Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Rago xtrem sovepose er klam


LitekH

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sovet flere netter i min nye dunsovepose Helsport Rago xtrem. Jeg opplever posen som varm og samtidig ganske klam. Syns komforten blir dårlig. Opplever posen som klam selvom jeg har skiftet til helt nytt og tørt ullundertøy. Tenker at jeg heller ikke svetter mer enn normalt. Er 174 høy og 75 kg. Er det andre som har tilsvarende opplevelser med denne posen eller noen bra tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LitekH skrev (13 timer siden):

Hei!

Jeg har sovet flere netter i min nye dunsovepose Helsport Rago xtrem. Jeg opplever posen som varm og samtidig ganske klam. …… Er det andre som har tilsvarende opplevelser med denne posen eller noen bra tips?

Vi begynner så smått å teste Rago X-Trem posene våre fremover nå. Foreløpig er temperaturen såpass høy at vi må ventilere mye. Tempraturområdet her er -2 til +10 så det blir fort varmt. Vi hadde planer om å vente til neste sesong før vi kjøpte en 3-Sesongers pose, vi får se hva kong vinter finner på temperaturmessig!!

Litt om «Klamhet»
Yngre vil oppleve mer og raskere klamhet en eldre (Sunnhetstegn). Prøv å roe godt ned (meditere) før du legger deg i en veldig varm pose. Unngå å spise (noe som helst) for sent da dette genererer varme, god ide å spise litt om man fryser på natta. Man vet lite om hvorfor noen blir mer klam en andre utover forskjeller i forbrenning som ofte handler om alder og stoffskifte. Ved lavt stoffskifte fryser man raskere men kan oppleve hetebølger ved stress, utmattelse (ME) eller om man er sliten etter en lang tur. Disse tingene blir naturligvis en stor utfordring ved høyt stoffskifte. For «Normalt friske mennesker» vil inntaket av jod være viktig for normal forbrenning av energi.

Jeg ville ha prøvd meg frem med godt variert matinntak med mye jod, turlengde og mentalt fokus. Kanskje spise mer til frokost og en liten lettfordøyelig kvelds, gjerne fisk.

Jodrike matvarer:
Torsk, hyse, sei er rike på jod.
Brunost inneholder mye jod, også syrnet melk, melk og yoghurt.

Håper du finner ut av det.
Lars.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (På 14.11.2021 den 0.16):

Hei!

Jeg har sovet flere netter i min nye dunsovepose Helsport Rago xtrem. Jeg opplever posen som varm og samtidig ganske klam. Syns komforten blir dårlig. Opplever posen som klam selvom jeg har skiftet til helt nytt og tørt ullundertøy. Tenker at jeg heller ikke svetter mer enn normalt. Er 174 høy og 75 kg. Er det andre som har tilsvarende opplevelser med denne posen eller noen bra tips?

Kan du si noe om hvilken temperatur du har brukt posen i? Dette er en pose med komf-temperatur på -16 grader. Om den brukes i temperaturer vesentlig høyere enn dette, ja selvfølgelig blir det klamt :)

Jeg brukte min Rago X-trem forrige helg på rundt 0 grader. Det blir altfor varmt med posen helt igjen, så da lager jeg enten en glippe i glidelåsen (siden den har to glidere) for lufting, og drar ikke toppen helt opp heller. Dunkragen er bare å glemme å bruke når det er så varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen har vel ett glatt syntetisk pertex materiale, som de fleste sovepose.

Alle mine soveposer er klamme i mer eller mindre grad, under forskjellige forhold/temperatur.

En fuktig boxer, eller fuktige sokker, er nok til at klamheten øker svært mye. Kun helt tørre klær i posen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var temperaturen de nettene du har brukt posen i?  Jeg venter selv med å ta i bruk "vinterposer" til det blir kaldt nok, om ikke blir det for varmt og klamt å ligge i dem. (Har ikke Rago soveposer så kan ikke si noe om selve posene, bare erfaring med at mine poser med temp grense på -18C og - 32 C som da ikke tas i bruk før vi er godt nede på minus sida)

image.png.10fdcd6d3bce3c8ddc1f699154da4bf9.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd, tips og innspill så langt. Sist natt jeg brukte soveposen var det bare -1 gr, vind og sov under tarp. Litt for varmt for posen. Mulig at jeg ble svett når jeg sov og derfor opplevde posen som klam når jeg våknet. Har sovet i telt tidligere i -10 eller kaldere og da også opplevd posen som klam. Selv om jeg har skiftet til tørt og rent ullundertøy. Tørker ikke fuktige klær i posen og har heller ikke brukt noe utpå posen som feks Fjellduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.