Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallux Valgus - etter operasjon


zimwalker

Anbefalte innlegg

Ny-operert i den ene foten, ca en uke til stingene tas. Den andre foten står for tur om et par-tre måneder. Noen som har gjennomgått samme som har noen advarsler om dumme ting man bør unngå eller smarte ting å gjøre i rehabiliteringsfasen? Ble anbefalt av kirurgen å bruke tåspreder i inntil 3 mnd etter at stingene er tatt. Og er henvist til fysio for oppfølging når den tid kommer. Men tenkte bare at det kanskje er flere noen her som har vært innom samme og som har gjort seg noen gode/dårlige erfaringer verdt å dele...?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opererte haldux valdux i på begge beina i1964.   Etter 2 uker traff jeg en barnepleier og hver gang storvisitten kom lå jeg som et slakt i senga og først utskrevet etter 7 uker! ble jeg utskrevet.  Og nå har vi vært gift i 56 år.  Men det var dengang og ikke i dag. I dag er det vel dagkirurgi .  

Men det var kanskje ikke de erfaringene du var  ute etter. 

Men dette er kanskje mer interessent for deg.   Etter operasjonen trengte jeg  brede sko/støvler og fotsenger.  I dag "får" jeg disse på Ortopediteknikk , og siden jeg er godkjent av ortoped "får" jeg 2 par skotøy i året for egenandelen som er på kr 645 pr par.  Om du har samme problem kan du bare oppsøke Ortopediteknikk for samtale og veiledning,

Også de som trenger brede støvler kan handle riktig nok for full pris,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (30 minutter siden):

Etter 2 uker traff jeg en barnepleier og hver gang storvisitten kom lå jeg som et slakt i senga og først utskrevet etter 7 uker! ble jeg utskrevet.  Og nå har vi vært gift i 56 år.  Men det var dengang og ikke i dag. I dag er det vel dagkirurgi .

Er dagkirurgi i dag ja. og de eneste sykepleierne jeg traff under oppholdet var alle menn. Ikke helt min greie.

Men takk for tipset ad brede sko og Ortopedklinikk. Har vært hos sistnevnte tidligere og fått fotsenger, men det var altså for flere år siden. Er tverrplattfot, så fotsengene jeg fikk den gang var bygd opp under tverrbuen og hjalp meg da på fjellturne ved at fotan ikke så lett skled frem i støvlene (minsket da presset mot tåkulene i større grad enn uten slike såler).

Men brede sko, det er notert. Dog har jeg nå 15-16 par tursko og fjellstøvler stående, noen godt brukt, andre ikke, så sjansen er god for at noen av de mindre brukte nå passer. Du vet, når man sliter med hallux valgus, så hjelper det ikke bare å prøve sko i butikken, man må gå de inn før man vet om de "passer" og kan brukes (les: gjør mindre vondt enn det paret de skal erstatte) - og ikke alle gjorde det da. Derav så mange par i boden, i noen tilfeller 2 par av samme modell, men i ulik størrelse... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (16 timer siden):

Du vet, når man sliter med hallux valgus, så hjelper det ikke bare å prøve sko i butikken, man må gå de inn før man vet om de "passer" og kan brukes (les: gjør mindre vondt enn det paret de skal erstatte) - og ikke alle gjorde det da.

Story of my life siste 1-2 årene. Litt lei av å brenne av mye penger på kostbart fottøy som viser seg å bli ekstremt smertefult etter litt bruk.

Har blitt anbefalt å avvente operasjon. Tilpassede såler har hjulpet en del. Venter på tåskille-dings som skal tilpasses nå ila. desember, så får vi se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 6.12.2021 den 16.22):

Story of my life siste 1-2 årene. Litt lei av å brenne av mye penger på kostbart fottøy som viser seg å bli ekstremt smertefult etter litt bruk.

Klikket "liker" på innlegget ditt, men følte da straks behov for å presisere: Liker at du (og andre) deler, ikke at du (eller andre) lider! :)

Vet jo ikke egentlig utfallet av (den ene) operasjonen enda, men smerten jeg har måtte svelge ved alle nedstigninger/nedoverbakker tatt i betraktning, så angrer jeg på at jeg ikke har gjort det før. Tok det endelige valget i fjor høst etter en helt for-jævlig avslutning på en tur, men da stod vi midt i pandemien, så jeg satt meg ikke på ventelista før i sommer.  Har vært mer eller mindre plaget i ca 15 år nå (og har prøvd det meste som kunne hjelpe). Og så ble det i de siste par årene mer og mer uutholdelig, inntil jeg ikke så håp i annet enn å gå for operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

egentlig likte jeg «like’en» din bedre enn presiseringen :)

Da må selvsagt jeg også presisere at jeg setter stor pris på presiseringen, men samtidig føles det som ett skremmende lite innblikk inn i en potensiell fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste ønsker for fri ferdsel herfra. Har selv dobbeltplattfot og smerter i føtter opp mot revmatisme. Har i den anledning hatt stor nytte av Hoka Mach2 og Hoka Speedgoat...begge av den flate typen det går Ann å stå og gå i. Romslige samtidig som støttende. Mange av Hoka sine modeller ellers er beregnet på fart, slik at man tipper fremover eller bakover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (11 timer siden):

Har selv dobbeltplattfot og smerter i føtter opp mot revmatisme. Har i den anledning hatt stor nytte av Hoka Mach2 og Hoka Speedgoat...begge av den flate typen det går Ann å stå og gå i. Romslige samtidig som støttende. Mange av Hoka sine modeller ellers er beregnet på fart, slik at man tipper fremover eller bakover. 

Hei og takk for tipset om sko her. Når man har Hallux-Valgus-plager er det som regel sko med bred forfot man etterspør, eller sagt på en annen måte, sko og fjellstøvler med god plass i tå-boksen - etter nordisk målestokk vel og merke(!). Regner med at siden også tverrbuen din er nedsunket, da blir vel bredden også viktig for deg? Altså at Hoka skoene skårer høyt på dette? 

Har vært en del tråder her inne, (bl.a. i avdelingen for fottøy der du også postet for en tid siden) der slik ting har blitt lufta og for eks. forslag på merker og modeller har blitt etterspurt og fremmet (se for eks denne laaange tråden om fjellstøvler: ... 49658-passform-på-fjellstøvler/).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (21 timer siden):

Hei og takk for tipset om sko her. Når man har Hallux-Valgus-plager er det som regel sko med bred forfot man etterspør, eller sagt på en annen måte, sko og fjellstøvler med god plass i tå-boksen - etter nordisk målestokk vel og merke(!). Regner med at siden også tverrbuen din er nedsunket, da blir vel bredden også viktig for deg? Altså at Hoka skoene skårer høyt på dette? 

Har vært en del tråder her inne, (bl.a. i avdelingen for fottøy der du også postet for en tid siden) der slik ting har blitt lufta og for eks. forslag på merker og modeller har blitt etterspurt og fremmet (se for eks denne laaange tråden om fjellstøvler: ... 49658-passform-på-fjellstøvler/).

Sant, sant! Mach2 er romslige, for mitt bruk i fotplaten foran, mens Speedgoat er noe mer hold i(lavest på stigen av Hikingskoa deres). Søster har ditt problem(mildere), og også landa på Hoka. De har og modeller der lesten kan fås bredere(jeg har ikke oversikt på modeller der nå, "menger" å ta av). Ellers er jeg så langt fornøyd med La Sportiva Trango(snøring ned til tådelen). Tok frem skiskoene i dag, for helgas tur til hytta på Hardagnervidda; Crispie Svartisen Fjellskisko. Hatt noen, men trenger avstramning i høyden mot leggen, slik at føttene kan ha det litt romslig og ikke ta av for sidebevegelser f.eks. i skrått terreng m.m. Beste jeg har funnet til nå til mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (5 timer siden):

De har og modeller der lesten kan fås bredere

Takk. Forhåpentlig blir Hallux Valgus plagene mine mindre eller borte (kan jo håpe!), men vil alltid trenge sko med god plass i tå-boksen. Stor kar, og tverrplattfot, så behovet er nå der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
zimwalker skrev (På 9.12.2021 den 22.54):

Forhåpentlig blir Hallux Valgus plagene mine mindre eller borte (kan jo håpe!), men vil alltid trenge sko med god plass i tå-boksen. Stor kar, og tverrplattfot, så behovet er nå der uansett.

Hallux Valgus bye bye! 🤩   Første operasjon i november 2021, andre i mai 2022. Fikk ikke på meg fjellstøvlene høsten 2022 før snøen kom, så de første turene med fjellstøvler fikk jeg først nå i vår. Og da - vel ahhh, det var godt å kunne gå uten å kjenne på disse ømme tåkulene (som nå er vekk)! No problem i den gaten nå altså.

Er fortsatt tverrplattfot, og har bred forfot med høy vrist. Det får jeg nok ikke gjort noe med. :-) Men måtte uansett ett nummer opp i størrelse nå som stortærne peker mer rette veien.

Angrer som tidligere nevnt på at jeg ikke gikk for operasjon tidligere. Mange mange turer de siste 15+ årene hvor nedoverbakkene ble et sant h...ete pga de vonde "tåkulene" som butta i mot støvlene. Ikke slik nå. Deilig! Nettopp vært på en ukestur i fjellet. Før det på padletur, men da brukte jeg nå beina mindre.

Men, men har nådd den alderen hvor det knirker og knaker i ledd, med et kne som låser seg og gir startvansker på begynnelsen av dagen - og som man blir liggende å kjenne på i teltet før man omsider sovner. Men dette er mer overkommelig, ikke like ille som hallux valgus plagene tross alt.  :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.