Gå til innhold
  • Bli medlem

I dag gikk det muligens opp ett lys for meg angående kroppen min...


Stv

Anbefalte innlegg

Jeg er av den oppfattning at det ikke finnes kalde motbakker. Spesielt når jeg går på fjellturer alene (som er nesten altid) da jeg som regel har et bra tempo og blir god og varm... eller... Jeg liker ikke å bli for varm, og jeg er en som blir varm når jeg går, så jeg kler meg deretter for å unngå å bli varm/svett. Er været bra nok så kan det hende jeg går kun i netting tskjorta mi fra Brynje ned mot 0 grader. Om jeg skulle gi noen en klem da så ville de nok huttre da jeg sikkert er ganske kald på huden, men "inni" er jeg "passe" varm. Synes jeg da. Er forøvrig i god form så det er sagt...

 

Så.

I dag var det rundt 6 minusgrader, litt snø og fint klart vær når jeg gikk en tur opp på ett fjell i nærheten (Gamlemshveten nær Ålesund).

Kledde meg som vanlig relativt lett før start. Ullboxer, Brynje Antarctic bukse og Arctic zipneck overdel. To par sokker (ett tynt og et tykt) og jørnkangan Vandrer skoene mine med neversoler inni. Var litt kald i det jeg startet men det gikk fort over. Zippet overdelen helt ned etterhvert når jeg ble god og varm og gikk slik helt til toppen. BORTSETT fra på tærne. Ble fort kald på tærne og ble ikke varm heller på vei opp på tross av relativt høy aktivitet og god varmeproduksjon. Tenkte at det var jo snø og jeg hadde jo tross alt ikke på meg vinterskoene mine.

Kom på toppen og kledde raskt på meg varme klær. Ekstra bukse, jakke, lue og votter. Var vel rundt en halv time på toppen før jeg begynte å gå ned igjen og merket at tærne var begynt å bli litt varmere igjen før jeg begynte å gå ned igjen. Startet å gå i de ekstra klærne og var god og varm på kroppen. Ble NÅ også god og varm på tærne på tross av mye lavere intensitet (varmeproduksjon) sammenlignet med turen opp.

Slikt har skjedd før uten at jeg har tenkt over det, men nå har jeg altså innsett at "jeg" og kroppen min er av ulik oppfattning av hva som er passe kroppstempratur når jeg går. Kroppen tar som kjent varme fra mindre viktige områder, som tær, føtter, fingre osv for å prøve å holde viktigere områder varme, som magen. 

Så selv om jeg ikke fryser slik "jeg" føler det så er tydeligvis ikke kroppen overbevist. 

Kanskje jeg skal prøve Brynje sin Polar fleece jakke som har vindstopper i front og se hvordan DET går. (Ja, jeg er Brynje entusiast..)

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått på samme smellen selv et par ganger. Fryser fort selv på fingre og tær selv om jeg har nok av sokker og hansker, om jeg ikke har nok på overkroppen. Fryser ikke, men ser for meg at kroppen begynner så smått å prioritere bort fingre og tær

Gikk til innkjøp av antarctic jakken til Brynje fjor høst. Syntes denne er kjempe digg, den har også vindstopper i fronten. hva syntes du om antarctic buksen? Visste ikke at de hadde bukse i den serien engang, men må muligens vurdere den om den er like digg som jakka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller... tær, fingre og ansikt har drøssevis av ørsmå blodårer og masser av nerver som fort sier fra om noe er litt utenfor foretrukken operasjonstemperatur.

Det kan være at det faktisk er kaldt, men det kan også være at det er en liten innstramning i blodstrømmen til tærne. En måte å teste det på vil være å ta bare ett par sokker - eller to, løsere par.

For min del er 10 istapper på hendene et klart varsel om at hanskene er akkurat for små selv om de sitter godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludki skrev (17 minutter siden):

Har gått på samme smellen selv et par ganger. Fryser fort selv på fingre og tær selv om jeg har nok av sokker og hansker, om jeg ikke har nok på overkroppen. Fryser ikke, men ser for meg at kroppen begynner så smått å prioritere bort fingre og tær

Gikk til innkjøp av antarctic jakken til Brynje fjor høst. Syntes denne er kjempe digg, den har også vindstopper i fronten. hva syntes du om antarctic buksen? Visste ikke at de hadde bukse i den serien engang, men må muligens vurdere den om den er like digg som jakka

Godt det ikke er bare meg...

Antarctic buksa er like digg som jakken ja (ja har den jakken også jeg). Du får litt joggebuksefølelse av den da det feks ikke er noe glidelås eller noe, men SNØRING i livet på den. Bruker den mest som kosebukse hvis jeg feks sitter ute på verandaen, eller under en skallbukse eller noe hvis det er kaldt og jeg vet det blir mye stillestående. I dag syntes jeg det var kaldt nok til å bruke den på tur og det syntes jeg den gjorde bra. Jakken tror jeg det må bli enda kaldere før jeg drar den på på tur. Eller kanskje ikke i lys av dagens oppdagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (18 minutter siden):

Eller... tær, fingre og ansikt har drøssevis av ørsmå blodårer og masser av nerver som fort sier fra om noe er litt utenfor foretrukken operasjonstemperatur.

Det kan være at det faktisk er kaldt, men det kan også være at det er en liten innstramning i blodstrømmen til tærne. En måte å teste det på vil være å ta bare ett par sokker - eller to, løsere par.

For min del er 10 istapper på hendene et klart varsel om at hanskene er akkurat for små selv om de sitter godt.

Du tenker trange sko muligens? Nei disse skoene har STOR tåboks så kan viggle godt med tærne inni dær. Isolert er de dog ikke. "Skallsko"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Stv said:

Du tenker trange sko muligens?

Ikke nødvendigvis og det ante meg ut fra beskrivelsen at dette var romslige sko. Poenget er at det kan være veldig lite som skal til før fingre eller tær varsler istid. Hvis tærne tidligere har holdt fred, hva har endret seg? Nye sokker? Nye såler? Eller har føttene vokst med alder og bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du har det ja. Enig at Brynje er helt fantastisk. Får se om det blir ny «kosebukse» til julegave på meg selv, må bare passe på at jeg ikke havner på et visst tv program med en høy skallet mann fra Stavanger😅

Ja er varm og god den jakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (6 minutter siden):

Ikke nødvendigvis og det ante meg ut fra beskrivelsen at dette var romslige sko. Poenget er at det kan være veldig lite som skal til før fingre eller tær varsler istid. Hvis tærne tidligere har holdt fred, hva har endret seg? Nye sokker? Nye såler? Eller har føttene vokst med alder og bruk?

Skjønner. Det som har endret seg er stortsett en ting som jeg kan se. Tempraturen! 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludki skrev (9 minutter siden):

Haha, du har det ja. Enig at Brynje er helt fantastisk. Får se om det blir ny «kosebukse» til julegave på meg selv, må bare passe på at jeg ikke havner på et visst tv program med en høy skallet mann fra Stavanger😅

Ja er varm og god den jakken

Ja må holde meg selv i ørene her. Har lyst på den nye Ventile jakken og den nye buksen deres. Men har egentlig ikke bruk for dem. Har expedition skalljakken fra før som burde holde mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (14 timer siden):

Gammel lærdom, fryser du på bena så ta på deg ei lue.

Intuitivt! Burde bli utlevert en manual på kroppen når man blir født

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ligg i grenseland trekkjer kroppen blodet inn til indre organ.

Du kan godt vere litt "nedkjølt" uten å fryse, på same vis som ein kan fryse utan å vere nedkjølt.

Å halde kjernen varm er ein fin måte å halde fingre og tær varme. Av den grunn synes eg vest er eit genialt plagg. Gjer mykje for temperaturen når den er lukka. Lite om ein opnar den. Genialt reguleringsplagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Dersom du ligg i grenseland trekkjer kroppen blodet inn til indre organ.

Du kan godt vere litt "nedkjølt" uten å fryse, på same vis som ein kan fryse utan å vere nedkjølt.

Å halde kjernen varm er ein fin måte å halde fingre og tær varme. Av den grunn synes eg vest er eit genialt plagg. Gjer mykje for temperaturen når den er lukka. Lite om ein opnar den. Genialt reguleringsplagg. 

Har tenkt litt i di baner nå faktisk. "Endelig" sett poenget med vest, noe jeg har slitt litt med før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (15 minutter siden):

Har tenkt litt i di baner nå faktisk. "Endelig" sett poenget med vest, noe jeg har slitt litt med før

Eg også sleit med vest.

Men skal innrømme at det var mest fordi eg rett og slett synes det ser heilt noldus ut, spesielt tjukke dunvestar gir meg assosiasjonar til spisse sko og upraktiske bilar 😶🙉😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør isolere skorsteinen.. dvs ta på deg en hals. Devold sin er fin, passe "slækk" så det ikke kjennes ut som en blekksprut som klamrer seg fast.

Jeg går ofte med åpen jakke og trøye, men stort sett alltid med hals. Når alt er åpent og det fortsatt er kokvarmt går den av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen har omtrent likt varmetap overalt. Det er i hovedsak størrelsen på overflaten som bestemmer varmetapet.

Hodet er ca. 10% av kroppens areal, det står for ca. 13% av kroppens varmetap. Tatt fritt fra hukommelsen.

Når det gjelder bruk av vest har jeg aldri likt det. Armene har stor overflate, og er mye utsatt for vind, man vil derfor ha mye igjen for å isolere armene bedre. Av samme grunn kjøler der godt ned å bruke t-skjorte framfor genser. Bryst og rygg har større overflate enn armene, og varmetapet er derfor større der.

Ref. boken «hvorfor er det så kaldt å være våt».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken har jeg ment å titte litt i i lang tid nå. Takk for påminnelsen Marius.

 

Personlig tenker jeg nå at vest kan passe MEG bra da jeg ikke liker å være "for varm". Får luftet og kjølt ned via armene mens overkroppen får det lille ekstra den kanskje trenger

Har iallefall bestilt en vest nå så får vi teste og se. Får eksperimentere litt fremover og prøve ut litt forskjellig.

Det ble en Polar fleece VEST med vindstopper 😆. Så bare å vente på posten fremover nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er nedsenket i vann med ei badebukse på (en studie Valle viser til i svar nr 24 i boka si), så utgjorde varmetapet fra hodet ca 10% når alt ellers var likt for kroppen og hodet.  Samme resultat får du vel om du går på tur kliss naken, eller er like godt isolert over alt. Men er du godt kledd over alt unntatt på hodet, så vil vel det relative varmetapet være større eller størst  fra det nakne hodet. Den gamle lærdommen om å ta på seg ei lue når du fryser på beina, gjelder altså fortsatt, men må forstås og tolkes (hvorfor er det slik? ....da følger forhåpentligvis resten). Så man kan godt omskrive dette til at man bør øke temperaturen i kroppens kjerneområder dersom man fryser på beina.. Eller som Valle skriver i svar nr 30 i boka si:  "Derfor kan det hjelpe å ta på seg lue, eller mer klær på andre deler av kroppen. når du fryser på beina".

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 30.11.2021 den 13.57):

Hodet er ca. 10% av kroppens areal, det står for ca. 13% av kroppens varmetap. Tatt fritt fra hukommelsen.

Det stemmer nok, men det forutsetter vel at kroppen er like (u)tildekket som hodet? Om klær (tilfeldig anslått) halverer varmetapet fra resten av kroppen mens hodet fortsatt er utildekket vil hodet brått stå for 25% av kroppens varmetap. Eller? Påberoper meg på ingen måte ekspertise på området, merker bare at lue hjelper godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (20 minutter siden):

Det stemmer nok, men det forutsetter vel at kroppen er like (u)tildekket som hodet? Om klær (tilfeldig anslått) halverer varmetapet fra resten av kroppen mens hodet fortsatt er utildekket vil hodet brått stå for 25% av kroppens varmetap. Eller? Påberoper meg på ingen måte ekspertise på området, merker bare at lue hjelper godt :)

Ja, hvis man er naken så stemmer dette, sånn omtrent.

Isolerer man hele kroppen utenom hodet så er mye av varmetapet fra hodet. Isolerer man hele kroppen godt utenom bena er det mest varmetap fra bena :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (På 28.11.2021 den 17.29):

med neversoler inni

Var dette såler av bare never eller var det ull og never?

Sålene er veldig viktig for å holde varmen når du står på beina på kaldt underlag, akkurat som liggeunderlaget er viktig når du ligger i soveposen på bakken. Isfiskere har god erfaring med å fryse på beina. Å stå på et isolerende underlag hjelper veldig.

Når du går oppover er mye av presset mot skosålen fra framre del av foten. Mulig derfor du frøs på tærne når du gikk oppover, men ikke nedover. I tillegg tror jeg det er vel så mye arbeide for fotbladet å gå nedover som oppover, kanskje til og med mer. Og stegene blir gjerne raskere og man får kanskje samme effekten som når man slår floke, at man presser blod utover mot beina.

Base noen tanker til etterprøving.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.