Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med frittstående innertelt


veroe

Anbefalte innlegg

Usikker på om det blir nytt telt nå, jeg har et truenorth arctic 2 tunelltelt, men jeg er ute etter et telt hvor jeg kan bruke mesh innerdel og velge om jeg ønsker å ha på ytterduken når/om det trengs. Primært et sommertelt.

Ikke er jeg merkebevist eller noe gramjeger, men det er en fordel om det er lettere enn det jeg har nå. Teltet jeg har nå kjøpte jeg for underkant av 1500kr, det er vell ca 2,8kg med bunnduk på 10.000mm og 5.000mm på tak så et solid telt sådan som blir brukt året rundt. Det er ikke lenger i salg men for spesielt interesserte kan en se specs her https://m.sportgymbutikken.no/no/artiklar/telt-artic-2-true-north.html Ikke noe fancy greier eller supervellkjent, men det funker veldig bra for meg 😄

Jeg har alltid foretrukket tunelltelt for å ha muligheten til å benytte meg av forteltet mtp hund, bagasje og matlaging i dritvær. Men jeg begrenser meg ikke til det, det er vell uansett svært få tunelltelt med muligheten jeg ser etter. Jeg har sett litt på Naturehike Mongar Ultralight 2, men ønsker gjerne tips om andre telt med samme funksjon hvor en kan bare bruke innerdel om en ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Ser du ikke har fått noe særlig svar her. Er skeptisk til teltene fra Naturehike. Skal ikke gå inn på hvorfor, blir langt….

Men jeg har et Vaude Space L 3P, som kan benyttes med innerteltet. Men her kan du ikke bare trekke over ytter, da det brukes stengene til enten bare inner eller med inner og ytter. Du kan nå ta en titt på det om du vil. 
Det er et stort telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Ser du ikke har fått noe særlig svar her. Er skeptisk til teltene fra Naturehike. Skal ikke gå inn på hvorfor, blir langt….

Men jeg har et Vaude Space L 3P, som kan benyttes med innerteltet. Men her kan du ikke bare trekke over ytter, da det brukes stengene til enten bare inner eller med inner og ytter. Du kan nå ta en titt på det om du vil. 
Det er et stort telt.

Er naturligvis noe skeptisk selv, men vurderer å prøve pga vekt, pris og behovet er vell egentlig ikke allverden da jeg har telt som dekker behovet mitt 90% av tiden min som jeg er kjempefornøyd med 😅 Det var forsåvidt et "billigtelt" den gangen men som nå har steget 2-3x orginalprisen når jeg kjøpte det. 

Jeg har jo også hengekøye i ymse formater, så jeg MÅ jo ikke ha et telt til, men det er jo kjekt da 🙈

Skal sjekke ut det du foreslår, tror muligens det blir stort, men tar imot alle tips så skal ta en kikk på specs og omtale 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MSR Elixir kan du bruke bare innertelt eller bare yttertelt, har du mer penger og vil ha lettere telt kan man gå over til MSR Hubba Hubba ;) Begge fås i 1, 2 og 3 personers telt. Koster jo litt mer enn naturehike, antagelig vel anvendte kroner uten at jeg har tenkt å si noe særlig mer om det ... Har mange netter i Elixir teltet mitt, har fungert utmerket for meg (ikke brukt som vintertelt vel og merke) 

MSR Elixir
MSR Hubba Hubba

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vaude sitt telt er ekstremt solid.    Å stort/høyt for størrelsen. Skal jeg trekke noe på slike telt, må det være at man ikke har mulighet for å bestemme luftstrømmen selv med lukking/åpning ventiler. Så jeg også setter dette som et sommertelt, men som tåler juling. Er sikkert alternativer i alle retninger, men jeg ville ha et som tålte at vinden kunne komme fort.

Helsport Fjellheim Trek 4 Camp kom akkurat inn døra, og ved rask oppsett for å sjekke at alt var på plass, så jeg at selv helsport sitt telt har tynnere stenger enn vaude.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært skeptisk til Naturehike-telt selv. Det er jo tross alt ikke fra skandinavia, koster lite, har ikke stormmatter md  gul og rød farge (satt litt på spissen) 😅

Har dog overnattet i ett en gang (Cloud Up 3 tror jeg det var?), og ble ganske overrasket over hvor lett, tilsynelatende solid og gode løsninger det hadde for en ganske så uslåelig pris. Du blir nok ikke misfornøyd med Naturehike.

Disse type kuppeltelt som flere merker har er overlegne hva gjelder ventilasjon vs tunnelltelt, det er i hvert fall min erfaring. Ja, det trekker da selvfølgelig også mer. Vintertelting (ikke til høyfjells, men mark og skog) fungerer også fint i den type telt med litt andre rutiner og ting å tenke på enn et tunelltelt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ett Naturehike Cloud up 1 som jeg bruker på den måten du skisserer (sommer, mulighet for å ta av hatten, lett og raskt å sette opp), og er veldig fornøyd. En kompis har ett Mongar, og han er også veldig fornøyd. Det er mer mesh i innerteltet på Mongar enn cloud up, og som det blir nevnt kan det bli litt trekk når det blåser skikkelig. Begge teltene har litt klaring langs bakken. Synes du får veldig mye telt for pengene her. Mongar er romslig, men også en halvkilo tyngre enn Cloud up 1. Vi har begge polyesterutgaver ev teltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Big Agnes? Jeg har et Copper Spur HV2 Expedition som jeg liker godt - dette kan stå uten ytterduk, men da uten bardunering, tror jeg, etterspom bardunene er festet til ytterduk og forankres til stengene med borrelås. 

Expedition har hel duk i innertelt (non-Expedition har stort sett mesh), med vinduer i dørene med myggnetting, samt en luke i taket.

Komplett telt veier 2.4kg, så vekta er ikke horribel. Må nevnes at Expedition har kraftigere materialvalg (også stenger) enn non-expedition. https://www.bigagnes.com/Copper-Spur-HV2-Expedition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og forslag 😁 Jeg skal kikke på de ulike teltene som er foreslått, men behovet mitt er egentlig ikke allverden siden jeg har et telt som egner seg til årets årstider (med mitt bruk) fra før av.

I teorien kunne jeg bare sydd meg et telt selv med stengene jeg har, myggnetting og bunn og tatt det som en utfordring siden kravene mine ikke er så store. Det er primært sommer uten noe særlig vær og vind, skulle været kommer regner jeg med tarpa er med i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.