Jump to content
IGNORED

Bästa och lättaste köket inkl bränsle och kastrull på vår/sommar/höst

Håkan S
 Share

Recommended Posts

Plaststøtte for gassburk får du på Biltema 37-0052.

Av gassbrennere:

Soto Windmaster

Soto Windmaster

Soto Windmaster

...

Jeg har brukt denne i hele sommer og utover høsten, da sammen med en Toaks 500ml titankjele/kopp 95mm dia. Da med 3flex kjelestøtter. Den går oppi kjelen, og jeg har en GSI microgripper også som jeg bruker fordi håndtakene på titankoppen blir varme. Har ikke brukt vindskjerm. Piezo tenneren fungerer fint, har noen ganger trykket mer enn en gang, men ikke ofte. Har ikke behøvd å fiske frem noe annet å tenne med. Har brukt 100g og 230g gassbeholdere litt om hverandre, så har ikke noe forbruksdata, men opplever ikke det som forskjell fra andre, og jeg har prøvd flere...

Firemaple FMS116T og 300T, BRS3000, Primus Express Spider og Gravity 3, MSR Windpro 2, Kovea Spider, Jetboil Zip, Primus Primetech 1.3, MSR Windburner.

Det er bare Windburner som tåler mer vind enn Windmaster, men denne må være "åpen" når den tennes. Den burde hatt piezo for å være perfekt. Dog tung.

Primetech har meget hyggelig gassforbruk med varmeveksler-kjelen, og den medfølgende isolasjons-cozy'en er fin til f.eks pasta og andre ting som ikke trenger kontinuerlig koking, men kan "trekke". Den er nærmest lydløs, bakdelen med det er at det er vanskelig å bedømme flammenivået ved simring. Løsningen er å regulere til flammen blir gul (soter), og så juster litt opp (soter ikke). Vindtåligheten blir dårligere på lav flamme, pga lite lyd er det vanskeligere å fange opp om den blåser ut. Jeg funderer på å lage en liten vindskjerm innebygget i brennerbasen til den.

4flex kjelestøttene til windmaster (ikke brettet ut) går akkurat mellom flux ringen på kjelen til Jetboil Zip. De går også akkurat mellom ringen på Firemaple FMC-XT2, 1.5l kaffekjele med varmeveksler (finnes også i 0.8l FMC-XT1), og FMC-K2 1.5l kjele med varmeveksler.

Med 3flex går kjelestøttene fint mellom varmeveksel ringen på Primetech 1.3l. Denne kjelen er relativt lett for å være varmeveksel (+nonstick). Den veier 170g uten lokk (behøver klype).

Det er kun 7mm mellom toppen av brennerhodet på windmaster og toppen av kjelestøttene. Konkav brennerhode og liten avstand utgjør forskjellen til "alle de andre" i forhold til vindtålighet. Regulatoren gjør at den holder effekiviteten når gassboksen tømmes. Skal du bruke gass ned mot 0°C bør dette være vintergass (uansett brenner). 

Med en varmeveksler kjele der kjelestøttene går mellom "flux ringen), vil dette bli vindskjerm. Jeg har ikke prøvd med varmeveksler-kjelene enda for å se hva det utgjør for vindtoleranse og effektivitet. Men om man nøkternt regner 20% bedre effektivitet, vil man brenne hver 6 dag "gratis" (brenselvekt og kostnad).

Så vurder sterkt Soto Windmaster!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Frydenlund
      Hei!

Jeg er litt lei av mitt Trangia stormkjøkken som jeg kjører på rødsprit. Både når det kommer til vekt, men ikke minst hurtighet på å få varmet vann.
      Ser at Dagbladet ga 5/6 på terningen til
      Hidden Content
      , så tenkte kanskje at deres andre varianter også er relativt greie? Vurderer også denne modellen, men er litt skeptisk da jeg ikke tror man kan steke på denne (eller?) og er heller ikke veldig fan av at alt står oppå gassboksen. 

Jeg er relativt ny, så mulig jeg trenger å få det litt ekstra inn med teskje, og jeg trenger neppe det dyreste  Biltema har av hva jeg kan se 4 forskjellige varianter, og med min kunnskap ser jeg egentlig ikke så stor forskjell på dem. Noen som har erfaringer med dem eller kan se noe ut fra nettsiden om dette er noe som man kanskje kan prøve seg på? 
      Mitt forbruk kommer til å være å koke opp vann og steke pølser, men det kan også hende at det blir brukt til å varme opp enkel lapskaus på boks eller noe tilsvarende. 
      Legger ved lenker til alle:

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Setter veldig pris på alle tips, enten om det kommer til de nevnte variantene eller om andre har gode tips på andre rimelige løsninger. 

- Frydenlund
    • By uteturen
      Nå har jeg gått i fella igjen. 
      Ny kjele med div tilbehør er bestilt, enda flere titandingser som sikkert er helt lik en av dem jeg hadde fra før. Selvfølgelig trengte jeg en med topp-hank som kan henges over bålet, for det har jeg ikke i samlinga (i den størrelsen)
      Her i huset finnes det nå kjeler i absolutt alle størrelser og former og farger, med teflon og uten teflon, store og små i aluminium, titan og diverse kompositt. Hver tenker jeg at dette er smart, denne blir med ut. 
      Sannheten er at det er bare tre kjeler som blir brukt, noe som irriterer sjefen i huset noe enormt. Det er msr på 8dl, en titan kjele på 5dl og crux systemet som får luftet seg som regel. 

Flere her med samme sjuken? Hva gjør du for å omgå sjuken? 

• By tshansen
      Det tok ikke mange turene på ski før eventyreren i meg våknet for fullt. Noe som gjør at en del turer på bucketlisten skal realiseres heller før enn siden  I den forbindelse ser jeg at behovet for bensinbrenner utpeker seg. Jeg kommer til å bruke gass som vanlig, men til smelting av snø og varme i telt blir det nok lettest/best å bruke bensin. Derfor stiller jeg det vanskelige spørsmålet... Hvilken?
      De jeg har sett mest på:
      Primus Omnifuel

Optimus Nova (Nova+ blir ikke aktuell pga regulatoren)

MSR XGK EX

Jeg blir nok å fyre utelukkende med 4t bensin som folket her inne anbefaler. 
      Jeg er innforstått med at det er langt mer bråk med fyring av slike brennere. Er det noen av disse som utmerker seg bedre enn de andre i forhold til vedlikehold. Mener jeg så et klipp på youtube hvor Nova'en var lettere å rense/vedlikeholde på farten? Alle gode innspill hjelper på. Jeg har nesten skjønt at uansett hvilken jeg velger, får man en bra brenner. Men her er sikkert noe jeg ikke har sett, eller ser behovet for i forhold til bruk og oppsett. 
    • By tshansen

Hidden Content
      Kommer i 1.3 liter og 2.3 liter
      PRIMETECH Stove Set er det ultimate utekjøkken for ytelse-tenkende turgåere. Et stormkjøkken med lavt drivstofforbruk og jevn effekt, men med full ytelse. Et kompakt kokesett med integrert brenner som gjør det svært enkelt å bruke og transportere. Vinner av Outdoor award 2017.

Det finnes også et rimeligere alternativ, hvor det også følger med stekepanne, men min erfaring er at pannene fungerer like godt som stekepanner som panner!

Er det noen som har testet disse settene? Har den gamle utgaven at dette pannesettet og er utrolig fornøyd. Kjenner det klør litt i kjøpehånden når slike nye produkt kommer  Har hørt rykter om at panner med slike varmeutvekslere er litt verre å koke med inne i telt pga oppsamling av karbonmonoksid.

• By Bemil
      God Kveld i stugu! 

Sitter å ser litt etter en ny multifuel brenner, og snublet over Polaris optifuel. 
      Noen som har erfaringer med denne? Kjekt å slippe å bytte dyse ved bruk av gass. 

- Bjørn E.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy