Gå til innhold
  • Bli medlem

Sea to Summit Ether Light XT Extreme large vs Therm-a-Rest NeoAir XTherm Max Large


zimwalker

Anbefalte innlegg

  @SnorreL skrev i "Hva har du kjøpt nå" tråden:

SnorreL skrev (3 timer siden):

Sea to Summit Ether Light XT Extreme large. Gikk for mummifasong denne gangen. Skal være det mest komfortable undelaget med akseptabel vekt nå sier dem... Artig å teste mot NeoAir X-Therm Max og Downmat 9. 

https://www.outnorth.no/sea-to-summit/etherlight-xt-extreme-large?gclid=CjwKCAiA1uKMBhAGEiwAxzvX9yX8JYp969a3REdnu4nwtj0t0B6gPsE615KdSHuYRmO1WrgOimHgOxoCzEAQAvD_BwE#BlackOrange

image.thumb.png.e03c1eca10c3b000892ddf0bd70046b4.png

Har Therm-a-rest NeoAir XTherm Large fra før. La inn prisvarsel nylig på NeoAir XTherm Max Large for å se om det dukker opp et bra tilbud nå inn i den sorte uken. Men så kommer altså SnorreL her med noe som noen mener er bedre. Hjelp. Vel, XTherm Max har litt høyere R-verdi, men ikke mye, og STS Extreme er tilgjengjeld tykkere... noe som kanskje er avgjørende for de av oss som sover like mye eller mer på siden enn på rygg. Og for noen av oss spiller nok alderen også inn ;-). 

Ser det er noen slike vurderinger ute å går på følgende side: reddit.com/r/Ultralight/comments/owjp8p/thermarest_xtherm_vs_sea_to_summit_ether_xt/
Noen som har erfaring med disse, og/eller tanker om/ synspunkter på....?

EtherLight XT Extreme Large: Therm-A-Rest NeoAir XTherm MAX L
198 x 64cm 196 x 64
Tykkelse: 10 cm Tykkelse: 6,4 cm
Vekt: 950 g Vekt: 640 gram
R-verdi: 6,2 R-verdi: 6,9
   
   
Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....går man ned i R-verdi så har Therm-a-rest også 10cm tykke Topo Luxe med bredde 76cm for XLarge størrelsen (noe som ville passe urolige meg). Så da står det mellom varme og komfor...samt pakkbarhet antar jeg.  Elle melle.....

EtherLight XT Extreme
Large:
NeoAir XTherm
MAX L
NeoAir Topo Luxe
XLarge
198 x 64cm 196 x 64 196 x 76
Tykkelse: 10 cm Tykkelse: 6,4 cm Tykkelse: 10 cm
Vekt: 950 g Vekt: 640 gram Vekt: 960g
R-verdi: 6,2 R-verdi: 6,9 R-verdi: 3,7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned i R-verdi var helt uaktuelt for min del siden jeg skal bruke det også vinterstid. Komforten til StS kommer visstnok av designen med disse "cellene", ikke bare tykkelse som er av betydning. Ser jo fra før at noen foretrekker langsgående kammere, andre at kammerne går på tvers og her er det altså en tredje variant. 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 timer siden):

Ned i R-verdi var helt uaktuelt for min del siden jeg skal bruke det også vinterstid.

Jo, egentlig samme her. Lett å se seg blind og nedvurdere andre momenter når man er sugen på litt mer komfor.

SnorreL skrev (6 timer siden):

Komforten til StS kommer visstnok av designen med disse "cellene", ikke bare tykkelse som er av betydning. Ser jo fra før at noen foretrekker langsgående kammere, andre at kammerne går på tvers og her er det altså en tredje variant. 

Et moment det ja. Vet bare at langsgående ikke er for meg. STS underlaget ligger nå på lista. Hadde jo mer eller mindre bestemt meg for Therm-a-rest MAX, derfor jeg la inn prisvarsel. Men dette er ikke utstyr man bør spare på, tenkte bare at om det dukket opp et godt tilbud (er ikke noe som haster for min del). Har nå lagt inn prisvarsel på STS underlaget også, er jo lov å håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å la seg friste av gode tilbud, men da like fort å glemme viktige kriterier, som at overflaten ikke må være (for) glatt. Om det skriver STS  om det du har kjøpt nå: 
"Lightweight, quiet and grippy 30/40D Nylon face fabric"  (min uthevning).  Høres lovende ut det!  
seatosummit.com/product/ether-light-xt-extreme-air-sleeping-mat/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 21.11.2021 den 14.05):

 "Lightweight, quiet and grippy 30/40D Nylon face fabric"  (min uthevning).  Høres lovende ut det!  
seatosummit.com/product/ether-light-xt-extreme-air-sleeping-mat/

hmmm -> # How to Keep Your Sleeping Pad From Sliding - Backwoods Hacks www.youtube.com/watch?v=okKrs6NIHCY

Gikk for det kjente jeg, NeoAir XTherm MAX Large. En forhandler (backpackinglight.no) hadde det til til 2699 i begynnelsen av denne uka, men de hadde da bare 1 eksemplar i Large igjen, så da slo jeg til. Øvrige som hadde det inne lå da med pris fra 2999 og oppover til 3999. (Har under tidligere års svarte-uker sittet på gjerdet og ventet på ytterligere prisfall på en vare, inntil alle de med lavest pris var utsolgt.) Utover uka datt prisen ned til 2499 hos en annen forhandler (Milrab) - og den prisen gjelder fortsatt ser jeg (og til over helgen vil jeg tro) - om andre her skulle ha interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.