Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski fra Hjerkinn til Lillehammer uken før påske


Hafrak

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Noen som har gått denne eller deler av den rundt påske. Kommer fra Jæren så har ingen erfaring med området. Vil helst gå for meg selv og ikke i kø, men tenker at denne løypen i så fall må tas tidligere? Noen som vet når den blir kvistet? Om den blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk fra Øyer til Venabygdsfjellet for et par år siden. Flott område og gikk absolutt ikke i kø. Hvis du vurderer noen netter under tak, så var det jevnt over litt folk på dnt-hyttene, mens de åpne buene/hyttene fikk vi for oss selv. Angående kvisting, så ville jeg  gått til kilden og sendt en mail til DNT Oslo og omegn. Når jeg gikk der i midten av mars var det oppkjørt spor rundt Øyer frem til Djupslia ca, kvistet videre og så kom vi inn på litt trikkeskinner igjen ved vegen over Venabygdsfjell.

 

P1000886.JPG

BFO (admin i fri dressur..) To knepp øst for Jammerdalsbu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sluttinnspurten til lillehammer blir nok i kø, med mindre du tar den ved neste pandemi med hyttenedstengning. når du passerer rondvassbu så kan du se på status på løypene på skisporet.no. strekket fra hjerkinn og til rondevassbu kan være snøfattig, men i påska så bør det være greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har gått der noen ganger for noen år siden, men ikke helt fra Hjerkinn. Google DNT kvistekart for 2021, for DNT endrer vanligvis lite på kvisteløypene, men noe - så sjekk det oppdaterte, som kommer en gang til vinter for 2022!  https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/a6c02fa5f82ab9decbbc07f92fb5ccb5d4bfc3ce.pdf 

Du må ta deg opp fra Hjerkinn og komme deg inn på løypen til Grimsdalshytta, så videre Rondvassbu, Eldåbua. Ved Mysuseter kommer du inn på Trollløypa som egentlig bare følges videre. I sin tid gikk man over Gråhøgdbua (nedlagt) nå Veslefjellbua. I stedet for å fortsette slavisk av Trollløypa vil jeg anbefale å gå via "Staurløypa" (merket på papirkart) over høgfjellet og så videre via DNT hyttene evt noen av de åpne fjellstyrebuer. Står også på papirkartet, som du må ha uansett. Det er ofte villrein på Staurløypa, så vis hensyn! Du kommer atter inn på Trollløypa og kan fortsette til Nordseter, hvor det er løype, som går rett ned til Lillehammer. Man kunne også ta buss fra Nordseter. Nordseter - Sjusjøen er sikkert bra befolket.

Det pleier å være ganske bra med snø i Ringebufjell/Øyerfjell, så det burde være bra før påsken. Fint og forholdsvis lett terreng. Relativ lite folk, bortsett fra en invasjon av elever på friluftslinja på Ringebu Høgskole, som var litt i sjokk etter å ha campet ute. Det hadde vi også i flatmarksgrop - så vi fikk litt respekt! En annen gang var det engelske soldater på skimanøver. De var ganske greie - og ble kommandert til total rydding, vask og oppvask av hytta. Vi er faktisk dumpet inn i tilsvarende gruppe andre ganger. Der fikk vi også respekt som eldre par der kom inn fra snøfokket og dårlig sikt på Gråhøgdbu. Vi hadde vært der før og følte vi kjente vegen - og gikk da også rett på hytta. Men det er jo tilfeldige invasjoner på tilfeldige hytter i januar. 

Før påsken er det formentlig levelig med folk?

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe avblåst i området Hjerkinn mot Venabygdsfjellet, spesielt tidlig på sesongen. Derfra og videre sydover kommer du inn i snillere terreng og det ikke så avblåst. En bør dog ta høyde for noe sesongvariasjoner og tidlig, eller sen påske. (Jeg har vært på Sjusjøen et par påsker i løpet av de siste 12 år, uten nok snø til å gå på ski)

Tror ikke du blir gående i kø, men det er naturlig noe mer folk rundt hytte/turist destinasjoner. Som allerede nevnt kan du følge Trolløypa fra Høvringen til Lillehammer. Med et mulig unntak for strekket mellom Kvamsfjellet og Venabygdsfjellet er det oppkjørte løyper hele veien og den kvistes vel sånn ca feb/mars.

Jeg skrev litt om turen jeg hadde fra Spidsbergseter til Sjusjøen for noen år siden og den ligger vel fortsatt under Turrapporter her på forumet. I tillegg har jeg en video på YouTube (saktetur) fra samme tur.

Lykke til med planlegging og tur👍 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Hjerkinn til Rondablikk/Furusjøen i påska 2019. Det året var ekstremt snøfattig, det har jeg igrunn inntrykk av at det oftere er i dovrefjell. Ble mye gange med skia på ryggen, spesielt på distansen grimsdaleshytta-dørålseter. Ett par km etter dørålseter kom det seg betraktelig, før grimsdalshytta gikk det også greit, bortsett fra ett par km fra togstasjonen til j fant snø. Mellom Rondvassbu og lillehammer er det nok enda gode forhold i påska, men kan jo være litt råtten snø. Absolutt en kjempefin tur, men jeg ville nok vært innstilt på litt/endel bæring og pakka deretter. J sov i telt hele turen, og hadde utstyr deretter.

første bilde er tatt like før rondevatnet, i retning rondvassbu, andre bildet er fra en snøfattig leir i grimsdalen.

56879490_635203550234791_7667273089486152025_n(1).jpg

58004216_130933461384973_412698335373244200_n.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Renate Kristine skrev (På 19.2.2022 den 23.52):

er det noen som har gode en god gpx fil fra hjerkinn til Lillehamer? vet det ligger en på ut, men de er ikke alltid like gode.:)

Har gått turen og den på UT ser bra ut. Og man må jo uansett velge noen trasevalg ut fra forholda. Skal dere gå når det er kvista så blir det enda enklere. Fra Rondvassbu er det nesten bare skiløyper videre eller permanente stolperuter videre. Det er kun på Venabygdsfjellet at GPX ikke stemmer, der må dere ta en mer direkte linje sørover, da Gråhøgdbu er fjernet. F.eks Eldåbu-Veslefjellbu-Jammerdalsbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (7 timer siden):

Har gått turen og den på UT ser bra ut. Og man må jo uansett velge noen trasevalg ut fra forholda. Skal dere gå når det er kvista så blir det enda enklere. Fra Rondvassbu er det nesten bare skiløyper videre eller permanente stolperuter videre. Det er kun på Venabygdsfjellet at GPX ikke stemmer, der må dere ta en mer direkte linje sørover, da Gråhøgdbu er fjernet. F.eks Eldåbu-Veslefjellbu-Jammerdalsbu.

Hei og takk for svar:)

Har du gpx fil fra din tur? skal gå rundt 13-15 mars så da regner jeg med det ikke er kvistet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate Kristine skrev (16 timer siden):

Hei og takk for svar:)

Har du gpx fil fra din tur? skal gå rundt 13-15 mars så da regner jeg med det ikke er kvistet:)

Nei, jeg lagde kun ei enkel rute med få veipunkt fra den som lå på UT.no da, og vi gikk med pulk+telt så vi hadde ikke rutevalg innom hyttene om det ble omvei. Det eneste som jeg brukte tid på var å lese etappebeskrivelsene på ut.no og planlegge på kart ut fra det. (mulig bratt terreng og hvor vi krysset bekkedaler/vann/bekk i tilfelle sikten skulle være dårlig.) 

Grunnen til at jeg på vintern ikke bruker detaljerte GPS spor fra andre er at jeg ikke kjenner til forholda som det ble laget under... har den personen gått i fint være i påsken, mens jeg kommer på samme sted i februar og det da kan være rasfare, digre skavler, fonner etc over som jeg da ikke vet om og kanskje ikke ser i dårlig sikt. Da er det bedre å ha ei grov rute man vet i utgangspunktet har beste trase gjennom terrenget og så velge trase ut fra forholda og sikt når man er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.