Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose for en på 2 meter


JonasStris

Anbefalte innlegg

Jeg ser for tiden etter vintersovepose, men sliter med å finne noen som er lang nok for meg. Som tittelen sier er jeg 2m høy. Jeg leser at soveposen burde være på 10-15cm lengre enn egen lengde, og alt jeg finner av vintersoveposer er 2m eller kortere. 

Jeg søkte litt på forumet, men fant bare eldre tråder hvor lenkene var utgått. Håper noen har litt mer erfaring enn meg og kan bistå med å finne en god vintersovepose som også er lang nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke bryr deg om vekt/volum så kan isbjørn sy etter mål. Koster ikke spesielt mye heller. Aktuelle modeller er Bjørnøya og Jan Mayen, alt etter hvor varm pose du trenger. Veldig solide poser og god design, men store og klumpete. 

Cumulus syr også dunpose etter mål når du trykker customize i nettbutikken. Teneqa eller Alaska i lengde XL passer opp til 218cm. Koster heller ikke skjorta når du sammenligner med andre merker. Soveposene holder høy kvalitet. Teneqa er for lav vekt og pakkvolum, mens Alaska er noe tyngre og litt billigere. 

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er like høy som deg anbefaler å kjøpe vinterpose som er beregnet på din lengde. Feks er Helsport Svalbard Long eller Helsport Rago Winter Long beregnet til folk på til og med 200cm og da passer de utmerket (åpenbart). Jeg har begge og er 201 cm. Passer ypperlig. For å ytterligere underbygge: jeg har også Rab Neutrino 400 Long som er merket til 200cm som også passer som den skal. Samme med Rab Ascent XL og Mountain Hardwear i lang versjon.   Oppgitt personlengde er et tall som produsentene har satt av en grunn og er en lengde som nok pleier stemme bra. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker til og med at du får noen ekstra centimeter spillerom med de Helsport-posene hvor personlengde er oppgitt til 200cm.
I min Rago X-treme som er spesifisert til personlengde 185cm får jeg på 183cm faktisk litt for mye å gå på i fotenden. Ikke noe stort problem, jeg hiver uansett en tynn isolasjonsjakke ned i fotenden ved leggetid for å fylle tomrommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasStris skrev (15 timer siden):

Jeg ser for tiden etter vintersovepose, men sliter med å finne noen som er lang nok for meg. Som tittelen sier er jeg 2m høy. Jeg leser at soveposen burde være på 10-15cm lengre enn egen lengde, og alt jeg finner av vintersoveposer er 2m eller kortere. 

Jeg søkte litt på forumet, men fant bare eldre tråder hvor lenkene var utgått. Håper noen har litt mer erfaring enn meg og kan bistå med å finne en god vintersovepose som også er lang nok.

Hvis det er oppgitt persomlengde 2 m, så er det nok for en på 2 meter. Dette med 10-15 cm lenger enn egen lengde er vel om man legger den på gulvet og måler utenpå? Jeg pleier å ta på posen i butikken og stå inni den. Da oppdager man lett om den er for kort. Det skal da gå an å løfte hetta minst 5 cm over hodet. Er 199 og synes poser for 200 er rikelig lange nok. Har til og med en for 195 som funker greit, men den vil jeg ikke bruke ned mot minimumstemperatur.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte riktigt fullvuxen(193 cm) men ofta fått ha huvudet utanför säcken ibland för att det blir för varmt men med en ylle balaklava och en mössa eller löshuva från en jacka.

Även ofta för korta liggunderlag och för små tält där finns mindre utbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.