Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tydeligvis hjelp til å finne en bra skallbukse...


Stv

Anbefalte innlegg

Går ikke ann å kjøpe hver j....a bukse der ute for så å finne at de ikke holder mål.

Hadde/har ei Bergans Breheimen 2L som var bra en god stund. Til den begynte å ta inn vann. Den har dog ingen form for lufting som vel var det jeg savnet på den.

https://www.bergans.com/no/herre/bukser/skallbukser/breheimen-2l-pants-black-solid-charcoal

Som erstatning til den tenkte jeg å prøve noe annet som heller ikke er goretex (Bergans er Dermizax) da erfaringen er lekkasjer etter kort tid). Så kjøpte HH odin infinity vidunderbukse. Lakk som ei sil fra første testtur

Så prøvde jeg HH verglas infinity buksa siden jeg fikk en bra rabatt pga problemene med odin buksa. Denne lakk om mulig enda mere. 

I tillegg til at de ikke er tette så er de alt for trange i leggene for min smak. Må gå lett over jaktstøvler og gjerne være vide nok til å få luft opp der. Så får det heller være stramming hvis behovet melder seg. Begge disse buksene har hele EN lomme. Noe som også er en uting. Må ha lommer. Minst to...

Så prøvde Noe annet... Black Diamond Highline Stretch. Det kom vel ikke klart frem av teksten men denne viste seg å være mere en overtrekksbukse enn en orndtlig skallbukse. To greie lommer, god lufting i sidene, stramming i beina og god passform. Dog veldig tynn. Har INGEN mulighet for justering i livet. Kun strikken i buksa som kan justere litt for varierende liv vidde. Ikke engang beltehemper. MEN buksa var så imponerende vanntett at jeg sydde på beltehemper og beholdt den. Men i dag ble jeg våt på knærne gitt.... kanskje den holdt fem eller seks turer i regnet..

Både HH buksene og BD skulle holde tett uten noen form for reimpregnering ifølge skrytelisten. My ass...

Hva i all verden finns det der ute som har ett snev av kvalitet, lommer, justeringsmuligheter og tåler å faktisk brukes i fjellet i dårlig vær flere enn en gang? Må tydelig vis opp kraftig i pris (odinbuksa kostet vel 4500 full pris) da de tydeligvis driter lange marsjer i å lage noe skikkelige "billige" bukser til under 5000. Forslag? Er kanskje nyere goretex bedre? 

Har litt aktivt ungått feks Norrøna pga rykte om mye reklamasjoner på klærne.

 

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er jeg spent på å følge videre.

Har siden sommeren brukt HH Odins 9 Worlds Infinity jakke og bukse med hver bidige anledning, både på tur og i jobb (skole/bpa, så er mye ute), og har enda ikke blitt våt. Men hvem vet over lengre tid. I f.eks bøtta det ned noe helt vanvittig i halvtimen jeg brukte til jobb, og liten haltime til utendørs der, med kraftig vind, som til slutt ga skinnskoene lekk uten at klærne ga noe etter.

 

Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pensjonerte i vår en 12+ år gammel Norrøna Trollveggen bukse/bib som jeg har brukt til alt - den lakk vann som en sil og reimpregnering hjalp ikke lengre. Jeg endte opp med to forskjellige bukser som erstatning.
Arcteryx Beta AR skallbukse til vår/sommer/høst i regnvær (som skallbukse, ikke overtrekksbukse). Denne har holdt meg tørr i en uke i tidvis pøsregn i sommer (hardangervidda og jotunheimen), og tålt et par solide tryn i tillegg. Minimalt med lommer (kun en dessverre), men robust, relativt lett og veldig god lufting.
Plusminusnoll Bib til vinterbruk. Denne har jeg ikke testet enda, men liker stoff og passform svært godt og den får en del skryt i hundekjørermiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er vel Gore Tex Shakedry, eller hva det heter, noe som skal være veldig bra på spesielt pusteevne også. 

Hør gjerne denne podcasten som nylig ble lagt ut på Backpacking Light, om nettopp det med vanntette og pustende materialer. Synes den var litt interessant om en vil lære litt om forskjellig i dybden, men det kom også noen anbefalinger underveis og mot slutten mener jeg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia 3L torrentshell,

Denne buksen kjøpte jeg før turen i Vassfaret nylig (oktbober 2021), 3 dager med ganske mye regn og lange dagsmarsjer, kan si at denne holdt mål. Ingen gjennomtrengning eller lekasjer, god pris og fin passform, Men litt stor i størrelsen, ellers ingen ting å klage på! 
Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i samme situasjon. 

Ikke at jeg har prøvd og feilet enda, men det med å ha en god gammel membran-skallbukse som nå lekker som en sil er absolutt ett kjent problem.
Har en Lundhags Rocketeer bukse med e-Vent fra 2006. Den er utformet mer som turbukse med håndlommer, lårlomme, forsterkninger på utsatte plasser og gode ventilasjonsmuligheter. Lekkasjene har kommet mer og mer over flere år, så selv om den holdt tett lenge, så var den absolutt ikke helt tett i 15 år. Nå er det passert ett punkt der den er praktisk talt ikke har nytte som regnplagg lengre.

Det er mye jeg liker med Lundhagsbuksa, men både preferanser og aktiviteter kan endre seg litt på 15 år, så i en arvtager kunne jeg tenkt meg:
- håndlommer
- minst en ekstra lomme. Og da gjerne baklomme istf. lårlomme.
- tettere/smalere passform (enn den gamle).
- forsterkninger på utsatte plasser, f.eks kevlar/keprotec som fungerte veldig bra på den gamle
- hovedmaterialet bør helst ha litt stretch
- beltehemper
- ett bra membran med godt rykte og bra garanti 
- helst ikke svart. Det betyr ikke at rosa er bedre, svart er nok å foretrekke over ganske mye, er bare litt lei av svarte turklær.

Dette er ikke ett forsøk på å kuppe tråden, men virker som vi ser etter noe i samme gate, så alle forslag ihht. TS sine ønsker/behov kan være gode innspill for meg også. Mine ønsker er mer for å trigge hukommelsen til noen som har erfaring med en bukse som har en eller flere av disse egenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Arc'teryx Alpha SL som skallbukse siden jeg kjøpte den i Canada for ca. 10 år siden. Den blir egentlig mest brukt til overtrekksbukse. Kvaliteten har vært upåklagelig, men eldre tiders goretex er for klam for min smak. Mulig det er bedre med nyere varianter. Jeg bruker polycotton og Ventile så langt jeg kan slippe unna med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (På 11.11.2021 den 21.47):

Denne er jeg spent på å følge videre.

Har siden sommeren brukt HH Odins 9 Worlds Infinity jakke og bukse med hver bidige anledning, både på tur og i jobb (skole/bpa, så er mye ute), og har enda ikke blitt våt. Men hvem vet over lengre tid. I f.eks bøtta det ned noe helt vanvittig i halvtimen jeg brukte til jobb, og liten haltime til utendørs der, med kraftig vind, som til slutt ga skinnskoene lekk uten at klærne ga noe etter.

 

Spennende!

Med fare for å virke konspiratorisk... Legger merke til at det stadig er tilfeller av at noen har null problemer med ett spesifikt produkt, det være seg bukser, hansker, jakker eller hva det skulle være, men andre sier de lekker som siler fra første stund. Lurer på om ikke kineserene spekulerer i å lage en viss prosentandel av produksjonen med dårligere/billigere stoff for å stjele til seg enda litt mere fortjeneste. Kvaliteten på det aller meste har iallefall gått ned på generell basis etter at "alt" nå blir laget i kina

Endret av Stv
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 favoritter etter å ha først kjøpt og deretter solgt meg fram i denne jungelen av bukser, bukser og bukser: 

- Arcteryx zeta bukse , langturer sommer og høst.

- Klattermusen Brage, ski m sekk el pulk.

- Norrøna Finnskogen, allt annet.

Og bare så det er sagt, blaut blir jeg uansett. Buksa som holder deg tørr over tid finnes ikke. Bare tull å reklamere på ei bukse fordi du blir litt blaut.

 

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (På 11.11.2021 den 21.51):

Jeg pensjonerte i vår en 12+ år gammel Norrøna Trollveggen bukse/bib som jeg har brukt til alt - den lakk vann som en sil og reimpregnering hjalp ikke lengre. Jeg endte opp med to forskjellige bukser som erstatning.
Arcteryx Beta AR skallbukse til vår/sommer/høst i regnvær (som skallbukse, ikke overtrekksbukse). Denne har holdt meg tørr i en uke i tidvis pøsregn i sommer (hardangervidda og jotunheimen), og tålt et par solide tryn i tillegg. Minimalt med lommer (kun en dessverre), men robust, relativt lett og veldig god lufting.
Plusminusnoll Bib til vinterbruk. Denne har jeg ikke testet enda, men liker stoff og passform svært godt og den får en del skryt i hundekjørermiljøet.

Ja har vurdert Arc, selv om lommer er mangelvare. Om det er DET som er prisen for ei bukse som holder så får det heller bare være med de lommene. Men enn så lenge håper jeg på å finne gullegget.

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (23 timer siden):

Forresten så er vel Gore Tex Shakedry, eller hva det heter, noe som skal være veldig bra på spesielt pusteevne også. 

Hør gjerne denne podcasten som nylig ble lagt ut på Backpacking Light, om nettopp det med vanntette og pustende materialer. Synes den var litt interessant om en vil lære litt om forskjellig i dybden, men det kom også noen anbefalinger underveis og mot slutten mener jeg.

Interesant pod det der ja. Hørte på den i går kveld før sengetid.

Shakedry er såvidt jeg forstår goretex uten ett ytre (beskyttende) lag. Høres litt sketshy ut om så er tilfelle.

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrondMerdem skrev (22 timer siden):

Patagonia 3L torrentshell,

Denne buksen kjøpte jeg før turen i Vassfaret nylig (oktbober 2021), 3 dager med ganske mye regn og lange dagsmarsjer, kan si at denne holdt mål. Ingen gjennomtrengning eller lekasjer, god pris og fin passform, Men litt stor i størrelsen, ellers ingen ting å klage på! 
Anbefales. 

Ser ut som nok en "overtrekksbukse"?? Strikk i livet uten beltehemper såvidt jeg kan se på bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 timer siden):

Er litt i samme situasjon. 

Ikke at jeg har prøvd og feilet enda, men det med å ha en god gammel membran-skallbukse som nå lekker som en sil er absolutt ett kjent problem.
Har en Lundhags Rocketeer bukse med e-Vent fra 2006. Den er utformet mer som turbukse med håndlommer, lårlomme, forsterkninger på utsatte plasser og gode ventilasjonsmuligheter. Lekkasjene har kommet mer og mer over flere år, så selv om den holdt tett lenge, så var den absolutt ikke helt tett i 15 år. Nå er det passert ett punkt der den er praktisk talt ikke har nytte som regnplagg lengre.

Det er mye jeg liker med Lundhagsbuksa, men både preferanser og aktiviteter kan endre seg litt på 15 år, så i en arvtager kunne jeg tenkt meg:
- håndlommer
- minst en ekstra lomme. Og da gjerne baklomme istf. lårlomme.
- tettere/smalere passform (enn den gamle).
- forsterkninger på utsatte plasser, f.eks kevlar/keprotec som fungerte veldig bra på den gamle
- hovedmaterialet bør helst ha litt stretch
- beltehemper
- ett bra membran med godt rykte og bra garanti 
- helst ikke svart. Det betyr ikke at rosa er bedre, svart er nok å foretrekke over ganske mye, er bare litt lei av svarte turklær.

Dette er ikke ett forsøk på å kuppe tråden, men virker som vi ser etter noe i samme gate, så alle forslag ihht. TS sine ønsker/behov kan være gode innspill for meg også. Mine ønsker er mer for å trigge hukommelsen til noen som har erfaring med en bukse som har en eller flere av disse egenskapene.

Kupping tillatt! All relevant info er god info her.

Den buksa ser interesant ut men ser ut til å være utgått. Ikke en overraskelse med den alderen da. Men den SER ut som noe jeg kunne like

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må se om jeg finner noen Arc`bukser å kjenne litt på.

Har og tenkt på om kanskje jeg skal gå tilbake til Bergans for et nytt forsøk. Varte jo tross alt en god stund den siste. Ihvertfall i forhold til de andre :D .   Kanskje Romsdal 3L Longzip eller Slingsby 3l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (21 minutter siden):

Jeg har 3 favoritter etter å ha først kjøpt og deretter solgt meg fram i denne jungelen av bukser, bukser og bukser: 

- Arcteryx zeta bukse , langturer sommer og høst.

- Klattermusen Brage, ski m sekk el pulk.

- Norrøna Finnskogen, allt annet.

 

Finnskogen... Lufting på INNsiden av lårene der eller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (22 minutter siden):

Ser ut som nok en "overtrekksbukse"?? Strikk i livet uten beltehemper såvidt jeg kan se på bilder?

Det er ikke strikk, men snøring. Jeg byttet denne ut med en bedre løsning. Har lommer og lufting. Er vel en relativt enkel bukse, men veldig funksjonel. Spørs hva kravet er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med Kuiu.

Yukon har jeg ikke testet, men den er en het kandidat neste gang jeg trenger rene skallklær;

"A feature-rich 3-layer hard shell rain pant designed to be worn all day, every day, keeping you completely dry and protected throughout your toughest hunts."

https://www.kuiu.com/products/yukon-rain-pant-loden?variant=40340616020126

Prisen som viser i NOK er ink mva/tollgebyr etc. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skikkelig og langvarig regnvær er det bare regntøy som holder. Stoffet i ei bukse trenger ikke puste, da det meste av svettiing foregår på overkroppen, uansett (jeg svetter ganske mye..). Min løsning har vært å bruke de buksene som begynner å lekke så lenge de er brukbare, og ha med ei regnbukse i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (30 minutter siden):

Hvordan vedlikeholder du buksene? Det er tråder her inne om vedlikehold. Hvis du sentrifugerer blir de ikke vanntette. Litt tromling (varme) er bra, eller litt styrking på *. Har hatt 3 stk Breheimen.

Sentrifugering på laveste hastighet er ok, i følge klesprodusentene og Gore selv. Blir mindre drypping der de henger til tørk.

Varme og trommel sliter også på plaggene, det gjøres for å reaktivere impregneringer med fluorcarboner som trenger varme for å virke.

Bruker man eks. Nikwax (fluorcarbonfri) trenger man ikke varme, og kan enten vaskes inn eller sprayes på fuktig plagg mens det henger til tørk. Synes det er enkelt, det sparer strøm, og resultatet blir greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Sentrifugering på laveste hastighet er ok, i følge klesprodusentene og Gore selv. Blir mindre drypping der de henger til tørk.

Varme og trommel sliter også på plaggene, det gjøres for å reaktivere impregneringer med fluorcarboner som trenger varme for å virke.

Bruker man eks. Nikwax (fluorcarbonfri) trenger man ikke varme, og kan enten vaskes inn eller sprayes på fuktig plagg mens det henger til tørk. Synes det er enkelt, det sparer strøm, og resultatet blir greit.

Det er sånn jeg gjør det, også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.