Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tur/snøforhold i Stabbursdalen, Varangerhalvøya og Pasvik


JWilliam

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis planlegger å være et halvår ute på tur rundt omkring Troms og Finnmark. Vi starter i Alta, og skal gå derfra til Nordkapp via Stabbursdalen. Deretter hurtigruta til Vardø, derfra planlegger vi å gå gjennom Varangerhalvøya nasjonalpark til Vadsø. Fra Vadsø skal vi til Kirkenes, også gå til Pasvik nasjonalpark og bli her en stund, før vi går tilbake til Kirkenes og tar buss til Enare. Fra Enare vurderer vi å gå til Karasjok, men er usikre på snøforholdene. 

Vi lurer på om det er noen som vet hvordan snøforholdene er på disse stedene, og generelt om noen har tips til disse stedene:

Stabbursdalen i februar (denne etappen tror vi skal gå bra, men har ikke vært her selv)

Varangerhalvøya i slutten av februar (denne etappen vet vi lite om).

Fra Kirkenes til Pasvik og Pasvik generelt. (igjen aldri vært her, eller møtt noen som har gått her) 

Og skogen mellom Enare i Finland og Karasjok. (denne etappen er vi ganske skeptisk til, av tidligere erfaring er det ikke særlig gøy å gå i tettskog med pulk og hund. 

Videre skal vi gå fra Karasjok til Kautokeino, via nettverket av fjellstuer, og fra Kautokeino mot finskegrensa i Kilpisjavri. Og deretter hytte til hytte helt ned til Narvik om snøforholdene tillater det, men mest sannsynlig rekker vi bare til Altevann. Etter skiføre er borte skal vi til Harstad og Senja for å gå noen turer der, før vi tar ferje tilbake til Tromsø. Disse områdene er vi kjente med, men tar gjerne tips her og om dere har det!

Rødt på kartet er områder vi planlegger å gå, grønt er kollektivtransport. Utenom at vi må ta buss over til Finland, og at vi tar kollektiv fra Vadsø til Kirkenes framfor å gå er kartet nøyaktig til ruta vi skal ta. Mye å spørre om, men håper noen har noe som helst av tips :) 

251009145_1750694051782788_3792971650517861713_n.png

Endret av JWilliam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan komme med det mest åpenbare svaret: 

 

Jeg har bodd lenge nok i Finnmark til at jeg vet det er vanskelig å si noe om snøforholdene i februar allerede i november. 

Mitt "normalturområde" vinterstid ligger ganske tett på øvre del av Stabbursdalen. Også her kan det variere stort. I åpne områder kan det være fast og fint etter vind, mens det i mer trekledde områder kan være energislukende pulversnø. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.