Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye kulde kan Trangia gassbrenner takle?


Espen A

Anbefalte innlegg

Det har blitt vinter og kaldt igjen og i år tenker jeg for første gang å ta med Trangiaen ut på tur. Jeg vurderer å kjøpe en multifuel-brenner til den, men for enkelhets skyld vil jeg gjerne bruke gassbrennern når det er mulig. Derfor:

Hvis man kjøper såkalt "vintergass", hvor mange minus vil dere si at gassbrenneren takler?

Mvh Espen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primus sier selv at deres vintergass er egnet for helårsbruk ned til minus 22. Hvis du leser kundeomtaler på Fjellsport ser du at noen har brukt den i minus 20 uten problemer.
Selv har jeg brukt vanlig gass med boksen opp-ned når det er kaldt, men jeg vet ikke om det har noen hensikt med vintergass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at vintergassen funker bra så lenge boksen er relativt full, etter hvert synker effekten veldig og den blir ganske ubrukelig. Det hjelper noe å varme boksen, men det blir for mye dilling for min del. 

Renset bensin funker alltid og du får maks effekt ut av hver dråpe med drivstoff. Gass bruker jeg nå bare på jetboilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du har Trangia 27 serie eller 25 serie.

27 serie har mindre gryter, og det tar kortere tid å koke opp vannet. Ergo vil den tåle mer kulde, siden du har mer tid på deg før boksen svikter på grunn av kulden.

Det beste rådet jeg har sett for å bruke gass om vinteren uten å snu boksen på hodet, er å varme boksen under klærne på forhånd. I tillegg til at boksen isoleres mot bakken med et sitte eller liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å koke vann med vanlig gass og Trangia-gassbrenneren nede på i hvert fall -12, men effekten begynner å bli veldig kjip på dette punktet. Ved -15 klarte den ikke å tenne i det hele tatt med mindre jeg holdt flasken opp ned og ristet ofte (veldig av-og-på effekt av dette).
Siden flasken er tilkoblet slange kan du teknisk sett sitte med flaske mellom benene for å tilføre litt varme, men det blir litt dillette.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se test som jag gjort på gasbrännare ur frysen med hela brännare och begasbehållarehttps://www.fjellforum.no/forum/24-primus-og-kokesystem/

Ej testat min Trangia gasbrännare i frysen men gör samma test som mig ev börja med att sätta den i kylen eller ute tills det blir frost på ytan och se hur mycket den klarar.

I sommras anv jag den vid ca +5 gr på ca 1100 möh och redan då så fick jag vända på en halvfull tub från Jula några gånger så ökade effekten men efter ett tag så gick effekten ner igen och jag körde vänd tub till maten var klar.

Så både temperatur,höjd över havet samt hur mkt gas du har kvar i tuben påverkar,men en fördel med GB 74 är förvärmnings röret över lågan som gör att om du väl fått igång brännaren fungerar den bättre än andra utan denna bugel eller toppmonterade utan speciell ventil som ökar gasflödet vid lägre tryck i behållaren.

Köp en liten vintergas tub och jfr med en std jag hade en ren butan behållare som nästan var slut i testet som fungerade men efter ca 5 min i ca + 15gr lika med hela blå behållaren med brännare men tog lång tid innan normal effekt minst 10 min.

Enda anledningen till gas på vinter är om man känner sig osäker med Bensin el Fotogen börja då med fotogen och ha en MF brännare och en gas på samma tur och prova och anv gas om det fungerar men att smälta flera liter snö på gas skulle jag ej rekomendera både morgon och kväll om inte annat tar det mkt länge tid och blir tyngre packning och högre kostnad ca dubbla med std och ännu dyrare med vintergas.

Jag hade Fotogen med Benzin som back upp i vintras men ej köpt GB 74 då en fördel är ju Trangia stabila vindskydd så du slipper fästa köket på en skiva med byglar eller band endast ieolering mot snön så hela köket ej tippar pga snön värms upp och sjunker.

Det fungerar bra med Gasol om du ej ska bära eller dra pulka lågt ned till så låga temp att du ej kan sova på natten ca - 40 gr bra effekt vid iaf -15-20gr då jag vallat skidor och jämnat ut skarklister med tub som liggat i koffert men bäst att ha den inne i kupen på bilen. (lika ev smörgåsar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gjøre enkle tester hjemme er det lettere å få forståelse for fysikken i en gassboks hvis du allerede har utstyret.

Jeg gjorde en enkel test med en 230g boks fra Jula. Den hadde igjen i størrelsesorden 20-30g gass. Og har vært brukt utelukkende på en toppmontert brenner (Soto Windmaster) i sommer og utover høsten ned mot 0°. Det betyr at det ikke var mye propanandel igjen i gassblandingen som var igjen i boksen. 

Boksen var lagret i "kjøleskapstemperstur" og det var ca +2 der jeg fyrte opp. Den brant på "fullt" i ca 1min før den dabbet av en god del (boksen var da blitt enda kaldere enn opprinnelig). La jeg hendene rundt boksen, økte effekten noe ganske umiddelbart. Altså kun litt oppvarming var det som skulle til for at noe skulle skje.

Så tok jeg en litt vid kjele og fyllte 2-3 cm vann i den. Varmet opp vannet med brenneren mens jeg holdt rundt boksen, deretter satte jeg boksen (med brenneren på) oppi kjelen med vann som nå var blitt passe lunkent. Nesten umiddelbart gikk brenneren opp på full guffe, den brant deretter på fullt til boksen var helt tom.

Windmaster har regulator, det betyr at den brenner omtrent like bra selv om trykket i boksen minker, men den er selvsagt avhengig av at det er en gassblanding i boksen som er i stand til å fordampe. En uregulert brenner (som f.eks GB74) vil ikke kunne brenne på fullt med en nesten tom boks nesten uansett temperatur, fordi den er mer avhengig av trykket i boksen. Men på den det er mulig å snu boksen.

Det er altså mulig å "utvide arbeidsområdet" til gass ved å varme opp boksen. Har du 2 kjeler (eller en skål med flat bunn), og du er i stand til å få fyr, varmer du først opp litt vann i en kjele, og så setter du boksen oppi den (eller skåla med lunkent vann). Så kan du koke det du skal i den andre kjelen. Har du en thermos med varmt vann, kan også dette vannet brukes til å varme opp boksen.

På turer over flere dager i kulde er flytende drivstoff (bensin/parafin) det som gjelder. Er livet ditt avhengig av at du får fyrt opp brenneren, så MÅ du sørge for å ha noe du vet alltid virker. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nackdel med gas är ju lukten vid byte av box och gasen är tyngre än luft och även om du håller andan vid byte så kommer du känna lukten när du behöver andas igen för det behövs luftbyte dvs drag för att den ska försvinna bort.

Men att i stort sett slippa brandrisk och Fotogen lukt(anv ej Bensin pga brandrisk) ock feta kladd på huden om  man ej anv skyddsvantar  att jag ska testsa före nästa vinter tur och anv gas då det går vid varma dagar.

Hur länge drörjer det innan boxen kylt ned det uppvärmda vattnet?

Test start på box i kyla då redan propanet är förbrukat  pga tid anv upp och ner vänd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R:W. test slutsas topp brännare inget för vinter fristående med upp och nervänd 50% av  MF brännare dvs ej för snösmältning men ev laga mat om man har rinnande vatten från tex en vårbäck.

Men kvarstår hur beg/anv behållare fungerar upp och nervända ,för ska man ej måste  ha hela pulkan full med en behållare per dag på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet med ren butan (gammel flaske) i -5. Måtte varme beholderen med hendene for å få tent, og riste mye i et minutt. Da kunne den funke opp ned i en stund, men flammen avtok.
Husker ikke tider, det var noen år siden, men det var ikke noe å satse på på tur. Blandingsgass vil nok være bedre, og om, man snur boksen så fort brenneren er varm så vil det nok holde lengere.  Jeg trives med bensinprimus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (12 timer siden):

Det enkleste er ofte det beste heter det i Remareklamen. Trangiaen har jo rødspritbrenner. Hvorfor ikke bruke den når det er kaldt? Mye enklere og bedre enn gass i kulda.

Hvor lavt kan den gå i temperatur og fortsatt kunne koke opp feks 1 til 1,5 liter vann?

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (13 timer siden):

Det enkleste er ofte det beste heter det i Remareklamen. Trangiaen har jo rødspritbrenner. Hvorfor ikke bruke den når det er kaldt? Mye enklere og bedre enn gass i kulda.

Det tar l-a-n-g tid å smelte snø med rødsprit brenneren! Jeg har prøvd på vintertur og kjøpte straks multibrenner til Trangiaen for mange år siden. Den gang var det Optimus Nova som var standard til Trangia. Den har virket upåklageligt i mange år med litt kjærlig pleie (rensning). Og så parafin (tennveske) som fuel av brannmessige årsaker. No problem! I motsetning til gass kan man også se, hva man har til rest av fuel ved å se ned i fuelflasken!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-sprit lär fungera så länge du har syre fryser vid -114 c gr

Men rekomenderas ej på vintern mer än i nödsituationer kan ju ha en liggande i bilen troligen fungerar den med konc.spolarvätska men bäst med Tenol som även kan ha i spolarvätska men med lite mer lukt vid rengöring av rutor på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (På 1.12.2021 den 12.22):

Det kommer an på om du har Trangia 27 serie eller 25 serie.

27 serie har mindre gryter, og det tar kortere tid å koke opp vannet. Ergo vil den tåle mer kulde, siden du har mer tid på deg før boksen svikter på grunn av kulden.

Nå er det vel mengden vann i kjelen som har innvirkning på hvor lang tid man bruker på å varme opp innholdet, ikke størrelsen på kjelen. På vinterstid vil du ha en stor kjele for effektiv snøsmelting. Jeg bruker en 4,5 liters kjele fra Trangia. Randulf Valle konkluderer med at en stor kjele og konsentrert flamme gir kortere oppvarmingstid: https://randulfvalle.no/932-2/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til en tidligere tråd som jeg anbefaler trådstarter å lese: https://www.fjellforum.no/topic/47714-trangia-stormkjøkken-spritfyrt-hele-året/

Hold spriten "varm" ved å ha spritflaske under jakken, inn mot kroppen/ned i soveposen om natten, forvarming av brenneren, isolasjon fra underlaget, vindskjerming, da funker det også når det er svært kaldt.  Det meste lar seg gjøre med tid, tålmodighet og litt omtanke. Men skal du smelte snø til drikkevann til flere enn deg selv, eller har det travelt, vel da finnes det åpenbart mer effektive løsninger - med høyere støynivå og (for noen av oss) litt lavere trivselsfaktor.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt offtopic, ut på dette med rødsprit, men:

I Johanna Öhrling's videoserie "Vita bandet" bruker hun utelukkende rødsprit, uten at det virker å være særlig begrensende på langturen, uten at jeg vet hvor kaldt det var.

Litt på midten av etappe 6 snakker hun litt om det:

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sneakyowl said:

Det blir litt offtopic, ut på dette med rødsprit, men:

I Johanna Öhrling's videoserie "Vita bandet" bruker hun utelukkende rødsprit, uten at det virker å være særlig begrensende på langturen, uten at jeg vet hvor kaldt det var.


Hun skriver at hun brukte Trangia-kjøkken med vintertillsats, og at det fungerte utmerket hele tiden, i temperaturer mellom -5 og -20. Hun anslår at 1 liter rødsprit varte i rundt fem dager.
Rødspritkjøkken er helt klart det mest pålitelige brennerutstyret, men har også sine ulemper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Rødspritkjøkken er helt klart det mest pålitelige brennerutstyret, men har også sine ulemper.

Synes å huske at CO produksjonen er svært høy sammenlignet med MF under snøsmelting med samme type kjele?

Når jeg forvarmer MF med rødsprit lukter det skikkelig surt, så jeg må lufte hardt før den er kommet i gang. Lukter det like gale mens trangia spritbrenner er i gang med snøsmelting? 🤔

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Det blir litt offtopic, ut på dette med rødsprit, men:

I Johanna Öhrling's videoserie "Vita bandet" bruker hun utelukkende rødsprit, uten at det virker å være særlig begrensende på langturen, uten at jeg vet hvor kaldt det var.

Litt på midten av etappe 6 snakker hun litt om det:

 

Sett den serien før, nå må jeg se den igjen :) 

Men hvordan er det å bruke rødsprit til teltvarme? 🤔 Ser for meg at en MF brenner er mye bedre egnet.

Jeg har gått litt mer over til parafin på langturer faktisk, da det er såpass mye mer drøyt i bruk enn bensin (selv om en liter også veier mer). Det er ihvertfall lett å kjøpe en liter tennvæske her og der som påfyll, om man er forbi butikker.

Men ingen tvil om at rødsprit kan brukes. Nansen visste ikke bedre, så han bare gjorde det ;) 

Når monsen og trond gikk norge på langs brukte de også rødsprit. De angret i ettertid, for de ville spart inn igjen på forbruket om de hadde tatt seg råd til en MF brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Marius Engelsen said:

Når jeg forvarmer MF med rødsprit lukter det skikkelig surt, så jeg må lufte hardt før den er kommet i gang. Lukter det like gale mens trangia spritbrenner er i gang med snøsmelting? 🤔


Jeg har aldri opplevd dårlig lukt med brenning av rødsprit, heller ikke som forvarming i parafinbrenner. Kan det være forskjeller mellom produsentene, at noen bruker tilsetningsstoffer som avgir lukt?
Helt klart at bensin-/parafinbrennere har mange fordeler sammenlignet med rødsprit, ikke minst når det kommer til effektivitet. Men den største fordelen med rødspritbrennere er enkelheten og påliteligheten. Den vil alltid gi varme så lenge du har rødsprit og fyrstikker.
Bensin- og parafinbrennere er kompliserte apparater, og de kan feile av forskjellige årsaker - særlig slangebrennere med løs tank/flaske. Som oftest kan man reparere på tur hvis man har litt ekstra deler, men hvis man er på en lengre vintertur og brenneren svikter helt, må man kanskje avbryte turen. Det er litt surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (13 minutter siden):


Jeg har aldri opplevd dårlig lukt med brenning av rødsprit, heller ikke som forvarming i parafinbrenner. Kan det være forskjeller mellom produsentene, at noen bruker tilsetningsstoffer som avgir lukt?

Jeg bruker vanlig rødsprit, og jeg har forvarmet mye på kjøkkenbenken i det siste, det lukter. Samme skjer i telt om det er lukket under forvarming.

Kanskje bioethanol er bedre, det er ihvertfall 100% sotfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som troligen luktar för vissa är nog tillsatsen som gör att de flesta ej vill dricka vanl t-sprit.

Jag har t-sprit från Biltema och känner ej något fast känslig för div lukter från lösningsmedel och även sämre starka parfymer.

Kan vara att du ej har ett tält med ventilationshuv direkt ovan köket på båda mina som kan anv på vintern (HS himalaya 2p och HB unna)kan förbränningsgaser gå direkt ut i luften samt att man har lite öppet för friskluft  lägre än utsläpp.

Du får prova olika märken som kan ha olika tillsatser och blandningar på de brännbara vätskorna.

Förr hade man på sommaren 5-10% vatten i T-sprit för att minska sot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.