Gå til innhold
  • Bli medlem

Alta - Karasjok (skitur)


Jøgga

Anbefalte innlegg

Hei. Vi planlegger å gå fra Alta til Karasjok nå i vinter (Februar/Mars). Har følgende spørsmål til forumet;

  1. Vi vurderer å gå i fra Stilladalen fra Alta siden, er det noen på forumet som vet hvor langt opp veien er brøytet på vinteren? Er det vanligivs en skutertrase inn til Jotkajarvi hytten fra dalen? 
  2. Mot Karasjok,, er det en skutertrase mot Karasjok fra Ravnastua hytta. På kartet så ser detesst naturlig ut å gå ned til "Kentan". 
  3. Hvis noen har en trase å dele på kart så hadde det vært nyttig.

 

På forhånd takk for hjelpen!

Jørgen/Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Når jeg gikk turen for noen år siden, så var det brøytet opp til Stuorajávri. Mener vi gikk i februar/mars. Da var det skuterspor videre inn til Jotkastua. 

2) Det går skuterløype ned til Assebákti fra Ravnastua. Jeg endte turen der pga sykdom, og fikk skyss videre til Karasjok derfra.

Mye trasking i skuterløype, men likevel en nydelig tur under riktige forhold. Jeg hadde 17-30 blå og sol på dagtid, helt perfekt vintertur:) 

God tur!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Nordover said:

1) Når jeg gikk turen for noen år siden, så var det brøytet opp til Stuorajávri. Mener vi gikk i februar/mars. Da var det skuterspor videre inn til Jotkastua. 

2) Det går skuterløype ned til Assebákti fra Ravnastua. Jeg endte turen der pga sykdom, og fikk skyss videre til Karasjok derfra.

Mye trasking i skuterløype, men likevel en nydelig tur under riktige forhold. Jeg hadde 17-30 blå og sol på dagtid, helt perfekt vintertur:) 

God tur!

 

Hei. Takk for raskt og informativt svar.

1. Betyr det at du kom helt opp på vannet, det var i tilfelle veldig hendig, jeg har estimert at vi begynner å gå i 3-4 tiden på ettermiddagen så da slipper vi å gå alt for lenge i mørket.

2. Det var Assebákti jeg mente, men det går sikkert skuterspor bort til Karasjok også, -jeg kan ringe Ranvnestua og høre med de.

Kaldt, klart og vindstille er det vi håper på.

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøgga skrev (8 minutter siden):

Hei. Takk for raskt og informativt svar.

1. Betyr det at du kom helt opp på vannet, det var i tilfelle veldig hendig, jeg har estimert at vi begynner å gå i 3-4 tiden på ettermiddagen så da slipper vi å gå alt for lenge i mørket.

2. Det var Assebákti jeg mente, men det går sikkert skuterspor bort til Karasjok også, -jeg kan ringe Ranvnestua og høre med de.

Kaldt, klart og vindstille er det vi håper på.

 

Jørgen

Ringte en Altaværing som kan informere om følgende: 

"Det brøytes helt opp til bommen i sørenden av Stuorrajavri hele vinteren. På våren og seinhøsten e veien stengt i Stilla da reindrifta flytte der".

 

Ettersom opprinnelig plan var å gå helt til Ksjok, så er jeg sikker på at det går skispor langs/på elva dit fra Assebákti, men sjekk med Ravnastua:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2021 at 5:43 PM, Lavvosolberg said:

Hei.

Jeg bor i Alta. Dersom du sjekker med jotka fjelltue så ordner de transport fra flyplassen. 

På vei fra Alta så ser taxi fra flyplassen ut som ett godt alternativ, det ser ut som at det er ca halvannen mil fra flyplassen.  Så blir det labbing inn til hytta i delvis mørke, jeg tror det går greit så lenge det er brøytet ett stykke opp i dalen. Det er returen fra Karasjok til Alta som busstidene ikke går opp med flyavgangene. Mulig vi rett og slett må ta taxi tilbake til Alta for å nå 18:20 flyet på søndag kveld, det kommer sikkert til å koste en formue, men vi er tre som kan dele regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da er turen over. Startet ved Stilla som var anbefalt i tråden her, gikk til Reinbukkelvhytta, overnattet der. Dette er egentlig en nødbu uten gassbluss, men vi klarte oss fint med vedovnen som var der og med primus. Videre til Bojobæskihytta, den ligger veldig fint til og har en stor moderne badstue, veldig luksus. En lang etappe neste dag til Mollisjoka i sterk motvind. Fin badstue her også nede ved elven. Videre neste dag til Ravnastua, der var det fullt kombinert med ingen fellesrom så vi gikk hele veien ned til Karasjok i en smell. Det er ingen alkoholservering på hyttene som var en stor overraskelse, tenker at denne ruten skriker etter kommersialisering (DNT). Skuterkjøringen ødelegger for opplevelsen, -men for all del en magisk tur. Takk for gode råd!

legger ved turvideoen (helst ikke kommenter!) 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.