Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett thermos


Ole Petrol

Anbefalte innlegg

Annonse

I kategorien "Thermoser som funker", er Thermos Light&Compact serien. Jeg har 0.35l, 0.5l, og 1l.

Jeg velger hvilken størrelse jeg bruker ut fra hvor mye vann jeg trenger, og hvor lenge jeg vil at det skal være varmt. Det er merkbar forskjell mellom de 3 størrelsene. Den minste holder fint til en ikke alt for lang dagstur, den mellomste, en grei dagstur. Den største mer eller mindre til neste dag.

Gjelder uansett type: Større termos holder lengre på varmen. I (amatørmessige) tester av thermoser der ikke alle har samme volum, vinner de største...

Når forholdene ligger til rette for det og jeg ikke trenger vann "på sekundet", har jeg heller med en lett brenner og liten titankopp. Dette veier omtrent det samme som den mellomste thermosen uten vann. MAO jeg slipper å bære på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste thermosen som jeg har hatt når det gjelder å holde på varmen. Jeg må alltid være forsiktig når jeg skal drikke for ikke å brenne meg. Den veier 240 gram, tar 0,35 liter og har drikketut (som også kan helles fra om man ønsker å bruke en annen kopp). Det finnes en større på 0,5 liter som ligner veldig (bortsett fra at den faktisk bare veier 200 gram og at drikketuten er litt annerledes utformet), men 0,35-literen holder best på varmen (så her må isolasjonen være forskjellig, for egentlig skal en større thermos holde bedre på temperaturen).

https://www.xxl.no/thermos-jmy-stainless-steel-vakuum-flask-350-ml-matt-black-termos-svart/p/1194253_1_style?gclid=CjwKCAiAnO2MBhApEiwA8q0HYfgwMpwqyo5xV19YUIDIibFw1AiMiHeMe23THwSpomq2_IXM_sv0ghoC0I4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sikker på det skulle komme noen fancy titan greier, ikke en clas ohlson thermos til 199,-

Thermos Light&compact veier 354g. Klassisk form, med kopp. Liker den. 
Fant forresten en GSI Outdoors Microlite Flip 500 White, på Fjellsport til 449,- veier 224g. Viktige gram for enkelte, meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Petrol skrev (8 minutter siden):

Var sikker på det skulle komme noen fancy titan greier, ikke en clas ohlson thermos til 199,-

Thermos Light&compact veier 354g. Klassisk form, med kopp. Liker den. 
 

Du får den for 369,- på Kitch'n... og lettere lommebok.

Og 179,- på XXL🙂

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

Den ser bra ut men det blir voldsomt mye å bære om en skal fylle den opp ifølge spesifikasjonene🥴

image.png.66472515f53832d6300d7a37b1c971d7.png

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (21 timer siden):

Gjelder uansett type: Større termos holder lengre på varmen. I (amatørmessige) tester av thermoser der ikke alle har samme volum, vinner de største...

En sannhet med modifikasjoner. Jeg vil våge påstanden at en full 0,5-liters thermos holder lenger på varmen enn en halvfull litersthermos om de er av samme kvalitet. Samme mengde væske skal avgi temperatur til en større masse/overflate. Av den grunn er det lurt å tømme en thermos av gangen om man går flere sammen på tur.  

Men jeg er enig i at en full litersthermos holder lenger på varmen enn en full halvliters. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (52 minutter siden):

En sannhet med modifikasjoner. Jeg vil våge påstanden at en full 0,5-liters thermos holder lenger på varmen enn en halvfull litersthermos om de er av samme kvalitet. Samme mengde væske skal avgi temperatur til en større masse/overflate. Av den grunn er det lurt å tømme en thermos av gangen om man går flere sammen på tur.  

Men jeg er enig i at en full litersthermos holder lenger på varmen enn en full halvliters. 

Jeg refererte selvsagt til full thermos. Men i kraft av typen "stor test av thermoser" der forskjellige thermoser testes av et "Magasin". Har ikke alle testobjektene samme volum vet jeg følgende: De som tester har ikke helt oversikt over fysikken, og at det er overveiende sannsynlig at den med støst volum vinner. Så kan selvsagt testen leses med de brillene, og egne vurderinger gjøres ut fra det.

Hvis jeg skal ha thermosen min til å holde lengst mulig, varmer jeg den opp i ca 2min med kokende vann, før jeg bytter det ut med nytt kokende vann. Dropper noen ganger å varme opp om det ikke er så farlig.

Uansett fyller jeg de alltid full. Det betyr at jeg topper opp så vidt over den indre kransen, når jeg skrur på korken, renner det da ut en liten skvett. Da er den helt full og holder lengst. Bruker jeg ikke opp alt vannet, blir det resterende mye raskere kaldt enn når den var full (uansett thermos)

Selv om jeg ikke alltid bruker koppen, er den alltid på, både for at ikke knappen til lokket skal åpne seg, og fordi den øker isolasjonen rundt korken.

Bruker oftest en Sea to Summit "Delta mug" (ikke isolert) til å drikke av. Den er relativt stor, holder passe på varmen til å drikke opp det oppi i passe tempo. Det som er gull med den, er at den har fin størrelse, og avgir akkurat passe varme til å varme fingrene på når jeg har pause.

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKA stå thermos made in USA om det ska vara en bra men senare tilv i kina duger nu för tiden då du/de flesta ej längre vill betala vad ´topp off the line product´  kostar pga de fsg skatter vi har i Norden och EU.

Men det viktigaste med en thermos att desto mindre volym vätska du har dvs storleken är mindre så ökar ytan på vätskan som kyls ner av kontakten av materialet som den är tillverkad av.

Sedan är korken en mkt viktig detalj där mkt värme läcker ut om den ej har bra hällpip som minskar den öppna ytan mot vätskan i termosen.

Jag har en 1L som nämdes i början på inlägget 5 års garanti slutade gälla 1984 men endast korken börjar nu 2021 bli sämre och nya svåra att hitta.

Senare modeller har problem med ytbehandlingen som blir klibbig den gamla har´hammarlack´som är ok 40 år senare.

Det kan finnas andra märken som är bra men de har jag ej erfarenheter av.

Kvalliet på Thermosar som du ska ha på en vintertur ska väljas lika noga som skidor och tält och testas före anv för förr eller senare läcker vacum ut mellan de två ytorna och den blir en vattenflaska eller kan anv som bränsleflaska om korken duger till detta (gäller även de som varit kaffe i för oss The drickare om det ej hjälper med ättika som lukt bortyagare)

Man kan öka effekten med ett liggunderlag el bubbelplast el dyligt virat runt thermosen lika jag gör på vattenflaskor med varmt the som jag lägger på ett motionsbana som är kort och man åker flera varv.

PS jag hade plastthermos med glas som fungerade perfekt innan några hundar hoppade på ryggsäcken och jag köppte/gick över till stål ca 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

En sannhet med modifikasjoner. Jeg vil våge påstanden at en full 0,5-liters thermos holder lenger på varmen enn en halvfull litersthermos om de er av samme kvalitet.

Ja, jeg burde kanskje nevnt det eksplisitt, men jeg tok selvsagt utgangspunkt i en full thermos. Når du slipper luft inn vil ting endre seg betydelig. En litersthermos har et betydelig større areal enn en halvlitersthermos, og gitt at de ellers har samme isolerende egenskap vil derfor en halvfull litersthermos miste varmen fortere enn en full halvlitersthermos. Men en full litersthermos har mindre areal pr volum enn en halvlitersthermos, så gitt at begge er fulle vil halvlitersthermosen miste varmen raskere. Du har sikkert lest om at store dyr holder bedre på varmen enn små dyr. Derfor vil små dyr tape mer energi pr kg kropsvekt på grunn av kulde og må spise mer pr kg kroppsvekt for å holde varmen om vinteren (men mindre totalt da siden de er så små)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.