Gå til innhold
  • Bli medlem

Soting i lavvoovn


ArneH

Anbefalte innlegg

Jeg har en Robens Denali lavvoovn, og så lenge jeg fyrer med kløyva tørr ved går det fint, men innen 0,5-1 time med "villved" så tettes gnistfangeren, det bygges opp med sot i pipa og røyken kommer inn. Til slutt er det et hardt seigt lag med tjære i øverste del av pipa. Tyrived er selvfølgelig verst, men det er ofte det man har i skogen.. Slik jeg ser det er eneste mulighet å fjerne gnistfangeren, forlenge pipa litt og borre et par høl som dukbeskytteren kan festes i for å slippe å demontere hele greia og leke skorsteinsfeier flere ganger om dagen. Fyrer opp innerst i ovnen, har god trekk osv, men det ser ikke ut til å hjelpe. Er det noen som har erfaring med denne ovnen eller som fyrer uten gnistfanger? Duken på lavvoen er flammehemmende, men er likevel litt skeptisk til å sovne med dette i gang. Mye vind er vel ikke optimalt. Jeg bør vel også evt lage et patent for å hindre at det regner for mye inn i pipa når den ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke til den ovnen, men er det spjell på pipa? Når spjellet er lukket eller delvis lukket oppstår det betydelig mere sot i pipa, og typisk beksot. 

Jeg har en annen ovn, hvor jeg har både topp hatt med gnistfanger og en uten. Med gnistfanger oppstår det problemet du beskriver de gangene vi fyrer med spjellet lukket (for å holde mer varme i pipa). 

Har ikke opplevd noe negativt med topp hatt uten gnistfanger, så jeg vet ikke hvor utbredt det problemet egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.