Gå til innhold
  • Bli medlem

Lys i telt


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Måssåbjønn skrev (5 timer siden):

Jeg skal nok bestille meg en selv når den kommer i Pro-utgaven, tror det er mange i "miljøet" som venter med innkjøp av lykta til denne kommer om ikke så altfor lenge ;) Så om jeg var deg ville jeg nok prøvd å beherska meg en liten stund til 😂

Eller kanskje en BLF LT1 Mini kan friste i mellomtiden? ;) Har vel alle de samme funksjonene som BLF LT1 men i en mer lommevennlig innpakning. Om det ikke var for LT1S Pro, så hadde nok denne blitt en del av beholdningen her tenker jeg 😅
image.png.ee71cd4209ccbabc88e5c908406e7624.png
(Bilde lånt fra sofirns hjemmeside)

Alle disse vil jeg jo si er veldig mye lykt for pengene, særlig sett opp mot hva det koster å kjøpe de mer "vanlige" merkene her til lands...

Har selv en BLF LT1 (nyeste utgave med Andúril 2 og powerbank-funksjon) på vei i posten, men det frister jo allerede å utvide samlinga 😂

Jeg synes slike teltlys med batteriet under lyskilden, eller noe som helst ugjennomsiktig på nedre halvdel, gir dårlig teltlys. Som den som er avbildet i innlegget ditt.

jeg liker best disse sakene her, eller tilsvarende. Koster en 10er per stk, og mine har holdt i årevis. Gir greit og jevnt lys, veier lite.

14075F0C-01A9-49D5-B576-8D1E8E8FE474.jpeg.e07da7ed3c15d2307b7501d9f34e9956.jpeg

D80448C3-D9BC-468E-BD92-A2F9D5254482.jpeg.1a04eac33c345776f8efbbc70c7e094d.jpeg


Jeg har gått mer over til å bare ha med en standard liten petzl hodelykt hvis vekt/volum har noe å si. Da har jeg godt leselys, lys når jeg går ut av teltet, etc. Det enkle er ofte det enkleste :) 

Men det er godt å ha med 1-2 slike lyspærer i den mørke årstiden (avhengig av teltstørrelse) så får man litt mindre klaus følelse.

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg synes slike teltlys med batteriet under lyskilden, eller noe som helst ugjennomsiktig på nedre halvdel, gir dårlig teltlys.

Akkurat den erfaringen har jeg også. Lyst i taket og mørkt der du driver på med ett eller annet. Nesten som å ha hodelykta med lyset bak i nakken lysende bakover (men bare nesten da) 💡

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også noen av typen Fenix CL09 (ikke i produksjon lenger) som jeg gleder meg til å få prøvd litt mer etterhvert.

Vanntett (IP68), solid, kompakt, inkludert oppladbart batteri (stort pluss for meg) og opphengskrok og magnetisk endekappe. Kan også brukes med CR123A-batterier. Det inkluderte batteriet fra Fenix har intregrert mikro-USB ladeport, man må altså ta ut batteriet av lykta for å lade det. Men dette er samtidig med på å øke vanntettheten.

En annen kjekk detalj (synes jeg) er at den også har en rød og en grønn LED, slik at man skal ha mulighet for å følgende:

  1. Lav (1 lumen)
  2. Middels (30 lumen)
  3. Høy (80 lumen)
  4. Turbo (200 lumen)
  5. Rød (5 lumen)
  6. Rød blinkende (5 lumen)
  7. Grønn (5 lumen)

Modusene styres ved å skru på batteridekselet slik at batteriet kobles fra (altså bare ca 2-3 mm mot klokka), for så å skru inn igjen innen 1 sekund --> neste modus. Lykta har ikke "minne" utover dette, så man må altså jobbe seg gjennom stegene for å komme til ønsket modus. Enkel betjening i grunn, men ingen fysisk knapp å styre med altså. Dette igjen gjør at lykta ikke kan dimmes trinnløst, noe som hadde vært fint på en slik teltlykt etter mitt syn.

bilde.thumb.png.8498504465f1ddb2e172b99f09486b7a.pngbilde.thumb.png.665ba97ca3d18a3512d4bc21b1cd2c9f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt Black Diamond Moji teltlykt. Denne fungerer fint med tre AAA batterier, og lyser lenge. Den kan dimmes. På maks har du mye lys og godt arbeidslys. Dimmer du ned litt har du godt leselys. På det aller svakeste blir det ganske romantisk i teltet, og batteriene varer lenge.

https://www.outnorth.no/black-diamond/moji-lantern#Octane

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (26 minutter siden):

Jeg har i mange år brukt Black Diamond Moji teltlykt. Denne fungerer fint med tre AAA batterier, og lyser lenge. Den kan dimmes. På maks har du mye lys og godt arbeidslys. Dimmer du ned litt har du godt leselys. På det aller svakeste blir det ganske romantisk i teltet, og batteriene varer lenge.

https://www.outnorth.no/black-diamond/moji-lantern#Octane

 

Bruker denne selv, men har ikke helt bestemt meg over hvor fornøyd jeg er.

Lampen holder lenge, ja - Men det er kun 1-2 kvelder i lavere temperaturer den klarer å gi fra seg noe lys som kan "arbeides" i. Utover dette er den utrolig dimm resten av batteriets levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Bruker denne selv, men har ikke helt bestemt meg over hvor fornøyd jeg er.

Lampen holder lenge, ja - Men det er kun 1-2 kvelder i lavere temperaturer den klarer å gi fra seg noe lys som kan "arbeides" i. Utover dette er den utrolig dimm resten av batteriets levetid.

Jeg har også 2 stk av samme lykt, og har valgt å skaffe de andre lyktene mine for å ta over for Mojiene. Jeg synes det er superkjekt med oppladbare batterier, slik at man kan lade via powerbank på tur, for eksempel, samt at man ikke trenger å starte ut med halvfulle batterier. Det finnes såklart oppladbare AAA-batterier, men da er det nok hakket verre å få ladet via powerbank.

Jeg synes krokene på Moji-lyktene er ganske kjekke, men lyktene er litt mer plasskrevende enn Fenixene mine, til tross for at maks lysstyrke er ganske så lik. Fenixene skal også kunne benyttes med CR123A-batterier som skal takle kulde en del bedre, uten at jeg nødvendigvis kommer til å satse så mye på dette. Men kjekt å ha muligheten til å ha et slikt i reserve i sekken i tilfelle.

På plussiden for Moji er at den er flat på toppen og ganske "lav" om man setter den oppned. Den står med andre ord stabilt på relativt flatt underlag. Har selv brukt lykta på strømløs hytte på høsten for å få litt mer områdebelysning enn et begrenset antall parafinlamper kunne bidra med. Fungerer da også fint som leselys på nattbordet inne på hytta, så den har et bredere bruksområde enn rein teltlykt i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Bruker denne selv, men har ikke helt bestemt meg over hvor fornøyd jeg er.

Lampen holder lenge, ja - Men det er kun 1-2 kvelder i lavere temperaturer den klarer å gi fra seg noe lys som kan "arbeides" i. Utover dette er den utrolig dimm resten av batteriets levetid.

Ikke lykta sin skyld som sådan, men de alkaliske batteriene. Høy indremotstand, så effekten du får ut minker rask. Hvis den er regulert får du konstant effekt, men kort brenntid. 

Lanterne som drives av Li batterier er nok generelt et bedre valg. Et 18650 battery på 3500mAh tilsvarer omtrent fire AA Eneloop batterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMF skrev (5 timer siden):

På vintertur med pulk hvor jeg ikke piner vekta så tar jeg gjerne med meg 2 kubbelys.

Det er en egen atmosfære å lese bok i gløden av stearinlys mens det blåser utenfor teltduken.

F25F905F-8AD3-4804-838D-235BA7279870.thumb.jpeg.e2bbedcab89d98380c20efc9d5a4930c.jpeg

Sist jeg hadde kubbelys i telt var under rekrutten i førstegangstjenesten, da primusen vår hadde tatt kvelden (en Optimus 111 om jeg ikke tar veldig feil). Vi måtte jo ha fyringsvakt selv om vi ikke fikk særlig mye fyringsvarme ut av det.

Fyrer du med stearinlys i flere timer? Det er vel ofte ikke anbefalt med fyring av stearinlys i små rom, særlig hvis det er dårlig ventilasjon, grunnet partikkelforurensning (sot) som kan være ugunstig for luftveiene. Dette er vel særlig fremtredende ved slukking av stearinlys, noe mange sikkert kan kjenne seg igjen i. FHI har faktisk en artikkel om det, gitt. Det gjelder vel her som for det meste annet; alt med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hender fort at jeg lar lyset brenne i et par timer hvis boka er bra. Jeg pleier ikke å brenne stearinlys så ofte i hverdagen så jeg satser på at helsa tåler det, som du sier alt med måte 😉

Stearinlys er for min del kun for kosen sin skyld, skal jeg få lunk i teltet så starter jeg heller brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.