Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidpunkt for fiske på Hardangervidda og valg av flue


Tom42

Anbefalte innlegg

Tidliger i år - i august kom jeg meg opp til Holken -og ned til Grysletjønni.  Felles for begge vann var at vanntemperturen var altfor høy.  Hvilket betød at det var liten aktivitet i vannene bortsette fra litt sporadisk klekking.

Dette betyr at om kroppen spiller på lag vil jeg nok dra mye tidligere neste år, f eks ved St Hans tider, eller straks veien fra Atrå til Synken er klar.

En annen ting jeg også vil revurdere er antall fluer i boksen, typer og hvordan de oppfører seg, les flyte eller synk.  Kanskje jeg kun vil ta med meg fem forskjellige: Black Bnat.  March Brown, Bibo, Zulu, og binde dem på to måter; flyt og synk.  For om jeg husker Knut Rom rett bare klippet han ned en tørr busteflue slik at den sank, og derfor er det vel strengt tatt ikke nødvendig med så mange mønstre.  Og siden jeg har donert vekk alt mitt rikholdige  fluebinderutstyr blir dette også de siste fluene jeg skal binder, derfor må de siste krampetrekningen  være enkle.  Og siden Montana og Daddy Long Legs heller ikke er all verden å binde så kanskje det blir noen av dem også.  Og så må jeg tenke gjennom om jeg skal ta med meg både tørr og våtfluesnøre.

Synspunkter?

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TOT skrev (13 timer siden):

Jeg ville i alle fall ikke dratt til fjells uten en caddis-variant. Helst en som flyter som en dupp og som kan stripes hissig uten å miste flyteevnen. 

Jo, de er allerede bundet, så de blir nok med, og så har jeg dusinet fullt og vel så det med Coachman.  Fyller på med nen Superpuppan også.  Og dermed er tanken om fem brutt.  Ja, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.  Men siden jeg i utgangspunktet har donert alt fluebinderutstyret til ungdom(mer) Larvikmarka fluefiskforening må jeg før jeg leverer det binde nok fluer for resten av livet, og da må jeg begrense antall mønstrere.   På den andre siden er jeg nok flinkere til å kose meg på tur enn å fiske, så jeg slipper nok unna med  et minimun.  men på den tredje siden, og det hadde jeg rent glemt, kjøpte jeg i høst en ny fluestang så da må jeg nok fiske mer.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.