Gå til innhold
  • Bli medlem

Trondheim-Røros tur


javist87

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg ser på muligheten til å gå fra fra Trondheim til Røros. Tenkte dette skulle være en ukestur, med ski, pulk og at som følger med. 

 Turen skal forhåpentligvis være i februar.  

Noen har sikker gått denne turen før meg, og jeg ønsker gjerne noen tips fra dere erfarne fjellforumfolk :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener jeg har lest en turrapport om ikke langt unna den samme turen. De gikk riktignok om sommeren. 
umiddelbart så ser jeg for meg at dette må bli en lengre tur enn en uke. Grovt stiplet rute i mitt hode er 130km. Så legger man til 1,5 km ekstra pr.mil i rute valg og "opp å ned" så er du på nesten 150 km. det blir 2,1 mil pr.dag i 7 dager. Det kan holde hardt om du får dårlig føre, mye dyp snø osv.

Men, kan bli en sabla bra tur da. Mange fine områder å gå i. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på Brøttem som en mulig start ja. Flott rapport, et godt forslag til neste sommerferie😀 
 Stemmer bra med ca 130 km. Har selv ikke vært på lengre turer vinterstid ennå. Men drømmer om en Grønlandstur i løpet av de førstkommende årene. Så tenkte dette kunne være en test på vinterlivet. Mulig jeg må redusere lengden noe. Men frister å gå til hytta på Røros. Må vel studere kartet litt nøye først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har gjort turen fra Aursunden, rundt Storskarven, over Jensåsvollan, mot Kjølifjellet, forbi Holdsjøen, sør Trælsåfjellet, Tverråtjønnan, over Bukkhåmmåren, Bælingfjella, Bringen og ned til Østerungen i Selbu flere ganger. Blir ca noe av den turen du planlegger. Flott skiterreng, der turen kan legges over tregrensa nesten hele veien, men noe vindutsatt. Åpne hytter ved Tverråtjønnan og Holdsjøen. Mulighet for lett å komme seg ned i bygda igjen om det skulle være nødvendig mot Nordpå / Aungrenda og Samsjøen. 
Turen fra Brøttem har jeg også planer om i vinter. Ser ut som det er noen partier fra Brøttem mot Reinsfjellet og videre mot Bringen området som kan være litt utfordrende med pulk, samtidig som det er store områder med fin myr og bevege seg langs. 
Blir turen fra Brøttem for lang , kan det være et alternativ å starte i Selbu eller ved Samsjøen (Ikke brøytet vinterveg)

Grønland👍😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.