Gå til innhold
  • Bli medlem

Bästa och lättaste köket inkl bränsle och kastrull på vår/sommar/höst


Håkan S

Anbefalte innlegg

Har använt Trangia med MF el gas el T- sprit i många år.

Har köpt en Primus mimer som endast testat någon minut på en balkong om denna duger i blåst vet jag ej.

Jag var ute 16 dag i Abisko (se tur på turrapporter) och tror att det var totalt sett ett ganska bra val Trangia  stora variant UL/HA med största kastrull och sekpanna,450gr+ 230 gas som endast anv 2 dag och utan 2x påsar pannkaka skulle en 450 gr räckt med lite marginal trotts mkt anv men i Abside i Tält utom vid pannkaks stekning 1 gång vid en strand med lite vind samt vid en lägerplats med nästan vindstilla.

Har nu lite problem med knän och 1 vad efrer denna tur så ser på ˋULˋ utr i ekonomi variant  och nu har turen/tiden till ev nytt eller ombyggt kök kommit.

1 Fungerar Primus mimer i 5 m/s ev 10 m/s sett att Soto lättaste ej fungerar vid ca 5 m/s men MSR pocket rocket kan fungera i lä el några m/s

2 Hur bra dvs utan att låga blåser ut eller jämte kastrull  på sidan och vid 5-10 m/s fungerar Soto vindmaster samt MSR pocket rocket delux.

Stöd för behållare har jag sett i metall men ej hittat nu håller de i plast?

3 Ev ombyggnad av Trangia GB 74 gas til att sätta tex i ett vedkök i ˋtitan ´på ca 245 gr eller sätta på ett MF kök 3 ben,samt reservlösning om gas tar slut och ej kan köpas.

4 kastruller med värmevxl till resp brännare vid god ventilation så CO risk minimeras men sparar gas köken

5 Vältrisk på köket så mat hamnar på marken ivf. tältet tar eld.(Trangias största fördel enl mig undviks för de flesta utan hund)

6 Lätt kastrull som tål eld men fungerar på gaskök alt kaffepanna/kastrull för den som ej kokar kaffe.

7 sot rengöring av kärl i fält bl buskar mossa /alt stålull tex.

8 Fastbränsle till reserv om gas tar slut på tur något som fungerar när ev ved är blöt eller ej finns alls samt hur mkt olika lösningar kräver i mängd  per 1l varm ej kokande dryck till tex frystorkat ev lite kokning,du testat och ej bara tillv uppgift.

9 Stormtändare om det blåser som ej kostar som ett litet kök,misstänker att Pietzo tändning ej fungerar bra i blåst samt ej testat tändstål i blåst.

Det som jag frågar /är ute efter är vilken lösning som har lägst totalvikt på en helg/vecka eller flera veckor på sommaren vår/höst med hänsyn till funktion och brandsäkerhet för ev anv i liten Abside på tex Bergans trollhetta 1p eller vid Bergans sl 1p tält eller Bergans dome 2p som jag ev testar snart.(ev tarp men ej testat i blåst än)

Olika lösningar pga tidsaspekt samt olika säkerhetsnivåer välkomnas.

I mitt HB unna kan man ju anv allt utom vedkök ev även detta med tex briketter om innertältet dras in lite och släckvatten finns framme i stor mängd eller en brandfilt av mindre modell.

Svara gärna på delar av frågorna som ni har erfarenhet av om ni ej kommit fram till den slutliga lösningen på hela frågan gärna med bilder och ev ref till oberoende tester på öppna sidor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha gjort vitenskapelige tester, tror jeg Primus Firestick er den toppmonterte brenneren som er mest motstandsdyktig mot vind.

Denne 0,5 liters muggen passer perfekt på Firestick. Den er riktignok i stål, ikke titan.

https://www.addnature.no/addnature-mug-stainless-steel-500ml-M603448.html?vgid=G931221&cgid=236273

Disse koppene selges under forskjellige varemerker, bla. Stabilotherm.

Firestick har også trykkregulator. Tror Firestick er noe større og tyngre enn MSR Pocket Rocket 2. - Uten å ha veid den. 

En fordel med Firestick, er at du kan demontere brenneren nesten umiddelbart etter at du har brukt den.  Du må ikke vente på at brenneren skal kjøle seg ned. Perfekt for en kopp kaffe underveis, og du kan eventuelt droppe å bære thermos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (18 minutter siden):

Uten å ha gjort vitenskapelige tester, tror jeg Primus Firestick er den toppmonterte brenneren som er mest motstandsdyktig mot vind.

Denne 0,5 liters muggen passer perfekt på Firestick. Den er riktignok i stål, ikke titan.

https://www.addnature.no/addnature-mug-stainless-steel-500ml-M603448.html?vgid=G931221&cgid=236273

Disse koppene selges under forskjellige varemerker, bla. Stabilotherm.

Firestick har også trykkregulator. Tror Firestick er noe større og tyngre enn MSR Pocket Rocket 2. - Uten å ha veid den. 

En fordel med Firestick, er at du kan demontere brenneren nesten umiddelbart etter at du har brukt den.  Du må ikke vente på at brenneren skal kjøle seg ned. Perfekt for en kopp kaffe underveis, og du kan eventuelt droppe å bære thermos.

Uten å ha lest heeele førsteinnlegget; Det han sa. 

Jeg bruker følgende oppsett for "lettvekt" når jeg ikke skal kokkelere noe særlig (men det funker til det og):

- Primus Firestick Ti - Veier ingenting og kan pakkes hvor som helst i sekken. Jeg har min i topplokket.

- TBS Outdoor 750ml Stainless steel billy can (https://www.thebushcraftstore.co.uk/tbs-750ml-stainless-steel-billy-can-cup-with-bail-handle--lid-39484-p.asp)

En Coleman C300 gassflaske passer _perfekt_ inne i kjelen, men obs: Trekk en brødpose e.l. rundt gassflasken først, siden disse har en tendens til å ruste, noe som kan sette merker i kjelen.

22647947-7627-40D5-ABA8-7D4196A5B713.thumb.jpeg.b999518b987f74c961a60ca5a52c17a2.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plaststøtte for gassburk får du på Biltema 37-0052.

Av gassbrennere:

Soto Windmaster

Soto Windmaster

Soto Windmaster

...

Jeg har brukt denne i hele sommer og utover høsten, da sammen med en Toaks 500ml titankjele/kopp 95mm dia. Da med 3flex kjelestøtter. Den går oppi kjelen, og jeg har en GSI microgripper også som jeg bruker fordi håndtakene på titankoppen blir varme. Har ikke brukt vindskjerm. Piezo tenneren fungerer fint, har noen ganger trykket mer enn en gang, men ikke ofte. Har ikke behøvd å fiske frem noe annet å tenne med. Har brukt 100g og 230g gassbeholdere litt om hverandre, så har ikke noe forbruksdata, men opplever ikke det som forskjell fra andre, og jeg har prøvd flere...

Firemaple FMS116T og 300T, BRS3000, Primus Express Spider og Gravity 3, MSR Windpro 2, Kovea Spider, Jetboil Zip, Primus Primetech 1.3, MSR Windburner.

Det er bare Windburner som tåler mer vind enn Windmaster, men denne må være "åpen" når den tennes. Den burde hatt piezo for å være perfekt. Dog tung.

Primetech har meget hyggelig gassforbruk med varmeveksler-kjelen, og den medfølgende isolasjons-cozy'en er fin til f.eks pasta og andre ting som ikke trenger kontinuerlig koking, men kan "trekke". Den er nærmest lydløs, bakdelen med det er at det er vanskelig å bedømme flammenivået ved simring. Løsningen er å regulere til flammen blir gul (soter), og så juster litt opp (soter ikke). Vindtåligheten blir dårligere på lav flamme, pga lite lyd er det vanskeligere å fange opp om den blåser ut. Jeg funderer på å lage en liten vindskjerm innebygget i brennerbasen til den.

4flex kjelestøttene til windmaster (ikke brettet ut) går akkurat mellom flux ringen på kjelen til Jetboil Zip. De går også akkurat mellom ringen på Firemaple FMC-XT2, 1.5l kaffekjele med varmeveksler (finnes også i 0.8l FMC-XT1), og FMC-K2 1.5l kjele med varmeveksler.

Med 3flex går kjelestøttene fint mellom varmeveksel ringen på Primetech 1.3l. Denne kjelen er relativt lett for å være varmeveksel (+nonstick). Den veier 170g uten lokk (behøver klype).

Det er kun 7mm mellom toppen av brennerhodet på windmaster og toppen av kjelestøttene. Konkav brennerhode og liten avstand utgjør forskjellen til "alle de andre" i forhold til vindtålighet. Regulatoren gjør at den holder effekiviteten når gassboksen tømmes. Skal du bruke gass ned mot 0°C bør dette være vintergass (uansett brenner). 

Med en varmeveksler kjele der kjelestøttene går mellom "flux ringen), vil dette bli vindskjerm. Jeg har ikke prøvd med varmeveksler-kjelene enda for å se hva det utgjør for vindtoleranse og effektivitet. Men om man nøkternt regner 20% bedre effektivitet, vil man brenne hver 6 dag "gratis" (brenselvekt og kostnad).

Så vurder sterkt Soto Windmaster!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en värmevxl kastrull som är utv 135 mm 122 mm inv flänsar och ca 290 gr troligen med platlock och griparm och neoprenskydd samt påse.WP_20210526_08_42_27_Pro.thumb.jpg.b34909014a7c0ba393b30a4a301f5012.jpg

Men ska ej kastrull stå ovanpå brännar stöd för att fungera bättre än en plan?

Enl uppg 4 stöd 142 mm utv. på Soto w.

Till Primus hittar ej mått på stöd el effekt på brännare och taggar ej på topp av flänsarna så då glider större kastruller lättare av.

Ang vintergas ska en erf herre på SV Utsidan.se hävda att vintergas är närmast en ´bluff´och han ha anv vanl gas ned till -16gr men gas om man kör med fristående brännare och vänder på tuben kallas vätskematning och kräver oftast bygel på kök över brännarhuvudet. med toppbrännare ev. mer nytta av vintergas el allroudgas typ msr  jag har testat och skrivit om detta på denna websida gas blir ca 100% dyrare än alkyd bensin och fotogen och väger pga plåtburk mer  då du kan ha bränsle tex beg i bensin plastdunkar(med utgått datum kortare tid) och bara anv Al flaskor till själva köket då du pumpar upp tryck till köket.

Finns ju ett jet... kök med vänd behållare underst men hela köket blir högt och kan välta bl pga att snön smälter under köket om det ej står på en platta.

Jag skulle värma lite vatten under det att jag lastade bilen och skrapade rutor och det blåa köket med fast behållare och utfällbar byglar tog säker 15 min att värma 3-4 dl vatten i en RF mugg pga ca -10-15 gr .

Det var ju långt efter 24.00 och jag skulle köra 60 mil eft.en avbruten vinter tur och sovpaus i bil  fick vänta tills det blev varmt i bilen.

Bara den den lilla koppen med ljumet vatten var bra för värmekänslan värmde även senare lite frusen mat på motorn på hemvägen(skulle varit betydligt svårare med El-bil fått stannat och laddat spec med - gr och full värme på hört, att de som bor i Oslo med relativt fin/dyr elbil haft problem med snabb laddningen utefter E-6 från skåne och hem till Oslo och fått ta längre och fler raster, Vi i GBG som kört till tex till Åre på 80 mil med fosil bränsle byter då bara förare och kör vidare nonstopp och de flesta kan börja åka skidor direkt och fungerar då att resa över en helg.Samt på fiske resor har folk kört GBG till lofotern nonstopp dessa resor blir nu ej av med våra miljömål.)

DSC04122.thumb.JPG.0b8c0da19a2fe874c2d3b33a981d29bd.JPG

några kanske 5 min efter lämnat frysen ni får kolla i orginal inlägget vad jag skrivet där.

Ett problem med plastreglage och vindskärm då den måste vara mkt öppen för reglageratt ej ska smälta bort och en tång krävs för reglering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg har prøvd mye forskjellig men det er spesielt en favoritt som utpeker seg til turer vår, sommer og høst: Jetboil Minimo. Denne veier 410 gram. Med en 220 grams gassboks så kan du lage mat i en uke med denne. I tillegg bruker jeg en Pot Adapter (35 gram) til stekepanne og en Trangia UL stekepanne (120 gram). Da blir det totalt 785 gram for hele kjøkkenet. (gass, brenner med integrert tenner, trefot, kjele, stekepanne) Har testet flere kokeapparater for effekt og Jetboil er en av de som kommer aller best ut her.  Den koker 1/2 liter vann på under to minutter.

God tur.

image.png.d35377e79f96c64e28221e57414ff4bd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har köpt MSR Pocket rocket delux,när man fäller ut kastrull stöd är de lite vridna och blir ej vinkelräta mot vinskyddet är detta som det ska vara och om man vrider rätt kanske de går av eller ej går att fälla ihop?

Ingyggda tändare är utsatt när man pckar ihop och ned i påsen lite extra skydd skadar ej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.