Gå til innhold
  • Bli medlem

Skopleie av lær/GTX


Mammut94

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen spørsmål om skopleie av to forskjellige sko, da jeg ikke helt klarer å bli klok på det.

Ene paret er Crispi Skarven. Dette er nunbuck + Gore-Tex. Andre paret er ALFA Walk Queen Advanced. Dette er fullnarvet lær + Gore-Tex. 

Så da er det vel impregnering + voks som gjelder. Hvilke produkter kan jeg bruke? Må jeg bruke forskjellig på de forskjellige skoene pga forskjellig lær? Og etter skoene er rene og tørre, er det impregnering og så voks, eller omvendt?

Så ja, er ute etter direkte tips, bruksanvisninger, erfaringer. Har lest på på sidene til produsentene men ikke blitt helt klok.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med omtrent tyve års erfaring med Walk King -  ikke bry deg, det har ingen innvirkning på levetid og holdbarhet om du pusser og steller skoene, eller bare gir F., men puss kan hindre at  læret blir fuktig og noe tyngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales egne produkter på nubuck, ofte spray. Det er mest at skinnet mister utsende det har hvis du bruker voks.
Jeg har bruk Nikwax sin for nubuck og den har fungert bra selv om om støvelene blir litt glattere av den også. Kan fikses med en nubuck børst hvis man vil ha opprinnelig utseende.
Nå som støvlene har blitt noen år har jeg gått over til voks. Da ligner de mer på fullnarvet.
Til fullnarvet lær er slikt som SnoSeal bra. Jeg bruker selv Sifra på mine støvler men ikke alle liker den siden det er tjære i den.  Men den fungerer veldig bra.

Greit å gi støvlene litt for å holde vann ute fra skinnet. En støvel som trekker vann gjennom og inn til mebran synes jeg blir kaldere. Men det er mye sannsynlig at membranen takker for seg lenge før læret gjør det selv uten pleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.