Gå til innhold
  • Bli medlem

Øks og kniv på lavbudskjett?


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg trenger begge deler. Kjøpte meg noe billig ræl som knapt kan brukes. Fikk en nabo til å slipe det opp, men selv det hjalp ikke. Noen som kan tipse om noe som fremdeles er ganske billig, men som i det minste det går an å hugge ved med? Mulig jeg bare er for svak og livredd for å ta kraftig i i frykt for å skade meg, men det er en annen historie. Begge deler skal være med på tur med sekk, så vekt og volum har endel å si selvom jeg ikke er noen gramjeger på noen som helst måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskars X7 Fritidsøks koster litt over 300kr og er knall til den prisen. Kommer med plastetui som gjør at den kan slenges i sekk eller pulk uten fare for å skjære opp noe.

Jeg bruker Hultafors Fritidskniv med gummigrep. Billig kniv som funker helt greit til det aller meste og i tillegg er flatslipt "rygg" for å fungere med tennstål. Bonus at den bare koster 250kr. Mora har også noen gummierte fritidskniver som ikke koster all verden.

Finnes sikkert et hav av bedre både kniver og økser, men til disse prisene har jeg ikke funnet noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moraknivene er gamle gode travere. Intet smykke akkurat, men gode kniver som er greie å holde skarpe.

Når det gjelder øks er mange turøkser alt for lette. Jeg ville sett meg om etter ei billig øks med et hode opp mot kiloen. Øksa skjerper du med ei fil, men for ren kløyving er det vekta som er viktigst (og forsåvidt formen på hodet, men for all-round bruk ville jeg ikke gått for ei rein kløyvøks). Øksa bør heller ikke ha et for kort skaft synes jeg, den bør i hvert fall være minst halvmeteren. Før i tida solgte de billige økser med relativt greie øksehoder og et skaft som var i trehvitt og malt rød på den enden man holder i. Jeg husker ikke hva de het, men jeg synes det var veldig gode billige økser. Dessverre har mine blitt borte med tiden, men det vil forundre meg om de ikke selges fremdeles. De så omtrent sånn ut, men om det var Øyo husker jeg ikke: https://www.ahlsell.no/33/verktoy/redskap-og-hageprodukter/okser-og-skaft/31860604/

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn at i det øyeblikket du må ta i hardt med kniv og øks, da skjer ulykkene.

Tror jeg stemmer for @Skogens Stønns forslag på øks. Det der er den gamle øksa som gjør alt, men som kommer til kort om du skal stå i vedhaugen hele uka. Hold den skarp, så har du øks i årevis.

Mye dill når det gjelder kniver (sa han med et skråblikk på knivsamlingen), men når fokuset er på funksjon og pris, da er det svenskene med Hultfors og Mora som rår. "Håndverker-knivene" virker helt utmerket i skogen og du slipper å gråte når du mister en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger virkelig ikke bruke masse penger på kniv hvis du allikevel skal ha med øks. En mora kniv til en hundrelapp er mer enn bra nok.

Dersom du tenker å klyve ved med kniven bør du imidlertid opp noen hundrelapper slik at du får en kniv som er fulltang (disse er i tillegg til å være dyrere også som regel tyngre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (9 timer siden):

Man trenger virkelig ikke bruke masse penger på kniv hvis du allikevel skal ha med øks. En mora kniv til en hundrelapp er mer enn bra nok.

Dersom du tenker å klyve ved med kniven bør du imidlertid opp noen hundrelapper slik at du får en kniv som er fulltang (disse er i tillegg til å være dyrere også som regel tyngre).

Tusen takk. Det blir nok morakniv. Den jeg har nå er totalt ubrukelig. Eneste den kan brukes til er nok som smørkniv. Jeg burde spurt her inne før jeg kjøpte, men jeg lærer mens jeg lever og nå har jeg lært. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med øks trenger ikke kniv være så kraftig og dyr.
har selv 2 økser jeg bruker, Fiskars X7 og X10. X7 er mindre og lettere. Ok til småklyøying men skal det lages en del ved til bål over tid er helt klart X10 å foretrekker. Det er langt bedre slagkraft i den og bedre å jobbe med siden den er større. Men den veier vel ca 1 kilo da.  X10 koster fra rett over 400 så det er ikke så dyrt. Den holder lenge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (50 minutter siden):

Noe ræl fra Jula. Fikk slipt den opp, men jeg har nok ødelagt den med mine forsøk på å slipe. 

Det meste lar seg fikse, men det finnes jo eksempler på kniver med så dårlig stål at det ikke er bryet verdt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 11/25/2021 at 10:36 PM, Likse said:

Man trenger virkelig ikke bruke masse penger på kniv hvis du allikevel skal ha med øks. En mora kniv til en hundrelapp er mer enn bra nok.

Dersom du tenker å klyve ved med kniven bør du imidlertid opp noen hundrelapper slik at du får en kniv som er fulltang (disse er i tillegg til å være dyrere også som regel tyngre).

Jeg har tatt det valget.  Dropper øks og har heller med en solid full-tang kniv. Det å drive å svinge øksa i naturen der man kanskje ikke har noen god hoggestabbe kan fort føre til at man hogger seg selv (det er min vurdering). Men man skal selvsagt være litt forsiktig med kniven også.  Man kan fort sette fast kniven i en kubbe hvis man ikke kjenner begrensningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansbol som blir anbefalt her, er en kniv jeg har lyst til å prøve. Kombinasjonen av skandi- og flatslip i samme kniv virker rett og slett som en veldig smart og allsidig løsning. Men er litt redd jeg havner i samme situasjon som @Vandrefalken hvis jeg gir den en sjanse.

Men.. det er kanskje ikke den beste kniven til klyving. Til den slags ville jeg hatt skandi, konveks eller skandiveks i hele eggens lengde.

Og det er ingen grunn til å legge inn masse sikkerhetsmarginer her, og kjøpe noe større, tyngre og dyrere enn en egentlig trenger - bare for å være sikker på at kniven skal tåle klyving/splitting/batonering eller hva folk liker å kalle det. Helt anekdotisk i denne sammenhengen har jeg en Mora Robust (99kr) som jeg mistet sliren til, så den ligger ved vedstabelen og blir brukt til å splitte all opptenningsveden jeg trenger hjemme. Tipper den splitter alt fra noen hundre til tusen + pinner hvert år. Fortsatt ingen tegn til at den tenker på å gi seg.

Ute i skogen møter mann ikke på fult så homogene kandidater til splitting, så noe litt lengre og kraftigere kan være greit. Fulltange... det har jeg faktisk aldri hatt, så det virker unødvendig i mine øyne. Jeg bruker stort sett Fällkniven F1 eller Spyderco Waterway, alt etter hva annet jeg trenger kniven til. 

Jeg har en turøks fra Hultafors, men som for @rofferdal blir ikke dette noe naturlig valg for meg. Til mitt bruk er foldesag og en god kniv en lett og allsidig kombo som løser alle mine behov på tur. Jeg vet at mange er glad i turøksen sin og føler nytteverdien oppveier ulempen (vekten), men så lenge mann ikke går full bushcraft og skal lage masse greier, så har jeg personlig litt vanskelig for å forsvare den ekstra vekten.

Hvis budsjettet er stramt ville jeg startet med en Mora Robust, Companion HD e.l. Begge er solide kniver som kommer til å vare lenge. De er ikke perfekte, men det er en billig måte å komme igang. Så finner du ut hva du liker og hva du ikke liker, så du kan ta ett litt mer kvalifisert valg når du en gang skal ta steget opp i neste prisklasse.

Øks er jeg ikke kvalifisert til å tipse om, men om du vil gi saga en sjanse, så er Bahco Lapplander billig, kompakt og lett. Og god nok til mange år med enkel turbruk.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hultafors og Morakniv lager jo gode kniver til en virkelig rimelig penge. Ingen grunn til å gå dyrere enn det, om det er god basisfunksjon man er ute etter.

Morakniv Basic på Clas koster en femtilapp og har til og med god sikkerhet i form av beskyttelse inn mot bladet. Det er en funksjon jeg forsøker å ha på alle mine kniver.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.