Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk hjelp, helt fersk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt fersk i Kajakk gamet og har planer om å kjøpe en Havkajakk, men ingen anelse om hvilken jeg skal gå for. Jeg er 180 høy og veier 67kg. Jeg er ikke veldig erfaren men har padlet litt tidligere på sjøen. 

Jeg ønsker en plast Havkajakk til bruk rundt i Oslofjorden og kanskje litt lenger turer, så skal tåle litt sjø og store nok rom til flere dager. 

Jeg har sett litt på Seabird R Scott MV og Seabird Expedition LV som ligger billig på Kajakk.net.

Jeg ser R Scott MV er beregnet fra personer 70-90 kg. Er det dumt om man ikke veier anbefalt vekt til kajakken? (Jeg finner ikke R Scott LV i plast).

Gjerne kom ned forslag til flere kajakker jeg burde vurdere. Tenkte ikke bruke mer enn max 10.000kr på selve kajakken. 

Endret av Sandloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kajakk bør prøvesittes, helst prøvepadles. Jeg vil mye heller ha en tight kajakk med god passform, enn som som er større enn nødvendig.

Jeg har hatt mye glede av Norse Freyja, det er en veldig god kajakk som passe bra lette personer. Meget retningsstabil og sjøsterk, mindre egnet til bølgelek pga. retningsstabiliteten.

Nå padler jeg en Njord som jeg har bygget selv, det er også en kajakk med lavt volum.

Høyvolumkajakker har stort vindfang, veier mer og har mer foran sittebrønnen som må «padles over».

bilder av begge to.

https://www.instagram.com/p/CHXpfWqldFM/?utm_medium=copy_link
 

https://www.instagram.com/p/CAqimYFlwL1/?utm_medium=copy_link


Av de to du tenker på, så er nok Seabird Scott i den minste utgaven som passer deg den kajakken du kan vokse mest i. Er det til ren turpadling er nok den andre også en grei kajakk med ror. Jeg har padlet en Seabird XP 507 før, og jeg synes den var litt tungdrevet, jeg tror den ligner en del på expedition.

 

Seabird har hatt store leveringsproblemer, vet ikke om det har bedret seg.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.