Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia gassbrenner - funket overraskende bra i -10°C og vind


Espen A

Anbefalte innlegg

Vi var utendørs i -10°C og vind sammen med noen venner i dag. Jeg tenkte jeg skulle teste hvordan gassbrennern til Trangia-kjøkkenet (25) funket. Jeg har jo hørt at det skal funke ganske dårlig. Jeg brukte en 2 år gammel 230g standard Primus gassboks som var ca 1/3 full. Ikke vintergass.  Gassboksen hadde ligget utendørs hele dagen og var helt nedkjølt. Jeg lot den stå oppreist på vanlig måte under oppkokingen.

Til min store overraskelse gikk det helt fint å koke opp 3 fulle kaffekjeler med vann og to fulle 1,5l kokekar med kakao i helt ok tempo. Jeg tok ikke tida men reagerte ikke på at det gikk spesielt treigt. Det var forøvrig fortsatt en del gass igjen på boksen når jeg var ferdig.

Har jeg hatt «flaks» eller er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nils Einar Ljosland skrev (4 timer siden):

Vær imidlertid oppmerksom på at trykkfallet i gassboksen, fører til at den kjøles ned ytterligere. Dette kan føre til problemer ved bruk av gassbrenner i kulde.

I den samanhengen er det faktis ein fordel med vind som varmar boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.