Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tydeligvis hjelp til å finne en bra skallbukse...


Stv

Anbefalte innlegg

Annonse
9 minutes ago, Omnilite said:

Løsningen finnes jo, trenger bare litt lengre jakke...

e34c5093b5d17c7fd5f61fdac9e43c5c.jpg.2e5604856ae4f27104dd11be66bce19a.jpg

Lårings. Ventilerer oppover og gir et mindre klamt område.

Lårings er knall! Jeg går mest bukser som ikke er veldig tette (Keb, Axis hybrid) og har Jerven lårings i sekken. Disse tas veldig enkelt av/på over sko. På de verste dagene, så funker det å ha de på hele dagen uten å bli for varm og klam. Det luftes godt ut i toppen (som bildet over viser). Men man er avhengig av lang jakke for at det skal funke ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HunterHunted skrev (14 timer siden):

Jaha? Svetter du ikke fra hoftene og ned? Da er du et unikum🙄

Hehe, jeg skrev vel at det meste av svettingen er på overkroppen, ikke alt.. Jeg opplever det som et lite problem, selv for meg som svetter mye. Å bli våt på underkroppen er et langt større problem, derfor har jeg valgt denne løsningen. Det var bare et innspill til alternativer i en buksediskusjon. Det fins forøvrig regnbukser som har et felt med mesh øverst mot linningen, slik at det kan luftes derfra. 

Friluftsklær med membran er både dyrt og et stort miljøproblem, og det å stadig kjøpe nye bukser som går lekk er for min del ikke en alternativ løsning lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
aico skrev (På 12.11.2021 den 17.25):

Er litt i samme situasjon. 

8< --------

Det er mye jeg liker med Lundhagsbuksa, men både preferanser og aktiviteter kan endre seg litt på 15 år, så i en arvtager kunne jeg tenkt meg:
- håndlommer
- minst en ekstra lomme. Og da gjerne baklomme istf. lårlomme.
- tettere/smalere passform (enn den gamle).
- forsterkninger på utsatte plasser, f.eks kevlar/keprotec som fungerte veldig bra på den gamle
- hovedmaterialet bør helst ha litt stretch
- beltehemper
- ett bra membran med godt rykte og bra garanti 
- helst ikke svart. Det betyr ikke at rosa er bedre, svart er nok å foretrekke over ganske mye, er bare litt lei av svarte turklær.

8< --------

Prøvde meg på Klattermusen Durin 2.0, da den virket ganske lovende på papiret. Desverre ble det retur og rykk tilbake til start.

- håndlommer --> OK
- minst en ekstra lomme. Og da gjerne baklomme istf. lårlomme. --> Lårlommer, OK
- tettere/smalere passform (enn den gamle). --> Fikk inntrykk av dette utfra produktbildene, men dette var absolutt ikke tilfellet, veldig romslig snitt. FAIL
- forsterkninger på utsatte plasser, f.eks kevlar/keprotec som fungerte veldig bra på den gamle. --> Forsterkninger i sete og benavslutning, men forsterkningen på innsiden av bena var helt latterlig stiv. FAIL.
- hovedmaterialet bør helst ha litt stretch. --> Den hadde nok litt stretch, men med den romslige passformen var det egentlig ikke en relevant funksjon. OK
- beltehemper. --> OK
- ett bra membran med godt rykte og bra garanti. --> Vanskelig å vite, tvilen får komme tiltalte tilgode, OK
- helst ikke svart. Det betyr ikke at rosa er bedre, svart er nok å foretrekke over ganske mye, er bare litt lei av svarte turklær. --> Helt kurant gråfarge, OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja...

Tenker å prøve meg på Ravnø sin Dynatec pro bukse når jeg har en slant til overs igjen. 

Hadde ett lite fall med Black diamond buksa mi og fikk hull i ene kneet. Ikke så rart egentlig så tynn som den er. Så nå er det tilbake til den gamle Bergansbuksa frem til jeg har penger til å prøve noe tilsynelatende skikkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha bukse som er tett, så er det regntøy som gjelder.

skallklær er ikke vanntett over tid, men kan behandles. Når det er sagt, så mettes stoffet med vann og til slutt blir du våt under.

Så opplever du dette, behandle stoffet for å øke motstandsdyktigheten. Men ikke forvent skallklær stille på lik linje med oljeklær.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble selvsagt gjort. Direkte med Helly Hansen i tilfellene nevnt i første post.

Btw. Sånn at folk er klar over det. Helly hansen slipper INGEN dårlige anmeldelser til på nettsiden deres. Alle blir faktisk lest og eventuelt sensurert bort om de ikke er "tilfredstillende". Så vet dere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (20 timer siden):

Tenker å prøve meg på Ravnø sin Dynatec pro bukse

Den ser ut til å ha mange av de egenskapene jeg ser etter.

Del gjerne både førsteinntrykk og erfaringer etter litt bruk - når du ikke har en slant til overs lenger 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (20 timer siden):

Hadde ett lite fall med Black diamond buksa mi og fikk hull i ene kneet. Ikke så rart egentlig så tynn som den er. Så nå er det tilbake til den gamle Bergansbuksa frem til jeg har penger til å prøve noe tilsynelatende skikkelige greier.

Duct Tape, Gorilla Tape, TearAid er løsningen på slikt. 😄 Det meste av mine skalljakker og bukser er lappet ett eller annet sted. Selv en bukse i GORE-TEX® Pro 80D tok det bare en uke å få hull på, den er ble nødreparert med duct tape (10 cm kutt/rift), tapen sitter fortsatt på 4 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (6 minutter siden):

Duct Tape, Gorilla Tape, TearAid er løsningen på slikt. 😄 Det meste av mine skalljakker og bukser er lappet ett eller annet sted. Selv en bukse i GORE-TEX® Pro 80D tok det bare en uke å få hull på, den er ble nødreparert med duct tape (10 cm kutt/rift), tapen sitter fortsatt på 4 år etter.

Jeg tapet Haglöfs Rocketeer pants med ducttape når de var helt nye. Ikke pga. hull, men overgangen mellom forsterkning og vanlig stoff var så stiv at det ble ett "knekk-punkt". I frykt for at det skulle gnage hull i membranet på sikt, så la jeg over litt avlastningstape på innsiden. Den tok jeg av med overlegg for ett par år siden, da den begynte å glippe litt i kantene. Så den holdt vel en 12-13 år - ish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (19 timer siden):

skallklær er ikke vanntett over tid, men kan behandles

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Skallklær er vanntette så lenge membranet er intakt. Normal "behandling" endrer ikke på dette. 
Hvor lenge membranet er intakt kommer an på kvalitet og bruk.
Med vanntett i denne sammenhengen, menes så klart ytelse som er innenfor spesifikasjonene som er oppgitt. Vanntrykk som overstiger grenseverdien vil kunne presses gjennom, og vann i dampform vil naturligvis kunne passere begge veier.

Så lenge membranet er intakt, så er nok det mest vanlige å bli våt fra innsiden. De såkalt pustende skallklærne er bare marginalt mindre tett enn en plastpose, så jeg trur det er ganske utbredt misforhold mellom forventninger og faktisk ytelse.

Behandling i form av riktig vask og re-impregnering vil opprettholde den opplevde ytelsen, men "vanntett" eller ikke er helt og holdent avhengig av om membranet er intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (31 minutter siden):

Ingen skallklær er vanntett over tid? 
det forklarer du selv i din post😊

 

OK, men hvis det var det du egentlig mente, så er det bedre å skrive det. Ett utsagn som overlater såpass mye til tolkning er ikke veldig opplysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.