Gå til innhold
  • Bli medlem

Lys i telt


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Fjøslampe er koselig og jeg har noen selv, men de er tunge og upraktisk med mindre vi snakker om en fast/ofte brukt camp. Jeg bruker en batteridrevet lysslynge med små ledlys som bruker lite strøm og i tillegg veier lite. Det er dog ikke leselys, kun til kos og stemning. 

Du kan se det i bruk i teltet mitt i Bikepacking-filmene mine på youtube kanalen: saktetur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjellige varianter av "fjøslykt", men hvis de er beregnet for utebruk knuser de nok ikke så lett som man kanskje skulle tro. Hvis det er ei vekelampe, for eksempel de nokså vanlige Feuerhand-lyktene, så kan det være et problem at de vil lekke hvis de ligger ned. De bør derfor transporteres helt tom. Det er ikke alltid like enkelt å tømme ei sånn lykt helt. Kan man transportere den i stående stilling og tanken ikke er helt full går det vel greit vil jeg tro. jeg har fire sånne, men bruker dem kun ute i hagen.

Selv har jeg gått over til led-lampe og har ei der fargen på lyset kan varieres. Det er egentlig ei lita lampe (stor som ei fyrstikkeske omtrent) til et lite kombinert stativ/selfiestang for mobiltelefon. Den har innebygget ladbart batteri. Jeg liker at den kan gi alt i fra hvitt ganske kraftig lys til varmt gult lys som også er godt nok til å lese i. Jeg har denne, men på bildene vises ikke den lampa jeg nevner som følger med løs (kan festes på toppen av stativet). På bildet vises kun ei lita lampe som sitter fast i stativet og som kun gir hvitt lys i tre styrker. Den avtagbare lampa kan brukes løs, men jeg har som regel med meg dette mobilstativet, så da passer det fint at jeg har en fot å sette lampa på. Ikke svar på spørsmålet ditt, men kanskje et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker denne: https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-teltlykter-3645206 

en grei lykt som kan dimmes, henges opp eller stå stødig på bakken og Bruker lite batteri.

 

Denne kan jeg anbefale men er jo noen år nå, så finnes kanskje andre og bedre på markedet?

 

Forrige helg var jeg og jentungen på telttur i nærområdet, men både taco på bål og masse godteri ( hun er 13, så en må være glad de vil være med), da ble det rigget lyslenke i teltet også, gir fint og lunt lys det også

( beklager litt dårlig bilde)

latitude

2A91EBC8-5B15-4E6E-B7BA-2254AE80DDF4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (5 minutter siden):

Jeg har en Flextailgear pumpe med innebygd lanterne som jeg er blitt veldig glad i.  Pumper opp liggeunderlaget og fungerer som teltlampe

Ser bra ut denne. Kanskje noe jeg skulle hatt med i kajakken 🤔

Hvor hardt blåser den opp ett expedunderlag? Blir det ganske fast, eller må man allikevel til med å pumpe/blåse manuelt for å få den siste fastheten om man liker ett hardt underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Ser bra ut denne. Kanskje noe jeg skulle hatt med i kajakken 🤔

Hvor hardt blåser den opp ett expedunderlag? Blir det ganske fast, eller må man allikevel til med å pumpe/blåse manuelt for å få den siste fastheten om man liker ett hardt underlag?

Den blåser hardt, jeg pumper opp packraft med den også. Men jeg pleier bruke den uten stoppeventil(går fortere og tar mindre batteri), så det siste pustet gjør jeg alltid manuelt. Kommer litt an på underlaget egentlig. Den passer mindre godt til noen og da må man toppe opp med et par pust til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Black Diamond Moji teltlykt. Liten, lett og lyset kan dimmes. Enkel å bruke. Max 100 Lumen, så sterk nok.
https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/moji/

Men jeg har gått motsatt vei, fra å ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til å ha KUN hodelykt med på tur. Trenger ikke mer.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Men jeg har gått motsatt vei, fra å ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til å ha KUN hodelykt med på tur. Trenger ikke mer.

Samme her. Kun på teltturer vinterstid, hvor det er lenge mørkt, har jeg med en LED-lyspære fra e-bay.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du skille mellom et par-tre ting. Skal du ha InstaLight,  teltlys som gir mest mulig lys pr vektenhet og batteri som fungerer til ditt aktuelle bruk eller fotolys.

 

Ingen av delene er feil, men gir forskjellige svar.

Veldig mange som ønsker få fine stemningsbilder velger en eller annen form for lyslenke. Selv har jeg flere varianter der de letteste stort sett ikke veier noen ting, har masse LED og plugges til powerbank. Andre tar f.eks 3 x AA-batterier og varer lenge.

 

Som "arbeidslys" eller leselys ibteltrt har jeg en enkel "lyspære" som er dimbar, gir godt lys, ikke er for tung og som jeg synes varer lenge: 

 

2126051187_chrome_bilde_13_nov.202118_14_36CET.png.5cc7ce1260894b5a7aa9d14158a19ed9.png

 

Dersom du er ute etter lys i teltet som lar deg ta nattbilder med lysende telt på så kan jeg varmt anbefale ett eller flere telys i teltet. Mengden avhenger av hvor mye månelys man har i tillegg eller hvor tidlig på kvelden det er. Dette synes jeg med god margin gir mest naturlig farge på telt osv...

Night lights of Finnmark Winter Comfort by Helsport

 

 

 

God gammel fjøslykt gjør seg også bra på bilder, men er veldig tung å drasse med...

 

Icefishing selfie 2. January 2014

 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
TheSleepwalker skrev (På 13.11.2021 den 8.31):

Av batteridrevne lanterner er visst Sofirn BLF LT1 den beste lanterna å oppdrive, rent teknisk sett (4x18650 tror  jeg). 

Skal være nokså bra denne ja! Ulempen er vekta hvis man har tenkt å henge den i taket på teltet – men da er det gode nyheter i vente: Sofirn jobber med å oppdatere "lillebroren" LT1S til en Pro-utgave som er planlagt sluppet tidlig neste år! LT1S er en del mindre, og har dermed litt dårligere batteritid, men til gjengjeld en del mindre og lettere. Dessverre har ikke LT1S-modellen mulighet til å benytte såkalt "Candle Mode" som er kjekt hvis man vil ha lanterne for stemningens del (i tillegg til timer som kan "slukke" dette "stearinlyset" etter en innstilt tidsperiode). LT1S Pro skal få lommelykt-programvaren Andúril 2 (som storebror BLF LT1 har mulighet for i dag) som muliggjør dette og mye mer. Altså, da får man mulighet til "Lightning Storm"-modus som simulerer lysglimt fra lynnedslag rett i lanterna, hvem ønsker vel ikke det liksom? Og vil man ta det enda et steg videre, så har den også "Party strobe"... Uansett, dette er en modell ganske mange har venta på, så den kommer nok til å bli populær.

LT1 (bilde lånt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
image.thumb.png.69cf7c04700fabadae67524eafd79810.png

LT1S (bilde lånt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
Lanterne Sofirn LT1S hengende på en kvist

Kan også nevnes at de kan benyttes som powerbanker i tillegg til lanterne, og at det skal være mulig å justere fargetemperaturen på lyset på disse innenfor en viss grense (2700K til 5000K/6500K eller noe i den duren om jeg husker riktig), og LT1S kan i tillegg justere mellom hvitt og rødt lys. Og de har  mulighet for trinnløs justering av lysstyrke. Begge har vel også feste for 1/4" skrue på undersiden slik at den kan festes til det meste av tripods etc. for kameraer. I motsetning til mange andre lykter er disse også stort sett produsert i aluminium, og har en IP-klassifisering på IPX8.

Med Andúril 2 har man også mulighet til å sette lykta i enten "Beacon Mode" hvor lykta blinker til med ønsket antall sekunder mellom hvert blink, da med sterk lysstyrke, eller i "SOS Mode" som er ganske selvforklarende.

Kristian V. skrev (På 13.11.2021 den 13.34):

Har selv en Black Diamond Moji teltlykt. Liten, lett og lyset kan dimmes. Enkel å bruke. Max 100 Lumen, så sterk nok.
https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/moji/

Men jeg har gått motsatt vei, fra å ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til å ha KUN hodelykt med på tur. Trenger ikke mer.

Black Diamond Moji er en kjekk lykt, fungerer fint til sitt bruk. Veldig kjekt med todelt opphengskrok synes jeg, slik at den lett kan festes i løkkene i taket i teltet, for eksempel. I tillegg får den akkurat plass oppi kaffekoppene mine ;)

Jeg har stort sett hatt med denne i tillegg til en dedikert hodelykt. Kjekt å ha en egen lykt inne i teltet synes jeg, selv om det strengt tatt ikke er helt nødvendig. Har nylig også skaffa meg en liten hodelykt som kan bruke enten et oppladbart 14500-batteri eller et AA-batteri, og noen andre hodelykter som kan lades via USB-C, så da blir det nok tilstrekkelig med bare hodelykta etterhvert :)

Endret av Måssåbjønn
La til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to minste og letteste lyktene for telt (og lignende) som jeg har er disse to. Den største kan dimmes og slås av og på med berøring. Den minste er alltid på. Man stikker dem bare rett inn i en USB-A kontakt. Hvis man ikke vil ha den rett på powerbanken må man ha en USB-ledning med USB-A hunn i ene enden til lykta (typisk kalt USB-A forlengerkabel). Jeg har ikke brukt dem særlig fordi jeg rett og slett hadde glemt at jeg hadde dem - inntil jeg nå fikk et varsel igjen i denne tråden. Så nå skal de testes i felt framover.

IMG_20221109_154114_edit_250813403589330.thumb.jpg.249987b65719a96092f76106869b3f2b.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (9 minutter siden):

@Skogens Stønn, jeg ville ha lagt på noe epoxy på de eksponerte loddepunktene og evt andre steder for å unngå kortslutning ved fuktighet. Men disse ser jo veldig minidalsiitske og lette ut.

Ja, god ide (men da vil jo vekta fordobles med vond rygg og skuldre som resultat :-D ). Rent vann (destillert) leder vel ellers ikke strøm særlig godt, men vann og møkk derimot, det blir fort kortslutning.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har köpt lika diod kort passar direkt i PB el på sladd men då ökar vikten ber på längden  mkt,jag köpt för sommarbruk tex för att leta i ryggsäck el lampa vid repr av kläder el läsa men bättre med lampor med reflektor och linser på vintern eller för stämning min är varmvit hade det varit kall(blått) så hade jag sänt åter kostar 60-70 kr vid köp i SV.

Finns ihopfällbara lampor bäst med utbytbara batterier om man är på längre turer.

Upptäckte nu i sommar att det är mörkt i tält med mörk färg (blått,grönt) mellan ca 23-03-04.00 i tex Hardangervidda området även i slutet av Juli/Aug och att jag fick anv biltel ficklampan/blixt vid matlagning en sen kväll, i N Norge och SV Lappland är det ju ljust då och först i Sept behövs lampa.Och på gränsen att hitta tältet när jag skulle gå och hämta vatten några hundra meter och skulle satt en färgglad påse el annat på tältet eller på en stav.

Jag köpte även en ljusgrön ryggsäck för att hitta små el mörka utr med säck utan stor front öppning.Ljusa tält kan även vara bättre om man ska vandra tills det är mörkt och fixa mkt i tältet sedan.(jag blev sen den kvällen pga delat inner och ytter pga regnvått och tältet var ej med hakar runt utan satt med linor på flera ställen och linorna hade tvinnat sig och färgmarkeringingar saknades (Bergans trollhetta 1P)samt att jag ramlat och skadat under armen någon timme innan och ej hunnit sätta på Ormsalva som bedövning)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (21 timer siden):

Skal være nokså bra denne ja! Ulempen er vekta hvis man har tenkt å henge den i taket på teltet – men da er det gode nyheter i vente: Sofirn jobber med å oppdatere "lillebroren" LT1S til en Pro-utgave som er planlagt sluppet tidlig neste år! LT1S er en del mindre, og har dermed litt dårligere batteritid, men til gjengjeld en del mindre og lettere. Dessverre har ikke LT1S-modellen mulighet til å benytte såkalt "Candle Mode" som er kjekt hvis man vil ha lanterne for stemningens del (i tillegg til timer som kan "slukke" dette "stearinlyset" etter en innstilt tidsperiode). LT1S Pro skal få lommelykt-programvaren Andúril 2 (som storebror BLF LT1 har mulighet for i dag) som muliggjør dette og mye mer. Altså, da får man mulighet til "Lightning Storm"-modus som simulerer lysglimt fra lynnedslag rett i lanterna, hvem ønsker vel ikke det liksom? Og vil man ta det enda et steg videre, så har den også "Party strobe"... Uansett, dette er en modell ganske mange har venta på, så den kommer nok til å bli populær.

LT1 (bilde lånt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
image.thumb.png.69cf7c04700fabadae67524eafd79810.png

LT1S (bilde lånt fra Sofirns Aliexpress-butikk):
Lanterne Sofirn LT1S hengende på en kvist

Kan også nevnes at de kan benyttes som powerbanker i tillegg til lanterne, og at det skal være mulig å justere fargetemperaturen på lyset på disse innenfor en viss grense (2700K til 5000K/6500K eller noe i den duren om jeg husker riktig), og LT1S kan i tillegg justere mellom hvitt og rødt lys. Og de har  mulighet for trinnløs justering av lysstyrke. Begge har vel også feste for 1/4" skrue på undersiden slik at den kan festes til det meste av tripods etc. for kameraer. I motsetning til mange andre lykter er disse også stort sett produsert i aluminium, og har en IP-klassifisering på IPX8.

Med Andúril 2 har man også mulighet til å sette lykta i enten "Beacon Mode" hvor lykta blinker til med ønsket antall sekunder mellom hvert blink, da med sterk lysstyrke, eller i "SOS Mode" som er ganske selvforklarende.

Black Diamond Moji er en kjekk lykt, fungerer fint til sitt bruk. Veldig kjekt med todelt opphengskrok synes jeg, slik at den lett kan festes i løkkene i taket i teltet, for eksempel. I tillegg får den akkurat plass oppi kaffekoppene mine ;)

Jeg har stort sett hatt med denne i tillegg til en dedikert hodelykt. Kjekt å ha en egen lykt inne i teltet synes jeg, selv om det strengt tatt ikke er helt nødvendig. Har nylig også skaffa meg en liten hodelykt som kan bruke enten et oppladbart 14500-batteri eller et AA-batteri, og noen andre hodelykter som kan lades via USB-C, så da blir det nok tilstrekkelig med bare hodelykta etterhvert :)

Ikke frist meg til å bestiĺle en LT1S 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (5 minutter siden):

Ikke frist meg til å bestiĺle en LT1S 😂

Jeg skal nok bestille meg en selv når den kommer i Pro-utgaven, tror det er mange i "miljøet" som venter med innkjøp av lykta til denne kommer om ikke så altfor lenge ;) Så om jeg var deg ville jeg nok prøvd å beherska meg en liten stund til 😂

Eller kanskje en BLF LT1 Mini kan friste i mellomtiden? ;) Har vel alle de samme funksjonene som BLF LT1 men i en mer lommevennlig innpakning. Om det ikke var for LT1S Pro, så hadde nok denne blitt en del av beholdningen her tenker jeg 😅
image.png.ee71cd4209ccbabc88e5c908406e7624.png
(Bilde lånt fra sofirns hjemmeside)

Alle disse vil jeg jo si er veldig mye lykt for pengene, særlig sett opp mot hva det koster å kjøpe de mer "vanlige" merkene her til lands...

Har selv en BLF LT1 (nyeste utgave med Andúril 2 og powerbank-funksjon) på vei i posten, men det frister jo allerede å utvide samlinga 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.