Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem eier disse sporene?


m:v

Anbefalte innlegg

Jeg løp en tur inn til Ole Nergårdsbu i Dividalen idag. Det var ordentlig kaldt, det knirka og knaka i både trær og snøen. Det kan ikke ha vært folk der på noen dager, for det var ingen ferske spor i snøen, hverken på bilvegen eller stien. Det var fint å bevege seg innover skogen med visshet om at man var helt alene og langt fra folk. Også på en søndag! Men helt alene var jeg visst ikke - innover stien myldret det av spor i snøen fra små to- og firbeinte. Enda litt lengre innover dukket det opp noen større spor som fulgte stien. Sporene var for store til å være rev, og sporene til hjortedyr kjenner jeg igjen. Dette var såpass langt fra folk, at løshund også er utelukket. Dyret hadde satt bakfoten i sporet til forfoten, og det var umulig å se noe ordentlig poteavtrykk. Noen steder hadde den bykset avgårde med doble spor, og et sted hadde den krafset opp noe voldsomt i myra. Han hadde markert med en liten skvett tiss her og der langs med stien. Bomelom hadde den også lagt igjen på stien.

Jeg er ingen sporkjenner. Men der jeg løp i skogen tenkte jeg det måtte være gaupe. Jeg tenkte også på ulven, som visstnok også kan streife rundt på disse kanter. Jerv er jo også et alternativ, men jeg mener disse kanskje er mer karakteristiske og enda større. Er det noen som vet?

20211205_111803.jpg

20211205_111815.jpg

20211205_111828.jpg

20211205_115205.jpg

20211205_125206.jpg

20211205_131238.jpg

20211205_131456.jpg

Endret av m:v
(prøvde å snu bildene)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å bedømme ut fra bildene. Gjør et Google søk. Er nok lettere for deg som har sett sporene fysisk i marka og kan bedømme størrelse. Selve poteavtrykk kommer litt dårlig fram på bildene. Det er lurt å ha med seg en plastpose å samle ekskrementer i så kan man undersøke de senere. Skal man sende inn ekskrementprøver for analyse bør man fryse de ned. Ekskrementer etter rovdyr inneholder gjerne hår og beinrester.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg utgi meg for å ha noen spesiell kunnskap om dette, men jeg pleier ofte å følge spor for moroskyld og for å prøve å finne ut hvilket dyr det er og hva det har foretatt seg.

Det er veldig vanskelig å avgjøre hvor store potene er når man ikke har et tydelig avtrykk når bakfoten settes i forfotsporet, noe som gjør at at sporet ser større ut. Dyr kan også sette potene i eldre spor hvis det allerede er spor der fra før (for eksempel at det selv har gått der tidligere). Her antar jeg at du har funnet et relativt ferskt spor, men spor vil også kunne vokse med tiden fordi snøen krymper rundt sporet. Du mangler også et par av de viktigste parametrene: Var det klomerker i sporet, hvor lang er skrittlengden, hvordan har den satt sporet (gangart og sporstilling), hvordan/hvor går sporet i terrenget og  og hvis det er markeringer, hvor er de satt.

Reven følger svært ofte stier når den forflytter seg hvis det er gunstig for den (hvis det er såpass lite snø at stien gir bedre underlag å gå på, sånne forhold som på dine bilder), så ofte at jeg pleier å bruke revespor som guide når det er snø og jeg ikke er sikker på hvor stien jeg følger går (hvis reven har gått der da). Den kan følge en sti over ganske lange avstander (km). Jeg antar at den klarer å lukte hvor den går gjennom snøen (hvis det ikke er for tykt snølag). Det har jeg aldri sett andre ville dyr gjøre, kanskje med unntak av rådyr til en viss grad. Reven markerer veldig ofte på høye punkter i terrenget (toppen av ei tue, en stein osv.).

Neste gang forfølger du sporet over minst noen hundre meter, helst lengre (km). Det kan være spennende. Er sporet helt ferskt bør du gå bakover i sporet. Er dyret i nærheten og du følger samme retning som det har gått vil du bare skremme det og ikke få se så mye mer interessant enn at det oppdaget deg og løp avgårde.

Kjøp ei bok om sporing.  Og ha gjerne et målebånd liggende i lomma (et sånt som man pleier å måle livvidda med i klesbutikken, det er lett å rulle sammen, tar null plass og veier ingen ting). Det er fint å ha når du skal finne skrittlengde og størrelsen på sporene (når du har et godt avtrykk).

Bare mine tanker om dette, og altså ikke fra noen ekspert.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vare det forresten som hadde skjedd på det siste bildet, der det er krafset opp? Var det noen andre spor der, musespor, harespor...altså noe som ble jaktet på?

Hunder kan gjøre sånt når de har markert (for å spre lukta), og selv om jeg ikke har sett ulv gjøre det (har bare fulgt ulvespor to ganger), så har jeg hørt noen si at den kan gjøre det (men det vet jeg altså ikke). Hvis det er ulv som har markert på denne måten skulle jeg tror at det må være et revir der. Hvis du hadde fulgt sporet ville du kunne sett om det var flere individer (de går ofte i samme spor, men vil spre seg av og til og dermed avsløre at de er flere og går du langt nok vil du kunne finne ut hvor mange det minst måtte være).

Se også: https://rovdata.no/Ulv/Sporogsportegn.aspx

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg så etter klomerker, og det var det ikke, etter hva jeg forstår kan det tyde på kattedyr og ikke hundefamilien. Etter litt videre googling, tror jeg hasemerkene (kne-subbing mellom sporene) også tyder på at det var gaupa, så det er min foreløpige konklusjon :-)

Interessant det du sier om revesporene! Jeg fulgte sporene kanskje 1 km langs stien - dyret var åpenbar en god stifinner! Denne strekningen var ekstra arti å løpe, for jeg slapp å være stifinner selv og fikk god flyt i løpingen pga. guidingen i dyresporet.

Den oppkrafsingen syns jeg også var interessant. Både før og etter hadde dyret bykset fremover (galopp?). Jeg tenkte det måtte være jakt etter smågnagere, men jeg fant ingen andre spor der eller i nærheten, og når jeg kom ditt var moll og myr helt frosset (ikke så rart i -20 gr).

"Take home message" til meg selv for nå, er å ta bedre målinger av spor og skrittlengde, selv om det er skikkelig kaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupa er kattedyr og pleier ofte (men ikke alltid) akkurat som tamkatten å dekke over ekskrementene (helt eller delvis/"forsøksvis") med jord eller snø.

Det er veldig vanskelig å finne klomerker når sporene framstår som på bildene. Ofte er det lønnsomt å følge sporet og se etter om man finner  et sted med tydelig poteavtrykk. Gaupa kan forøvrig ha klomerker den også, så det utelukker ikke gaupe at man finner dette.

Generelt bør man ha mer fokus på de andre tingene en poteavtrykk. Poteavtrykk er ofte for usikkert til å være avgjørende. Gangart,  skrittlengde (=avstanden mellom to avtrykk av samme pote, derfor viktig å kunne tyde gangart og om dyret har satt bakfot i forfotsporet, såkalt "fot i fot") og hvordan sporet går i terrenget er sikrere tegn for å skille artene.

Tenk også at hunder kan løpe langt vekk fra eieren, for eksempel hunder som brukes til jakt. Jeg ser også at det ryker av pipa i hytta. Kan de som var der ha hatt med hund?

Bare noen ytterligere tanker.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (5 timer siden):

Da kaster jeg meg frempå med noen spor jeg har lurt på en måneds tid. Veldig små forlabber, aning av ekstra "klo" i bakkant på bakbena. Og rimelig lange byks. Hardangervidda sør

IMG_20211114_152727.jpg

IMG_20211114_152738.jpg

Her er det jo ingen målestokk da, og du beskriver ikke hvordan sporet ser ut over avstand, men sporene ser ut som harespor for meg slik de framstår på bildene. Det skal ikke være noen ekstra klo og jeg ser heller ingen på bildene (men framfoten kan ha om forholdene ligger til rette). Det er ingen pute i midten (mellompute), men en "ekstra" pute på hver side (putene er egentlig "klumper" av hår, ikke tyråputer som hos andre dyr). Sporene er asymmetriske, noe man ser klart på forfotsporene (de små) og det ene bakfotsporet. Skrittlengden kan variere fra knappe halvmeteren til flere meter alt etter hva haren har gjort.

Nå er jo dette ganske tydelige avtrykk da, tydeligere enn man vanligvis vil se etter hare (med mindre man er heldig eller forfølger sporet til et sted hvor den setter tydelige avtrykk). Følger man sporet vil det normalt gå fort fram at det er hare det er snakk om (spisespor, avføring, bevegelse i terrenget), så det er sjelden man trenger å detaljstudere potene for å finne ut at det er hare.

Lurespørsmål? (siden du tydeligvis vet om den femte kloa i haresporet, noe jeg har vanskelig for å tro at en som ikke ville tenkt på hare her ville ha lagt merke til)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Her er det jo ingen målestokk da, og du beskriver ikke hvordan sporet ser ut over avstand, men sporene ser ut som harespor for meg slik de framstår på bildene. Det skal ikke være noen ekstra klo og jeg ser heller ingen på bildene (men framfoten kan ha om forholdene ligger til rette). Det er ingen pute i midten (mellompute), men en "ekstra" pute på hver side (putene er egentlig "klumper" av hår, ikke tyråputer som hos andre dyr). Sporene er asymmetriske, noe man ser klart på forfotsporene (de små) og det ene bakfotsporet. Skrittlengden kan variere fra knappe halvmeteren til flere meter alt etter hva haren har gjort.

Nå er jo dette ganske tydelige avtrykk da, tydeligere enn man vanligvis vil se etter hare (med mindre man er heldig eller forfølger sporet til et sted hvor den setter tydelige avtrykk). Følger man sporet vil det normalt gå fort fram at det er hare det er snakk om (spisespor, avføring, bevegelse i terrenget), så det er sjelden man trenger å detaljstudere potene for å finne ut at det er hare.

Lurespørsmål? (siden du tydeligvis vet om den femte kloa i haresporet, noe jeg har vanskelig for å tro at en som ikke ville tenkt på hare her ville ha lagt merke til)

Jeg lander vel på hare nå, om enn noe pinlig berørt. Eneste som kan forklare de små sidestilte forbena. Og ble vel litt forvirra av baklabbene, da jeg tenker lengre spor etter nedslag...men her var det da også skralt med snø å synke ned i. Takk for oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (3 timer siden):

Jeg lander vel på hare nå, om enn noe pinlig berørt. Eneste som kan forklare de små sidestilte forbena. Og ble vel litt forvirra av baklabbene, da jeg tenker lengre spor etter nedslag...men her var det da også skralt med snø å synke ned i. Takk for oppklaring.

Jeg kan ikke se at du skulle ha noen grunn til å være pinlig berørt. Tvert i mot er det veldig viktig å ikke dra forhastede konklusjoner. Sporing er artig, og kan være være vanskelig. Man kan fort bli lurt. Under gitte forhold kan harens sporstilling til og med forveksles med for eksempel revens typiske sporstilling (og også omvendt). Du finner ellers ingen mellompute hos haren, men haren kan av og til tilsynelatende ha to ekstra "tær" i bakfotsporet i tillegg til de fire tærne fordi den har to "ekstra" hårputer lengst bask på de to ytterste tærne (haren har ikke vanlige tråputer som for eksempel hunde- og kattedyr, men det jeg kaller hårputer).

Neste gang du ser et harespor på snø oppfordrer jeg deg til å prøve å forfølge det. Hvis du er i skogen, husk lue, votter og noe som tetter godt i hals og nakke, for du kommer antakelig til å måtte krype innunder busker og inni snar med snødekte greiner. Haren benytter noen steder gjerne samme sporet over tid slik at det oppstår rene "harestier". Avføringen er små runde kuler, 1-2 cm i diameter. Haren spiser kvist og knopper og gnager også av bark på grener og stammer. Slike spisespor finner man fort hvis man følger sporet dens over avstand. Jeg pleier å spore dyr bakover, for da får man se hva dyret har gjort når det var uforstyrret av meg. Det er det mest interessante,

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.