeg er på tur med de andre teltene.

Støtter tunneltelt om vinteren da det er lettere å få inngangen i le enn det er på kuppeltelt. Byttet ut Kaitum 3 GT med et Allak 2 og angrer som en hund vinterstid (men ikke om sommeren) da tunneler er MYE bedre vintertelt, særlig ved sterk vind.

Er også enig i det med oppvarming som Terak nevner. Man bør ha med en brenner eller to som gir mye varme fordi et 4-manns GT-telt er mye rom å varme opp. Men selvsagt, til kosestunden om kvelden når alt er rolig kan man forsiktig flytte primusen inn i innerteltet for en god badstuopplevelse. Men, som sagt, med ytterste forsiktighet. Ha alltid en finerplate o.l. under for sikker håndtering og får å unngå å smelte liggeunderlag.

Anbefaler stormmatter av samme grunnn som Oksen over. Eneste jeg savnet på Kaitumen. Blir fort trangt og dermed mer kondens mellom inner- og yttertelt når man må legge snø opp på teltduken for å tette mot kald sno. Er også mulig å bruke til ekstra forankring om sommeren når pluggfestet er dårlig. Bare vær obs på at stein på stormmatter i sterk vind kan slite kraftig på mattene.

Kjøp snøplugger type Hilleberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg låner denne tråden litt. Tidligere har jeg fartet rundt både sommer og vinter med mitt Helsport Rondane, men etter et par runder med overraskende vintervær har jeg funnet ut at jeg må finne meg et vintertelt. 

 

Jeg kjøpte Bergans Wiglo i sommer, og dette har både snøskjørt og ser mange bruker dette vinterstid, men jeg synes det virker litt puslete..? I tillegg ser jeg for meg at det kan være vanskelig å slå opp i vanskelige forhold?

Kanskje holder dette som vintertelt,  primært til litt lengre helgeturer? Ellers så ser jeg på forskjellige Helsport-modeller. Og jeg er mest usikker på om jeg skal gå for en "Pro"-modell eller "X-trem". Jeg har ikke tenkt meg på ekspedisjon, men helgeturer opp til en uke i slengen. Helsport skriver (om forskjellen på Pro og Xtrem): 

"Hvis du skal på lange ekspedisjoner eller vinterturer hvor det kan være værhardt; velg X-Trem.

Hvis du ønsker et telt til helårsbruk, i tillegg til kortere vinterturer; velg Pro.".

Men kortere vinterturer kan også være værharde vinterturer, og som jeg sa innledningsvis så er overraskende vintervær hovedårsaken til at jeg ikke vil gå med "Trek"-modell i fjellet. Selv om teltet har "stått han av" i orkan sommerstid.

Så hvis man tar utgangspunkt i Spitsbergen, som kanskje er mitt foretrukne valg, hvor viktig er det med doble stangkanaler og snøskjørt, hvis det uansett ikke er til ekspedisjonsbruk? Jeg mistenker at Pro antakeligvis vil være tilstrekkelig, om jeg i det hele tatt trenger vintertelt i og med at jeg har wigloen.

 

Endret av ingen87
Utdypet Wiglo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, ingen87 said:

Så hvis man tar utgangspunkt i Spitsbergen, som kanskje er mitt foretrukne valg, hvor viktig er det med doble stangkanaler og snøskjørt, hvis det uansett ikke er til ekspedisjonsbruk

Det skal være usedvanlig sterk vind hvis enkle teltstenger av god kvalitet knekker. Men det forutsetter at teltet er skikkelig bardunert og strammet opp. Der slurver mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Välj så litet som möjligt men sommar +1p HS el. HB tunnel om tält ovan packning i fodral då stänger kan vara kvar,kupol om du önskar större volym och kanske bäst de som kombinerar dessa 2 modeller.(end mod som innner och yttertält reses samtidigt)

Snömattor,snöpinnar helst dubbla stänger i utv kanaler så få snäppen som kan frysa till is utv för att fästa yttertält,extra golv eller pressening eller skumbyggfolie typ golvunderlag,stormlinor till alla extra fästen.

Men Viktigast Prova sätta upp i hård blåst gärna i snöffall med vintervantar före tur med de som ska med på tur.

Se på tur repotage och deras tältval och hur deras tält fungerade i deras sämsta väder.

Väljer du/ni ett beg.utan att ha testat noga eller enklare tält lägg turen nära vinskydd eller stugor och ha alltid då vindsäck med  på turen.

Ps Jag har begränsad vinter erfarenhet men relativ stor på sommarturer i högalpin terräng och bl.fått yttertält avblåst på ryggåstält (som var det bl.de bästa som fanns då)det snöar även  i Juli på vissa ställen och jag väljer utr med lite extra säkerhet och högre vikt.

Jag har endast varit på vår/vinter tur pga. vill undvika stark kyla pga 1-gr köldskada på fötter.

Har HS Himalaya 2 samt HB unna som kan anv på vintern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjhelgesen skrev (På 8.12.2021 den 23.34):

Primært 2 personer, helst noe som går i både pulk og sekk, men større sannsynlighet for pulk. 
 

Hvis du er inne på tanken om helsport, så har pro serien samme duk som x-trem serien. Man sparer trolig en del vekt og volum på å droppe stormmatter.

Jeg har sovet i Fjellreven abisko Endurance 3 i vind med storm styrke (ikke bare kuling, men storm). Jeg brukte stangsettet til ett Keb Endurance telt, og det er ikke stormmatter på teltet.

Det var ingen problem uten stormmatter, det savnet jeg ikke, men jeg gravde også teltet ned 20-30cm. Mulig det har gjort en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag grävde nog till ca - 50 cm under omgivande nivå hade minst 2 trappsteg ned med spade som stöd för att ej ramla igenom tältduk då det var mörkt när det var dags att gå in i tältet(hade pannlampa)änndå stormmattor men lade ej snö på dessa för att då minskar ventilationen och snö först på stormmattorna om det behövs för att minska risken för att tältet blåser iväg och för att minska risk för snö inn mellan ytter och innertält.

Gräv ut liten ramp ned mot tältet isf trappor(mitt minneskort på tel gick sönder så finns ej bilder)jag satte även tältet bakom en liten kulle/sten för att styra vinden över tältet(dett kan vara riskabelt och får provas fram med rätt avstånd och var på tältet vinden kommer jag hadde kupoltält och vind kom från sidan och kunde ej blokera utgång tex.)WP_20200707_21_54_13_Pro.thumb.jpg.43acb356f37a98a88637b54e60f4ff1a.jpg

ca 10m/s vid tältprovn vind tog fån sidan på vintern här på bilden bakifrån där det är minst vindkänsligt vissa sätter tältet med öppning mot vinden för att få tystare sovutrymme (detta tält ok att sätta upp själv i minst 10m/s troligen även i 15m/s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hvis du er inne på tanken om helsport, så har pro serien samme duk som x-trem serien. Man sparer trolig en del vekt og volum på å droppe stormmatter.

Jeg har sovet i Fjellreven abisko Endurance 3 i vind med storm styrke (ikke bare kuling, men storm). Jeg brukte stangsettet til ett Keb Endurance telt, og det er ikke stormmatter på teltet.

Det var ingen problem uten stormmatter, det savnet jeg ikke, men jeg gravde også teltet ned 20-30cm. Mulig det har gjort en forskjell.

Jeg har aldri opplevd kombinasjonen vind pluss snø, men hver for seg har jeg opplevd ganske heftig både vind og snøfall. Her måtte naboteltet gi tapt på en tur i skjærgården. Helsport Fjellheimen (husker ikke hvilken versjon). 

 

Men vil det være farlig å dra til fjells med et pro-telt vinterstid? 

received_398149331644608.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Men vil det være farlig å dra til fjells med et pro-telt vinterstid? 

received_398149331644608.jpeg

Absolutt ikke. Mange drar på høyfjellet midtvinters med Pro telt i dårlig vær.

Jeg har gjort det selv, i kuling i tilsvarende telt med tilsvarende stenger. Men i storm har jeg kun vert med stenger tilsvarende x-trem stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Joda. Helsport pro tåler vinterfjellet godt. Tok med et Himalaya 2 pro ut på en liten vindtest da YR meldte full storm i fjor vinter. Det kom noen vindkast som nesten presset teltet helt ned, som dog skyldtes et par plugger som ble revet opp. Fant igjen den ene pluggen, som var knekt i to deler. Bardunene, teltstengene og duken overlevde natten uten skader. Har ingen betenkeligheter med å ta med meg dette på en hvilken som helst vintertur. Men sammenlignet med et tunneltelt er et kuppeltelt mye vanskeligere å sette opp alene når det blåser kraftig. Jeg opplever også tunneltelt som minst like vindstabilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Hvordan er Fjellräven Keb Endurance  i forhold til Helsport Spitsbergen, nærmere pro enn x-trem-versjonen?

Det er vel en slags xtrem utgave (vintertelt) med xtrem stenger og uten stormmatter. Tilsvarer hilleberg Black Label serien.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert takk! Prøver å sortere litt. Blir nok ikke noe teltkjøp med det første uansett, men bruker å sette opp varsling på prisjakt, så da kan jeg slå til når prisene er litt mer spiselig. Ser brukt Spitsbergen X-trem ligger høyere i pris enn hva det gjorde etter sommeren. 

Men burde man gå for 3 eller 4 mann? Maks to personer, for det meste alene . Vektmessig er det liten forskjell, men ser at noen skriver at 4 kan være vanskelig å varme opp alene, i tillegg vil det vel kanskje bli mer vindfang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (7 timer siden):

men bruker å sette opp varsling på prisjakt,

Sett opp varsling på finn også. Mulig å gjøre gode kjøp.

ingen87 skrev (7 timer siden):

Men burde man gå for 3 eller 4 mann? Maks to personer, for det meste alene . Vektmessig er det liten forskjell, men ser at noen skriver at 4 kan være vanskelig å varme opp alene, i tillegg vil det vel kanskje bli mer vindfang?

Du svarer egentlig selv. Stort telt gir større vekt og volum, det blir kaldere og har mer vindfang. 4-manns telt alene blir jo veldig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 18.12.2021 den 21.58):

Jeg har aldri opplevd kombinasjonen vind pluss snø, men hver for seg har jeg opplevd ganske heftig både vind og snøfall. Her måtte naboteltet gi tapt på en tur i skjærgården. Helsport Fjellheimen (husker ikke hvilken versjon). 

 

Bardunane er der for å brukast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Sett opp varsling på finn også. Mulig å gjøre gode kjøp.

Du svarer egentlig selv. Stort telt gir større vekt og volum, det blir kaldere og har mer vindfang. 4-manns telt alene blir jo veldig stort.

Ja med mindre det er andre argumenter for og imot som jeg ikke har fanget opp :) Bikker mot 3-mannstelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander Jacobsen

Hur lågt/nedtryckt blev teltet vilken m/s var det har ju nästan lika exp mod 0.5mm grövre stänger klarar kanske 5 m/s mer vind.

Var platsen nära hem och du funderade ej på att gräva ned utan få ett ˋfullˋtest av vindtålighet så stod det med endast ett träd nära.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.